Как ще отворят училищата наесен
Ако връщането на учениците не се управлява добре, има риск от усилване на епидемията и по-големи щети за икономиката


- Ако връщането на учениците не се управлява добре, има риск от усилване на епидемията и по-големи щети за икономиката.
- И двата варианта за учебната година - дистанционно и присъствено обучение, между които ще се превключва, имат недостатъци и носят големи рискове.
- Ученици, родители и учители ще трябва да се съобразяват с разпространението на коронавируса и вероятно в различни периоди да превключват между двата варианта.
Ако има нещо, което коронавирусът със сигурност уби, това е предвидимостта. Пет седмици преди началото на учебната година въпросите как ще се върнат децата в училище и какво ще последва от това все още нямат категоричен отговор. Преди няколко дни в парламентарната образователна комисия министърът на образованието Красимир Вълчев обяви, че на 15 септември децата ще влязат на живо в училищата, но това се случи на фона на силното нарастване на заразените с коронавирус през юли. Решението дойде, без да е подкрепено от доказателства, че присъственото обучение ще е безопасно, без министерството на образованието да комуникира ясно всички варианти, които обмисля, и без разпространението на коронавируса в страната да е овладяно. Стана ясно обаче, че държавата си представя вариант на превключване - започване присъствено и преминаване към дистанционно обучение където и когато има ръст на епидемията, или навсякъде, ако се влоши цялостната епидемична ситуация в страната.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
10 коментара
Доказано е, че фамозният КОВИД-19 е по-безопасен за децата от сезонния грип. Коронавирусът е малко по-опасен за възрастните (с хронични заболявания), отколкото е за децата. Следователно, болните възрастни трябва просто да се пазят, а децата да живеят и се учат нормално и без стрес. Т.е. както винаги е било! Стига простотии! Аман!
Ако на 15 септември учебната година започне присъствено, проблемът ще е не дали, а кога ще се разболеят учителите. Около октомври половината учители ще бъдат заразени и тогава идва истинският проблем: няма да може да се работи дори и онлайн поради липса на здрави учители.
До коментар [#2] от "vwj11615405":
Кат се заразят, ша го преболедуват и ша оздравеят!
С мерак ...
Толкова чесане на езиците, за да се каже, че всъщност ще е или присъствено или дистанционно. С никой не обръща внимание на проблемите с техническата част на дистанционното обучение. В трети клас нашата класна използваше Зуум и часовете и се получаваха перфектно. Преподаваше основните предмети, обясняваше на всички, имаше допълнителни консултации. Почваше в 9.30 и до 12.00 часовете приключваха за домашно. Децата бяха свежи, понеже не ги вдигаха рано. Родителите бяха свежи (тези, които работеха от вкъщи), защото можеха да се наспят. След това се намеси МОН и директора. Започнаха да учат английски, никому ненужен предмет за трети клас. Наложи се да почват в 9.00. и да свършват в 12.30. Учителите почнаха да се побъркват от документация и планьорки. МОН въведе Тиймс. Часовете по Английски бяха там. Искаха им изключени микрофони и камери освен ако някои не го питат. Изключително дървен софтуер, в който не може да се виждат всички. И последният месец нещата отидоха в къра - директора вече тотално разката играта като въведе задължително физическо през Тиймс (пълна пародия), компютърно моделиране (пълна пародия), музика и рисуване (пълна дивотия) и часовете започваха в 8.30, но вече свършваха в 13.00!!! Резултатът: недоспали в домашна среда деца, побъркани от график учители, побъркани от графика работещи от вкъщи родители. Заети помещения и претоварен Интернет от 8.30 до 13.00, и прочее. В крайна сметка онлайн обучението, което започна като песен, с успешно учене и въвеждане на нов материал, се превърна в един кошмар, след намесата на цялата администрация и натягането на директора да се мъчи да направи онлайн обучението като присъствено такова. Ей такива работи. Щото МОН видя цветя и рози, с то не е така. Мои познати пък учеха само в Тиймс и хаоса беше тотален тъй като учеха на изключени камери и микрофони. Какво и как са успели оставям на вашата фантазия....
Онлайн е по-спокойно, защото можеш да се съсредоточиш и да чуеш какво се преподава, докато в училище, учителите не могат да преподадът един урок нормално, заради хора, които са на училище, колкото да кажат, че са там, а децата, които искат да научат нещо - не могат. Онлайн е тихо и можеш да чуеш това, което се преподава и не се налага да мръзнеш през студените сезони, което увеличава риска от вирус.
И Онлайн и Офлайн, нашата система за образование не дава на децата полезни знания. Това, че могат да четат, пишат и смятат е полезно за системата, а не за тях. Онлайн е неподходящ поради огромни организационни и технически проблеми. Офлайн организационно е отработен, но технически е в отвратително състояние - няма оборудване и материали за опити по физика, химия, биология, карти по география, по математика се драска с тебешир по дъската вместо чертаене с пергел и триъгълник. Така че въпросът не е Онлайн и Офлайн, а да се промени основно МОН и системата на обучение.
Не мога да разбера защо се правят на хамави. Хибридният модел няма алтернатива. И без да са с Ковид, много деца ще трябва да отсъстват заради баналните инфекции, към които трябва да сме по-внимателни от преди. Как ще учат тези деца, са ще наваксват? И заради липсата на решение, както и заради прекалено трудното освобождаване от училище, децата ще продължат да ходят болни и за замъгляват картината на инфекциозната обстановка. Ще е пълна лудница.
Във всяко училище има по няколко класа от един випуск - могат да ги слеят и разделят на присъствено и онлайн. Няма да има нужда от повече учители. Мотивацията за учене ще се поддържа, изпитването може да е присъствено, а веригите на зараза, каквато и да е тя, ще се прекъсват, както е ставало при всяка ваканция през зимата, но с по-голяма честота. А болните деца ще могат да се присъединят към онлайн групата за колкото време е необходим. Щяло да стане хаос. Не ни занимавайте с организационната си некомпетентност. Илюзорният ред в системата не е по-важен от здравето на семействата и работата на хората, които ви изкарват заплатите.
А с детските градини какво правим?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.