Какви са неизвестните при изолацията на деца с грипоподобни симптоми в училище?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какви са неизвестните при изолацията на деца с грипоподобни симптоми в училище?

Вдясно от зам. директора на 119-то Симеон Ангелов се вижда будката, която е предвидена за изолатор на ученици с грипоподобни симптоми.

Какви са неизвестните при изолацията на деца с грипоподобни симптоми в училище?

Бурната реакция към използването на будка за портиер за "изолатор" в столичното 119-о училище показва проблемите с мярката. Директорите трябва да взимат решения не само с оглед на опазването на общественото здраве, но и на психичното здраве на учениците

Деян Димитров
2830 прочитания

Вдясно от зам. директора на 119-то Симеон Ангелов се вижда будката, която е предвидена за изолатор на ученици с грипоподобни симптоми.

© Скрийншот от БНТ


"Зад нас виждате изолационната кабина. Надяваме се никога да не я използваме, но това е в случай, че ученик прояви симптоми като кашлица, висока температура, трябва да бъде изолиран и да се извикат родителите за изследвания," Това разказа зам-директорът на 119-о СУ "Акад. Михаил Арнаудов" Симеон Ангелов в репортаж на БНТ, излъчен в сутрешния блок на медиата на 31 август, а това решение на училището за отделяне на деца с грипоподобни симптоми предизвика бурни реакции от родители в социалните мрежи.

Идеята на училището да преформатира бившата портиерна в изолатор беше коментирано като нелепо, неуважително и дори опасно за психичното здраве на децата. Многократно беше зададен и въпросът дали така от МОН си представят мерките срещу разпространението на COVID-19. Казусът с "будката изолатор" засега изглежда ограничен до столичното 119-о училище, но повдига по-общ въпрос за антиепидемичните мерки, които ще бъдат прилагани по време на присъственото обучение и за капацитета на по-натоварените училища в големите градове да ги изпълняват.

Каква всъщност е идеята за изолатора в училище?

В насоките за провеждането на учебната година, които МОН изпрати до директорите в четвъртък, пише, че училищата са задължени да обособят "място за изолиране на ученик или лице с грипоподобни симптоми". Източник от "МОН" обяснява пред Капитал, че това е място, където дете с грипоподобни симптоми ще бъде отделено от съучениците си, докато изчака родителите си да го приберат. Следователно е и препоръчително въпросните помещения да са близо до изход на училището, за да се намали потенциалното разпространение, ако се окаже по-късно след консултация с личен лекар и PCR тест, че детето наистина е с COVID-19.

Решението на 119-о училище

Пред "Капитал" директорът на училището Диян Стаматов обясни, че в училището няма никакво място за обособяване на стая изолатор, поради което е взето решението да се използва досегашната портиерна, която е и на централно място до входа. "При нас има 1600 ученици. В такава голяма организация като нашата, ние нямаме никакво свободно пространство. Едно минимално помещение от 3 кв. метра нямаме. Всичко е пренатъпкано и пренаселено."

Силната критика срещу 119-то в социалните мрежи идва от това, че малката будка извън училището би била силно стресов вариант за децата и е някаква форма на отбиване на номера. Според Стаматов обаче "това е перфектно пространство, може да се използва за чакане на родителите, но започва едно оплюване без никакво обяснение защо се прави. Дори класна стая да сложа - ще е същото. Тя няма да се отличава от нито една друга стая." Стаматов обяснява и че засега няма план с детето да стои друг човек и отбелязва, че е напълно нормална гледка като свърши занималнята в 18:00 часа, да има деца, които чакат родителите си сами във фоайето на училището чак до 20:00 или до по-късно. Училището е сигурна среда и следователно няма страшно детето да почака родителите си само, смята директорът.

На въпрос защо вместо будката пред училището не бъде обособен някой от кабинетите на администрацията, Стаматов отбелязва, че в крайна сметка децата сигурно ще чакат родителите си в неговия кабинет. Според него реакцията в социалните мрежи показва колко чувствителни са всички в момента към темата за началото на учебната година, щом нещо "още ненаправено и неизползвано вече е зачеркнато, унищожено и толкова", като това предвещава силно конфликтна предстояща учебна година. Директорът на 119-о също отбелязва, че още никое училище не е изцяло готово за Сovid-19.

Какво правят другите?

Директорът на 90 СОУ "Ген. Хосе де Сан Мартин", където учат около 550 деца, Емилия Иванова е решила в нейното училище за изолатор да бъде обособено 50 кв.. помещение близо до входа на училището на първия етаж, което в миналото е било книжарница, а преди това и класна стая. "Ще бъде оборудвано така че да може децата да се чувстват уютно там и с тях ще има някой със сигурност. Те няма да бъдат като затворници там в някаква клетка. Аз не мога да си представя, че ще затворим едно дете някъде самичко да чака родителите си," добавя пред "Капитал" Иванова.

Забелязва се проблем с по-големите двусменни училища, които по принцип се борят с недостатъчна материална база. Директорката на 22 СЕУ "Георги С. Раковски" Елена Кърпачева обяснява пред "Капитал", че училището, в което учат 1630 деца, няма нито едно свободно помещение, в което да може да се обособи изолатор. В момента тя обмисля идеята в такова помещение да превърне някой от слепите коридори на училището чрез допълнителна конструкция. За нея е е важно мястото да не е на показ. "На мен малко ми стои не добре чисто психологически едно дете, което е болно, да го сложа в портиерната или някъде на показ, защото на такова място ще го гледат, а утре ще го заобикалят. Аз като психолог не го одобрявам това," добавя директорката. Тя критикува и идеята за специален изолатор, защото според нея това ще накара децата да се чувстват като дамгосани. В 22-ро СЕУ с изолираните деца ще остава медицинско лице или учител - според обстоятелствата.

Достатъчно ли е едно помещение?

Според насоките на МОН при един или повече от следните симптоми: "повишена телесна температура, кашлица, хрема, задух, болки в гърлото, умора, мускулни болки, гадене, повръщане, диария и др." учителите и здравните лица в училището ще могат да изолират ученици. Също преди учебните часове и по време на първите часове учители и здравни лица ще провеждат "здравен филтър", в който търсят такива симптоми при децата. Не е изцяло ясно какво включва този филтър.

"В едно училище в нормална ситуация всеки ден кихат и кашлят много хора. Сега, ако кихне едно дете, не знам какво ще правя," споделя Стаматов и добавя, че 119-то още изготвя изискванията за филтъра. В 90-то също още не са решили кога децата, които кихат и кашлят, ще трябва да бъдат изпратени в изолатора. "Ще възложим тази роля на медицинското лице в училище, а не на учителите. Нито един от учителите не може да разпознава симптоми, които са еднакви и да може да каже, че едно дете е наистина болно, а друго е алергично например," обяснява Иванова пред "Капитал".

В 22-ро училище пък обмислят какво да правят, ако "грипоподобни симптоми" има при повече от едно дете едновременно. "Не можем да ги съберем - това мислим в момента. Ние не знаем кое дете с какво е и няма как преди PCR теста да знаем. Следователно не можем всички да ги съберем на куп при сестрата или в изолатора. Тогава какво правим? И тези, които не са болни, тогава ще се заразят. Много е трудно", обяснява директорката Елена Кърпачева.

"Така или иначе медицинският работник, който ще определи, че детето има грипоподобни симптоми, е влязъл в контакт с това дете, носи маска, шлем, ръкавици, дезинфектира често. Защо това дете да не остане при медицинския работник на училището, докато чака родителите вместо в специален отделен изолатор", пита Кърпачева.

Този случай е илюстрация на това, че училищата се готвят за наистина сложна учебна година и директорите имат нужда от ясни предписания как да реагират не само с оглед на опазване на общественото здраве, но и на опазването на достойнството и психичното здраве на учениците.

"Зад нас виждате изолационната кабина. Надяваме се никога да не я използваме, но това е в случай, че ученик прояви симптоми като кашлица, висока температура, трябва да бъде изолиран и да се извикат родителите за изследвания," Това разказа зам-директорът на 119-о СУ "Акад. Михаил Арнаудов" Симеон Ангелов в репортаж на БНТ, излъчен в сутрешния блок на медиата на 31 август, а това решение на училището за отделяне на деца с грипоподобни симптоми предизвика бурни реакции от родители в социалните мрежи.

Идеята на училището да преформатира бившата портиерна в изолатор беше коментирано като нелепо, неуважително и дори опасно за психичното здраве на децата. Многократно беше зададен и въпросът дали така от МОН си представят мерките срещу разпространението на COVID-19. Казусът с "будката изолатор" засега изглежда ограничен до столичното 119-о училище, но повдига по-общ въпрос за антиепидемичните мерки, които ще бъдат прилагани по време на присъственото обучение и за капацитета на по-натоварените училища в големите градове да ги изпълняват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK