Законови промени дават избор на родителите за дистанционно обучение на учениците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Законови промени дават избор на родителите за дистанционно обучение на учениците

Pexels.com

Законови промени дават избор на родителите за дистанционно обучение на учениците

Депутатите одобриха по-гъвкави правила за дистанционно обучение на децата, но създаването на центровете, през които то ще може да се случва, може и да закъснее

Деян Димитров
21027 прочитания

Pexels.com

© Pexels.com


Повече родители ще могат все пак да избират дали децата им да посещават физически училище, или да се обучават през дистанционна форма заради епидемията от коронавируса. Това става възможно чрез допълнителни промени към Закона за измененията в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), които депутати внесоха в Комисията по образованието и науката (КОН) в парламента преди гласуването му на второ четене в пленарната зала следващата седмица. Новите допълнения целят да се създаде по-широка рамка за алтернативи на присъственото обучение, от които някои ученици ще могат да се възползват, и по този начин да се даде повече избор на родителите. За да бъде това възможно обаче, МОН трябва да обособи училища - "дистанционни центрове". Те ще отговарят на нуждите за дистанционно обучение на деца, чиито училища не могат да предложат такава форма на обучение. Дистанционните центрове обаче най-вероятно няма да са готови за 15 септември.

Повече избор за родителите

По-големият избор за родители, които искат да оставят децата си вкъщи, тъй като смятат, че детето им или роднина в същото домакинство са в рискова за COVID-19 група, е най-важната промяна, която ще влезе в сила, ако измененията бъдат гласувани на второ четене следващата седмица. С изменение и допълнение на законопроекта, внесено в сряда от народните представители от ГЕРБ Милена Дамянова и Галя Захариева и прието на комисията вчера, става възможно родителите да оставят детето си да се обучава в електронна среда от разстояние не само заради конкретни здравословни проблеми, както беше в досегашните насоки на МОН, но и по желание на родителите на ученика при разрешителен режим от регионалните управления на образованието (РУО). До сегашните промени се е стигнало след няколко седмици дискусии между МОН и депутати от комисията с група родители, учители и лекари. На заседанието на комисията образователния министър Красимир Вълчев обясни, че "особената дневна форма в електронна среда" създава възможност за обучение "близко до дистанционното, без формално да е дистанционно".

Какво означава това?

И до момента в МОН планираха да създадат възможност за дистанционна форма на обучение, но само за ученици с доказани здравословни проблеми и само между 5 и 12 клас. За тях министерството планира да обособи училища - "дистанционни центрове", в които учениците ще могат да вземат дистанционни часове, без формално да сменят училището, в което са записани.

Чрез промените, приети в комисията вчера, към тези центрове ще могат да се включват и ученици, чиито родители са избрали новия вариант. Казано иначе, поне на хартия се създаде възможност за дистанционно обучение по избор на родителите. "Започнали сме тези дистанционни центрове - говорим за прогимназиален и гимназиален етап, но те могат да създадат и компенсаторни часове за класове в начален етап", обясни Вълчев на заседанието на комисията, като допълни, че контролът от страна на РУО за оставане вкъщи на деца от 1 до 4 клас обаче ще е много по-строг.

Какво са "дистанционните центрове"?

Организацията на "дистанционните центрове" включва създаването на втори учебен процес в около 20 училища в страната, до които учениците в дистанционна форма и тези, чиито родители са избрали новия вариант на МОН, ще имат достъп. Процесът по организацията на тези центрове е започнал, но те няма да са готови за 15 септември. На заседанието на комисията се обсъждаше да започнат работа най-късно на 1 октомври. Самите центрове също бяха добавени в рамката на промените в ЗПУО, като новият текст гласи: "Когато училището не може да осигури провеждането на дистанционни учебни часове, възможности за обучение от разстояние в електронна среда може да се предоставят от друго, определено от регионалното управление на образованието (РУО), което предлага такава форма на обучение." Ученикът си остава формално записан в собственото училище, но цялото или част от обучението му се извършва в дистанционен център.

Стана ясно, че парите ще продължат да следват ученика, като част от финансирането за ученик в дистанционен център ще се прехвърлят от формалното му училище към това, което го обучава, а дистанционните центрове ще могат, ако е нужно, да набират допълнително персонал за обучението. "В момента, в който директорите чуят, че трябва да препращат едни пари в други училища, съм сигурна, че веднага ще създадат възможна организация в собственото си училище", каза извън стенограмата Дамянова. Според нея с вече създадения от извънредното положение опит повечето училища в страната и без това ще имат този капацитет. Според учители пред "Капитал" обаче е много възможно голяма част от училищата в страна да не успеят да постигнат такова нещо поради недостиг на кадри и необходимост от успореден на присъствения дистанционен учебен процес за някои деца, което би направило ефективното функциониране на въпросните "дистанционни центрове" още по-важно.

Така, ако измененията в закона минат на второ четене в пленарната зала, родителите ще имат повече свобода да осигурят на децата си по свой избор алтернативен на присъственото обучение достъп до образование в предстоящата учебна година. Голяма част от реалната организация на дистанционните центрове обаче зависи от все още предстоящи подзаконови разпоредби.

Повече родители ще могат все пак да избират дали децата им да посещават физически училище, или да се обучават през дистанционна форма заради епидемията от коронавируса. Това става възможно чрез допълнителни промени към Закона за измененията в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), които депутати внесоха в Комисията по образованието и науката (КОН) в парламента преди гласуването му на второ четене в пленарната зала следващата седмица. Новите допълнения целят да се създаде по-широка рамка за алтернативи на присъственото обучение, от които някои ученици ще могат да се възползват, и по този начин да се даде повече избор на родителите. За да бъде това възможно обаче, МОН трябва да обособи училища - "дистанционни центрове". Те ще отговарят на нуждите за дистанционно обучение на деца, чиито училища не могат да предложат такава форма на обучение. Дистанционните центрове обаче най-вероятно няма да са готови за 15 септември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK