Пилотен проект на Microsoft в столично училище превръща класната стая в достъпна учебна среда за всяко дете

От края на месец май всички ученици се завърнаха в класните стаи. За по-голямата част от тях учебната година премина в онлайн обучение, което се редуваше с присъствено. От V до XI клас близо 420 000 деца учеха под график за изминалата учебна година, като обучението за някои - особено в класовете с професионална насоченост - в един момент се редуваше присъствено за упражненията и онлайн - за теорията. По данни на МОН най-много часове онлайн са прекарали V и XI клас - над 57%.

На фона на тази статистика здравната обстановка вече се успокоява. Трудно обаче може да се прогнозира дали тази тенденция ще се запази. Едно е сигурно - хибридният модел на обучение е тук и ще остане. Гъвкавият начин на преподаване отправя предизвикателство как да се адаптира учебният процес така, че едновременно и учениците да получат необходимите знания, и учителите да запазят, доколкото е възможно, педагогическия дизайн на уроците си. С толкова неизвестни около здравната обстановка, преминаването от офлайн към онлайн комуникация трябва да става без плавен преход и допълнителни време ресурси.

Водени от тази мисъл от Microsoft стартират пилотен проект в столичното 107 ОУ "Хан Крум", който да отговори на предизвикателствата пред учители и ученици. Заедно с партньорите си от "АСБИС България" и видеоконферентните решения на Logitech те оборудват кабинет с технология, която се базира на Microsoft Teams Rooms. "Най-общо казано, това е хибридна класна стая - комбиниран софтуер за преподаване на ученици, поставени под карантина или които по някаква друга причина отсъстват от учебния процес", разказва Данко Калапиш, директор на 107 ОУ. Техническите възможности на решението позволяват преподавателят по време на урок да има възможност свободно да се движи от бюрото до бялата дъска, като винаги е в кадър. Благодарение на тази система, съдържанието на бялата дъска се визуализира ясно за учениците, докато образа на преподавателя е полупрозрачен. "Този вариант, според мен, е един от най-добрите, който до момента сме изпробвали, защото не се налага промяна на педагогическия дизайн на урока. Не се налага учителят да полага допълнителни усилия за подготовка на своя урок в електронна среда, а може без никакъв проблем да го проведе така, както би го провел в класната стая", обяснява Калапиш.

По време на своя 17-годишен опит директорът на 107 ОУ е установил, че всяко дете възприема уроците със свое собствено темпо, като се връща и препрочита, прескача или ускорява чрез концепции, каквито намери за най-подходящи. При многократните използвания на хибридната класна стая Данко Калапиш многократно е правил дори упражнения с участието на учениците, в които те трябва да посочат грешно изписани думи на бялата дъска. Проблеми с видимостта е нямало. "Дава се възможност на учениците да бъдат реално в часа със своите съученици и да виждат всичко проектирано или написано от учителя на бялата дъска като се превръщат в активни участници, а не в пасивни слушатели."

Ефективността на онлайн обучението варира в различните възрастови групи. Изследвания показват, че средно учениците усвояват 25-60% повече материали, когато учат онлайн, в сравнение с едва 8-10% в класната стая. Електронното обучение изисква 40-60% по-малко време за учене, отколкото е необходимо в традиционната обстановка в класната стая.

"За Microsoft обучението независимо дали е хибридно, онлайн или присъствено, трябва да създава среда, която да стимулира екипната работа в клас, както и да дава равен шанс на всички. Microsoft Teams Rooms превръща всяка класна стая в достъпно място за обучение. За нас приоритет е успехът на всяко дете, независимо от обстоятелствата. Посветили сме се на подобряване на качеството на образованието. Само за последната година около 40 000 български учители са преминали през програми за обучение на Microsoft", казва Гергана Русева, акаунт мениджър сектор "Образование" в "Microsoft България".

Възможностите при обучението в дигитална среда са безкрайни - особено, ако се използват подходящите технологии. Бъдещето несъмнено поставя предизвикателства, към които трябва да се подходи с фокус върху решенията, а не върху проблемите.

Подробности за хибридната класна стая и възможностите, които предлага, можете да видите тук -Microsoft Teams Rooms - иновативно решение за хибридно обучение - YouTube