Профилирането в 11 и 12 клас огрaничава обучението по естествените науки

Причината е, че групите по различните предмети се сформират според желанието на учениците, а интересът към по-трудните дисциплини е слаб

Настоящата учебна година е първата, в която единайсетокласниците учат по тясно насочена, намалена по брой предмети програма. В т.нар. втори гимназиален етап (XI и XII клас) влизат три до четири специализирани предмета - до два според профила на училището, два по избор на учениците (направен нaй-късно в 10-и клас), както и задължителните български език и литература (БЕЛ), математика, гражданско образование и физкултура. Идеята е в двата финални класа учениците да имат много повече време да се подготвят по профилиращите си предмети. Другата страна на монетата е, че за да е възможна специализацията, учениците компресирано учат големи части от предишната програма от 8 до 12 клас между осми и десети клас.

Целта на въведената през 2017 г. реформа е да се насърчава изграждането на компетенции и учениците да излизат по-подготвени в отделни области. Рано е да се съди за резултатите от нея - първите, които тази промяна засегна, сега завършват XI клас и ще полагат матури догодина. Тези матури също ще са пригодени към новата програма - сегашните единайсетокласници ще държат две задължителни по два от профилиращите си предмети и ще могат да полагат и допълнителни.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • + 1

    Само за проблеми говорите, а решенията ще ви избодът очите. Проблема ви е, че в село Горно-Долно - няма да има достатъчно деца да сформират паралелка по биология/физика в 12-ти клас? Ами направете онлайн класове за тези изключения. Или ние заетост за учители търсим, или качествено образование? Кое е целта? В 2021-ва ли живеем или? Искате да преподавате физика на 18-годишни, пълнолетни граждани, 12-ти клас, след като те не искат да учат физика, и са решили да се занимават с биология, химия и медицина, например??

    А ако има отлив от STEM - образователната система да помисли как да поправи тая катастрофа. Ама като гледам как само проблеми визират, решенията ще им извадят очите, ама...

    Нередност?
  • 2
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell
    • + 3

    Тепърва ще берем плодовете на обучението по науки. В езиковия 8 клас връзката се прекъсва, за да ги засипе в 9 клас лавина от материал, наблъскан в 2 години. След такова изпитание много ще предпочетат по-лесни профилиращи предмети като английски или български. МОН трябва да спешно да мисли за обучението по науки - как да се провежда така, че да бъде достъпно, желано и успешно за учениците.

    Нередност?
Нов коментар