Плащай, за да не учат: Няма връзка между финансирането и качеството на образованието

Около 40% от българските ученици продължават да са под критичния праг познания по четене, математика и природни науки

Увеличените публични разходи за образование в България не водят до повишаване на образователните резултати, сочи публикувано от Световната банка обширно изследване от известни образователни икономисти за ролята на фискалните трансфери за подобряването на образователните резултати. Докладът, дълъг над 300 страници, е с фокус образователните системи в 7 държави, сред които и България.

Резултатите на българските ученици в големи международни тестове като PISA не са се променили за последното десетилетие, образователната система е силно неравна и сегрегирана, с големи концентрации на ученици с ниски образователни резултати в едни и същи "провалящи се" училища, а парите, които общините преразпределят чрез делегираните бюджети нямат връзка с резултатите, които учениците постигат. "Казано по-директно, изглежда, че разходите за образование не играят никаква роля за образователните резултати", обобщава за "Капитал" изпълнителният директор на Центъра за изследвания в образованието Асенка Христова, един от авторите на главата за България в проучването.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • 1
    grp33607215 avatar :-?
    Yavor Hadzhiev

    Наистина е спешно да се преосмисли моделът на финансиране и, бих добавил, на управление на училищата. Много е важно реформата да се направи внимателно, така че едни стари порочни практики свързани с "парите следват ученика" да не бъдат заменени с други порочни практики за максимизиране на финансирането в училищата.

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Преди всичко в училищата трябва да се въведе ред и дисциплина - ако учениците не слушат учителя, как ще чуят какво им говори. В началните класове трябва да се върнат оценките и повтарянето на класа при слаб успех - не може в V клас изведнъж да се появяват ученици, които не мога да четат. Това като начало.

  • 3
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell

    Обучението по математика и природни науки трябва да преосмисли целите си - подготовка на малък процент ученици за кандидатстване и изпадане зад борда на всички останали или базови концепции, развиване на мисленето, търсене на информация, стимулиране на любопитството.

  • 4
    hph16649537 avatar :-|
    hph16649537

    Финансирането не може да даде резултат, защото разликата между училищата идва на първо место от различната мотивация на учениците, а тя пък от различната амбиция на родителите им. Училищата, които се водят по-елитни, просто привличат деца на по-амбициозни родители, затова и успехите им са по-високи. И това нема да се промени.

    Но общото ниво следва да се вдигне, затова е задължително да се намери начин за независимо оценяване работата на всеки отделен учител, от което да зависи и размера на заплатата му, а при много лоши резултати и освобождаването му. Само така ще имат мотивация да влагат всичко от себе си в преподаването първо, търсейки подход към всеки ученик. И второ, ще се създаде конкуренция и "естествен отбор", в който слабите и немотивирани учители да отпадат от професията.
    Нещо като матура по всеки предмет след всеки клас и подреждане на учителите по среден успех на всичките им ученици (по класове и предмети) в една обща национална класация. Съответно, групиране на учителите, като най-успешните на национално ниво получават и най-големи заплати, а ако две години подред си в най-долната група - губиш работата си.

    Разбира се, добре е да има и бонуси за учители, работещи в по-малки населени места или цигански райони, защото там и мотивацията на учениците (разбирай родителите им) е по-слаба.
    Не е лошо и да се забрани на учителите да дават частни уроци, защото влизат в конфликт на интереси. Напускаш работа в училището и даваш уроци колкото искаш.
    Да се поработи и върху дисциплината и авторитета на училището като институция.
    И най-вече да се промени методиката и образователната програма. Училището може да развива много повече полезни качества, знания и умения в учениците.

  • 5
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Проблемът до голяма степен е в учителите - вадят една тетрадка и диктуват, 90% от часовете се прави това. Нали не си правите илюзии, че някой ученик ще научи нещо по този начин? Учи се само за контролни. И учителите са наясно, че не преподават интересен материал - затова отбиват номера с диктуване.

    Няма почти никакви екипни упражнения. Добре че последното се наваксва във ВУЗ-овете, че иначе съвсем щяхме да се затрием.

    Когато учител стане отново престижна професия, с хора които се борят за мястото си (което би трябвало да върви с високо възнаграждение), тогава и плявата сред преподавателите ще се отсее.

    Вижда се, че учителите се увеличават, което според мен показва, че сме на прав път.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал