Пандемично ускорение

MBA програмите за управлението на веригата на доставки стават все по-търсени

Бизнес училищата променят обучението, за да сигурни, че следващото поколение мениджъри по логистика ще бъдат подготвени за бъдещи кризи.

Just in time - системата за работа с възможно най-малко запаси, прилагана от много компании през последните години, доведе до празни рафтове и нови проблеми. Това постави под прожекторите програмите за обучение за веригата на доставки, които привличат повече студенти.

Магазини без тоалетна хартия. Затворени пристанища в Китай и фабрики във Виетнам. През последните седмици изобилства с примери на компании, които предупреждават за забавяне на доставки. На практика редица фирми не успяха да се справят едновременно със смущения в търсенето и предлагането. Те се опитват да се адаптират, а някои предприемат необичайни стъпки. Веригите Walmart и Home Depot наемат товарни кораби, за да не закъснеят доставките за празничния сезон, а експертите по логистика предвиждат, че проблемите с прекъсванията и претоварените пристанища няма да бъдат разрешени скоро.

По-голямо внимание

Създалата се ситуация принуди компаниите да обърнат повече внимание на своите специалисти по веригата на доставки, които обикновено работят в неизвестност, докато не настъпи бедствие. Това е накарало бизнес училищата да обновят учебните си програми за веригата на доставки, за да се уверят, че следващото поколение мениджъри по логистика ще са подготвени за бъдещи кризи.

"Години наред приемахме логистиката за даденост", казва пред Bloomberg Скрикант Датар, декан на Harvard Business School. И допълва, че пандемията ги е накарала да я преосмислят. Проблемът, казва Хитендра Чатурведи, професор по управление на веригата на доставки в W.P. Carey School of Business, беше, че образованието и теориите по веригата на доставки са станали толкова негъвкави, колкото някои от практиките в реалния свят. "След години преподаване без никакви промени нашите курсове станаха по-малко гъвкави."

В отговор на тези промени бизнес училищата сега наблягат на обучение по ограничаване на риска, анализ на данни и пренасочване на производството, като същевременно отделят място за етика, комуникация и устойчивост.

Бизнес колежът Smeal на Pennsylvania State University добавя магистърска програма по управление на риска по веригата на доставки през следващата година, като уроците са взети направо от пандемичния опит на корпоративни партньори, включително Hershey и Dell Technologies. W.P. Carey School of Business също планира да предложи сертификат за устойчивост на веригата на доставки.

Програмата на Smeal става по-популярна сред студентите благодарение на инциденти, като например блокирането на Суецкия канал от контейнеровоза Ever Given през март, което доведе до сериозни проблеми за световната търговия за близо седмица. Тази учебна година повече от 400 студенти са заявили намерението си да придобият специалност по управление на веригата на доставки в сравнение с около 270 през предходната година.

Постъпващите студенти по бизнес, които преди по подразбиране са се ориентирали към финанси или маркетинг, сега искат да проучат възможностите за управлението на веригата за доставки, казва Алок Бавежа, професор в Rutgers Business School, където преподават бивши ръководители на близки фармацевтични гиганти като Johnson & Johnson. Когато завършат, те ще имат много възможности: рекордните 50 компании присъстваха на кариерен форум за веригата за доставки в Georgia Tech през септември - около два пъти повече, отколкото обикновено идват за набиране на студенти от програмата, включително фирми като Honda, Honeywell и Procter & Gamble.

Студентите, които се стремят да получат дипломи, свързани с веригата на доставки тази есен, със сигурност ще разберат за проблемите на компаниите, разчитащи на т.нар. система Just in time, при която се работи с възможно най-малко запаси. Тя стана популярна през 90-те години на миналия век, защото компаниите имаха за цел да копират успеха на производителите на автомобили като Toyota Motor, прилагали т.нар. златен стандарт на икономичното производство.

За някои компании обаче този начин на работа "се превърна в религия", казва Кевин Линдерман, ръководител на департамент "Вериги на доставки и информационни системи" в Smeal College of Business. Според него тяхната ортодоксалност стана причина и за големите им проблеми, когато удари пандемията и се оказаха без достатъчно запаси.

Разкриване на слабостите

Ковид-19 разкри слабостите на наследените системи за поддържане на запаси, които обикновено се стремят преди всички към намаляване на разходите, казва Хюн Су Ан, професор в Ross School of Business на Мичиганския университет.

Махалото сега се измества в друга посока - в Walmart запасите нараснаха с 20% през последното тримесечие, тъй като веригата не желае да се сблъска с недостиг по Коледа. Все пак затворените фабрики, задръстванията в пристанищата и недостигът на камиони доведоха до допълнителен хаос във вече затруднените вериги на доставки, повишавайки цените на хранителните стоки и застрашавайки доставката на милиони подаръци за празниците.

Дискусиите в университетските зали сега ще се насочат освен към голямата зависимост на развитите страни от производителите в Азия и към изследването на ролята, която новите технологии като машинно обучение и изкуствен интелект могат да играят при решенията за производство и складиране.

В тази ситуация старите изследвания се интерпретират отново през обектива на пандемията, казва Гопалакришнан Мохан, председател на отдела по веригата на доставки на ASU. Това, което също е необходимо обаче, е осъзнаването в компаниите, че логистиката не е само разход - тя всъщност може да създаде стойност, когато се направи добре, казва Джерад Гьонцел от MIT. Той е главният изследовател в училищния Център за транспорт и логистика, който работи с корпорации като Amazon.com и Intel, а също и преподавател в едногодишната магистърска програма на центъра по управление на веригата на доставки.

"Всяка компания, която казва, че напълно разбира веригата си на доставки, лъже", казва Гьонцел, който вярва, че практикуващите в тази област трябва да бъдат сертифицирани точно както счетоводители. "Време е професията да се събуди. Двадесети век беше свързан с финансите. Двадесет и първи век трябва да бъде за веригите на доставки."

Работодателите смятат, че програмите за MBA се нуждаят от промяна

MBA програмите трябва да се развиват, за да са актуални. Това смятат 77% от 508 работодатели от 22 държави, участвали в проучване на CarringtonCrisp. "Има несъответствие между това, което работодателите търсят, и това, което предлагат много от бизнес училищата", казва Андрю Крисп, съосновател на CarringtonCrisp, пред Bloomberg Businessweek.

Едно от ключовите изисквания на компаниите е необходимостта бизнес училищата да разработят по-гъвкави подходи към обучението по МВА, които не включват редовно обучение. Почти четири пети от участвалите в допитването работодателите призовават за кратки, евтини програми, които предоставят съответните умения на служителите, докато 76% искат по-кратки и гъвкави програми, които отговарят на изискванията за учене през целия живот.

Но не само работодателите призовават бизнес училищата да развият формата на образование за MBA. Две трети от анкетираните служители казват, че бизнес училищата трябва да разработят по-гъвкави подходи за получаване на образователна степен, която не включва редовно обучение. Училищата също така трябва да работят по-тясно с работодателите, за да разработят програми, които съответстват на развитието на отраслите. Сред някои от темите, които според служителите са от значение, са лидерството, дигиталната трансформация и комуникацията.