Иновативните дрехи на училището

Още преди пандемията иновативни училища в страната започнаха да въвеждат дистанционно обучение, мобилни приложения за екипна работа, мултимедия и виртуална реалност в обучението

Коронaвирусът проби невидимата царска мантия на традиционното образование. Учители, ученици и родители видяха, че всъщност то до голяма степен е голо - като в приказката на Андерсен. В пандемията всички училища, независимо от собственост, местоположение и възрастта на възпитаниците си, се премениха дигитално, но истинската промяна не е само технологична, но и емоционална и поведенческа.

Програмата "Иновативни училища" на Министерството на образованието и науката започна през 2017 г. с цел да създаде нова образователна парадигма. Емблемата "Иновативно училище" може да се види както в престижни столични гимназии, така и в отдалечени села в цяла България.

Виртуални класни стаи, творчески задачи, креативни учители, монитори вместо черни дъски и облаци вместо дневници - по това се разпознаваха иновативните училища в България и преди ковид-19. Експерти и педагози са категорични, че тези училища са били по-подготвени за електронна среда, тъй като още преди пандемията са въвели дистанционно обучение, мобилни приложения за екипна работа, мултимедия, виртуална реалност, облачни технологии. Сред техните задължителни характеристики са иновативно учебно съдържание, програма и план, иновативни методи на преподаване, както и различно управление на учебния процес.

Училищната иновация не означава само нова технология, а промяна на статуквото и генериране на идеи

В списъка за учебната 2021/2022 г. има 510 иновативни училища. Всяко от тях решава какво да въведе и подобри, за да получи това звание. През тази година например училищата наблягат на теми, свързани с личностното развитие и гражданското образование. Проектите се фокусират върху работа по проекти, дигиталните науки и STEM обучение. Но и към изкуства, екология, различни методики на обучение, спорт, кариерно ориентиране и изкуствен интелект.

"Да преминем към обучение от разстояние в електронна среда за нас не представляваше голяма трудност. Използването на облачни технологии, онлайн преподаването и онлайн оценяването ни провокираха да преминем към въвеждане на нови училищни политики, свързани с проектно базираното обучение и проблемно базиран подход", казва Веселина Карапеева, директор на пловдивската МГ "Акад. Кирил Попов". И допълва, че все още има неща, които трябва да се отработят, но това е въпрос на организация, екип, професионализъм и доверие един на друг. Тя е убедена, че колкото и да е иновативно електронното обучение, то не може да компенсира присъствения и социалния контакт в класната стая. Математическата гимназия е едно от четирите пилотни училища в България по проект Skills for Innovation ("Умения за иновации") на INTEL, а през 2021 г. са спечелени две акредитации по програмата "Eразъм".

"Благодарение на иновативните практики и дигиталната грамотност на ученици и учители обучението безпроблемно преминава от класната стая в електронна среда. Използването на актуални онлайн образователни и мобилни приложения дава възможност на преподавателите за избор на интерактивни инструменти и системи за успешна комуникация учител - ученик - родител", разказва Валентина Тодорова, директор от 2002 г. на шуменското иновативно СУ "Йоан Екзарх Български". И допълва, че дигиталната среда, в която са поставени учениците, е максимално близка до характерния за тях начин на възприемане и интерпретиране на информацията.

Реорганизацията на класната стая, разчупеният й интериор и интерактивните дъски вече не са рядкост в българското училище. Иновациите включват нови методи на преподаване като дизайн мислене, проектно базирано обучение, обърната класна стая, мисловни карти, виртуални класни стаи, използване на добавена виртуална реалност в часовете.

Все по-рядко се използват пасивните методи на преподаване

Учителят все повече се отдалечава от катедрения си трон, за застане редом до възпитаниците си като ментор, модератор, помощник. Целта вече е не да натъпчат главите на учениците с наизустени факти и мнения, а да развият ключови умения за бъдещето.

"Работата в нетрадиционната ситуация на ковид-19 и необходимостта да се формират нови знания и умения провокира създаването на STEM център. Неговото име "Утреландия" визуализира най-ясно идеята да подготвя учениците за предизвикателствата на бъдещето, но не като им дава готови решения, а като ги насочи към важните за тях знания, умения и компетентности, необходими за пълноценната им реализация в живота", споделя Валентина Тодорова. "Утреландия" вдъхновява малките откриватели да променят света, напътствани от своите учители. "Обучителният процес е преформулиран така, че позволява фокусиране върху практическата, експерименталната и проектната работа", подчертава директорът на шуменското училище, която е и

член на Международна асоциация на учителите по философия в Бон.

Все по-популярният метод дизайн мислене, предпочитан в много от иновативните училища, например развива и изгражда ключови житейски и предприемачески умения, стимулира креативността, помага за работа в екип, насърчава любопитството и новия поглед към света. Учи на умения за вземане на решения, предприемачество, изказване на лично мнение, оценка и самооценка, емпатия и др. Дизайн мисленето дава възможност на децата да се запознаят с дадена тема, да получат и синтезират информация, да генерират решения и да подобрят реални житейски казуси, с които се сблъскват всеки ден.

"Като иновативно училище нашият девиз е "Утре започва от днес!", а фокусът ни е да развием ключовите компетенции на децата в основните пет области - критично мислене и взимане на решения, комуникация и емоционална интелигентност, добра езикова компетентност на български и английски език, кооперативност и работа в екип, както и способност за планиране и организация. Използваме интегриран подход, който да развива децата да работят през дизайн мислене и в екип, но и да умеят да надграждат учебното съдържание, казва Гергана Байкушева, директор на частно средно училище "Петко Р. Славейков" в София. "Насърчаваме общочовешките ценности във възпитателния процес и повече от 15 години подкрепяме интеграцията на деца с обучителни трудности в дружелюбна към тях среда", допълва тя.

"Основната ни визия е да затвърдим връзката между ученика, учителя, родителя и училището. Ние сме длъжни да направим ученето забавно и въздействащо, а преподаването - адекватно на съвременните изисквания. Учениците трябва да стават активни участници в собственото си обучение, като изучават света около себе си, да развиват своите знания, умения и компетентности", категорична е и директорката на пловдивската математическа гимназия Веселина Карапеева.

Педагозите виждат и как родителите от регистратори на случващото в учебната среда вече стават активна част от образователния процес, имат много повече информация и могат да бъдат по-полезни на децата си.

Характеристики на иновативното училище

  • Иновативно учебно съдържание, програми и планове. Обучението е съобразено с държавните образователни стандарти, но учениците са интелектуално и емоционално ангажирани и развиват умения за критично мислене.
  • Иновативни методи на преподаване и образователна среда. Училището създава учебна и училищна култура, в която учениците се чувстват сигурни, подкрепяни от техните учители, родители и съученици, за да се справят по‐успешно с предизвикателствата.
  • Иновативно управление и организация на учебния процес. Прилагането на управленски модели, за да се осигури професионалното израстване на педагозите в ментори, които насърчават учениците. Създаване на среда, в която учители, родители и ученици се ценят един друг.
  • Иновативна квалификация на учителите и сътрудничество между тях за подобряването на учебния процес и ученето през целия живот.