Живот в новата Африка: Силициевата савана – учебна екскурзия до люлката на социалните иновации

Живот в новата Африка: Силициевата савана – учебна екскурзия до люлката на социалните иновации
Живот в новата Африка: Силициевата савана – учебна екскурзия до люлката на социалните иновации

Африка има много лица и всички те вероятно твърде се различават от представите на много европейци. Студентите от професионалната магистърска степен по стопанско управление за глобални ръководители на Академията за ръководители към ВИУ имаха възможността да изследват изключителния предприемачески дух в столицата на Кения - Найроби, по време на учебна екскурзия в Силициевата савана, която се състоя в средата на февруари 2022 г. В течение на пет дни те посещаваха местни стартъпи и социални предприемачи, слушаха основни оратори за особеностите на пазара в Субсахарска Африка и разработиха конкретни решения за местни компании в семинари по проектантско мислене.

"Желанието за иновации и изследователският дух, който видяхме, бяха изключително вдъхновяващи" - казва Барбара Щьотингер, декан на Академията за ръководители към ВИУ, която придружи студентите на тази учебна екскурзия, за чието организиране помогна. Тя си спомня колко е впечатлена от подхода на местните хора, които среща. "Те трябва да живеят с оскъдни ресурси и да ги използват смислено, за да създадат нещо. Има много малко готови решения, няма услуги или пари за плащане. Как успяват да се справят въпреки това? Експериментират много и използват ограничените си ресурси, за да измислят изумително новаторски решения" - споделя Щьотингер.

Африка и Запада: Да се учим едни от други, на едно ниво

Участниците в учебната екскурзия бяха заведени в Pulselive Kenya, цифрова платформа за новини за млади хора от 18 до 35 години, която също ръководи и маркетингова агенция, която проектира цифрови кампании за глобални корпорации като Samsung. Студентите се запознаха с Twiga Foods, компания, учредена от социолога Грант Брук с цел да предизвика революция в търговията с храна в Африка. Съоснователят и главен изпълнителен директор на Twiga Foods - Питър Нджонджо, преди това е бил управител на франчайза на "Кока Кола" за Източна Африка. Той споделя как началото на кариерата му като търговец изобщо не е било леко. Twiga Foods доставя храна на десетки хиляди продавачи на дребно в неформални селища, много от които имат седмичен доход от само 50 долара. Компанията използва b2b (бизнес към бизнес) платформа, за да опрости веригата на създаване на стойност и да свърже продавачите на дребно и фермерите. Според данните на Twiga Foods малките, неформални търговци, които често се борят с тромави логистични системи и продажбата на стоки с кратък срок на годност, преди да се развалят, представляват 90 процента от търговията на дребно в Африка. В хода на семинара по проектантско мислене студентите на Академията за ръководители към Виенския икономически университет разработиха предприемачески решения за Twiga Foods, които по-късно представиха на главния изпълнителен директор Питър Нджонджо.

Новаторските решения и образованието като главен приоритет

Африка също така бележи значителен напредък в цифровото обучение: в неформалните селища често е трудно да се предостави училищна инфраструктура, на много места един учител отговаря за десетки ученици. Стартъпът в областта на образователните технологии KuzeKuze реагира на това положение, като предлага решение, състоящо се от индивидуални пътеки за обучение, които използват аналогови и цифрови инструменти: учениците получават листове с упражнения, по които могат да работят самостоятелно или в малки групи, които им позволяват да учат, без да се нуждаят от компютър или смартфон. Листовете с упражнения след това се сканират и софтуер, базиран на изкуствен интелект, анализира напредъка на децата. Според резултатите за всеки ученик се създава нов индивидуален лист с упражнения за следващата седмица. За участника в учебната екскурзия Дейвид Клемент, главен информационен директор на CONFDNT, пътуването до KuzeKuze беше най-запомнящият се момент: "Убеден съм, че доброто образование е най-добрата основа, на която се изгражда просперитет и се постига фундаментална промяна на едно общество. Това е ролята на KuzeKuze: оптимално оползотворяване на хартията, технологиите и познанието". Барбара Щьотингер добавя: "Не знам за друга страна, в която образованието се счита за толкова важно във всички социални прослойки, като в Найроби. Хората са съгласни, че по-доброто бъдеще за всички ще бъде възможно само ако бъде извършена инвестиция с максимално въздействие: инвестиция в образованието и децата".

Без проблеми от първия свят, но с куп изобретателни решения за всекидневието

Центърът за обучение TunaPanda също развива дейност в неформалните селища, като предлага достъпно обучение по информационни технологии за всички. Mr. Green Africa е устойчив стартъп, който извлича висококачествени материали за глобалната индустрия от рециклирани отпадъци, като в процеса по рециклиране интегрира 2500 събирача на отпадъци, наети от дружеството.

Участниците в учебната екскурзия също говориха с Тобиас Райтер, основател на медицинската технологична компания Viebeg. С цел да улесни достъпа до здравеопазване Viebeg предоставя медицински решения, като подвижни машини за рентгенови снимки до далечни райони в Централна и Източна Африка.

Студентите също така се срещнаха с Битанге Ндемо, който въведе високоскоростен интернет на континента през годините след 2000 г., и направиха обиколка на компанията Neulandt, предприятие на Umdasch Group, което изгражда евтини, предварително произведени жилища от бетон.

Петте ключови урока от Африка

Барбара Щьотингер и двамата студенти от професионалната магистърска степен по стопанско управление за глобални ръководители Дейвид Клемент и Роланд Радлер, финансов директор на групата, главен оперативен директор и главен информационен директор на Konstantia AG и базирания в САЩ PE Fund, идентифицираха петте ключови момента, които правят бизнес екосистемата на Източна Африка толкова специална:

Постоянен стремеж към иновации

Въображението е двигател на бизнеса във всички пазарни сегменти в Кения. "Бях много изненадан от големия брой успешни стартъпи в Кения. Те провеждат дейност в голям диапазон от сектори, като здравеопазване, бързооборотни потребителски стоки и храни, цифров маркетинг и енергия от възобновяеми източници" - казва Роланд Радлер.

"Африканските стартъпи работят по въпроси, чието разрешаване подобрява и променя живота на милиони. Те измислят прости решения на ежедневни проблеми. Не всичко трябва да бъде високи технологии - важното е да се постига целта" - добавя студентът в магистърската програма Дейвид Клемент.

"Много компании, които посетихме, правят невероятно впечатление с огромната скорост, с която създават прототипи. Те пробват нови неща, изпитват ги и ги адаптират, докато проработят. По този начин поддържат контакт с пазара и разработват иновации, които винаги предлагат добавена стойност на клиентите" - казва Барбара Щьотингер в подкрепа на вижданията на студентите. Тя дава за пример Pulselive Kenya, която е цифрова платформа за новини, но експериментира с най-различни формати, включително подкасти и видео.

Дигитализация на първа линия

Много хора в Източна Африка вече имат смартфон. "Една от най-погрешните ми представи беше, че Африка е силно изостанала от останалия свят по отношение на технологиите. Открих, че положението всъщност е точно обратното" - посочва Роланд Радлер. По думите му голям процент от населението има мобилни телефони. Смартфоните са начин за достъп до интернет за повечето хора в Африка. За много предприятия изобщо не стои под въпрос дали цифровите технологии са на първо място. "За да предлагат нови услуги, които преди не са били достъпни за населението като цяло" - добавя Щьотингер. Системата за мобилни плащания M-PESA на кенийския телеком Safaricom е класически пример. Тя дава възможност за финансови трансакции на обикновени мобилни телефони, чрез които помага на милиони хора да имат достъп до средства. Дейвид Клемент също беше удивен от нивото на цифровизация: "Кения има много изключително интелигентни решения за ежедневните проблеми. Например хората плащат с мобилните си телефони и всички са част от тази екосистема. Те регистрират профилите, които са им необходими за достъп до онлайн услуги, чрез чат вместо формуляри за регистрация. Това е адски умен начин за работа с регистрации".

Няма как да се избегне творческото мислене

"Често ни се казва, че творческото мислене не е лукс, а необходимост. Обстоятелствата, в които се намират хората, ги принуждават да бъдат изобретателни и да измислят творчески решения на многото проблеми в образованието, всекидневния живот или в секторите на търговията на дребно и здравеопазването. Те трябва да измислят начини да печелят пари, защото обикновено никой не ги чака с предложения за работа - там има много малко работни позиции за бели якички" - казва Барбара Щьотингер.

Наблягане на клиентите и при ниските, и при високите технологии

Без значение от сектора клиентът винаги трябва да е на първо място. "В това отношение бяхме особено впечатлени от необичайните комбинации на ниски и високи технологии, особено в неформалните селища, където много хора нямат достъп до интернет. Срещнахме се с изключително впечатляващия директор на Олимпийското начално училище в Кибера, където 70 учители отговарят за 5000 ученици" - разказва Щьотингер. Училището си сътрудничи с компанията за образователни технологии KuzeKuze, за да създаде цифрово учебно разписание за учителите. "Децата нямат достъп до интернет. Заради това не беше възможно да им се дават упражнения по цифров път. Вместо това училището разпечатва листове за упражнения" - обяснява деканът. Роланд Радлер също има ярки спомени от тази среща: "Най-интересният момент лично за мен беше посещението на това училище. Средната паралелка се състои от около 100 ученици. Въпреки тези размери учителите от училището правят всичко възможно, за да окажат лична подкрепа на учениците и да им помогнат да се подобрят в предметите, с които се затрудняват".

Готови да посрещнат света на равни начала

"Хората са добре информирани. Много от тях говорят английски и благодарение на интернет и YouTube те са отлично запознати с това какво се случва на Запад и по света като цяло" - казва Барбара Щьотингер. "Не става дума за това дали Западът може да реши някакъв проблем. Ние може да допринесем с нашия икономически и предприемачески опит, които вероятно ще бъдат от помощ. Но също така има толкова много, което можем да научим от африканските държави. Бях много впечатлена от тази отлична степен на творческо мислене, от оптимизма и стремежа към иновации, с които се срещнах. Хората се смеят много и изглежда, че имат положителна нагласа, дори ако обстоятелствата на много от тях са трудни" - допълва тя.

Роланд Радлер също вижда чудесни възможности в Африка за европейски компании, които все още остават предимно без реализация. "Европейските компании, които съвсем отскоро започнаха да виждат потенциала на Африка, трябва да развият и дефинират наново стратегиите си за континента. В момента водещите инвеститори в този регион са китайски държавни компании. Те имат много малко конкуренция, докато изграждат един нов път на коприната и с лекота поддържат позицията си на водещи играчи на тези нови пазари." За Дейвид Клемент това не е първото посещение в Субсахарска Африка. "Бил съм тук и преди, но това беше първият път, когато се срещнах с местни предприемачи и бизнес визионери, които следват своята страст и мисия. Всъщност има процъфтяваща среда от стартъпи, която вече оказва огромно влияние на живота на милиони хора в Африка. Въпрос на време е в Африка да се появи първият еднорог."

Научете повече за Global Executive MBA програмата на WU

Още от Капитал