🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Подкаст: Как Райна Кабаиванска открива "свещеното огънче"

Разговор с Петър Барбалов и Александрина Михайлова за Майсторския клас на Райна Кабаиванска

Александрина Михайлова заедно с Райна Кабаиванска
Александрина Михайлова заедно с Райна Кабаиванска
Александрина Михайлова заедно с Райна Кабаиванска
Александрина Михайлова заедно с Райна Кабаиванска
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Свещено огънче" се разгаря от съчетание на артистичност, музикалност, интелигентност, инстинкт, готовност да се отдадеш на заниманието си и на целите, които си поставяш. Това е критерият за подбор за млади оперни певци на Райна Кабаиванска, по думите на гостите в новия епизод на Storio The Podcast - Петър Барбалов, мениджър комуникации в масторския й клас и Александрина Михайлова, дългогодишен стипендиант в него и една от изявените му оперни певци.

Вече 22 години, всеки септември, Нов български университет организира Майсторския клас на Райна Кабаиванска, като негови домакини в различните години са Софийската опера или Софийска филхармония. За това време през класа са минали повече от 200 студенти, от които близо 100 са получили стипендии.

Макар дебютното му издание да се случва през 2001 г., подготовката му започва още през 1997 г., когато е първата среща за бъдещия проект между д-р Георги Текев, изпълнителен директор и член на настоятелството на НБУ, и оперната прима. Една година по-късно, когато тогавашният президент на учебното заведение проф. Богданов инициира връчването на званието Доктор хонорис кауза на Кабаиванска, около церемонията се провежда и по-сериозният разговор за създаването на тази форма на продължаващо обучение, наречена майсторски клас. В този период певицата е с изключително много ангажименти по световните оперни сцени, затова и първият клас се случва няколко години по-късно, с домакин Националната художествена галерия. Посетен само от български изпълнители, той минава при изключително голям интерес. Втората година кандидати идват и от чужбина, в третата броят им се увеличават, а през четвъртата класът се регламентира като международен.

"Именно тогава директорът на Софийската филхармония Найден Тодоров определя д-р Текев като визионер - обяснява Петър Барбалов - тъй като визионерството е точно това: да създадеш едно събитие, един продукт, който да се развие и да бъде устойчив във времето. Специфичен белег на този първи за България Майсторски клас, е, че той продължава един месец, което го направи пълнокръвно обучение, за разлика от останалите подобни формати, продължаващи едва няколко дни, с бързо докосване между учителя и ученика."

През 2002 г. се създава и Фонда на Райна Кабаиванска, чиято цел е да събира средства, подпомагащи младите таланти. "Той е създаден с личните средства на маестрата, но нейната благотворителна дейност в България датира отпреди тази година и по-точно още по времето на президента Желев, когато вицепрезидентът му - Блага Димитрова, като приятел на Кабаиванска, се обръща към нея и я провокира с репликата: "Хайде, направи нещо за демокрацията в страната!", разказва Барбалов. Така певицата създава фондация, насочена към работата със сираци, която в последствие се трансформира като фонд, ориентиран директно към млади оперни певци.

Каузата на Фонда бързо е идентифицирана от фондация "Америка за България" и тя се превръща в първия му голям спонсор. Няколко години по-късно той получава мащабна и дългосрочна подкрепа от верига "Фантастико" в лицето на собствениците й Валери Николов и Владимир Николов, които не само проявяват лично отношение към оперната прима, но и към изкуството изобщо, като изключително важен фактор в живота на всички ни. Благородната кауза се подкрепя и от Столична община - единствената обществена институция, изявила желание за подобен жест.

През годините Фондът е подкрепян от много други хора и организации в продължение с малки и по-големи суми, като към ден днешен сред тях е и дядо Георги, който цяла година спестява 500 лв., за да ги дари на организацията през месец септември.

Как се шлифоват български и международни таланти, така че да стигнат до световните и най-големи оперни сцени, как се изграждат и се създава условия за дълга кариера, как един подобен формат може да помогне България да просперира като държава на изкуството и кои са най-големите уроци на Райна Кабаиванска извън музиката - чуйте в подкаста.

Прослушването за новия Майсторски клас започва на 8 септември в зала "България". Всички кандидати трябва да попълнят апликационна форма до 6 септември. Финалът е на 2 октомври с гала концерт, билетите за който вече са почти продадени.

Александрина участва в "Тайната сватба" на Чимароза на 5 септември - проект на Академията на Ла Скала в самия театър, и в рядко изпълнявана опера на Доницети, която ще се представи на фестивала в Бергамо.

През декември можем да я гледаме и слушаме в Софийска опера в ролята на Мюзета в операта "Бохеми" на Пучини заедно с други нейни колеги, които в момента са стипендианти в майсторския клас и се обучават в Модена.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    umv16206834451053261 avatar :-|
    Peter Tomov
    • + 1

    Кабаиванска заслужава овации за всичко,

    Нередност?
Нов коментар