Лунната мисия на България: 10% от БВП за образование
Над 20 години училищата бълват армия от функционално неграмотни и това рефлектира негативно върху пазара на труда, конкурентоспособността, публичните услуги
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- Българското образование е достигнало долна мъртва точка от вече дълго време
- Това рефлектира негативно върху пазара на труда, конкурентоспособността в някои сектори, качеството на публичните услуги и администрация
- Нужни са много амбициозни цели за повишаване на качеството на образованието, които да бъдат и солидно финансирани
Moonshot (нещо като Лунна мисия) е израз от началото на 60-те години в Америка, когато идеята за полет до Луната се превръща в реална перспектива, с която САЩ да компенсират изоставането си в космическата надпревара с Русия. На България не й предстоят подобни глобални цели, но паралелът не е съвсем неподходящ. България изостава и трябва да навакса. Това не може да стане само с усилена работа. Необходима е сфера, в която да се концентрираме и да направим пробив. Смятам, че пробивът трябва да е в образованието.
Защо?
Политически партии, бизнес, синдикати, коментатори от доста време сякаш в един глас настояват "искаме по-висока принадена стойност". Това, което всички имат предвид, е по-високи заплати, по-качествена администрация, по-висока покупателна способност, по-хубави жилища, с две думи - по-добър живот.Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
7 коментара
Проблемът не е толкова в парите, а в кадрите. Не може всяко правителство да назначава пълни некадърници за директори и да се очакват резултати. Особено фрапантно е управлението на ГЕРБ и назначаването едновременно на 200 училищни директори, за съжаление пълни некадърници.
Наизустяване,Наизустяване, Наизустяване. Проблем в училище, проблем и в университетите. Най-лесно е да си изпее песента учителя и да си тръгне, на следващият ден ученика да го изпитат и да каже същото. Не се карат учениците да мислят и да разсъждават на теми, а се пускат разни тестове където можеш да играеш на тото и ако си роден под щастлива звезда да изкараш 6 с налучкване. Наливането на пари не решава проблеми. Какво доведе системата с делегираните бюджети, всеки вижда. Парите на училищата трябва да се дават след спрямо успеха на училището и учениците след НЕЗАВИСИМО външно оценяване, а не глава "добитък" както се прави в селското стопанство.
До коментар [#1] от "тракиец":
Темата е доста по-дълбока от колкото политическа.
До коментар [#1] от "тракиец":
Един такъв некадърник е назначен за директор на основно училище в кв. Меден Рудник - Лазар Налбантов. Това е народен певец(поне той се възприема като такъв), бивш председател на Трайкийското дружество в Бургас. Самата директорка на Регионалния инспекторат по образование е проводник и пазител на остатъците от комунистическото образование. Е, как да вървят нещата в образованието?!
Поздравления за автора на публикацията и редакцията! Това е най-смислената тема, включително за предизборните дебати. И особено за медиите, защото те наистина правят много малко или почти нищо за възпитанието и културата на българите. В бюджетите на обществените медии тези показатели трябва да залегнат в основата на критериите за отпускане на пари.
Нищо ново няма в тази статия - очевидно авторът изобщо не е направил усилие да навлезе в темата - готини графики на международни проучвания може и всеки ученик от 12 клас да направи (пък и било то функционално неграмотен). Не се казва нищо за проблемите в системата, за паралелната система за образование, за изкривените критерии на матурите, изобщо типичен лаладжийски материал, който ще запълне седмичното издание на Капитал
До коментар [#2] от "maxtor":
Много си прав - как се постига добър резултат на НВО по БЕЛ от дадено училище (С нещо си :) което е решило че ще приема и на база резултата от матурата по БЕЛ) Повечето деца още от 6 клас посещават школи - за една година 1000 лв на дете - там се учат тези наизуст и анализи до спукване (по БЕЛ, не по математика нали, тя си се учи в училище). Идва заветния седми клас, добре подплатени с назубрени анализи същите тези ученици се явяват и на разните му олимпиади и училището се класира на първите места. Накрая то е в първите 10 училища по резултати по БЕЛ в София и кинтите са там (нашите , тъй наречените субсидии) Инвестиция на училището - 0 лв. Инвестиция н родителите - общо 2000 за двете години школи. Е тва ако не е далавера за даскалото, здраве му кажи. Шансове други училища с не толкова платежоспособни родители да вземат субсидия - 0. Брой на нови родители касички които да захранят с петокласници схемата на даскалото - безкраен. Защо изобщо се пънят там - ми някой им е казал че всички които завършат тва даскало стават програмисти и няма по добро от него в София :)
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.