Какви са политическите приоритети в образованието
Такива, каквито ги виждат двете основни сили - "Продължаваме промяната - Демократична България" и ГЕРБ
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Реформите в образованието и адаптирането му към модерния свят, икономика и технологии изискват на първо място политическа воля и управленска визия - при това такава, която може да надскочи партийните различия.
"Капитал" зададе на двете водещи сили - "Продължаваме промяната - Демократична България" и ГЕРБ, около които евентуално би могло да се формира правителство, няколко въпроса за техните приоритети и виждания за сектора на образованието в следващите години. Ето и отговорите им.
Реформите в образованието и адаптирането му към модерния свят, икономика и технологии изискват на първо място политическа воля и управленска визия - при това такава, която може да надскочи партийните различия.
"Капитал" зададе на двете водещи сили - "Продължаваме промяната - Демократична България" и ГЕРБ, около които евентуално би могло да се формира правителство, няколко въпроса за техните приоритети и виждания за сектора на образованието в следващите години. Ето и отговорите им.
Кои са трите големи и неотложни приоритета в сферата научилищнотои на висшето образование?
Училищното образование:- Намаляване на фактологията в учебниците и осигуряване на повече време за осмисляне на материала от учениците и за упражнения, за да се развият умения за критично мислене, изразяване на собствено мнение, участие в дебати, работа в екип.
- Актуализиране на заплатите в образователната система и активна работа за повишаване авторитета на учителите и за подобряване на тяхното взаимодействие с родителите. За целта предвиждаме да създадем Етичен кодекс за взаимодействието между учители и родители, който да бъде приет след обществено обсъждане.
- Развитие на дигиталните образователни ресурси и обогатяване на палитрата от извънкласни дейности с цел повишаване на интереса към ученето и постепенно преминаване към персонализирано обучение, съобразено с възможностите, интересите и талантите на децата.
Висше образование:
- Подобряване на системите за акредитация на висшите училища и атестиране на преподавателите като път към повишаване на качеството на висшето образование в България.
- Активизиране на връзките висше образование - бизнес и висше образование - училище. Това ще подпомогне осъвременяването на учебните програми, ще осигури по-добро професионално ориентиране и по-успешна реализация на младежите, както и по-ефективно задоволяване на потребностите на бизнеса от специалисти.
- Осъвременяване на материалната база и насърчаване на включването на университетите в международни образователни и научни мрежи и сътрудничества.
Какъв % от БВП според вас трябва да се отделя за образование?
За предучилищно и училищно образование трябва да се стремим към 5% от БВП, а за висше образование - към 1%, но средствата трябва да се увеличават паралелно с повишаване на качеството на образованието.Бихте ли предприели ударна реформа в образователните планове в училищата и съответно - в съдържанието на учебните материали? В каква посока?
Плановете и програмите не трябва да се променят ударно, защото това би създало хаос и напрежение в системата. Промените трябва да се градират, за да бъдат максимално ефективни и да бъдат приети от учителите и родителите като полезни за развитието и реализацията на децата. Учебните материали могат и трябва да се подобрят в кратки срокове, като се разтоварят от фактологията и се осигури повече време за осмисляне на материала и упражнения, за да се развият умения за критично мислене, изразяване на собствено мнение, участие в дебати, работа в екип.Как би трябвало да изглежда системата на училищното образование в България в края на ваш мандат? Кои конкретни цели бихте си поставили?
Учители и ученици, които отиват в училище с удоволствие, защото там им е интересно, полезно и приятно да работят заедно.Конкретните цели са да научим децата да мислят, да се изразяват правилно, да умеят да работят в екип и да постигат успехи, без да имат нужда от частни уроци.
Системата за учене през целия живот почти не съществува в България, а предвид предизвикателствата в икономиката и пазара на труда, тя е изключително необходима. От къде бихте започнали?
От финансови стимули за университетите, които съвместно с фирмите да създадат най-необходимите и адекватни програми за допълнителна квалификация и преквалификация.
Кои са трите големи и неотложни приоритета в сферата на училищното и на висшето образование?
За училищното образование:- Промяна в учебните програми. Да започнем обсъждането на цялостна, концептуална промяна за преминаване към рамкови учебни програми, структурирани върху компетентности и даващи възможност за адаптирането на съдържанието към училищата и учениците. Тъй като една такава промяна ще изисква години, паралелно, бързо и по-смело трябва да се съкрати фактология и теми от сегашните програми, така че да се освободи време за упражнения, затвърждаване на знания и формиране на умения.
- Да продължим по-решително реформата в оценяването - от изпитване на знания към мерене на умения. Ако изпитваме за фактология, това ще преподават учителите, а учениците ще наизустяват. Българските ученици се справят доста добре на международните тестове, които оценяват знания и лошо на PISA, която мери функционалност на знания (умения и интелигентност). Основните причина за това е системата ни за оценяване
- Да променим кода на системата - от система, базирана на тясно-инструктираща нормативна уредба, доминираща култура на стандартизация, контрол на съответствието и вяра в документа, към система, която се развива от енергията на креативни учители и иновативни училища. За целта образователните стандарти трябва да се преработят така, че задават цели и принципи, а не конкретни процедури, и да оставят на образователните институции повече свобода за методите за постигане им.
За висшето образование:
- Да стимулираме висшите училища за постоянно осъвременяване на съществуващите и създаване на нови учебни планове и програми. Тези промени трябва да са базирани на разработването на динамични и по-широки компетентностни профили, повече хибридни специалности и по-интегрални програми, насърчаване на иновативните методи на преподаване, акцент върху формирането на умения и мотивация за постоянно учене.
- Да стимулираме свързаност между висшите училища под формата на консорциуми и мрежи от съвместни програми. Да регламентираме концепцията за споделени ресурси - общи преподаватели и катедри, материална база и научна инфраструктура.
- Да променим методиката на акредитационната оценка, така че Националната агенция за оценяване и акредитация да оценява ефективност на дейности и политики, а не формално разписани правила.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.