На матурите за бъдещето България има слаб (2)
Математиката спъва прогимназиалните ученици повече от българския език, но и двете оценки не показват добро ниво на знания.
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- За поредна пета година големите областни центрове избутват оценката по математика до нива малко над тройката.
- Точките по български език са с незабележимо подобрение в сравнение с последните две години, но пак в "златната среда".
- Министерството на образованието ще предлага нови приоритети по отношение на политиката по изготвяне на учебните програми.
Всичко! Това е краткият отговор на въпроса какво трябва да се промени в образованието предвид трансформациите, които се случват в начина, по-който се и ще се работи, учи и живее. Само навлизането на AI предвещава революция, която ще направи сегашния начин на учене най-малкото безполезен. В академичните среди в Европа през последните месеци все по-активно се водят разговори за това дали например вместо наизустяване на факти все повече не трябва да бъде застъпено образованието по характер и ценности. Това вече се случва в Португалия през гражданско образование, в Чехия и Словакия - чрез етика и обучение в развитие на характера; а в Естония - с ценностни компетентности и обучение в ценности. Образованието за характер се свързва с изграждането на добродетели, както и с т.нар. практическа мъдрост.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
1 коментар
В споменатите държави, например Португалия, самите образователни системи, училищата, са арени за гражданство и учат чрез организацията и структурата си учениците да бъдат активни и пълноценни граждани. Много различно от това да ти говорят един или два пъти в седмицата за демокрация и републикански добродетели но да няма къде да ги видиш около теб или къде да ги приложиш реално. Ето тук е коренът на проблема и повече от същото (тоест, повече часове Гражданско образование) няма да го реши.
В България така наречената демокртична общност я е страх да въведе най-елементарните елементи на демокрация в училищата, като мандатност на директорския пост и участие на представители на учители и ученици в комисията за подбор на директора. Да не говорим за това, че не е дадена никаква алтернатива на Ученическите съвети и ако те не работят в дадено училище или са превзети, учениците нямат друг вариант.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.