Секти, "наркотик" и рокендрол
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Секти, "наркотик" и рокендрол

Протестантите...

Секти, "наркотик" и рокендрол

Ива Рудникова
5648 прочитания

Протестантите...

© Reuters


Паниката, свързана с роенето и развихрянето на сектите в България преди няколко години, беше на път да отшуми. От следтоталитарния бум на ветрилото религиозни общности останаха купища Кошмарни разкази, недоказани обвинения, разстроени родители, невротизирани деца. Миналата седмица в НДК мина конференцията на евангелистите. Гост-пастор в дните на националната християнска конференция беше 71-годишният чикагски проповедник Робърт У. Шамбак. Съорганизатори от българска страна официално бяха три легитимни изповедания, регистрирани от Дирекцията по вероизповеданията - Българска божия църква, Обединена божия църква и Съюзът на евангелистките Петдесятни църкви в България. В залите на националния дворец обаче като VIP-аудитория седяха и лидерите на религиозни групи като "Слово на живот", на които не без основание е отказана или отнета регистрация. Предизвикани (по собствените им твърдения) от този факт богослови, великденски християни, националисти от БНРП и активисти на ВМРО протестираха мирно пред НДК всеки ден до края на международната евангелистка среща. За "Капитал" пастор Павел Игнатов от Българска божия църква по-късно каза: "Това, че тук на първия ред седи моят добър приятел Пламен Цолов или някъде тук ще намерите Георги Бакалов, не е проблем. Ние сме сродни общества. Това, че те са млади, малко по-екстравагантни, малко по-буйни, с времето ще улегнат - дайте им шанс да се поправят."

Близо цяла седмица специални заграждения и няколко полицаи деляха централния вход на НДК от групата, въоръжена със знамена, хоругви и плакати "За православие", "Православни българи, елате, иначе срам за България". Мяркаше се и иконата на св. Иван Рилски. Тромавата реакция на висшия църковен клир се състоеше във възванието на патриарх Максим от четвъртък до българския народ - да не участва в сектантските сборища. В "Света Неделя" беше отслужен и молебен за единение на православните българи срещу сектите. "Мълчаха и двата синода, чак на третия ден нещо се чу. На висшите духовници обаче трябва да им е ясно, че тези хора вътре не може да се премахнат с един молебен, с един водосвет. Просто трябва църквата да си стъпи на краката и да си върши дейността така, че да не оставя пространство за тях. Когато в една стая има 10 души, а тя е за 8, не могат да влязат още 20", каза отец Георги и допълни, че недоволството пред НДК с провокирано и от ненужния шум, който евангелистите са вдигнали около иначе законната си сбирка.

На третия ден от Националната християнска конференция по бул. "Витоша" с "Тих бял Дунав", под националния флаг и черно-червените знамена на ВМРО премина поредното шествие на семинаристи и хора на националистите отец Гелеменов и д-р Иван Георгиев. В градинката на националния дворец неголямата група "поздрави" с освиркване наметналия по характерен начин сакото си Жорж Ганчев, който е нарастващ интерес разпитваше по ветеринарни въпроси непознат избирател - собственик на питбул. После младежите с гореща кръв се разположиха покрай огражденията пред входа на НДК и зачакаха края на евангелистката лекция. Междувременно в зала 1 се тълпяха участници в конференцията, упътвани от свои "братя и сестри" с табелки "Служител" на ревера. На фона на тиха музика и светски шум мястото, на което беше премиерата на "Ла донна е мобиле" (филмът, в който Къци Вапцаров изигра пастор-евангелист, а Йона Йотова "самоуби" набожната си героиня с повтаряне на думите "аз съм грешна"), се пълнеше с много млади хора, опърпани възрастни, немалко болни - с патерици и в инвалидни колички. Със сигурност неразбиращи какво става хлапета се надбягваха по сцената, прелистваха тематично списание, което ги убеждаваше, че и техният любимец Маколи Кълкин им е "брат", но не по лудории, а по доктрината, която изповядва. Със странен блясък в очите по редовете се разполагаха още бременни жени, цели семейства, доста "факултет"-ни представители и дори забрадена по помашки дузина. Постепенно сцената се напълни с пъстър хор, двама китаристи, пианист и беквокали. В уречения час пълната зала се изправи на крака, за да посрещне пред микрофона пастора на Обединена божия църква Васил Еленков. Тонът на пастора (по-точно смразяващите му дъскорезни обрати) напомняше страшно много маниера на говорене на лидера на БНРП д-р Иван Георгиев, което май остана единственото общо между хората във и онези пред НДК. Службата започна с въпроси: "Готови ли сте да предавате, готови ли Сте да приемате." Викове "Алилуя" и "Амен" заместиха светското "да". После пастор Еленков опита едно от дългите "е-е-е -та на Фреди Меркюри и даде тон за бодра песен, завършваща с "Исус Христос е Бог". Публиката пееше, танцуваше, скачаше и се смееше от сърце. Зала 1 много приличаше на по-малката си сестра, домакин на "Такси". Някои от присъстващите записваха актуалната мелодия с високо вдигнати касетофони. Други изглеждаха така, сякаш са дошли не за да се забавляват - те стояха със скръстени ръце и стиснати очи, като мърдаха устни в беззвучна молитва. Най-потискаща беше гледката на добре облечено момиче на паспортна възраст, което посред религиозната "фиеста" се разрида с глас, а после застина с разперени нагоре ръце, като "предавам се". Най-накрая Васил Еленков отправи драматичното послание, което Николай Колев-Мичмана откри още на световното първенство по футбол през 1994: "Господи, ние сме твой народ. Ти си наш." След още няколко утвърждаващи вярата песни на сцената излезе Робърт У. Шамбак. Пасторът от Чикаго започна службата по всички правила на задокеанското токшоу - той разказваше увлекателно случки "личен архив", не пестеше шеги, играеше с публиката, за да може по-успешно да вмъкне библейските сюжети и желаните внушения. Много любопитно беше, че докато проповедникът се бореше за титлата "човекът-театър", неговата преводачка се стараеше да интерпретира както думите, така и емоциите и интонацията на Шамбак. На моменти дори само вокалните ефекти взривяваха аудиторията, част от която се опитваше да подражава на американеца, като докара правилното (за други географски ширини) произношение на "амин" - "амен", с носов намек като на Гонзо от "Мъпет шоу".

"Много е готина тази религия, защото се казва: който вярва, той има всичко и е здрав, а който не вярва - няма. И като не постигнеш нещо, съответно казват ти, ами, слаба ти е вярата", коментираха богословите отвън т.нар. теология на просперитета, факт е, че основният контингент в зала 1 можеше да се раздели на отбор "Адрес 4000" и на тим "Последен грош".

"Те проповядват пълни глупости - как може бог да иска да се самоубиеш, да си завещаеш апартамента и парите на някаква организация", ядосваше се хлапак с трикольор в ръка. В подстъпите на националния дворец бяха преговорени и слуховете за бизнеса на пасторите, бяха повторени и опасенията, че става дума за "претопяване", режисирано от САЩ.

"Що се касае до това кой дава парите... цялата ни държава живее назаем и е срамно в този момент, когато някой благодетел, както в случая г-п Шамбак, е организирал чрез световноизвестната организация "Нахранете гладните" да се докарат неколкостотин тона храни за социални, старчески домове, а и за самите християни, да плати 100 000 долара само за превоза, без същинския товар, и някой да каже кой ви дава право да плащате. Смешно е, когато всеки българин желае да отиде в Америка. Там има най-малко три православни църкви - едната е в Чикаго и аз съм я посещавал. Никой не пречи на православните българи в Америка да правят каквото искат, да практикуват, каквото желаят, и да изповядват вярата си, както те искат, и макар и малцинство, те не са ограничавани. А евангелските църкви в България са реално присъствие. Имаме влияние над повече от 300 000 българи евангелисти, и то не са само великденски християни, а хора, които вярват, посещават редовно църквата, и това е нещо, с което всеки би трябвало да се съобразява", задочно отговори Павел Игнатов и добави: "Апелираме за повече търпимост - крайно време с това общество да свикне, че в нова демократична България ще има едно богато религиозно разнообразие."

"Бий сектанта по главата, бий, бий, бий", "довиждане", "тук оставаме", сричкуваха отвън гологлавите фенове на Гелеменов, докато участниците в притеснителния форум излизаха от НДК.

...протестиращите
Източник: Reuters

Паниката, свързана с роенето и развихрянето на сектите в България преди няколко години, беше на път да отшуми. От следтоталитарния бум на ветрилото религиозни общности останаха купища Кошмарни разкази, недоказани обвинения, разстроени родители, невротизирани деца. Миналата седмица в НДК мина конференцията на евангелистите. Гост-пастор в дните на националната християнска конференция беше 71-годишният чикагски проповедник Робърт У. Шамбак. Съорганизатори от българска страна официално бяха три легитимни изповедания, регистрирани от Дирекцията по вероизповеданията - Българска божия църква, Обединена божия църква и Съюзът на евангелистките Петдесятни църкви в България. В залите на националния дворец обаче като VIP-аудитория седяха и лидерите на религиозни групи като "Слово на живот", на които не без основание е отказана или отнета регистрация. Предизвикани (по собствените им твърдения) от този факт богослови, великденски християни, националисти от БНРП и активисти на ВМРО протестираха мирно пред НДК всеки ден до края на международната евангелистка среща. За "Капитал" пастор Павел Игнатов от Българска божия църква по-късно каза: "Това, че тук на първия ред седи моят добър приятел Пламен Цолов или някъде тук ще намерите Георги Бакалов, не е проблем. Ние сме сродни общества. Това, че те са млади, малко по-екстравагантни, малко по-буйни, с времето ще улегнат - дайте им шанс да се поправят."

Близо цяла седмица специални заграждения и няколко полицаи деляха централния вход на НДК от групата, въоръжена със знамена, хоругви и плакати "За православие", "Православни българи, елате, иначе срам за България". Мяркаше се и иконата на св. Иван Рилски. Тромавата реакция на висшия църковен клир се състоеше във възванието на патриарх Максим от четвъртък до българския народ - да не участва в сектантските сборища. В "Света Неделя" беше отслужен и молебен за единение на православните българи срещу сектите. "Мълчаха и двата синода, чак на третия ден нещо се чу. На висшите духовници обаче трябва да им е ясно, че тези хора вътре не може да се премахнат с един молебен, с един водосвет. Просто трябва църквата да си стъпи на краката и да си върши дейността така, че да не оставя пространство за тях. Когато в една стая има 10 души, а тя е за 8, не могат да влязат още 20", каза отец Георги и допълни, че недоволството пред НДК с провокирано и от ненужния шум, който евангелистите са вдигнали около иначе законната си сбирка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    bozho777 avatar :-(
    Me

    Либерална медия като Капитал би следвало да бъде толерантна! Мисля, че държите едно голямо извинение за определено враждебния характер на тази статия (съчинена сигурно от сътрудник на ДС) спрямо протестантите в България!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK