С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 фев 1998, 0:00, 2340 прочитания

“Лице и опако” на Юри - силата на класическата фотография

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Във Френския културен институт един от най-добрите съвременни български фотографи Йордан Йорданов (Юри) представя изложбата си “Лице и опако”. Творбите обхващат период от близо тридесет години, през които авторът неизменно е търсил да улови неподправения образ на т.нар. малък, обикновен човек. Заглавието на изложбата би могло да се тълкува и буквално, тъй като са снимани както лицата на хората, така и техните не по-малко изразителни гърбове.
Впечатление прави снимката, експонирана в началото на изложбата, представляваща портрет на мъж (Татарица, 1968 г.), седнал, с чаша в ръка. Макар и погледнат през фотообектива, този мъж и цялата атмосфера около него носят духа на меланхоличните “пиячи на абсент” - любим мотив за френските художници постимпресионисти.
Две години по-късно е правена снимката “Несебър, 1970 г.” - няколко жени - селянки, застанали с лице към морето. Рядко се среща подобно съчетание на два твърде познати образа, превърнали се в клишета, което да доведе до картина - емоционално наситена и въздействаща, без помощта на обичайните лодки, чадъри или плодородни нивя.
На изложбата във Френския институт са показани и два (осъществени с помощта на швейцарската фондация Pro Helvetia) проекта на Йордан Йорданов - “В българските затвори” от 1993 г. и “На Албания с любов” от 1994 г. В тях авторът не търси агресията на репортажа, а насочва интереса си навътре, към скритото за нечувствителния поглед. Той изследва различни човешки състояния, специфично монотонното ежедневие на хората, лишени от свобода, или на тези, които, затворени сред суровата албанска природа, се опитват да я надмогнат и да оцелеят.
Творбите на Юри са изпълнени в класическата черно-бяла техника, без допълнителни трикове. Силата на фотографиите му откриваме в интересните типажи, уловени в необичайна за нас, градските хора, среда.
Понякога работите на Йордан Йорданов са повече естетски, отколкото психологически, като красота е открита на най-невероятни места. В една от снимките от серията “Варна Разделна” от 1993 г. в гръб е показан мъж с атлетично телосложение - вероятно престъпник - който се къпе - сцена, достойна за класически живописен етюд. Етюдно звучене има и портретът на старец от Пастра, правен през 1994 г.
Фотографии на Йордан Йорданов са включени в колекциите на Националната библиотека в Париж, на Политехническия институт в Токио, Музея "Елизе" в Лозана, Музея за изящни изкуства в Хюстън, НХГ, София - едно признание за безспорния му професионализъм.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Готвим приема на първите студенти по хуманна медицина Готвим приема на първите студенти по хуманна медицина

Проф. д-р Магдалена Миткова, ректор на университет "Проф. д-р Асен Златаров"

10 май 2019, 2454 прочитания

Думата имат хората, които обикновено нямат думата Думата имат хората, които обикновено нямат думата

Представители на различни професии, обществени слоеве и образование ще разкажат историите си на събитието "ХОРА, които обикновено не говорят пред ХОРА"

11 апр 2019, 2495 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Усетът за бизнес е като усета за класическа музика

Юлия Христова, президент на фондацията “Приятели на Нов симфоничен оркестър”, пред “Капитал”

Резултатите от изборите: Какво показват данните

Статистическият анализ на "Капитал" показва контурите на скритото влияние по места

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това