С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 апр 2003, 0:00, 1689 прочитания

Да си поиграем на етнически мир

Заплахите от възможни бунтове като предизборна стратегия на ДПС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Мобилизацията на етническа и верска основа е един от най-трайните елементи на предизборните кампании от 1990 г. досега, като от така наречената етническа карта са се възползвали почти всички политически сили в България.
За разлика от повечето партии обаче движението на Ахмед Доган не просто подръпва етническата струна на електората, но и е овладялo до съвършенство спекулата с възможността от реални бунтове. Причините за тях варират, като се започне от възродителния процес през тютюна и изучаването на турски като майчин език и се стигне до сателитните антени и сватбите. Така се създаде митът за Доган, който държи ключа към етническия мир в България. Това позволи на ДПС да просъществува и да се развива въпреки сериозните съмнения в нарушение на конституцията, която забранява партии на етническа и религиозна основа. И в същото време свободно

Да мотивира избирателите си

с откровено етническа пропаганда. Тази тактика до такава степен е станала естествена за представителите на движението, че сега, когато вече са управляващи, те трудно могат да контролират очевидните солови акции на някои своите членове в тази посока. Такъв е случаят със заместник областния управител на Пазарджик, който по-скоро няма нищо общо с централата на ДПС. Положителният момент в случая е, че ръководството на партията и лично нейният лидер реагираха изключително адекватно и осъдиха изказването на Реджеп Моллаахмед и най-вероятно той ще бъде изключен от редиците на движението.
Въпреки това случката от село Корница е показателна, че ДПС и неговите местни водачи все още са зависими от реанимацията на темата за възможни конфликти между българи и турци. Защото, ако някога се стигне до пълното реализиране на българския етнически модел в обществените отношения, то партията ДПС би загубила основния аргумент за своето съществуване. Ахмед Доган обаче още през 1996 г. отбелязва: „Всяка нова социална ситуация отново и отново ще произведе този въп­рос [за правата на човека и малцинствата], винаги ще се намерят националисти, които да пос­тавят под въпрос едни или други аспекти на тези права, винаги ще се намерят хората, които да поставят, ако щете, отново и отново въпроса за възродителния процес.“
В досегашната практика обикновено илюзията за конфликт се развива по две линии. По време на парламентарни избори се използват безобидни прийоми като паническото разпространение на слухове от страна на висши ръководители на ДПС, че са възможни фалшификации на изборните резултати. Това щяло да лиши българските турци от политическо представителство в парламента, което пък „не е добре“ и „това би било пагубно не само за страната“, както обичат да напомнят емисарите на Ахмед Доган. По време на парламентарните избори 2001 г. една от листите на ДПС в Благоевград закъсня с регистрацията си заради хаоса в централата на движението. Ахмед Доган поиска и да смени двама от водачите на листи след регистрацията им, което е невъзможно по закон. Това обаче не попречи на ДПС да обвини управляващите в опит за саботаж на техните кандидати.
Много по-сериозно обаче е положението преди и по време на местни избори. Тогава пропагандната кампания преминава предимно под формата на многобройни възпоменания на жертвите от възродителния процес, откриване на паметници и чешми в тяхна чест в Момчилград, Джебел, Корница, Барутин, Трънак, и т.н. Пиковите месеци са май (когато стартира кампанията) и октомври (малко преди датата на изборите), като до медиите обикновено достигат само по-крайните и понякога комични изказвания.
Дни преди местния вот през 1995 г. например на предизборен митинг Ахмед Доган заплашва, че ако БСП и СДС се обединят и ДПС загуби кметското място в Кърджали, то ще се обособи като етническа партия. Това предизвиква реакцията на тогавашния заместник-председател на БСП и сегашен президент Георги Първанов, който обвинява Доган в провеждане на етническа кампания. „Те работят за обособяването на това население и противопоставянето му на други етнически групи“, казва още Първанов и допълва: „Чуват се даже такива нелепи твърдения, че след евентуална изборна победа социалистите щели да изземат сателитните антени от българските турци.“ Последното очевидно е силно мотивиращ елемент от кампанията на движението, защото само два месеца по-рано окръжният координатор на ДПС в Руенска община Сабри Мехмедали предупреждава, че 30 хиляди етнически турци

Всеки миг се вдигат на бунт

заради спиране на местни ретранслатори, които предават турски сателитни програми.
Паралелно с това се развива и друга сюжетна линия с главно действащо лице „чешмата на Ахмед Доган“, която той открива през 1993 г. в с. Трънак в памет на трима етнически турци, разстреляни при възродителния процес. През 1995 г. по инициатива на БСП и по заповед на Държавната инспекция за строителен контрол към строителното министерство е спряна водата и са заличени мемориалните надписи на турски език. Като основна причина за това се изтъква фактът, че чешмата е построена в памет на трима осъдени на смърт български турци, които през 1985 г. взривяват на гара Буново вагона за майки с деца на влака Бургас - София. Въпреки това от ДПС определят инициативата на социалистите като провокация и умело я използват за сплотяване на своя електорат в региона. В което основна роля играе местният координатор на движението Сабри Мехмедали, който е брат на един от разстреляните атентатори. Напрежението ескалира в края на 1998 г., когато чешмата е потрошена с чукове. Доган заявява, че това е „вандалски и просташки акт, който е най-сериозната заплаха за етническия мир в страната от 9 години насам“. И сравни случката с първите изстрели в Босна и Косово.
По това време ДПС вече е в процес на подготовка за местните избори през следващата година. Ахмед Доган дава начало на предизборната кампания още през месец май 1998 г. Тогава 12 партии и организации настояват за промяна на границите на община Кърджали, на което Доган отговаря, че на този етап няма реални условия за съз­даване на етнически конфликт в Кърджали, но идеите за ново админист­ративно териториално устройство на района остават много сериозен опит за нарушаването на етническия баланс в целия регион, за

Етнизирането на проблема „Кърджали“

и за създаване на условия за сепариране в района. В края на 1998 г. пък е разбит офисът на ДПС в Търговище и е прекратена сватбата на дъщерята на окръжния лидер на движението в Разград Дауд Осман, защото нарушавала тишината. „Това са провокации, които могат да поставят под съмнение политиката на управляващите по отношение на етническите малцинства“, заявява по този повод Доган.
Безспорeн връх в практиката на раздухване на възможността за етнически конфликти е кампанията на ДПС от местните избори през 1999 г. Тогава, пак през май, кметове от Кърджалийска община и градоначалникът на Джебел Бахри Юмер обявяват проблемите с изкупуването на тютюна за „икономически геноцид“ и начин за „етническо прочистване“. Драмата с тютюна винаги е била използвана от ДПС за нападки срещу управляващите и за мобилизация на собствените гласоподаватели. Преди четири години обаче те за първи път обвиняват за проблемите тогавашния син областен управител на Кърджали Пламен Иванов и започват кампания за неговата смяна, защото стимулирал етнически конфликт в региона. По този повод Иванов заявява: „Забелязал съм, че когато напоследък в Кърджали някой политик заговори колко е застрашен етническият мир, българи и турци сядат да пият по едно кафе и да се посмеят на изтърканата плоча.“
От този период датира и репликата на Иван Костов: „Етническият модел, с който [Доган] толкова парадира, е най-голямото проклятие.“ Следва масирано участие на министри в предизборната кампания на СДС в смесените райони, което допълнително изостря поведението на представителите на ДПС. Седмица преди първия тур на изборите Ахмед Доган отбелязва: „Във всяка страна, в която има подобен политически рекет, задействане на полицейския апарат, създаване на страхова психоза, винаги се крият опасности. Аз не искам да правя никаква аналогия, но в Косово подобни процеси са започнали от една сватба...“ В крайна сметка движението губи кметската надпревара в Кърджали. Конфликтът обаче тлее и след изборите, когато Осман Октай (тогава още приб­лижен на Ахмед Доган) заявява, че единствено ДПС има механизми за „изолиране на крайни намерения и амбиции на личности“. „Но в един момент, когато евентуално се отнеме това право на ДПС, рецидивите могат да се развият в твърде опасна за страната тенденция. И тогава една искра е достатъчна, за да създаде напрежение в крехкото равновесие досега.

Никой да не се заблуждава

че това, което става около България на верска основа, не битува в главите на хора и при нас“, продължава Октай.
За доказателство на думите на бившия заместник на Доган през 1999 г. служи пропагандната дейност на Адем Кенан, лидер на нерегистрираната Турска демократична партия. Още 1997 г. той поиска България да се преименува, защото българите били малцинство, през 1999 г. се обяви за автономна република в Лудогорието, а през 2001 развява турското знаме над къщата си, „за да свикваме“. По този повод в едно интервю от 1999 г. Ахмед Доган заявява: „Адем Кенан е ваш продукт, т. е. продукт на масмедиите. Вижте само как се появи в няколко вестника, а около него има само 56 души. Иска автономия и така нататък. В няколко вестника цели страници му дават. Въпросът е защо. Дали някой не му предоставя възможност да се изказва по въпроси, които не са актуални?! Ако аз стоях зад него, може би въпросният господин нямаше да има възможност да коментира този въпрос.“ Реджеп Моллаахмед обаче е продукт точно на ДПС и Ахмед Доган е този, който не само стои зад него, но и го е лансирал напред към държавни постове.
Изказването от миналата седмица на зам. областния на Пазард­жик трябва да е сигнал за лидера на ДПС, че някои от неговите подопечни още не са разбрали, че са част от властта и носят отговорност както за действията си, така и за мненията, които изразяват. А когато вече си в управлението, не вър­ви да използваш заплахите за етническия мир като предизборна кампания. Сега по-важното е какво си свършил, докато си бил облечен с власт.

(Репортаж - стр. 22)


По време на митинг миналата събота, свързан с 30-годишнината от насилствената смяна на имената на българските турци в гоцеделчевското село Корница, заместник областният управител на Пазарджик Реджеп Моллаахмед произнесе скандална реч, в която обяви, че възродителният процес продължава с пълна пара. „В Родопите продължава да се разпространява Христовото слово. Нямаме нищо против, но те нямат място в нашите региони и трябва да си отидат“, каза той. Моллаахмед заяви още, че за него турският е официален език, въпреки че по конституция пишело, че е българският. Ахмед Доган реагира веднага и нарече изказването на своя човек „недоразумение“, и допълни, че това не може да се приеме от ДПС. Два дни по-късно на областния съвет на движението в Пазарджик се разграничи от речта на Моллаахмед и сне политическото си доверие от него. Същия ден окръжният прокурор на Пазарджик разпореди проверка дали изказванията на заместник областния управител съставляват престъпление. Междувременно повечето политически сили поискаха Реджеп Моллаахмед да бъде уволнен. И още в понеделник ДПС предложи на Министерския съвет да освободи заместник областния управител. Същия ден той сам депозира своята оставка и министър-председателят подписа заповед за уволнението му. Предстои организацията на ДПС в Сърница, в която Моллаахмед членува, да вземе решение дали да го изключи от партията.



Миналия месец в ромския квартал в Пазарджик бяха конфискувани книги, които проповядват радикалния ислям и джихад. Книгите се разпространяваха от последователи на забранената ислямска секта „Халифат“. Отнети бяха и зелено знаме с надпис „Държавата е халифат“, развени в две къщи-училища в квартала. Според разследването на контраразузнаването последователи на забранената в Турция и Германия секта „Халифат“ са развивали незаконна дейност, като са проповядвали радикален ислям в създадените от тях два меджита - молитвени домове. Създателят на „Халифат“ е турчинът Метин Каплан. Той е турски гражданин и наричал себе си антикемалист, тъй като бил против светската държава и искал провъзгласяването на Турция за халифат - държава, която се подчинява на законите на шериата. Той обаче бил изгонен от Турция, а след това арестуван и в Германия. Неговият приемник там Муамер Йешелкурт е идвал няколко пъти в България, за да навести организацията си в пазарджишкия ромски квартал. При последното си посещение у нас Йелшелкурт катастрофирал и причинил смъртта на пешеходец, заради което е било заведено следствено дело срещу него в началото на миналата година. Оттогава той не е идвал у нас. Последователите му обаче, които бяха заловени от полицията, продължили незаконната си дейност. Разкритата организация на ислямската секта „Халифат“ е поредното доказателство, че опитите за проникване сред мюсюлманското население на чужди фондации, които пропо вядват радикалния ислям, продължават. Хора от контраразузнаването обаче твърдят, че в началото на ХХI век нещата са значително променени от средата на 90-те години на миналия век. Тогава в България действат редица мюсюлмански фондации с различен профил. Най яркият пример за тяхната дейност са построените нови джамии в районите със смесено население. В момента в България има общо 1500 джамии, голяма част от тях построени именно с парите на ислямски фондации. Срещу тях се изправят 2600 молитвени християнски храма. Според последното преброяване едва 12.2% от населението на държавата изповядва исляма. Най-силно присъствие мюсюлманската вяра има в Кърджали - 69.6%, и в Разград - 53.7%. Ето защо в Родопите доскоро мюсюлманските фондации шетаха, както си искат. В средата на 90-те години в България са действали над 30 арабски фондации. Повече от 10 проповедници са били изгонени от държавата тогава за незаконна дейност.
В момента има 2 легитимни мюсюлмански организации, които работят в България с разрешението на Дирекцията по вероизповеданията. По-мощната е „Тайба“, която функционира благодарение на парите на шейх от Саудитска Арабия. Втората фондация е „Небуда“, която е с по-малки възможности и е концентрирала своята дейност главно във Велинградско.
Според източници от НСС радикалните ислямски проповедници основно търсят влияние сред българомохамеданите и ромите, тъй като етническите турци им нямат много дове рие. Те използват социалното положение на тези групи от хора и под формата на социални дейности разпростират своите идеи за радикалния ислям. Последователите на „Халиф“ например у нас са правили опити да разпространят влиянието си и върху роми в Чирпанско, Новозагорско и др. градове с компактни ромски маси. Специалисти твърдят, че между арабските ислямски организации, които проповядват радикалния ислям, и фондациите, които проповядват турски национализъм, има сериозна конкуренция. Това наложило ориентирането на фондации като „Халифат“ и „Ислямски братя“ към ромските и българомохамеданските общности.
Само преди 3 години от държавата беше изгонен Ахмад Муса, за когото НСС твърди, че е изграждал мрежа на забранената в редица страни в света организация „Мюсюлмански братя“. Изгонването на Муса предизвика скандал, тъй като йорданецът успя да осъди България в Страсбург, тъй като са били нарушени основни човешки права. Муса е женен за българка и има деца от нея. Ахмад Муса обаче е имал участие и във фондациите „Иршад“, Ал манар“ и „Ал уакъф ал ислями“.
Ислямските фондации не случайно са под наблюдение на специалните служби в целия свят. Анализът на техните действия показва, че те обикновено се опитват да влязат в съответната държава първо чрез разпространение на традиционна ислямска литература и социална дейност. Впоследствие обаче радикализират своите проповеди и насаждат верска омраза.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ректорът на варненския ТУ ще бъде отстранен заради плагиатство 3 Ректорът на варненския ТУ ще бъде отстранен заради плагиатство

Случаят е без аналог и според МОН трябва да послужи за пример в академичните среди

9 ное 2018, 3014 прочитания

По следите на изгубеното време По следите на изгубеното време

Ако времето е пари, то българското училище е с тежък дълг към учениците

9 ное 2018, 2599 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
В сянката на „старата вражда“

"Етнически модел ли? Просто си живеем заедно с християните", казват хората в Корница

В ритъма на "Райхле"

Радослав Радев, управител на "Райхле и Де-Масари България пръдакшън", пред "Капитал"

Голямата работа на рекламните агенции

Кои са най-големите комуникационни групи в България, които управляват близо 280 млн. рекламни инвестиции и как дигитализацията променя бизнеса им

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Бергман мания 2018

Сто години след рождението му Ингмар Бергман намира ново поколение публика за филмите си

Книга: Саймън Синек - "Лидерите винаги обядват последни"

Според Синек е важно един ръководител да избяга от статистиката

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Икономиките на ЕС и България се забавят, Brexit пред финал

Емисия

DAILY @7PM // 14.11.2018 Прочетете