Веселият шофьор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Веселият шофьор

Един шофьор и една мечта: да накара хората държат нормално

Веселият шофьор

23 спирки в "тролей желание"

6762 прочитания

Един шофьор и една мечта: да накара хората държат нормално

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


Поредица

От брой 20 "Капитал" започна поредица за градските легенди. Нейни герои са тези, които ни карат да се обръщаме, да шушукаме, да недоумяваме, понякога да се присмиваме, но никога да не оставаме равнодушни към тях. След като ви разказахме за жената с каската, ужаса на всеки форум Стефан д-р Димитър Чолаков, градския каубой Дари, дизайнерите Кристина и Константин, първият гларус Бат Петьо Пандира и професор Юлиян Вучков, се качваме на тролея на Петър Чернев.

Това е последната градска легенда преди излизането на поредицата в лятна ваканция.

Когато преди дни единицата забива спирачки пред будката за цветя на Попа, цветарката за момент се стъписва. Шофьорът слиза от пълния тролей и с цялото спокойствие на света купува един гербер.

После го подарява на една от пътничките. Малко по-рано същото момиче се е застъпило за усмихнатия тролейбусен шофьор, който е нападнат от две недружелюбни дами.

"Я да намалиш малко музиката, сопват му се те, на всички вече им пищят ушите."

Софийският градски транспорт е сив, скучен и нередовен. Когато по пътя си от жк "Левски" към Пета градска болница потегли единицата с номер 2112 обаче, нещата се променят. Отвътре тролеят е облепен с житейски мъдрости, а шофьорът е приятел на пътниците си. Но митичният тролейбус и неговият шофьор не разнасят само любов. Те опитват да превъзпитават.

Но да се върнем на случая с гербера. Точно в този тролей музиката винаги е силна. Слуша се радио, предимно ретро хитове, при това не само в кабината на шофьора. Когато двете лели започват да протестират срещу шума, шофьорът спира рязко. Излиза от кабината си и пита дали музиката пречи и на някой друг.

Прави гласуване

Против музиката има само два гласа. Тогава той настоява двете мрънкащи пътнички да слязат от тролея. Накрая стигат до компромис, но едно момиче опитва да обясни на дамите, че не са прави и че трябва да се съобразяват с желанията на останалите. После получава цвете - не защото се е застъпила за шофьора, а защото е защитила правата си - както ще ни обясни самият "кмет" на единицата с номер 2112.

Петър Чернев се впечатлява приятно от такива неща. Всеки би го направил, но той го оценява. Ненавижда лошото възпитание. Всички го правят, но той го наказва. И ако историята с гербера е на единия полюс, то на другия са трите момичета, които искали да се качат на служебната спирка на колелото на Пета градска. Шофьорът не ги пуска в тролея, защото тук се качва само той. Те му отговарят, че работели в болницата и че щял да види, като отиде при тях. Качват се на следващата спирка, а след като тролеят се понапълва, от колоните се чува: "Преди малко трите момичета на задните седалки, които работят в сферата на здравеопазването, ме заплашиха, че ако отида на лечение при тях, ще ми се случи нещо. Ще обясните ли сега на всички какво точно?"

Всеки ден в курсовете си между 23-те спирки от квартал "Левски" до Пета градска веселият шофьор опитва да промени хората и да ги накара да мислят позитивно. Пътниците понякога му се смеят, а понякога се замислят. Докато пътуваме от Спортната палата към последната спирка, едно момче подритва сака си и гледа към цветните надписи в тролея. "Какви са тия глупости, сигурно е луд тоя", е краткият му коментар. Момичето, което седи на задната седалка обаче, бързо го прекъсва: "Напротив, голям симпатяга е, даже веднъж слизах от първата врата и ми пожела приятен ден."

Както и шофиора си, тролеят винаги е бил атракция. Дълго време той беше украсен с цветни лампички и се виждаше поне от предната спирка. Остава въпросът

Коя е истинската градска легенда?

Тролеят или неговият шофьор? Или просто те вървят в комплект?

Двамата идват в София с три години разлика. Тролеят с номер 2112 пристига в София преди двайсет години, заедно с още 150 свои братя от рода на "Икарус 280 Т". Петър от Казанлък преминава през искри и вода, преди да се кротне на шофьорската седалка. В Казанлък той сменя доста професии, работи включително и като стругарофрезист. Първото му занимание в София пък е да кара водоноска. Когато се срещаме с Петър Чернев и говорим за професиите му и за неговата житейска философия, го питаме и за семейството му. За това как човекът, който превъзпитава пътниците си, е успял да възпита двамата си синове? Веселият шофьор обаче пази личния си живот и не успяваме да стигнем до желания разговор със съпругата му. Той бързо сменя темата и само намеква, че може би вкъщи не са много доволни, когато понякога е по-склонен да купи дреболия, с която да направи не дома, а тролея си по-красив.

А сегашният вид на самия тролей няма нищо общо със стария му блясък. В момента таванът му е облепен с мъдрости от сорта: "Ако имаш желание, търсиш начин, ако ли не - търсиш причина." В крайна сметка ръководството на компанията за градски транспорт е залитнало по консерватизма и е разрешило на Петър Чернев да остави в тролея си само тези лепенки - цветните лампички и останалата вътрешна украса вече са свалени. Чернев обаче още е там и посреща пътниците на първата врата с "Добре дошли", а ги изпраща със "Заповядайте пак". Този жест може да се тълкува и като начин за провокиране на възпитано поведение. Строгата и справедлива страна на Петър Чернев открива недостатъците на обществото. И поне до последната спирка във вече двайсетгодишния "тролей желание" те остават настрана.

Именно във възрастта на тролея се крие и драмата на веселия шофьор. "Вие ще напишете колко е хубаво и шарено тук, но аз ще бъда истински щастлив, ако утре на колелото на Пета градска спре нова кола", казва Петър Чернев. Наистина тролеят с номер 2112 влиза повече в категорията легендарен, отколкото неговият шофьор. Защото на колата й е време за смяна. Но горчивата реалност обещава още много обиколки по софийските улици. Още усмихнати пътници и още опити на Петър Чернев да събуди хората от летаргията.

Поредица

От брой 20 "Капитал" започна поредица за градските легенди. Нейни герои са тези, които ни карат да се обръщаме, да шушукаме, да недоумяваме, понякога да се присмиваме, но никога да не оставаме равнодушни към тях. След като ви разказахме за жената с каската, ужаса на всеки форум Стефан д-р Димитър Чолаков, градския каубой Дари, дизайнерите Кристина и Константин, първият гларус Бат Петьо Пандира и професор Юлиян Вучков, се качваме на тролея на Петър Чернев.

Това е последната градска легенда преди излизането на поредицата в лятна ваканция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    dsk13

    аз може да съм единствен непушач в тролея, но това е обществен транспорт и другите не могат да тровят мен и себе си с цигарите си. същото е и с музиката. който иска да слуша си купува нещо със слушалки или си слуша вкъщи.
    или този тролей да е извънреден, да се знае, че в него се слуша музика, че е весело и светлините са шарени, но който не иска да се качи в него може да се качи след 3 минути в редовната кола по линията.
    возил съм се в него и ми е ставало приятно, но за хора, които имат глоби за закъсняване за работа например или бързат по някаква друга причина не е особено приятно спирането за гербер. ако живеехме в идеален свят всички тролеи щяха да са весели и подобни на този, но за съжаление не е така.

  • 2
    Avatar :-|
    #2

    Изцяло подкрепям #1. Повечето шофьори в градския транспорт ( не само в София, а и в останалите градове) гледат на превозните средства, които карат, като на свои собствени. Тези автобуси, тролеи и т.н. обаче първо са купени с пари на данъкоплатците , и второ имат една единствена задача – да превозват пътниците от точка А до точка Б бързо, безопасно и комфортно, а не както шофьорите си мислят да им служат за забавление, място за срещи и какво ли още не. Въпросният шофьор може и да е оригинален, но аз се качвам на автобус/тролей за се придвижа; забавлението и мъдростите ще си ги осигуря по друг начин. Колкото за любезността, това би трябвало да им влиза в служебната характеристика - в UK например, почти е изключение шофьора да не ти каже довиждане, особено извън London.

  • 3
    Avatar :-|
    късметлия

    Уважаеми форумци,
    Като редактори, собственици, цензори или какво се изживявате? Какво значи НЕПРАВИЛНА? Едва ли в цитираното от предишния Обединено кралство биха приели подобна юзърска оценка като нещо повече от почиция на автора, да не говоря за отношението му към т.н. инакомислещи или неправилно мислещи, пишещи, работещи и т;н. Наистина е въпрос на късмет да попаднеш на един от стотиците софийски трамваи, тролеи и рейсове, където не се дъни чалга, няма реклами, които те тормозят без да получаваш в замяна нито по-бързо, нито по-качествено придвижване. Но докато винаги има хора, дори читатели на Капитал в безплатните му дни, които искат всички да сме стандартни, равни и безлични, тази територия също ще си остава такава. Рубриката е съвсем на място, ако искаме градът ни да е обичан, това значи да го приемаме и с легендите му, които го правят по-различен от другите.

  • 4
    Avatar :-|
    alhimikat

    Първите два коментара са показателни за изнервеността на потребителите на градския транспорт и за плоскостта на разсъждение на ползващите услугата!

    Факт е, че вие не виждате къде е причината, за да закъснеете за работа, а обвинявате в неправилни действия, може би най-готиния шофьор на обществено превозно средство в България!

    Но не се учудвам, това е характерно за цялто общество в България, за което пробемите на повърхността са истинския отровител на живота им.

    Та този тролей дори не е проблем. Хора! Отворете си очите и мислете преди да пишете!
    "Ще закъснеем за работа" и бла-бла-бла

    Леле! В какъв свят живеем или както казва Йовков

    "Боже, колко мъка има на тоя свят, Боже!"

  • 5
    Avatar :-|
    az

    ако не се лъжа става въпрос за тролей 1ца с номер 2112; винаги се развеселявам когато се кача в него и дори страшно много да бързам се поуспокоявам :) все пак съм се качила на тролея и пътувам.... а дали ще закъснея с 5 минути или 10 няма значение; както се казва : важен е жеста :) което ми напомня, че исках да спомена още нещо за шофьора - чичо Пешо е най-лъчезарния и приветлив човек, който ме е возил; запознахме се преди 2 години на 1 март като му подарих мартеничка (той пък ми подари билетче с късметлийски номер и отзад с надпис "Добре дошли в тролейбуса на желанията") винаги съм се старала да зачитам чуждото мнение дори и да е точно обратното на моето, но не съм толерирала ограничеността на хората; замислете се поне малко като пишете или говорите, помага


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK