Тур дьо София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тур дьо София

Петдесет сантиметра от тротоара: Огнян няма намерение да отстъпи мястото си на софийските улици

Тур дьо София

Или кога карането на велосипед в столицата ще престане да бъде екстремен спорт

2965 прочитания

Петдесет сантиметра от тротоара: Огнян няма намерение да отстъпи мястото си на софийските улици

© Красимир Юскеселиев


Слънчев ден в центъра на Амстердам. Случаен минувач подвиква на един българин, който се разхожда по колоездачната алея, бързо да се дръпне оттам.

В следващия момент на милиметри от пешеходеца профучава поредното колело.

Позната история, която трудно би се случила в София. В столицата има само две подобни алеи. За повече е нужно пространство, което не може да бъде намерено от общинската управа. Героят в случката в Амстердам се казва Петър Диков. За центъра на София той казва: "Тук няма къде да ходят пешеходците, да не говорим за колоездачите.“ Какво би посъветвал Диков веломаниаците? "Съветвам ги просто да не карат в центъра.“ Петър Диков е главният архитект на столицата. На пръв поглед карането на велосипед в града звучи като добра алтернатива и на личния, и на обществения транспорт. Така или иначе сте хиперзаети и нямате време за спорт. А и мразите задръстванията сутрин - независимо дали беснеете зад волана, или сте в тролея, където се опитвате да предпазите от смазване гръдния си кош. Защо тогава да не се придвижвате с колело? Велосипедът е своеобразно 3 в 1 - гарантира ви движение, независимост и бързина. Бензинът и билетите излизат по-скъпо, а и колелото е безспорно най-бързият вариант за придвижване в радиус от три до четири километра. Това, от една страна. От друга, карането в София може да означава и стабилно надишване с отровни газове, отнасяне на двайсетина псувни в час, някой и друг счупен крайник, уютен престой в болница... Защо ще искаш да си причиняваш подобно преживяване в град, в който тротоарите са заети от паркирали коли или враждебни пешеходци, а на шосето липсва всякакво съобразяване с теб? "Капитал“ провери мотивите на заклетите колоездачи и дори покара рамо до рамо с най-лудия, който успя да намери.

Запретне десния си крачол

Оги сваля велосипеда от шестия етаж, където е апартаментът му, като го напъхва в асансьора. Бабите от входа са наясно с неговото увлечение и не са много толерантни към страстта му. "Само се карат с мен, че съм калял асансьора. Глупости“ - техните протести не го притесняват, нито ще го накарат да се съобразява с тях. За него е важно чувството, което му носи велосипедът. Според Оги този начин на придвижване пести нерви, пари и действа разтоварващо. "Освен това с колелото никога не попадаш в задръстване“, усмихва се той.

Да преодолява "Цариградско шосе“

"Често велоалеите са блокирани от автомобили - много шофьори паркират там, понеже няма къде другаде“, казва Георги, на 24, който също е запален колоездач. Според Йордан, на 30 години, в парковете може да се кара, но ако искаш да ходиш с колело на работа например, е кошмарно - "много е опасно из центъра - ако карам в посока на движението, не виждам зад мен какво става, ако карам срещу движението, бутам пресичащи улицата хора, които гледат наляво, тръгват и едва тогава поглеждат надясно“. "Да не говорим за бездомните кучета, които започват да те преследват в опит да те изядат, ако случайно минеш покрай тях“, казва пък Ана, на 26, която отдавна е изоставила идеята да кара в града и колелото й събира прах в мазето. Докато за Огнян карането на колело по "Цариградско“ е неповторима тръпка, много негови "колеги“ не мислят така. "Големите булеварди и кръстовища са истински рискови за колело, защото не можеш да се движиш като кола. Опасно е да се мотаеш, когато колите се движат с 90-100 километра в час. Трябва да се направят алеи за движение и за пресичане на големите кръстовища, подлезите да се приспособят“, казва известният правозащитник Йонко Грозев, който почти не слиза от велосипеда и дори вози децата си до детската градина - въпреки "натрапчивото усещане, че на колелото си невидим“. Според Грозев отношението на пешеходци и шофьори към колоездачите е "все едно ни няма“. Това води и до инциденти от рода на този, в който пътят на Грозев е пресечен от гневен шофьор. "Ти камион ли си, какво правиш на платното“, е първата реакция към Грозев. Следващата е опит за удар с лопата...

Решението е да се направят велосипедни алеи

"Улиците на София са малки и достъпни за колело“ - Йонко Грозев е убеден в това точно толкова, колкото и че "автомобилът в България е много силен белег на социален статус“. Именно това кара повечето хора да предпочитат четири пред две колела за придвижването си. Той обаче смята, че София става все по-трудна за шофиране и отношението към колоездачите ще започне да се променя. От екологичното сдружение "За Земята“ предоставиха на "Капитал“ писмо от заместник-кмета на Столичната община Велизар Стоилов. В него Стоилов уверява организацията, че в столицата ще започне поетапно изграждане на велоалеи по шест маршрута (виж графиката). Главният архитект на София отрича да се предвижда маркирането на нови велоалеи в центъра на София. За Петър Диков единственият вариант е такива да бъдат начертани в парковете, а може би следващата година и в кварталите, до които достига метрото. Абсолютен приоритет за главния архитект в момента е придвижването и паркирането на колите в центъра на града. Въпреки положителния опит от други страни (виж допълнителния текст) Петър Диков не смята, че велосипедите ще разтоварят трафика в София.

Огнян обаче задочно го опровергава. За 15 минути в 12 часа на обед през седмицата стигаме от хотел "Плиска“ до градинката пред бившия "Кристал“ (пробвайте да вземете това разстояние за същото време с кола или градски транспорт). С измамното чувство, че най-трудното е останало зад гърба ни, се отправяме към университета, където учи Огнян. Там ни очаква следващото препятствие. Няма стойка за велосипеди.

Столицата - автомобилен град

Общините в много градове в света са разбрали, че ако се създадат условия за велосипедистите, ще намалее автомобилният трафик и въздухът ще стане по-чист.

През последните години в Амстердам, Берлин, Копенхаген и други градове в Европа се появиха обществени велосипеди - боядисани в характерен ярък цвят и оставени на публични места колела, които всеки може да ползва срещу монета или безплатно. Разбира се, част от велосипедите бяха откраднати, но според организаторите на инициативите това е бил "пресметнат риск“, многократно по-нисък от ползите от идеята. Повечето големи европейски градове в Холандия, Франция, Германия, Дания, Швеция, Италия, Унгария и т.н. имат достатъчно на брой алеи за велосипедисти между тротоара и уличното платно, както и стойки за заключване на колелото, дори цели своеобразни паркинги за колела.
Плановете на Столичната община стигат до идея за алеи за велосипедисти, които свързват големите паркове в града. Главният архитект на София Петър Диков заяви пред "Капитал“, че се обсъждат и алеи в кварталите "Люлин“ и "Обеля“, които да водят до основните метростанции. Така пътуващите, които нямат директен транспорт до метрото, ще могат да пътуват до станциите с колела, които да оставят на стойки.
В най-скоро време на ключови места в столицата ще бъдат монтирани 53 стойки за велосипеди. Идеята е на предаването "Сблъсък“, а целта е да мотивира софиянци да карат велосипеди и така да облекчат трафика в града. "Колелото не е срамно, даже е модерно“, каза пред "Капитал“ единият от водещите на "Сблъсък“, Андрей Арнаудов. Според него обаче в София има твърде много "гъзари“, които се качват на колите си, дори и да трябва да минат само 200 метра.

Слънчев ден в центъра на Амстердам. Случаен минувач подвиква на един българин, който се разхожда по колоездачната алея, бързо да се дръпне оттам.

В следващия момент на милиметри от пешеходеца профучава поредното колело.

Позната история, която трудно би се случила в София. В столицата има само две подобни алеи. За повече е нужно пространство, което не може да бъде намерено от общинската управа. Героят в случката в Амстердам се казва Петър Диков. За центъра на София той казва: "Тук няма къде да ходят пешеходците, да не говорим за колоездачите.“ Какво би посъветвал Диков веломаниаците? "Съветвам ги просто да не карат в центъра.“ Петър Диков е главният архитект на столицата.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Бесен софиянец

    Наистина, единственото ми заключение от изказванията на главния архитект и от предишно изказване на бившето ченге и настояща шушумига Минко Герджиков е, че управниците на София не желаят да се ангажират с този проблем. Просто смятат, че има по-важни неща за решаване, които обаче също не решават. Проблемът е хроничен и се отнася не само до велосипедните алеи, и не само до София. Срамота е в София просто да няма едно място, където обикновените хора да покарат колело, не говоря за 25-годишни фенове на екстремните спортове или любители на спускането от Витоша, а за обикновени и дори смотани чичковци, лелички, деца, баби, дядовци, родители и тн. Не е нормално така демонстративно да бъдат игнорирани исканията на толкова хора без никакво сносно обяснение. Е, не всички жители на София са селяни и мутри като онези с джиповете. Жалко е обаче, че народът ни е един от първите в Европа по пушене и по брой сърдечни и мозъчни удари, последица и от кривото разбиране за социален статус на селяндурите, привличани като магнит от София. За съжаление положението е същото в цяла България, дори градове с претенции като Варна, Русе и Пловдив доказват селяндурския си манталитет именно по отношението си към велосипедистите, както и към въпросите на създаването на приятна среда за живот като цяло. Жалко наистина, но не вярвам (поне докато някой велосипедист не се кандидатира за кмет) положението да се промени.

  • 2
    Avatar :-|
    balien

    Дори и модерните молове за които капитал толкова много писа НЕ разполагат с стойки за заключване на колела. Без коментар

  • 3
    Avatar :-|
    l

    sega sym v holandia. ima si vyv vseki grad specialni alei za velosipedi. Kolelata sa bukvalno bavsiakude, osnovno sredstvo za transport.

  • 4
    jwalker avatar :-|
    Кулин бан

    София е толкова гъста в центъра, градоустройството е от царско (но не преди 2 години) време, теснотия навсякъде, неравни улици и тротоари, някакви нервни типове разменящи си любезности преаз прозорците на колите - това е София. Сега си е мазохизъм с колело из центъра. Като гледам, докато ги има тия архаични олющени кооперации, оправия не само за велосипеди, ами и за много други неща няма да има. Стар, грозен и мръсен град.

  • 6
    Avatar :-|
    пурко

    „Слуховете за организирано движение на велосипедисти намират потвърждение. През последните няколко седмици сходни инциденти с SUV-та и скъпи лимузини по софийските улици напомнят за тези слухове.
    Вчера SUBARU-то на кмета влезе в списъка на странните инциденти. Велосипедист пресичащ пешком пътека зебра е избутал напред велосипеда си, който попада под гумите на генералското возило. Бившият охранител на Т.Ж. е прелетял със сребристото возило по булеварда с висока скорост което предизвикало реакцията на велосипедиста ТЩД (кореняк софиянец). Странното в Случая е че сблъсъка на кметската кола с колелото на пешеходеца.велосипедист предизвикало експлозия от която съсипва скъпата кола, Кмета се е отървал с уплах, а ТЩД е откаран с белезници от служители на МВР. До сега не е станало ясно какви са обвиненията срещу велосипедиста- от МВР потвърдиха съмненията че в рамката на невзрачният байк (велосипед) е била натъпкана с експлозив.
    На Въпроса ни дали има ТЩД е бил между основателите на ЕКО-Анархистичният Кръг ,близки на ТЩД отговориха че не знаят за участие на ТЩД в терористични или други организации”
    ... Това може би щеше да бъде новината от утре!

  • 7
    Avatar :-|
    eva

    Subaru-то на кмета е черно.

  • 8
    Avatar :-|
    юродив

    Има ли значение дали е черно или тъмен антрацит? По важното е че продължава да бъде любимец на публиката!
    И въобе какво около него има значение? може би телосложението му ? Лъжите и наглостта? Днес бил открил прясноасфалтираната отсечка на бул. Стамболийски. Някой успя ли да спре общинарите да приватизират част от тротоара(диагонално паркиране + ивица усилена настилка на тротоара) ? Или може би Паркинги и Гаражи ще връщат заем с който бе осъществена (предизборната) козметична акция с мирис на... асфалт?
    още по тъжное че (иначе стоящи сериозно) политици от дясно заиграха неговата игра ...
    а велосипедистите ? - Те по добре да прочетат внимателно какво е посланието по- горе:"Съветвам ги просто да не карат в центъра.“ Петър Диков, главен архитект(???)на София. Само за едно подобно изказване администратор на такъв пост би имал мнооого проблеми!... в случай че това се бе случило в някоя по-... цивилизована държава!
    Жалко е !!!

  • 9
    Avatar :-|
    Хриси

    Крайно време е наистина да се помисли сериозно за велосипедистите в София. Аз имам късмет, че маршрутът ми от нас до офиса минава през градинката на НДК и по Витошка (слава богу, пешеходна засега), но ако ми се наложи да отида другаде с колелото, ми призлява от ужас.
    Според мен Цариградско Шосе си е чисто самоубийство за велосипедист и би било редно там да се направи някаква алея поне до началото на Борисовата Градина откъм Плиска. Изобщо трябва да се направят повече алеи, които да са успоредни или поне близо до главните булеварди.
    Също така трябва да се помисли и за стойки за велосипеди до обществените сгради и големите магазини (мда, моловете нямат стойки, въпреки че единият е практически в парк).
    Що се отнася до това, че ние велосипедистите сме невидими, съм напълно съгласна. Това наблюдение важи със страшна сила за пешеходците, които наистина не ни виждат и пресичат като глухи акули, изскачайки в последния момент пред велосипедиста. Не знам какво си мислят - може би, че щом съм с колело, ще спра. Но иди обяснявай, че ако съм набрала скорост и ми изскочат внезапно, може и да не успея да спра или е твърде вероятно да се пребия в процеса.
    В обобщение - както и в много други сфери и в тази ни липсва възпитание и кулутура.

  • 10
    Avatar :-|
    пурко

    "... Цената на петрола вече е част от неуправляем процес, който повлича световната икономика в спирала с неизвестни параметри... - никой не може да предвиди до какви последствия и промени в бита ни ще доведе енергийната криза. Много от страните в т.н. развити западни страни се оказаха неподготвени. Мнозина анализатори наблюдават иначе доскоро смятаните за недоразвити икономики. В тези доскоро "изостанали" икономики хората не срещат проблеми с връщането им назад към традиционните методи на придвижване - пеша и на велосипеди, с возила с животинска тяга и такива движещи се по вода и с помощщта на вятър. На световните пазари има идин безспорен хит, търсен навсякъде- велосипед! " вестник... , Юли 2013 година ....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK