С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
34 23 ное 2007, 17:28, 13607 прочитания

Моля постингът да бъде изтрит

Един казус повдига два въпроса - добра идея ли е да заплашваш със съд клиентите си и разумно ли е да подценяваш силата на блоговете

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Помните ли времената, когато заради един малко по-силен дъжд или вятър интернет спираше? За някои софийски квартали тези времена все още не са отминали. Разликата между тогава и сега е, че всеки недоволен потребител вече може да се оплаче публично - за назидание на доставчика си и за предупреждение на останалите в квартала. Например чрез личния си блог.

Точно това прави и 25-годишната Силвина Георгиева в своя блог (www.silvina2004.blogspot.com) след няколко дни без интернет и многократни обещания от страна на доставчика й - "Селинет", че ще пратят човек да оправи проблема. "В блога си пиша за нещата, които ми се случват. Реших да опиша случая със "Селинет", след като опитвах много пъти да се свържа с тях", обяснява Силвина. След серия от постинги, в които описва, по думите й, перманентните проблеми с доставчика си, Силвина получава писмо (под формата на покана) от "Селинет", с което любезно я приканват да "преустанови в тридневен срок бъдещите си действия, с които нанася вреди на дружеството, като приканва потребителите да не ползват "Селинет", както и доброволно да премахне публикуваните обидни и увреждащи коментари по адрес на дружеството".


В "поканата" се казва още, че извършеното от Силвина представлява правонарушение от юридическа гледна точка, за което са

Предвидени и съответни санкции

Интересното в случая е, че "Селинет" и Силвина нямат правни взаимоотношения, тъй като интернет абонаментът е на името на приятеля й. Въпреки това обаче писмото е адресирано до нея.

"Първо се уплаших, но като разсъдих, писмото не ми се стори логично и когато се зачетох, шокът ми мина, защото видях, че не е цитиран закон, по който те да ме подведат под отговорност", признава Силвина. След първоначалния шок тя се консултира с адвокати, които й казват, че в писмото има правни грешки и дори може да ги съди за злоупотреба със съдебната система.



Десислава Каменова, адвокатът на "Селинет", който е написал и писмото до Силвина, така и не успя да отговори на въпроса на "Капитал" (зададен няколко пъти) по кой член от закона може да бъде повдигнато обвинение срещу Силвина. Каменова отказа да каже кой точно във фирмата й е дал поръчката да напише писмото. При първия ни разговор тя агресивно опитваше да ни убеди, че на "Селинет" са нанесени граждански щети, но ден по-късно драстично смени тона: "Щом като тя не иска да махне публикациите от блога си, добре тогава..." Каменова обаче допълни, че ще се консултира с представители на фирмата дали ще бъде заведен иск срещу Силвина Георгиева. Адвокатът не пожела да коментира негативния PR ефект от писмото и не отговори на въпроса дали на фона на реакцията на блог-обществото съжалява, че го е написала.

Още същия ден Силвина публикува в блога си писмото от адвоката на "Селинет" с молба за съвет, някои от най-четените блогове в България го препечатват с коментари по темата, също в ущърб на "Селинет". Резултатът - при търсене в Google с името на интернет доставчика веднага след официалния им сайт са изредени всички блогове с постинг по случая (по-интересните от тях виж в допълнителния текст). От "Селинет" отказаха да коментират случая, докато компанията не излезе с официално становище и не оповести какво смята да предприеме в бъдеще.

Въпросите, които този казус повдига, са два. Първият - добра идея ли е да заплашваш със съд потребителите си, когато те не са доволни от качеството на предоставяната от теб услуга. Вторият - разумно ли е да подценяваш блоговете.

Адвокат Калин Ангелов казва: "Честно казано, проблемът ми се струва малко преекспониран. Знам, че с казаното може би ще засегна блогърското общество в България, но имам усещането, че в желанието да се избегне цензурата се стига до крайност, която сама по себе си също е цензура. Какво страшно има в едно писмо, в което някой изразява недоволството си от дадена позиция. Дори и автор на писмото да е адвокат, дори и да се ползват тежки юридически фрази. В желанието на блогърите да не бъдат ограничавани, не би трябвало да се ограничават други хора. Не може свободата на словото на една общност да е свързана със забрана на друга общност да говори. Какво пише в писмото до Силвана Георгиева, че "извършеното от нея представлява правонарушение", че "нанася вреди на дружеството", искане да се въздържа от подобни действия. Лично аз не виждам нищо страшно тук. Ако Силвана счита, че е права, никой не може да я принуди да премахне написаното в блога й. Но в същото време никой не може да принуди дружеството да счита, че не търпи вреди".

Друг юрист - Пейо Попов, също блогър, пише: "Cease and desist се наричат покъртителните писма, които солидни и страховити юридически кантори в САЩ изпращат до някой дръзнал да подразни техен клиент. Те обикновено са изпълнени с красиви тежки думи, описващи как върху нещастния адресат ще се стовари цялата сила на правото, ако той не се покае незабавно и не приеме безусловно и незабавно написаното. Жанрът е почти художествен, защото в стремежа си да вселят страх и потрес в душицата на адресата се използват освен сакрални юридически фрази и типографски подходи за оформление на впечатляващ текст. Формата, явно, е допаднала на хората от интернет доставчика "Селинет". Лично аз не виждам нещо обидно спрямо тях, колкото и да се напъвам да разбера какво ги е засегнало така дълбоко, но и те в писмото си не са уточнили поне интернет адрес или квалификация, която намират за обидна и уронваща престижа им. Те не отричат да са имали проблеми с услугата си, но използват заплашителни писма, вероятно искайки да накарат други да не говорят за тях."

Ако минем
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Готвим приема на първите студенти по хуманна медицина Готвим приема на първите студенти по хуманна медицина

Проф. д-р Магдалена Миткова, ректор на университет "Проф. д-р Асен Златаров"

10 май 2019, 3384 прочитания

Бизнесът с кауза – тогава, когато всички печелят Бизнесът с кауза – тогава, когато всички печелят

Изпълнителният директор на фондация "Сийдър" - Александрина Димитрова, за смисъла и нуждата от помощ

2 май 2019, 72 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Криворазбраната реставрация

Съдбата на грандхотел "България" - не били компютри, а компоти

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

Трусовете на продуцентския пазар

Новият телевизионен сезон започва без някои ключови предавания

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността