Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
44 18 яну 2008, 17:37, 10877 прочитания

Много шум за истина

Как чиновниците изядоха докрай пресолената "Баклава"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Един призрак вгорчи залъка на управляващите и будното гражданство около празниците, призракът на бъдещия филм "Баклава". "Порно със сираци в интернет!", разтръбиха медиите, БНТ бързо посвети два сутрешни блока на "новината" (в разгара на снежните задръствания и когато случаят "Куйович" набираше скорост). Заредиха се преки включвания от "местопрестъплението" - домът за деца без родителска грижа "Арександър Георгиев - Коджакафалията" в Бургас - пред местната кореспондентка Надежда Василева уплашени сирачета "признаваха", че са били подтиквани от автора-режисьор към непристойни действия; самият автор (Александър /Алексо/ Петров, 37-годишен българин с канадско гражданство, спрян от дебют тук, живеещ от години в Монреал, препитаващ са като уеб-дизайнер, вложил цялата си награда за корпоровативан сайт на годината, около $10 000, във филма) се включи по телефона, оправдавайки се със свободата на артиста и че само е снимал реалността. Бургаската прокуратурата се самосезира и след двудневна проверка влезе в двумесечно досъдебно производство. Паднаха и първите две оставки - на заместник-председателката на Агенцията за закрила на детето Весела Банова и на директорката на дома Ирина Иванова. Което върна топката обратно в полето на грешните кинаджии, бургаският прокурор Червеняков предупреди Националния филмов център да извади филма от номинациите в категорията за дебют на годишните си награди, предложи на варненския си колега да започне проверка срещу фестивала "Любовта е лудост", показал "Баклава" в информационната си програма в края на август.

Междувременно форумите прегряват, мненията са от: отврат, ужас, срамота - до браво, пич, това е истината за България... Емигранските постинги по правило са солидарни с автора и позицията му (Bravo! Tova e pokazno na krastata na BG-ob6testvoto; Last wake-up call for Balkania!), тези от страната са по-шарени, има и възмутени от режисьорските средства. Никой обаче не отрича, че показаните явления са реалност, има и възклицания: "СОЦ киното да си го гледат СОЦ поколението! Аз ще гледам БАКЛАВА!". Авторът излиза с отворено писмо до правителствените агенции и "всички, които не са гледали филма", обяснява, че "Баклава" е срещу поп-фолк културата, подкрепяна от политици и медии, водеща до описания във филма му начин на мислене, прилагащ законите на джунглата, в които по-слабият не оцелява.


Поводът за всичко това е единият от промоционалните трейлъри на филма, показващ малолетни ромски момчета в наркомански и сексуални ситуации, мокра целувка на две невръстни деца и за части от секундата - реална пенетрация в едър план, т.е. въпросното порно. Никой не обръща внимание на останалите два клипа, изненадващо артистични и експресивни за български филм. Единият - елегична импресия за съвременното чалга-лице на България и тъгата на единиците, които не го приемат, другият - нормално информиращ по холивудски тертип за конкретната история на двамата братя - големият на 26 (в ролята Николай Янчев), завръщащ се след чужбински скиталчества, малкият на 9 (Христо Херун), идващ от преизподнята на събирателното българско сиропиталище, тръгват заедно да търсят заровеното съкровище на баба им. Материалното съкровище е изненадата на финала, другото му измерение е, че вече не сами в света, а заедно срещу него.

Има толкова много неща, срещу които трябва да са заедно, според Алексо Петров, амбициран да изгребе целия кюп BG-негативности - порнопевиците и порнополитиците, сервилстващите им медии и чалгарите, мутрите, проститутките и крадците...

Постепенно се прояснява, че прекословният клип е в мрежата от месеци, че самият филм е сниман в късното лято на 2006, когато домът в Бургас още бил към образователното министерство. Напусналата директорка с 11-годишен опит разказва, че нещата са се влошили след преминаването към социалното министерство, учителите били лишени от нормалните педагогически бонуси и загубили мотивация за работа с проблемните деца. Те в момента са 88, от 7 до 18 години, персоналът в дома е от 21 души, един психолог и трима социални работници, а трябва да бъдат поне 6.



От откровено интервю с две 13-годишни възпитанички на бургаския репортер на "Дарик радио" Веселин Максимов става ясно, че преди празниците тарторите задължили малките с подаръци, срещу всяко име стояла сума - 25 лв., 35 лв., трябвало да бъде осигурена кой както може (разбирай от просия до проституция, б.а.), иначе следвал бой.

Изпуснатият клапан с информация и активираният обществен интерес предизвикаха намесата и на отговорната политическа фигура в казуса, председателят на Държавната агенция за закрила на детето Ширин Местан. Тя заяви в прав текст в предаването "Седмицата" на "Дарик" радио, че филмът "Баклава" е художествена измислица и било редно "първо да го видят държавните органи", защото бил променян сценарият и "творческата свобода не е безгранична". Продуцентът Пенко Русев също потвърждава, че първоначалният сценарий на Александър Петров, с който двамата искали да кандидатстват в центъра по филмопроизводство на БНТ, но тогава изпуснали крайния срок, е бил различен и с акцент върху приказно-носталгичната линия. Видяното в дома в Бургас обаче подействало на режисьора като взрив и той решил да покаже цялата истина. "Каза ми, че иска филмът му да подейства като ваксина, след която организмът да вдигне температура, което само ще покаже, че е още жив", каза продуцентът. И двамата се съгласяваме, ча точно това е, което се случва в момента.

По скайп се свързваме с Алексо Петров от Монреал. Въпреки забраната да коментира предмета на досъдебното производство, той каза следното за "Капитал": "Чувам се редовно с децата, затова апелирам да спре медийната атака, те я приемат като психически тормоз. Получавам подкрепа от колеги от цял свят, телефонни обаждания, мейли, моля и колегите в България да ни подкрепят, десетината млади хора, създали филма. Защото това е не само атака срещу мен и екипа, а срещу цялото българско кино, срещу свободата на изразяване въобще. Фактически филмът "Баклава" постигна целта си преди още да е прожектиран и видян от хората - накара всички да говорят за децата на България, да помислят за проблемите им." Алексо още се надява "Баклава" да бъде показан на "София филм фест" в началото на март, което ще е силен атестат на филма.

През седмицата върналата се към основната си професия, психоанализа с деца, Весела Банова разказа пред медиите, че всички докумнети по наемането на малолетните възпитаници на дома за участие във филма са изрядни. От цитираното по-горе интервю с 13-годишните момичета обаче се разбира, че възпитателите (психологът) не са били допуснати в стаите, когато вътре са се снимали спорните сцени.

В "Баклава" порно със сираци няма. Провокативният кадър се явявя докато един от героите - символи (а режисьорът вижда всички като такива) - брутален еснаф по потник пред ракия, салата и с дистанционно в ръка, прелита по каналите в унес и в късна доба - и след политици, чалга и други родни кахърности, минава и през този кадър. Толкова. Решението на режисьора да предпостави филма си с него, вкарвайки го в трейлъра, е лош естетически избор отвсякъде, без оправдание. Някои го видяха като съзнателна провокация към скандал с ясна рекламна цел, но нещата едва ли са толкова сложни - по-скоро малко повече самочувствие и липса на художествен критерий.

Случаят "Баклава" показа, че подобно на гражданския натиск и социално ангажираното изкуство може да променя статуква. Много помогна и гузната реакция на чиновниците, хванали се докрай на артистичната провокация. Дейността на дома в Бургас и подобните вече е осветена, сигурно е, че поне нещо малко ще се промени към добро. Но изкуството може само да улавя симтптомите и да подсказва диагнозите - самото лечение остава за излъчената, финансирана и контролирана (в идеалния случай) от гражданите държава.

Другият извод е, че с "лова на вещици" трябва да се спре, продължаването му само ще доказва правотата на филма, дори и там, където я няма. Всеки художник има право на метафорите си. Грозната част от картината е също картина. Може да не приемаме средствата за художествено изразяване на Александър Петров (например използването на сублиминални обази, действащи подсъзнателно на зрителя), но трябва да браним свободата му да може да ги използва.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 14746 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 3058 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Държавност или скандал

За вината, отговорността, рефлексът отпреди... или как един филм може да разтърси държава

Още от Капитал
Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10