С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
60 16 май 2008, 16:46, 8493 прочитания

Кръпки за милион

Столичната община постигна висоти в гафовете по ремонта на малките улици в центъра на София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Имам машина за ремонта на малките улички, която прави всичко сама - фрезова, копае, троши, хвърля... След това само люскаме асфалта." С тези думи неотдавна Бойко Борисов оповестил на среща с кметовете на столичните райони "Средец", "Триадица", "Лозенец" и "Възраждане" намерението на софийската община да започне ремонта на улиците в централната градска част, твърдят присъствали на разговора. А преди празниците зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов гръмко обяви пред медиите, че кметството се готви да асфалтира 43 улици в центъра на София, където за последните 30-40 години не е правен никакъв ремонт. Малко след офанзивата на Столичната община през майските почивни дни по разчистване на улиците от паркирани коли, включително и принудително ( както се оказва после заради нарушения график по ремонта от строителната фирма "Главболгарстрой"), стана ясно, че медийният шум на кмета и администрацията му около асфалтирането е като в оня виц за компютрите и компотите. От споменатата от Борисов машина-чудо естествено няма и следа, защото, както обясниха строителни експерти, тя е дълга около 20 метра и няма как да влезе и да работи в центъра на София. Оказа се също и че "люскането" на асфалт е всъщност само запълване на дупките с изключение на няколко наистина асфалтирани улици, а Велизар Стоилов вече нарича ремонта "текущ" - т.е. частичен. Към това шефът на сектор "Текущ ремонт" към Дирекция "Транспортна инфраструктура" в общината Валери Велинов уточнява, че "това са планирани целогодишни ремонти със средства от бюджета и никой не трябва за очаква, че някоя от улиците ще бъде оправена основно". Вероятно по тази причина картата на ремонтите на централните софийски улици изглежда така: малка част тях са асфалтирани почти изцяло, като плочките по тротоарите им са сменени тук-там, други са само със запълнени дупки, но за сметка на това с подновени плочки, а трети, планирани за ремонт, се сдобиха само с нови колчета срещу паркиране.

"Асфалтираните" шахти


"Цар Иван Шишман" е една от малкото улици, която беше асфалтирана изцяло в отсечката от "Граф Игнатиев" до пл. "Народно събрание", включително с шахтите. Дни наред те будеха недоумението на хората от района. Типична гледка: жена на средна възраст спира до някоя прясно "асфалтирана" шахта от току-що пуснатия участък и започва напористо да цъка с език. Възмущението й среща разбирането на околните. Инфраструктурните "екстри" по "Шишман" не свършват с това. По-надолу асфалтът на улицата е изравнен с тротоара. "При един по-сериозен дъжд мазетата на жилищните сгради със сигурност ще се наводнят", възмущава се общинският съветник от ДСБ Ивайло Йонков. Пак на същата улица могат да се видят цели участъци, където асфалтът стои на едри камъчета и не е добре валиран. "При проверката на няколко пъти направихме забележка на фирмата, че на тези места трябва да се направи битумна запечатка, защото не след дълго там асфалтът ще започне да се рони и ще се отворят дупки, но те не се съобразиха с констатацията ни", каза експерт от групата, която следи качеството на ремонта. Тя е съставена от представители на инвеститора, в случая на Столичната община и общинското дружество "Софинвест", на районните кметства и на фирмата изпълнител - "Главболгарстрой". Помолен да коментира качеството на извършените ремонтни дейности, Валери Велинов от общината каза, че тепърва предстои пробите от асфалта да се носят в лаборатория. Призна обаче, че при тях вече са постъпили оплаквания от граждани за пропуски при ремонта, но отказа да каже какви. С аргумента, че могат да говорят по въпроса само ако имат разрешение от дирекция "Транспортна инфраструктура, коментар не дадоха и от "Софинвест".

Плочки вместо бордюр

"Казват, че целта ни е да стигнем Европа. По-добре да не я стигаме, че лошо й се пише", казва мъж, който излиза от входа на блок на ул. "Паренсов", пряка на "Шишман". Докато прескача пясъка и стоварените по него плочки, се спира и оглежда обстановката. От постоянното кърпене там също асфалтът е стигнал нивото на тротоара и току-що подредените нови плочки играят ролята на бордюр. "Целият ремонт е сбъркан", казва един работниците, които правят настилката. "Ето тук например трябваше първо да се даде ниво на плочките и чак след това да се почне с асфалтирането на улицата. Сега ние какво можем да направим?", обяснява той. Вместо това ремонтът започнал с... поставянето на колчетата срещу паркирането, при това на зиг-заг заради кабелите, които минават под земята. "По график имахме само по два-три дни за всяка улица", оправдаха се и от "Главболгарстрой". На всичко отгоре след асфалтирането на злощастната улица "Паренсов" на два пъти избива теч заради спукана при ремонтните дейности канализация.
Върхът на мърлявия ремонт обаче е на ул."Гладстон". Там кой знае защо на няколко квадратни метра вместо плочки строителите са решили да сложат асфалт като направо са зазидали едно дърво.



"Оградих и казах - тук ще се ремонтира"

От "мащабния" ремонт на столичното кметство са недоволни и районните кметове. Техните представители в контролните комисии са констатирали още куп нарушения. "На много места едни дупки се запълваха, а други не с аргумента, че паркираните автомобили пречат. За ремонт бяха предвидени и улици с паваж, но от "Главболгарстрой" казаха, че не разполагат с павьори. Има тротоари, които са работени некачествено", обобщи експерт от един от столичните централни райони. Те недоволстват и от кметската администрация на Бойко Борисов, която първо им поискала списъци с най-належащите улици за ремонт, а след това изобщо не се съобразила с тях. Като пример от район "Средец" посочиха желанието им да се ремонтират основно улиците "Аспарух" и "Христо Белчев", които поемат целия трафик на автомобилите заради затварянето бул. "Витоша" за автомобили.
Очевидната липса на логика какво и защо се прави лъсва от различните обяснения, които дават от Столичната община. Валери Велинов твърди, че експертна комисия е решила къде и какви дейности да се извършват. Велизар Стоилов разтваря карта на централната част на София, разделена на няколко участъка, и казва: "Ей така, оградих ги и казах, че те ще се ремонтират." Никой от столичното кметство не се нае да каже колко ще струва на софиянци това "ей така". По думите на зам.-кмета на столицата по транспорта - около милион и половина.

Пътят на асфалта

От кметската администрация в столицата отчетоха, че при текущия ремонт на улиците от централната градска част е поставена 20 хил. кв.м асфалтова настилка, 2000 кв.м паваж и 19 хил. кв.м плочки за тротоар. Според кметството са ремонтирани 43 улици. По думите на зам.-кмета по транспорта Велизар Стоилов ремонтните дейности ще струват около милион и петстотин хил. лв. Изпълнител е строителната фирма "Главболгарстрой" по силата на спечеления преди година конкурс на общината, според който дружеството трябва да се грижи за ремонта на улиците в централната част на София за срок от три години. Освен "Главболгарстрой" другите фирми са сдружение "Пътища и съоръжения" и холдинг "Пътища", където основен акционер е Васил Божков. Трите дружества на практика са си поделили столицата на три и си поделят поравно предвидените в бюджета средства за строително-ремонтни дейности. За тази година те са 32 млн. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Рейтингов геноцид срещу заплащане 5 Рейтингов геноцид срещу заплащане

Капанът на рейтинговите системи във висшето образование в България - и как може да бъде преодолян

18 мар 2019, 8272 прочитания

Столицата на културата в счупеното огледало 3 Столицата на културата в счупеното огледало

Няколко важни извода за годината на културата в Пловдив, които потънаха в спорове, шум и призраците на несбъднати проекти

18 яну 2019, 5188 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Култур моралисти

Те не са самотни сърдити старчета. Напротив - активно участват в живота на своите общности

Даваш Airbnb - минаваш по ДДС

Собствениците на имоти в платформите за отдаване по наем трябва да се регистрират и да внасят данъка в бюджета

Трудната раздяла на Германия с въглищата

Берлин от години призовава международната общност за намаляване на вредните емисии, но тепърва обърна поглед към собствените си проблеми

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Fitch подобри рейтинга на България, КЗК скоростно разреши на Домусчиев да купи "Нова тв"

Емисия

DAILY @7AM // 25.03.2019 Прочетете