Да убиеш вестоносеца
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Да убиеш вестоносеца

Филмът "Да купиш игрите" постави началото на обвиненията срещу Би Би Си в провеждането на "антибългарска кампания".

Да убиеш вестоносеца

Или хронология на борбата на българското правителство срещу британската обществена медиа Би Би Си

Зорница СТОИЛОВА
7569 прочитания

Филмът "Да купиш игрите" постави началото на обвиненията срещу Би Би Си в провеждането на "антибългарска кампания".

© Юлия Лазарова


Защо си тръгна Би Би Си?

Британското радио започва да излъчва на български език още през 1940 г. По време на студената война е източник на алтернативна информация, различна от официалната пропаганда. Истинските проблеми на медиата обаче започват през 2005 г., когато ръководството на корпорацията взима решение да затвори 10 езикови секции, сред които българската, защото оптимизира глобалния си бизнес и планира да създаде телевизия на арабски език. Медиата продължава да препредава програмата на BBC World Service на английски език, заради което СЕМ издава поредица наказателни постановления. Закриването на радиопрограмата се превръща едва ли не в лична кауза на покойния председател на съвета Райчо Райков (от квотата на ДПС), който още през 2006 г. обявява, че ще даде честотата на британците на българска медиа.

Бившият директор на българската секция на Би Би Си Ели Хауърд обясни пред "Капитал": "Би Би Си поиска промяна на лиценза, за да продължи да препредава програмите на английски език на честотата в София, но промяната не беше одобрена. Така че единственият начин да се прекратят глобите и други процедури беше да спрем да излъчваме." Тя обаче уверява, че медиата не желае да се оттегля окончателно от България и ще обсъжда с регулаторите и други организации всички възможности за излъчването на предаванията на английски език. В медийните среди се коментира, че към честотата, на която излъчваше Би Би Си, има сериозни бизнес интереси.

Страховит призрак обикаля из коридорите на държавните институции. Наднича през ключалките, вмъква се между стройните корупционни схеми, зловещо диша във вратовете на управляващите и шепне разкритите им тайни. Призракът е на британската обществена медиа Би Би Си, която е световен журналистически стандарт - не само популярна марка, но и еталон за качествената разследваща журналистика.

Дългогодишната история на Би Би Си в България обаче приключи миналата седмица с решение на Съвета за електронни медии за предсрочно прекратяване на лиценза за радиоразпространение на световните служби на Би Би Си в София. Причината - медиата вече не изпълнявала условията на лиценза си, тъй като е прекъснала предаванията си на български език още през 2005 и има програма само на английски език (виж карето).

Със сигурност в коридорите на властта сега се диша по-спокойно. Едно огнище на "антибългарщината" по-малко, отдъхват си управляващите, за които чуждата медиа е стар враг. Неведнъж сме чували за преднамерените журналисти от Би Би Си и техните тенденциозни репортажи, за пъкления заговор срещу изкупителната жертва на ЕС - България. Както се казва, този филм вече сме го гледали. Няколко пъти при това.

Хронологията на една "антибългарска кампания"

Лятото на 2004 г. Журналистът от Би Би Си Джъстин Роулат "нарушава" българското законодателство, като заснема със скрита камера как председателят на Българския олимпийски комитет и Българския футболен съюз Иван Славков се съгласява на подкуп, за да засвидетелства подкрепа Лондон да стане домакин на олимпийските игри през 2012 г. След излъчването на филма "Да купиш игрите" тогавашният главен прокурор на България Никола Филчев не закъснява да успокои компрометирания Славков, че прокуратурата ще се разправи с англичаните заради това им своеволие. На 19 ноември Софийската градска прокуратура образува предварително производство срещу авторите на телевизионния филм, като ги обвинява в провокация към подкуп и използване без разрешение на специално техническо средство за негласно събиране на информация.

Лятото на 2007 г. Репортери на Би Би Си правят разследване за трафика с деца във Варна. Те заснемат под прикритие българския гражданин Хали Ахмед Хасан, който им предлага да купят български бебета на цена 60 хиляди евро всяко. След излъчването на предаването британската медийна корпорация предава материалите от разследването си на българската полиция, която започва дъъъълга проверка (продължила ден и половина) по случая. Изводът е: българите от филма на Би Би Си са невинни, но пък МВР открива истинските престъпници - двамата английски журналисти, заснели репортажа, Пол Самрай и Пол Хипкинс, които имат криминални досиета за шофиране без книжка и в пияно състояние, за заговор за измама и за "общо нападение". Полицията съвестно публикува освен криминалните регистрации на чужденците още номерата на техните паспорти и рождените им дати. Което в други държави се нарича погазване на закона за личните данни, но това, разбира се, са дребни забележки. По-важното е, че "по крайно некоректен начин уважаемите от нас журналисти на Би Би Си" са предоставили "невярна информация" и са "представили тенденциозно една случка". А, и колко невъзпитано от тяхна страна да не предупредят властите, че правят разследване, уронващо престижа на страната!

Есента на 2007 г. Не се научиха тези британски журналисти да не ровят в задния двор на България! Още не е отшумял скандалът с покупко-продажбата на деца и друг репортер на Би Би Си, Кейт Блюет, заснема филма "Изоставените деца в България", който разкрива ужасяващите условия, в които се отглеждат деца с увреждания в социален дом в Могилино. Първа реагира министърът на труда и социалната политика Емилия Масларова, която заявява пред българско радио, че информацията е представена некоректно и злонамерено към България и че "някой иска да извлече пари по програми, за да облагодетелства определена група хора от неправителствения сектор". Според нея екипът на Би Би Си е подвел служителите на дома с обещания за дарения, а залогът в сделката бил да има покъртителни сцени в репортажа.

След посещението си в дома няколко месеца по-късно министърът по европейските въпроси Гергана Грънчарова коментира филма на Кейт Блюет в своя блог. "Кейт мина през всички национални телевизии, през претъпканата зала на "Червената къща", раздаде справедливост и си замина", пише Грънчарова и допълва, че не бива да се ръкопляска на журналист, който е създал "проблем чрез показването на натрупани проблеми" и "чрез поставянето на етикет върху една държава".

Секретарят на Изпълнителното бюро на БСП Антон Кутев също е убеден, че има "целенасочено движение срещу България" след избухването на скандала с филма на Би Би Си. В неговия сценарий България е станала жертва на европейско "боричкане" или на политика от европейски мащаб, където ние сме лошият пример. Премиерът Сергей Станишев също се възмути от "изкривената картина" на действителността в този "крайно тенденциозен" филм на британската медиа. А президентът Георги Първанов остана дълбоко смутен от "онзи филм, който не е направен с любов към България и е щрих от антибългарска кампания, която не знам кой и с какви цели е провокирал". Той заключи също така, че "в този филм има неща, които ние си ги знаем не по-зле".

Ама, разбира се. За управляващите в България проблемът никога не е бил, че съществуват проблеми, за които знаят и не решават, а че все ще се намери някой "недоброжелател" отвън, за да ги критикува. Мисията на марката и журналистическия модел "Би Би Си" обаче винаги е била да се бори срещу това поведение.

"Мисля, че е грозно, вместо да се вземат мерки, когато излязат големи нередности наяве, да бъде обвиняван вестоносецът", обобщава отношенията между Би Би Си и българското правителство бившият директор на българската редакция на медиата Ели Хауърд. Защото й напомня за времето, когато медиите в България трябвало да бъдат послушни на властта. И което май не е съвсем отминало...

Защо си тръгна Би Би Си?

Британското радио започва да излъчва на български език още през 1940 г. По време на студената война е източник на алтернативна информация, различна от официалната пропаганда. Истинските проблеми на медиата обаче започват през 2005 г., когато ръководството на корпорацията взима решение да затвори 10 езикови секции, сред които българската, защото оптимизира глобалния си бизнес и планира да създаде телевизия на арабски език. Медиата продължава да препредава програмата на BBC World Service на английски език, заради което СЕМ издава поредица наказателни постановления. Закриването на радиопрограмата се превръща едва ли не в лична кауза на покойния председател на съвета Райчо Райков (от квотата на ДПС), който още през 2006 г. обявява, че ще даде честотата на британците на българска медиа.

Бившият директор на българската секция на Би Би Си Ели Хауърд обясни пред "Капитал": "Би Би Си поиска промяна на лиценза, за да продължи да препредава програмите на английски език на честотата в София, но промяната не беше одобрена. Така че единственият начин да се прекратят глобите и други процедури беше да спрем да излъчваме." Тя обаче уверява, че медиата не желае да се оттегля окончателно от България и ще обсъжда с регулаторите и други организации всички възможности за излъчването на предаванията на английски език. В медийните среди се коментира, че към честотата, на която излъчваше Би Би Си, има сериозни бизнес интереси.

Страховит призрак обикаля из коридорите на държавните институции. Наднича през ключалките, вмъква се между стройните корупционни схеми, зловещо диша във вратовете на управляващите и шепне разкритите им тайни. Призракът е на британската обществена медиа Би Би Си, която е световен журналистически стандарт - не само популярна марка, но и еталон за качествената разследваща журналистика.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

41 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    BBC

    Ами в крайна сметка ако по лиценз те трябва да излъчват на български, а те спират БГ програмата и започват само да предават английската версия тогава е нормално да им бъде отнет лиценза. В крайна сметка има си правила. Та какво общо има Батето с нарушаването на правилата?

  • 2
    Avatar :-|
    k

    до ББС, ами казват ти, че са искали промяна на лиценза, но им е отказана

  • 3
    Avatar :-|
    до BBC

    Другарю,

    ако не си разбрал тук става дума за създаване и прилагане на правила в услуга на партията и правителството, както и техният медиен супермен гергов. Партийният медиен генерал има тотален монопол над медиите в БГ което е напълно против правилата, но никой не му възразява!

    Тези правила за радиото са направени уж да защитават обществения интерес, който с това решение е погазен най безскрупулно. Уж сме вече европейци, а партията както едно време заглушава ББС! Мислех че това може да се случи само в Русия или Китай, но вече и БГ е в тази достойна редица.

    Намирам за безобразно нагло подобно решение за елиминирането на една медиа която ни дава поглед към света, който нито една българска медиа може да ни осигури!

    Успокоението че може ако искаме на да си я слушаме по спътника е нагло - може ли някой да си монтира приемник на колата. Да чакаме ли следващото решение на правителството с което да се спре и подкастите на ББС...

    Иначе е напълно разбираемо, че за хора като Гоце, Р.Петк., кмета и т.н. това няма де особена липса. Те така и не зная

  • 4
    Avatar :-|
    до BBC

    Иначе е напълно разбираемо, че за хора като Гоце, Р.Петк., кмета и т.н. това няма де особена липса. Те така и не знаят да се представят дори на английски.

  • 5
    Avatar :-|
    BBC reader

    "Призракът е на британската обществена медиа Би Би Си, която е световен журналистически стандарт - не само популярна марка, но и еталон за качествената разследваща журналистика."

    Хайде-хайде, световен журналистически стандарт, ама световните им стандарти май падат. През 2003 година "професионалния" журналист Андрю Гилиган, който мънкайки нещо несвързано в ефир успя да смъкне от постовете им председателя и главния директор на БиБиСи и да доведе до най-сериозната криза и преструктуриране на БиБиСи след войната, втората свтовна, де ...

  • 7
    Avatar :-|
    BBC reader

    Сетих се още нещо да добавя за журналистическия стандарт на британаската медиа. За около 10тина години са ми основен доставчик на информация. През цялото това време когато България или Румъния са влизали по някакъв начин в новините им по интернет, неизменно са били съпроводени от снимки на каруци и каруцари или космати мъже по потници. Подобен леко негативен уклон по отношение на сърби, чехи или гърци, примерно, където също можеш да срещнеш косматковци по потник, не съм забелязал.
    Накрая, факта, че БиБиСи ни вади кирливите ризи около Батето, Могилино и др. е доста дразнещ (рабирам как някои параноични комуноиди им се ще да лепнат етикета "антибългарска кампания") всъщност показва колко струва родната журналистика и колко далеч е даже от западащото и пожълтяващо БиБиСи.

  • 8
    Avatar :-|
    журналист

    честно казано, не мисля, че има много общо между спирането на ВВС и отношението на бг управниците към медията. просто законът в момента е такъв, а преди това и радио свободна европа направиха същото. просто интересите на тези медии са в друга посока в момента - Близкия изток, Централна Азия, Африка.
    мисля, че капитал този път е пресолил малко супата, а и статията е написана доста тенденциозно и дори не споменава част от гореизброените фактори.

  • 9
    Avatar :-(
    Грамче

    Много е срамно това, което се случи. Това, че ВВС повече не излъчва на български, е само претекст (ако някой не е разбрал). Е, сигурно, освободилото се в ефира пространство ще бъде дадено на поредната чалгаджийска радиостанция. Тя със сигурност няма да си нарушава лиценза. Както впрочем няма и да опетнява нашата национална гордост - Батето.

  • 10
    Avatar :-|
    До журналист

    "Свободна Европа" и ВВС са абсолютно различни случаи. Ако беше истински журналост, а не човек, който се информира само от родните ни т.нар. "медии", щеше да го знаеш. И нямаше да правиш тъпи сравнения.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK