(Без)помощни училища
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

(Без)помощни училища

Около 70 деца поемат по стръмния път към 2-ро помощно училище

(Без)помощни училища

Държавата и родителите в София изпаднаха в тежък спор за сграда, където да учат деца с увреждания

Ирина ЦЕНКОВА
8929 прочитания

Около 70 деца поемат по стръмния път към 2-ро помощно училище

© Надежда Чипева


През 1947 г., когато сградата на "Източно-католическо сиропиталище "Княгиня Евдокия" преминава в ръцете на комунистическата власт, възпитаниците на дома са изгонени и предадени на населението срещу... разписки. Все едно са столове... През 2008 г. отношението към децата от столичното 5-о помощно училище е подобно - съдбата им се определя с разписки.

Началото

На 28 юли 2008 г. министърът на образованието Даниел Вълчев подписва заповед, която е на път да преобрази живота на около 70 деца с увреждания и на техните родители и близки. Според заповедта столичните 5-о помощно училище (ПУ) в район "Слатина" и 2-ро ПУ в район "Илинден" се преобразуват в 1-во ПУ, което ще се помещава в рушащата се сграда на 2-ро ПУ. На "езика на градския транспорт" и задължителните задръствания това означава около час и половина повече път. Преди обнародването на заповедта през август в Държавен вестник директорите са осведомени (или предупредени) устно на среща тет-а-тет в Регионалния инспекторат по образованието - София-град. А за родителите вестта се оказва повече от неудачна честитка за първия учебен ден. Оттогава насам те се борят да спасят децата си от "реорганизацията" на МОН. Не само защото не искат болните им деца да напускат сградата на 5-о помощно училище, но и защото не желаят да ги пратят във 2-ро. До цялата ситуация се стига в резултат на Националния план за интегриране на децата със специални образователни потребности, който предвижда по-здравите от тях да бъдат интегрирани в масовите училища. Проблемът е за останалите, които по едни или други причини не могат да учат в т.нар. нормална среда.

5:2

5-о ПУ се помещава в две сгради на улица "Владово" 1, пряка на бул. "Гео Милев". На входната врата на основното здание има рампа за децата с двигателни увреждания, а над нея - табела, която категорично указва местонахождението ви. "Единствено в нашето помощно училище в София има стол, в който безплатно храним децата. Полуинтернатен тип сме и нямаме право на средства за обяд - намираме ги от спонсори", разказва директорът Емил Петров. Чрез благотворителност са набавени също компютри, телевизори, dvd-та, бяла учебна дъска, нови чинове за класните стаи. Интериорът не може да се определи като луксозен, но е приличен.

Ако сте пътували по бул. "Тодор Александров", сте минали покрай сградата на 2-ро ПУ. Само че и през ум не би ви минало, че тази сграда е обитаема - буйната растителност и олющената фасада от страната на улицата трудно загатват признаци на живот. Дворът се дели от възпитаниците на помощното училище и децата от дома за деца без родителски грижи "Петко Р. Славейков".

"След направената проверка за миналата учебна година се установи, че в 5-о помощно от 92 деца 62 са с лека умствена изостаналост и подлежат на интегриране в масовите училища. Останалите са с лека към умерена умствена изостаналост и само 12 от тях са с множество увреждания", аргументира решението на МОН Латинка Ковачева, старши експерт към Регионалния инспекторат по образованието - София-град. По думите й болните деца във 2-ро помощно са много повече и с по-сериозни увреждания, което е натежало в полза на решението за сградата, която да обедините двете училища. Освен това тя цитира доклад на Комисията по дискриминация от 2007 г., според който "социалната занемареност", а не генетични или физически увреждания са причина за диагнозата на много деца, класифицирани като интелектуално изостанали. Става дума най-вече за ученици от ромски произход, които са около 30% от общия брой на децата в "Слатина".

Според родителите, които водят децата си всеки ден в 5-о помощно училище, Ковачева не казва истина. Те твърдят, че в 5-о ПУ почти няма деца от ромски произход, докато във 2-ро ПУ имало доста. "Не вярвах на очите си, че това е училището, което държавата ми дава и ме уверява, че е права и че не дискриминира детето ми. В моите представи все едно ми казват: Взимайте си уродите и се махайте, казва Виолета Костова, майка на 11-годишния Кирил, който е с умерена умствена изостаналост.

"И двете учебни заведения се намират в изключително стари сгради. 5-о помощно е добре поддържано отвън, но вътре не е", разяснява Латинка Ковачева. Според нея родителите не трябва да се притесняват от факта, че на входа на 2-ро помощно училище няма рампа за децата с двигателни увреждания. "Всички казват, че стълбите са стръмни, но училището е изключително чисто и поддържано отвътре, обзаведено е с нови мебели и тоалетните са действително направени както трябва. Това бяха и причините МОН да избере тази сграда", обяснява Ковачева.

По думите й предстои реконструкция, според която е планирано да се изгради стълбище, съобразено с всички изисквания. Друг довод за сливането е близостта на помощното училище до други две заведения за деца - съседната 113-а гимназия "Сава Филаретов" и интерната "Петко Славейков" (с който 2-ро дели един двор), тъй като по този начин "се извършва наистина една социализация и интеграция на децата във всички области". Ирена, майка на дете от 5-о помощно, обаче не споделя нейната позиция: "Чувала съм за случаи, в които децата от пансиона удрят и обиждат децата от помощното училище. Аз няма да запиша дъщеря си там!"

Дългата разходка

Разстоянието между 2-ро и 5-о помощно училище е приблизително 15 км - достатъчно, за да превърне жителите от източната част на София в трансквартални пътници. Макар сливането на 5-о и 6-о, обслужващи съответно източните и южните райони на столицата, да звучи по-логично, оказва се, че факторът близост/отдалеченост не играе роля. "Преобразуването според мен не е целесъобразно от гледна точка на разстоянието между двете училища", смята дори и директорът на 2-ро ПУ Севдалина Евтимова.

Родителите са още по-крайни, те са на мнение, че преместването е равно на дискриминация. "Синът ми няма да има достъп до нормално образование. Другото ми дете ходи в масово училище - може да е близо, може да е далече. С Кирил аз съм ограничена до помощно училище", казва Виолета Костова. "Цяла София пътува", твърди обаче Ковачева. Все пак от инспектората се ангажират, че за децата с множество увреждания ще бъде осигурен транспорт.

Подобен пример от близкото минало е закриването на Първо помощно училище - от 78 деца едва 9 са продължили обучението си! За много от родителите това означава да напуснат работа и да разчитат на финансова помощ от страна на държавата.

Историята не свършва тук...

Пред обединяването на двете училища има и още един проблем - реституционни претенции към сградата приемник в "Илинден".

През 1929 г. монашеската общност на сестрите евхаристинки закупува парцел с площ 16 декара, намиращ се по онова време извън територията на София. Построяват сиропиталище, част от което в момента е сградата на 2-ро помощно училище. През 1952 г. обаче имотът е изцяло одържавен. След 10 ноември евхаристинките изискват от областната управа на столицата да им бъде върната земята. Не държат обаче на цялата си собственост, тъй като междувременно тук са построени домът за изоставени деца "Петко Славейков" и 113-о СОУ "Сава Филаретов". Претенциите им са към сиропиталището.

След множество съдебни перипетии през годините намесата на бившия апостолически нунций Джузепе Леанца и на директора на дирекция "Вероизповедания" Иван Желев през април тази година молбата на общността на сестрите евхаристинки получава подписа на министър-председателя Сергей Станишев и неговото предложение към областния управител Тодор Модев за благоприятно разрешаване на случая. "Имотът не е спорен. На този етап при нас не са постъпвали документи, че има съдебен спор за земята", казва обаче Латинка Ковачева от регионалния инспекторат. Всъщност административното дело с номер 4987/08 на 31-ви състав в Административен съд - София-град, по реституционния иск е насрочено за 10.10.2008 г.

Оттук и притесненията на родителите какво би се случило, ако децата им се озоват на улицата. По думите на директора на 5-о помощно в "Слатина" Емил Петров това не е първи опит за закриване на училището. Такива е имало и през 2002, 2006 и 2007 г. Систематичните атаки пораждат у родителите съмнения, че към терена, на който е построена сградата, има инвестиционни апетити. "По градоустройствен план парцелът е отреден за училище - до момента в областната управа не са правени постъпки за промени", заяви Антоанета Апостолова, настоящ кмет на "Слатина". Сградата е публична държавна собственост. В РИО също няма информация за това какво ще се случи с нея след преобразуването.

Не това обаче е проблемът на родителите. За тях спорът не е имотен, а до голяма степен екзистенциален и най-вече въпрос на много силно емоции.

През 1947 г., когато сградата на "Източно-католическо сиропиталище "Княгиня Евдокия" преминава в ръцете на комунистическата власт, възпитаниците на дома са изгонени и предадени на населението срещу... разписки. Все едно са столове... През 2008 г. отношението към децата от столичното 5-о помощно училище е подобно - съдбата им се определя с разписки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 3
    Avatar :-|
    Фрийдъм

    Хора, нима не можете да прозрете, че зад т.н. "интеграция" има много пари, които се усвояват от служители работещи в министерството и инспектората? Тях не ги интересува, че децата с увреждания биват бити и насилвани в масовите училища. Безпредметно е да смятаме, че съпътстваща среда съществува в общообразователните училища. А за професионална подготовка да не става и дума. В конкретния случай, който статията засяга става ясно, че трябва да се освободи терен от 2,5 декара за да бъде построен "МОЛ"!? Питам всички които четете тази статия, защо нашите родители, деди, баби са продавали нивиците, крави, овце за да построят школо (училище), а някой който няма никакво право на чуждия имот ще съсипва българщината? Хора не спете! От вас зависи дали ще има грамотен народ или роби...!

  • 4
    Avatar :-|
    Фрийдъм

    Хора, нима не можете да прозрете, че зад т.н. "интеграция" има много пари, които се усвояват от служители работещи в министерството и инспектората? Тях не ги интересува, че децата с увреждания биват бити и насилвани в масовите училища. Безпредметно е да смятаме, че съпътстваща среда съществува в общообразователните училища. А за професионална подготовка да не става и дума. В конкретния случай, който статията засяга става ясно, че трябва да се освободи терен от 2,5 декара за да бъде построен "МОЛ"!? Питам всички които четете тази статия, защо нашите родители, деди, баби са продавали нивиците, крави, овце за да построят школо (училище), а някой който няма никакво право на чуждия имот ще съсипва българщината? Хора не спете! От вас зависи дали ще има грамотен народ или роби...!

  • 5
    Avatar :-|
    Граж

    Така и не разбрах, защо трябва да е мести училището на друго място, пък било и то спорно. Кое налага това?

  • 6
    Avatar :-|
    Рени

    Какъв тежък спор има? Държавата ще ги прегази. Ама, виж, децата пак ще ги изолират.

  • 7
    Avatar :-|
    z

    помощните училища трябва да бъдат постепено закрити и децата преместенни на специална програма,но в обикновени училища. в момента в помощните 50% от децата нямат никакво увреждане, но родителите им ги пращат там заради безплатната храна

  • 8
    Avatar :-|
    Рени

    Видях ги по новините. Деца със заболявания. А безплатна храна казаха, че няма. А специалната програма на МОН е още в безидейния си период. Срамота е това, което се разиграва и МОН нехае.

  • 9
    Avatar :-|
    Рени

    Такива деца са с увреждания, z ! Имат си надлежно получени лекарски епикризи.Не могат да бъдат записани здрави деца в ПУ. И не се лъжете по грозните твърдения, че има само ромчета. Не само българчетата са със заболявания.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK