Честен кръст

Вечен календар на възмущенията на българската църква

   ©  Надежда Чипева
   ©  Надежда Чипева

"От заран до вечер той вървеше по пътища и по стъгди със стиснати юмруци и с поглед, запален от желание да не пропусне да мине неунищожено още в зародиша злото, което от всяка заран се излюпваше като хаплива змия из човешките страсти и носеше отрова."

Цитатът е от разказа на Елин Пелин "Огледалото на свети Христофор", част от цикъла "Под манастирската лоза". Главният герой свети Христофор е млад човек, толкова праведен, че не можа да си затвори очите и пред най-малката неправда. Наказва грешниците със сила и смърт. И макар че е (и именно защото е) нечовешки богоугоден, лицето му бавно се преобразява в "зъл кучешки образ", а той самият се сдобива с прякора Песоглавеца.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


149 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    333

    оооооооо много ги бива нашите отчета да се произнасят за духовността в световен порядък , но ако им паднете в лапите , я за кръщене , я за погребение - ще ви одерат до кръв с тяхната алчност и човекомразие

  • 2
    Avatar :-|
    недко недев

    Линкът ви към православие.бг в текста на статията не се отваря.

  • 3
    desolater avatar :-P
    Desolater

    :)

    Мисля че е време за едно разследване на попове с джипове.....

    :)

  • 4
    com_marques avatar :-P
    Comandante Marques

    според мен се случва и някой митрополит да изперка, все пак грешни люде сме. Дали пловдивския дядо владика не е облада от бесове. На медицинси език - реактивна психоза с раздвоение на личността. Характерно е за протичането и, че се призовават небесни и божествени сили.

  • кокона

    Поради изложените факти в статията, няма да имат никога успех за реализирането на техните проповеди . Ще отблъснат още повече младите хора от православието : какво от това , че сме православна държава . Аз лично се срамувам от това . На 60 години съм - антикомунистка съм , но съм атеистка .

  • 6
    vladimiryosifov avatar :-|
    Владимир Йосифов

    Преди да говорят тези служители - да проверят дали е богоугодно в Свещоливницата на Светия Синод в София да има Цех за кюфтета и кебапчета. И 365 дни се продават вкусни меса. Дори по Велики пости.
    ---
    Вижте си гредити в старческите очета.
    Още ли китайци наемат земята на Свети Синод в Илиенци ???

  • 7
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    Православната ни църква е забила поглед в пъпа си и от време на време пуска по някоя безумна декларация, в която на странен език рамахва пръст. В същото време синод и владици търгуват с имоти, бият се за свещоливници и свещеноприсъстват на всяка държавна трапеза. Да не говорим да онова недоразумение пловдивския владика Николай, който има автопарк като на високопоставена мутра.

  • 8
    alex_a avatar :-|
    Ослик, суслик, паукан

    Преследването ли е с джипове или поповете?

  • 9
    Avatar :-|
    Стефан Пеев

    Красива статия, написана от интелигентен автор, но абсолютно погрешна и безсмислена от гледна точка на православието. Преди да заговори по въпросите на християнската църква, всеки автор трябва да направи ясен личен избор: дали говори като вярващ, или като невярващ; като християнин или като атеист. Ако избере да говори като вярващ човек, следва въпросът: „Канонична ли е вярата ми, или не?“ За повечето кръстещи се днес в църквата последният въпрос не съществува. Убедени са, че вярата им в Бог е достатъчното условие да не бъдат наречени атеисти или еретици. И със своето „Аз вярвам в Бог!“, те застават срещу каноните на православието, добавяйки: „Ти ли ще ме учиш ме!“ Докато съществува подобно негативистично отношение към православния канон, конфликтът с църквата е неизбежен. И този конфликт не е предизвикан от църквата, а от високомерието на съвременния гражданин, който е убеден, че интелигентността му дава право да се изказва по всички въпроси. Дали е така? Дали без да познаваш църковния канон си в правото си да осъждаш публично поведението на свещениците. Всеки, който внимателно се запознае с канона, ще стигне до един-единствен извод: поведението трябва да бъде такова, защото такова е посланието на православната църква от векове. Е, тогава остава просто да си зададем реформаторския въпрос: „Ами, сменихме старите власти, защо да не вземем да сменим и старата църква и да си издигнем нова – не православна, а от някакъв модерен тип. Ама такава, която няма да възразява срещу гейпарадите, няма да възразява срещу съжителството без брак, няма да осъжда похотливостта. Казано по-просто: ще ни остави да си живеем както си знаем и само в края на земния ни път ще ни дойде на помощ: да бъдат опростени земните ни грехове, та да продължим безпрепятственото си блаженство в Рая!“ Разбира се, такава църква може да се измисли или можем директно да си внесем готова от други страни, но това вече не е православие. Така че въпросът, който авторът поставя е простичък: „Дошло ли е времето да сменим православието с друга религия?“

  • 10
    Avatar :-|
    Комсомолец

    Статията громи църквата в духа на приснопаметния вестник "Народна младеж". Между другото, почти всички статии по църковна тема в нашата преса са досадни и издържани в подобен комсомолски стил.
    Сменете си чипа. Съвременното общество е нуклеитизирано общество - разпаднало се е на групи, чиито мироглед се припокрива в много малка степен. Има група на гейовете, група на наркоманите, група на тарикатите, група на футболните фенове, група на пенсионерите-носталгици, както и немалка група хора с религиозен мироглед, и т.н. В рамките на всяка група има хора с по-радиклен и с по-умерен мироглед.
    Не сме 1988 година, когато имаше монолитно общество и църква, разглеждана като преходен остатък от времето преди народната власт. Бранителите на модерното общество от ретрогнадната църква са закъснели с двайсетина години :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал