За няколко идеи повече
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За няколко идеи повече

Мария, Ния, Алек и Теди вече подготвят списъка за следващия TEDx<br />

За няколко идеи повече

И България ще има своя форум за мозъчни атаки TED

Ирина Ценкова
8238 прочитания

Мария, Ния, Алек и Теди вече подготвят списъка за следващия TEDx<br />

© Надежда Чипева


За да се роди една идея, не е нужно нищо освен запалено въображение. Идеята не тежи. Тя може да прекоси света със скоростта на светлината, без това да струва каквото и да било. При все това, когато попадне на подготвено съзнание, тя може да има изключителен ефект. Може да промени светогледа на притежателя му. Може драматично да повлияе поведението му. Може да го накара да предаде нататък идеята.

Концепцията на TED стъпва на тези убеждения. Ако не сте чували за TED, вероятно сте проточили във времето раждането на редица истински вдъхновения. Хубавото е, че не е късно да започнете сега – с онлайн маратон на ted.com. Онова, което ще видите, е видеоколекция от зареждащи и смислени презентации на най-различни теми, представени от експерти в съответната област, които със сигурност могат да накарат живота ви да звучи с различен аранжимент.

Може например да разберете и визуализирате представата за това как всеки четвърти затворник по света е американец, което означава около 1,3 милиона американци зад решетките, как всяка година 384 хиляди американски жени се подлагат на операция за уголемяване на бюста, да чуете авторката на "Яж, моли се и обичай" Елизабет Гибърт в 20-минутен монолог за креативността или Стив Джобс да говори пред станфордски студенти за това как се живее смислено...

Има и субтитри на различни езици – включително на български, дело на доброволци. И което е още по-хубаво, докато четете тези редове, в София на 9 януари се случва или вече е случила първата българска ТЕD инициатива. И не, не си говорим за матраци, защото

TED няма да ви приспи, напротив

Най-общо казано, TED e американска организация с идеална цел, която съществува вече 25 години. Каузата й е да събира в своеобразни конференции хора, експерти в своята област, които да поставят на масата проблеми, възможности и решения, сглобени във впечатляващи 18-минутни презентации. Под мотото "Идеи, които заслужават да бъдат разпространени" през 1984 г. TED тръгва като абревиатура от темите технология, забавление и дизайн (Technology, Entertainment, Design).

С времето тази рамка се оказва тясна и сега на ежегодната TED конференция в Лонг бийч, Калифорния (оригиналът), се сформира истинска палитра от разнопосочни идеи и презентатори от цял свят, предизвикани да направят синтезирана версия на изказването на живота си. Събитието е в продължение на четири дни, в които 50 лектори са наблюдавани отблизо от 1000 души, успели да се сдобият с билети (изчерпват се година по-рано).

TEDx са местни, самоинициирани събития под шапката на TED. Българската версия е TEDxBG.. TEDх в София е втори опит за българска версия. Първият, това лято, се проваля. Но този път идеята е в добри ръце – на средна възраст 25.

Четиримата от запаса

Два дни преди конференцията Мария, Алек, Ния и Теди са "толкова недоспали в последната една седмица" покрай подготовката, че я карат само на умора и ентусиазъм. Седем месеца след първата стъпка от началото на подготовката – съставянето на списъка с лекторите, те са на прага на едно от големите си съвместни предизвикателства – часове преди организирания от тях ТЕDх в София. Мария, Алек и Ния са съученици от американския колеж, Теди представлява (макар и само донякъде) българската образователна част като възпитаник на СМГ. Завършили са висше образование зад граница, учили са различни неща между режисурата и икономиката. На пръв поглед изглежда сякаш тематично не ги свързва кой знае какво, "но това е само на хартия". "Всички сме доста интелектуално любопитни, от доста неща се интересуваме и по този начин имаме доста пресечни точки", обяснява Мария.

Всичко започва миналото лято, когато по стечение на обстоятелствата четиримата фенове на TED се завъртели в България за достатъчно дълго време, били получили и уважили покана за уебстрийминга на Лонг бийч конференцията, което пък от своя страна им давало възможност да кандидатстват за лиценз за организиране на голямо (над 100 души) ТЕDх събитие. Прехвърлят списък от около 60 души, които на първо четене изглеждат подходящи за спикъри. Някои - защото са чели за тях – други са препоръчани от познати, трети изникват от медиите - "просто най-еклектичен подбор". Има и такива, които сами се свързват с тях с думите "аз имам идея, която си заслужава". Търсят хора със сценично присъствие и презентативни умения. "Когато търсихме лектори, си направихме списък на различни теми, които искаме да покрием, тъй като чарът на цялата конференция е да се покрият всякакви теми", обясняват принципа на подбор организаторите. Някои от кандидат-презентаторите отпадат след предварителния разговор – защото преценяват, че "нямат този фактор, който да накара хората наистина да си кажат "Уау".

"Със сигурност не сме търсили някакъв тип celebrities – просто ей така хора, които да качим на сцената и които да забавляват", категорични са те. Необходимото уточнение е, че на лекторите не се плаща, а на Запад, където идеята е вече развита, участието в подобна конференция е въпрос на престиж. "На Бил Гейтс никой не му е платил", смее се Мария. Така в крайна сметка програмата на първия ТЕDх амбициозно се насочва към цветния спектър от идеи на дизайна, екологията, образованието, технологията, новите медии, науката, икономиката, филмовото изкуство и социалната политика.

Равносметката е 13 лектори (сред най-популярните имена са Симеон Дянков и Маги Малеева) и три музикални гарнитури, забъркани в здравословен фреш от добри идеи, разграфени в четири панела: 1. Връзки, вериги и канали; 2. Символи, езици, разкази; 3. Акции, реакции и транзакции; 4. Културни образУвания. Между лекциите има почивки, зададени с идеята хората да дискутират чутото и видяното, да се опознаят един друг, да продължат обмена на идеи.

Организационни въпроси

Добрата новина е, че ТЕDх е лиценз, който позволява на всеки да кандидатства за програмата – тоест при повече ентусиазъм и добри организатори можем дори да помечтаем за още някой български вариант преди следващата инициатива на Алек, Мария, Ния и Деси, планирана за догодина. "Всъщност ние не носим монопол върху ТЕDх събитието в България – всеки може да направи", обяснява Ния, а Теди допълва, че "даже понякога такива ТЕDх събития има в един и същ град, които са просто с различни имена". Могат да се правят и по-тясно тематични събития.

Всеки може да бъде на тяхно място, стига да се справи с едно от големите предизвикателства - намирането на спонсори, защото събитието е с идеална цел. Общият размер на инвестицията е около 15 хиляди лева, а основните източници на приходи са продажбата на билети и спонсорството, обясняват организаторите. Намерили са трима основни спонсори и са продали около 350 билета онлайн – при това с реклама единствено на принципа "от уста на уста" и във "Фейсбук".

Добрите идеи обаче винаги намират верния път.

За да се роди една идея, не е нужно нищо освен запалено въображение. Идеята не тежи. Тя може да прекоси света със скоростта на светлината, без това да струва каквото и да било. При все това, когато попадне на подготвено съзнание, тя може да има изключителен ефект. Може да промени светогледа на притежателя му. Може драматично да повлияе поведението му. Може да го накара да предаде нататък идеята.

Концепцията на TED стъпва на тези убеждения. Ако не сте чували за TED, вероятно сте проточили във времето раждането на редица истински вдъхновения. Хубавото е, че не е късно да започнете сега – с онлайн маратон на ted.com. Онова, което ще видите, е видеоколекция от зареждащи и смислени презентации на най-различни теми, представени от експерти в съответната област, които със сигурност могат да накарат живота ви да звучи с различен аранжимент.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Sonix

    20-минутен монолог за креативността или Стив Джобс да говори пред станфордски студенти за това как се живее смислено...
    Точно той ли трябва да ми казва как да живея смислено.Bullshit
    Иначе сайта е много добър,трябва да има на всяка цена и в БГ,100% ще има големи изцепки да много хора

  • 2
    capitalist avatar :-|
    capitalist

    До коментар [#1] от "Sonix":

    какво против имаш речта на стив джобс ,какъвто и да е ,той е успял във сферата си и тези негови речи не звучат въздухарски като научен сътрудник в бан..

  • 3
    Avatar :-|
    Sonix

    До коментар [#2] от "capitalist":

    Не знам,просто не ме кефи нищо лично.

  • 4
    Avatar :-?
    tedets

    Хм, малко странни ми се струват критериите за подбор - "просто ей така хора, които да качим на сцената и които да забавляват".
    Да не се настройвам предварително, утре ще си покаже. По-добрият вариант е, да нямаш очаквания:))

  • 5
    f2 avatar :-|
    Imaginary Friend

    Sonix, защо слагаш знак за равенство между Джобс и TED?

  • 6
    Avatar :-|
    Maia

    Ирина, статията ти е неразбираема на български. Срамота е, че тази хубава идея е представена в статия, написана на англо-български и никой редактор не си е направил труда да я коригира!

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Това е принципен подход в страните с протестанстка демокрация, едни хора просто ей така претекат едни работи да става весело "просто ей така хора, които да качим на сцената и които да забавляват" а ние просто да гепим някое спонсорство и ден да дойде друг да мине..... този филм го гледахме в по як вариант в "Отворено общество" на Сорос, което само се "затвори", след като малцина хитреци се намърдаха тук и там за радост на роднините....

  • 8
    Avatar :-|
    Академик

    В Щатите Wertschöpfung е над 80% а в България е под 20%, защото нищо не се създава, а сглобява - ефтина работна сила. Колко са наброй потенциалните читатели?

  • 9
    Avatar :-|
    Lora

    Идеята на ТЕД България е страхотна, но наистина статията е написана с английско-български конструкции, което е срамота за Капитал.

  • 10
    Avatar :-|
    Валента

    Поздравления на Мария, Ния, Алек и Теди за инициативата!

    Във връзка с предишните коментари за типа "спикъри" - обърнете внимание че НЕ са се търсили хора, които просто да забавляват. "Със сигурност НЕ сме търсили някакъв тип celebrities – просто ей така хора, които да качим на сцената и които да забавляват". Напротив, търсили са се хора които са експерти в областта си и които могат да представят стойностни идеи по интересен начин.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK