Powder to the people*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Powder to the people*

Powder to the people*

Забраната за извънпистово каране на ски и сноуборд е грешен подход

Ирина Ценкова
11110 прочитания

© Виктор Троянов


Тяхната голяма страст е пудрата, сухият бял прах, който прехвърча покрай лицето и ускорява пулса. Дишат на скорост. Обичат да усещат живота като за първи път, като неутъпкана пътека.

Не, няма да говорим за хората от партитата и за тънките бели линии по капака на тоалетната чиния. Става дума за фрийрайдърите, онези, които предпочитат да се плъзнат със сноуборда или ските извън пистите и отъпкания от машини терен. Те използват пудрата не за шмъркане. Въпреки че хвърлиха в лицето им подобни твърдения.

Затрупани с обвинения

От началото на зимния сезон в един от най-популярните ски курорти у нас – Банско, загинаха двама души, затрупани от лавини. Последният подобен случай бе на 29 януари, когато под огромна снежна маса в близост до ски зоната под връх Тодорка почина 29-годишен ски учител. Неговата смърт отприщи вълна от сензационни медийни тези, нелепи квалификации и неетични журналистически прояви.

За да сме конкретни: в. 24 часа публикува снимка в близък план на починалия, въпреки че според Етичния кодекс на българските медии, подписан от вестника, "само особено важен обществен интерес може да оправдае намесата на медиите в личния и семейния живот". Няколко дни по-късно онлайн изданието на медията публикува и статия със заглавие "Предлагат руска рулетка с лавини", която пояснява, че "модата на смъртоносните ралита по пътищата пробива и в планината".

Вестник "Монитор" на свой ред добави стойност към формирането на обществения образ на фрийрайдърите с информацията, че се организират опасни спускания, в които участниците се включват срещу пари ("от 100 евро и стигат хилядарка"), а за "връх на майсторлъка" се смята да успееш да предизвикаш лавина и да избягаш от нея. Изданието цитира д-р Теменужка Любенова, председател на Общинския съвет по наркотични вещества – Благоевград, която обяснява, че скиорите са дрогирани и за да подсилят ефекта от екстремното усещане, се спускат в неохраняемите зони. Според цитираното в медията тя твърди, че търсачите на силната тръпка ползват амфетамини, метамфетамини и екстази, а някои са на кокаин – в Общинския съвет постоянно постъпвала информация за "надрусани по пистите".

"Като се случи някакво такова нещастие, всички казват, че хората, които карат извън писта ски, са някакви наркомани. Аз сега трябва да обясня на майка ми, че не съм наркоман например", казва Момчил Панайотов от Българската асоциация по ски свободен и екстремен стил (БАССЕС), организация, създадена през 1998 г. Дързостта на фрийрайдърите беше поместена в целия диапазон между безумието и опита за самоубийство. Всички тези нападки и косвени обвинения предизвикаха БАССЕС да изпратят в неделя открито писмо до медиите, с което да се противопостави на наложения им образ на "надрусани адреналинковци", които играят руска рулетка със съдбата. Реакцията им бе провокирана и от обръщението на директора на Национален парк "Пирин" инж. Георги Грънчаров, в което той уведоми, че карането на ски и сноуборд извън пистите е забранено, а всички физически и юридически лица, които предлагат подобна услуга на сайтовете си и не я премахнат до 12 февруари, подлежат на санкции.

И за да се онагледят сериозните намерения на парковата управа, в неделя бе организирана акция по залавяне на престъпниците по улеите, заснета от камери на bТВ. Уловът включваше изненадания поглед на известен френски планински водач и признанието му, че за първи път вижда полиция в планината. Цялото това напластяване от събития, въпроси и предположения наложи изравянето от мъглата на някои спорни точки, необмислени норми и възможни решения.

Проблеми с нормативния улей

В обръщението си директорът на национален парк "Пирин" "уведоми широката общественост", че карането на ски и сноуборд извън маркираните ски писти противоречи на наредбите, заложени в плана за управление (ПУ) на ПП "Пирин". По този начин той постави извън нормата десетки или дори стотици фрийрайдъри, плъзгали се по неутъпканите склонове на Пирин в последните 6 години (планът за управление е в сила от 2004), които не забавиха реакцията си. Всъщност в частта на допълнителните забрани подобна точка наистина е заложена.

Тук обаче нормативният документ влиза във вътрешно противоречие: сред видовете спорт, които могат да се развиват в парка, попадат зимните преходи, извършвани от "отлично подготвени планинари и алпинисти, хора, съоръжени със снегоходки и със ски с панти". Освен това според ПУ спортни дейности могат да се извършват в зоната на туризъм и в зоната на сгради и съоръжения  – двете зони са с площ 1114 хектара и съставляват близо 3% от територията на парка. Между ските с панти и снегоходките и сноуборда и ските за фрийрайд естествено има разлика. Забраната обаче поставя под общ знаменател и моторните шейни и АТВ, с което става  още по-неясна и подлежаща на тълкувания – защо не трябва да се практикува извънпистовото каране. Именно тук е необходимо важно уточнение за същността и предназначението на плана за управление.

Планът за управление на НП Пирин всъщност е 10-годишна стратегия, одобрена от Министерския съвет. Основната цел на плана е да осигури дълготрайна основа за опазване на биологичното разнообразие на територията на национален парк "Пирин" като обект на световното наследство. Така, въпреки че операциите по залавянето на нарушителите по улеите бяха косвено обвързани с желанието да се намалят инцидентите в планината, на практика единственото (нормативно) основание за обявяването на фрийрайда не са хуманните подбуди, а демонстрираната загриженост към биоразнообразието.

"Извънпистовото каране, освен високата вероятност от нещастни случаи, което вече е видно, може да повлияе негативно на определени местообитания и на видове, които са предмет на опазване в парка. Предизвиканите лавини могат да увредят горите по своя път. Шумовото натоварване от хора извън пистите и от лавините със сигурност оказват неблагоприятен ефект върху животински видове чрез безпокойство и прогонване", обясняват от Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Преведено на неинституционален език, последното изречение би звучало в стилистиката: с шума от вашите ски и сноуборди тормозите катериците – теза, която трудно би могла да се определи като състоятелна и определено озадачава фрийрайдърите. "Това е най-екологичният начин да присъстваш в планината. Защото ти оставяш две следи, които вятърът ги заравя, слънцето ги стопява...", коментира екоаспекта на проблема Дора Маринова, секретар на Федерацията на българските алпийски клубове.

Хора, фирми, моторни шейни

Макар да не могат да оценят тежестта на вината си за пораженията върху природата, скиорите и сноубордистите са преследвани и санкционирани вече втори сезон. Преди това по думите на директора на парка инж. Георги Грънчаров парковата охрана е водела "разяснителна кампания".

"Спирахме ги тези скиори, пишехме им констативни протоколи, тоест уведомявахме ги, обяснявахме им нормите и режимите, тоест никой не е глобяван. Целта ни беше да получат по-широка обществена гласност нормите и режимите, да се види, че има някаква територия, която трябва да се спазва. 2008-2009 започнахме да налагаме реални санкции", обяснява инж. Грънчаров, който подчертава, че парковата администрация е органът, който съблюдава за спазването на тези норми и режими, а не ги създава. Санкциите за физически лица са с размер до 100 лева.

Юридическите подлежат на глоби между 500 и 5000 лв. До момента по думите на инж. Грънчаров са санкционирани 3-4 фирми. Истинският лов обаче предстои от 12 февруари нататък (датата е ориентировъчна според директора на парка), когато парковата управа се заканва да вземе мерки, неизяснени до момента, срещу всички компании, предлагащи услугата извънпистово каране на сайтовете си. Ако това стане, на теория първият обвинен трябва да е концесионерът на ски пистите "Юлен" - на сайта му има секция Банско екстрийм, в която се предлага извънпистово спускане, "което оставя вълнуващи спомени за цял живот", рекламирано от Марк Жирардели. По думите на инж. Грънчаров, въпреки че банерът е активен, подобна услуга никога не е предлагана от "Юлен" и те никога не са били санкционирани за такова нарушение. В разговор с Иван Обрейков, маркетинг директор на "Юлен", обаче става ясно, че все пак "този банер на сайта е от 5 години, когато на два пъти организирахме подобни занимания, но оттогава не сме правили нищо подобно. Сега ще го махнем, защото това е много стара услуга и нямаме подобна дейност", обещава Обрейков.

Въпреки това дългогодишното отлежаване на сайта и потенциалното подвеждане на потребителите дразни останалите фирми, които определят политиката като двоен аршин.

И докато концесионерът "Юлен" не подлага на обсъждане забраната и предстоящата хайка,  представители на други компании, предлагали подобна услуга (до момента необезпокоявано по думите им), смятат, че подобна акция би имала по-скоро негативни последствия върху сигурността на онези, които така или иначе са решили да предприемат предизвикателството извънпистово каране – при липсата на специализирани фирми кандидат-фрийрайдърите ще бъдат лишени от възможността да се доверят на професионализма на опитните, познаващи и преценяващи терена специалисти.

"Определено мога да кажа, че за професионалистите в планината, планинските водачи, е недопустимо да поставят собствения си живот и животът на клиентите си на риск. Тези хора имат знания да оценяват степента на лавинната опасност, те познават планината добре и възможните опасни места за преминаване", казва Иво Стоилков, управител на "Еко Монд" ООД, лицензиран туроператор в сферата на приключенския туризъм. Друг е въпросът, че липсва регламент за предлагането на подобна услуга и гарантирането на квалификацията на водачите.

И представителите на фирмите, и самосиндикалните фрийрайдъри обаче си задават един друг въпрос: защо са преследвани като вредители на природата спускащите се, вместо вниманието на парковата охрана и органите на реда, с които тя действа съвместно, да бъде насочено към моторните шейни и АТВ. "Имали сме доста разговори с парка и така и досега не ми стана ясно как извънпистовото каране вреди на природата. Но те си имат явно някакви техни си виждания по въпроса, тъй като преследват нас, фрийрайдърите, а не преследват хората, които с шейни обикалят цялата планина и вършеят, или пък тези, които с пушките избиха всички кози", коментира Илиан Петров, представител на фирма eXploring, предлагала доскоро услугата извънпистово каране. Георги Грънчаров признава, че не разполага с данни за санкционирани нарушители с АТВ или шейни. На практика залавянето им е почти невъзможно – няма как да бъдат причакани и хванати през кръста в края на трасето.

Според директора на парка проблемът е в липсата на правомощия – парковата охрана няма право да изисква легитимация на нарушителите без присъствието на представители на органите на реда, от една страна. От друга – отправените от него искания за промяна в законодателството, което да задължава поставянето на регистрационни номера на АТВ и моторните шейни, са останали без отговор. Истински големите проблеми остават скрити в сянката на дребните прегрешения и неясната им вредност.

Разрешено извън позволеното

Фрийрайдът и ските на писта могат да съжителстват безпроблемно и примерите за това по света са много. В Алпите има курорти, които са много по-известни именно с извънпистовото каране. Да, фрийрайдът е опасно занимание, но ако практикуващите го подходят разумно, рисковете могат да попаднат в графата "разумни".

БАССЕС например от години организират курсове за лавинна подготовка - как да се разпознават опасните терени, каква екипировка (лавинен предавател, сонда и лопата) трябва да се носи, как се търси пострадал. 

Създаването на подобна култура отнема време, но е далеч по-смислено решение от истеричните забрани и административно-наказателното преследване. И далеч не е невъзможна цел. Един пример - бяха необходими около пет години, за да стане карането (по писта) с каска масово явление.

Кметът на Банско Александър Краваров предлага и друго решение: "Пирин, както и Витоша, са може би най-опасните планини в страната по отношение на лавините. Убеден съм, че каквито и мерки да се вземат, практиката с извънпистово каране ще продължи", казва той и предлага обозначаване на лавиноопасните терени, изолиране на най-рисковите с преградни мрежи, маркиране на трасета за извънпистово каране, по-изчерпателна информация за скиорите и доокомплектоване на ПСС с кадри и техника за предотвратяване на опитите на туристи за спускане в лавиноопасните зони. Подобно решение би могло да привлече и много чужди туристи. Ясно откроеният терен би могъл да помогне и да аргументира отграничаването от защитените територии, в които наистина има риск от нарушаване на биоразнообразието и в които да има високи глоби. Освен това няма да се ограничава човешкото право на придвижване на всеки желаещ, както и правото му на информиран избор да прецени риска, който поема.

Всичко това не може да се случи със строги забрани - те няма да спрат истински големите ентусиасти, но за сметка на това по-скоро биха намалили успеваемостта при спасяванията, в случай че местата, на които се спускат, са още по-трудно достъпни и до тях не се ходи с лифт.

За да се случи всичко това обаче, е необходима промяна в плана за управление на ПП "Пирин - "дълга и сложна процедура", която МОСВ не намира основание да предприеме, но обещава, че ще е предмет на дискусията за новия план, която предстои да започне през 2011 г. В България годишно умират около 1000 души по пътищата. От 2007 до октомври 2009 според данни на ПСС жертвите извън ски-пистата са 2 (добавяме още 2 от началото на този сезон.) Загиналите на пистите обаче също са двама.

В планината, както и на пътя 100% сигурност няма. Затова основната цел трябва да е да минимализираме риска, а не да търсим начин да го скрием зад преспата.

*Powder to the people - Пудра (пухкав сняг) за народа.

По темата работи и Елеонора Тарандова

Маркирани дефекти

Според фрийрайдърите и редовните обитатели на планината шумното активизиране по преследването и санкционирането на нарушителите, както и изваждането от праха на нормативния акт на забраната в плана за управление, всъщност е резултат от прехвърляне на отговорност и изместване на фокуса от други, по-важни проблеми, свързани с маркировката и максималното информиране на посетителите на планината.

"В случая, буквално казано,  наблюдаваме ситуация, в която курорт и паркова администрация се опитват да си измият ръцете за работа, която е тяхна, но не е свършена. И казват: А, всички, които имат проблем в планината, те са си виновни", коментира Момчил Панайотов, който твърди, че неведнъж БАССЕС е пращала подробни писма с копие до парка и курорта, че има нерешени въпроси с маркировката, като рано или късно това ще предизвика проблеми.

От БАССЕС настояват за по-добра маркировка, която да указва опасните зони, границите на курорта да са определени от въжета, флагове, табели и да има лавинен бюлетин, който, освен да предупреждава за опасността от лавини, и да я локализира, да дава информация и за степента й, не просто на принципа "има опасност от лавини" или "има висока лавинна опасност".

"Когато казваме лавинна опасност, следва да отчетем, че тя се измерва по петстепенна скала. Така че липса на опасност е възможна само в случаите, когато няма сняг или наклон. Ето защо е необходимо да се дава ясна представа в медиите за степента на опасност, а не просто да се казва, че такава съществува – тя е постоянна, но не еднаква във всеки момент по време на зимния сезон", обяснява и Иво Стоилков. В момента лавинният бюлетин в Пирин се прави от двама скиори на доброволни начала и без професионален ангажимент, по информация на БАССЕС.

Според БАССЕС липсата на конкретна информация може да се сравни с поставянето на табела на магистралата София - Пловдив с надпис "опасна магистрала" и оттам нататък – никакви знаци. Табелите с надпис "Лавиноопасна зона" също би следвало да са по-конкретни, придружени от карта на района, така че да попречат на несъзнателното попадне в подобен животозастрашаващ район. Същото важи и за ограниченията на пистите. "Там, където загинаха двама човека напоследък, същият улей, е на 10 м от пистата, там няма нито една мрежа. В момента съществува реален риск в мъгла човек случайно да се набие там", твърди Момчил Панайотов.

По принцип отговорността за маркировката на територията на парка се разпределя между управата на ПП "Пирин" и концесионера "Юлен". Георги Грънчаров определя броя на поставените от парка табели на около 40-50. От Юлен съобщават за 300 ограничителни табели, с които се маркират крайните точки, от които се спускат по опасните улеи към хижа Бъндерица и река Дамяница. "Не сме ги сложили всички. Направили сме повече, защото са от винил и от вятъра се късат. Преди 4 години дори бяхме издигнали дървена ограда, но вятърът и нея събори. Затова сега слагаме табели и опъваме въжета", обяснява Иван Обрейков.

Въпреки тези твърдения липсата на достатъчно основни табели се потвърждава и от Кирил Русев, директор на Планинската спасителна служба (ПСС), според когото няма достатъчно информация на място и предупредителни табели, които да обявяват размера на санкциите за съответното нарушение. 

Тяхната голяма страст е пудрата, сухият бял прах, който прехвърча покрай лицето и ускорява пулса. Дишат на скорост. Обичат да усещат живота като за първи път, като неутъпкана пътека.

Не, няма да говорим за хората от партитата и за тънките бели линии по капака на тоалетната чиния. Става дума за фрийрайдърите, онези, които предпочитат да се плъзнат със сноуборда или ските извън пистите и отъпкания от машини терен. Те използват пудрата не за шмъркане. Въпреки че хвърлиха в лицето им подобни твърдения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

40 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Владо

    Баси спрялата статия. Кво казали 24 часа, Монитор и бтв. Дори не смятам да я дочитам. А точно "Капитал" да ми говорят за "Етичния кодекс на българските медии" е малко смешно.

  • 2
    Avatar :-|
  • 3
    Avatar :-|
    Dora

    До коментар [#1] от "Владо":

    Ами тогава чети "24 часа", за да си добре информиран за нещата у нас и по света. Направо си за завиждане за добрия вкус :))

  • 4
    Avatar :-(
    кво

    Да идат да се пускат по склоновете на Муратов връх или Каменица, и който го затрупа, да почака до Юни месец да се стопи снега да го намерят ...

    Сериозно, мястото на скиорите е по пистите. Който иска извън пистите, или да си пригитви парите за солена глоба, или ако предпочита, по-горния сценарий.

    И да, скиорите не са наркомани, обаче това изобщо не ги оправдава когато нарушават правилата.

  • 5
    Avatar :-|
    klecho

    Да не забрявяме че в Алпите, Пиринеите и т.н. забрани няма. Тази седмица напр. отивам да карам на място прочуто с "пускането по тесни, черни писти минаващи току между боровете". Това според мен си е политически-коректното наименование за "извънпистово". Как смятате?

  • 6
    Avatar :-?
    х

    Абе хора, чета коментарите под почти всяка статия свързана с тази тема в последните 2 седмици, осъзнайте се. Какво нередно виждате Вие, освен че ските вредяли на природата?!?, да се изкачи някой връх, било то в близост до ски зоната или "навътре" в планината и да се спусне? Това се прави в алпииските държави от десетилетия насам. Как пък там не сочат с пръст и не заливат с негативизми дръзналите да излезнат зимно време сред природата?

  • 7
    Avatar :-|
    Христо

    Не, няма нищо нередно в това човек да се спуска от където си иска. Ако се утрепе, негова си работа. Не мисля, че държавата трябва да ограничава хората да си чупят главите или да правят каквото намерят за добре със собствените си тела. Скоро ще ми забранят да катеря по Пирин без да си наема квалифициран водач, а? Повече ме потриса това, че не санкционират моторните шейни. Виж, тези моторни шейни не мога да ги понасям. Както и бъгитата през лятото.
    А за това, че фрийрайдърите са наркомани, брех, думи нямам. По-голяма идиотия не бях чел напоследък. То сигурно и журналята от "Капитал" са наркомани: пият алкохол, пушат никотин, сигурно по купоните и по някоя трева пафкат. :)

  • 8
    Avatar :-|
    х

    Това че фрийрайдърите били наркомани не е твърдение на в. "Капитал", а на в. "Монитор".

  • 9
    Avatar :-|
    възмутен

    До коментар [#2] от "нп пирин":

    Потресаващи снимки!!!

    Къде е спал Грънчаров? Или май той си пие ракията с тия момчета?

    То, май около Грънчаров има материал за поне едно журналистическо разследване. Дали обаче на Капитал им стиска да се разровят в тази кочина?!?

  • 10
    sir_humphrey avatar :-(
    Sir Humphrey

    "*Powder to the people - Пудра (пухкав сняг) за народа"
    Хаха кой го измисли това? Тъпо е.
    "Powder", мили хора, означава и "барут".

    И к'во? Барут за народа, а?

    Иначе по темата, естествено, че трябва да се забранят тия волни изпълнения. Само по себе си това, че разни ненормалници искат да си трошат вратовете по собсъвена воля не е толкова страшно. Страшното е, че по този начин застрашават живота и здравето на доблестните хора, които отиват да ги изравят/спасяват след катастрофата.
    Т. нар. "фрийрайдъри" (Боже, колко претенциозно и превзето се самоназовават) по нищо не се отличават в манталитета си от т. нар. "автоджигити". Отликата е в полето на изява. Едните действат на асфалта, а другите на барута, пардон, на пухкавия сняг.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK