Бързи, полу-смели и ужасно несръчни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бързи, полу-смели и ужасно несръчни

След като пълната забрана за пушене отпадна, нека поне има по-строг контрол върху по-меките ограничения

Бързи, полу-смели и ужасно несръчни

С отмяната на забраната за пушене управляващите може да създадат повече проблеми на бизнеса

Денислава Симеонова
5860 прочитания

След като пълната забрана за пушене отпадна, нека поне има по-строг контрол върху по-меките ограничения

© Анелия Николова


След като пълната забрана за пушене отпадна, нека поне има по-строг контрол върху по-меките ограничения
Фотограф: Анелия Николова

"Не разбрах - ще се пуши ли, няма ли да се пуши, вътре ли, вънка ли, само малки или само големи..."

Само този коментар във Фейсбук е достоен да опише онлайн настроенията след кашата, която забъркаха депутатите с приетите промени в Закона за здравето. С тях пълната забрана на пушенето, гласувана от предишния парламент и насрочена за 1 юни, беше посипана с пепел, която ще продължи да се трупа в кафенета и ресторанти. Основният аргумент беше икономически – да не се налагат допълнителни ограничения върху заведенията в момент на криза. В желанието си все пак да направят компромис, включително и заради гражданския натиск през последните месеци, законодателите въведоха условия, които само породиха нови въпроси (кои са промените и кой печели и губи от тях – вижте в карето).

Объркани със сигурност се чувстват и онези, които трябваше да бъдат спасени от тотална забрана на пушенето – собствениците на заведения. След като се преборят с тълкуването на поправките, те ще се окажат пред сериозното изпитание да инвестират немалки суми във "въздухонепроницаеми" прегради и вентилационни системи, с които ще отделят пушачите от непушачите. Колко точно ще трябва да вложат ще стане ясно от ревизираната наредба на Министерски съвет за тютюнопушене в закрити обществени места, която трябва да бъде приета до края на август.

Разминаването с твърдението, че отмяна на забраната се налага, за да се спестят допълнителни разходи на бизнеса, е очевидно. Дори Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите, която беше сочена за основен лобист в здравната комисия, призна още при представянето на законопроекта, че "по принцип забраната за пушене би помогнала на заведенията, тъй като няма да се налага да правят постоянно разходи за вентилационна техника и освежителни ремонти". Освен това твърде вероятно е инвестициите да се правят само за една-две години, когато, както твърдят членовете на здравната комисия, а и по препоръка на Европейския съюз, може окончателно да се въведе пълната забрана.

Изгубени в гъстия дим

Усещането за хаос покрай казуса с пушенето не е от последните дни на миналата седмица, в които се обсъждаше достъпа на деца до задимени заведения. Гафът с поправките за тинейджърите беше само поредната издънка в поредицата от нелогични аргументи, объркани послания и противоречащи си позиции на защитниците на пушенето в групата на ГЕРБ през последните три месеца.

Да започнем с издигнато в мантра от ГЕРБ твърдение (с първоизточник Бойко Борисов), че пълната забрана е излишна, защото така или иначе няма да се спазва. После преминем през спонтанното изказване на току-що назначения нов министър на здравето Анна-Мария Борисова, която каза, че в България трябва да стане като в Париж – да се пуши на тротоарите. След като премиерът реагира на твърдението й с думите "Всички сме против тютюнопушенето, но въпросът тук е чисто икономически", министър Борисова уплашено преобърна позицията си, като дори опита да запази сега съществуващия режим на формално разделение на пушачи и непушачи в заведенията.

Разходката в близкото минало ще ни срещне и с част от членовете на Комисията по здравеопазване в парламента, които споменаха, че обсъждат в заведенията за хранене пушенето да бъде забранено. После естествено забравиха за това. Няма как да не споменем и второто заседание на Комисията, след което самата вносителка на новите промени Стефани Михайлова призна, че от бързане не се е разбрало чии предложения точно са приети и наредбата на Министерски съвет ще трябва да доизясни всичко. И стигнем до точката, която забрани на децата до 18 годишна възраст да влизат в опушени заведения и която много родители така и не разбраха.

Големите въпросителни остават

Прибързано, при липсата на дебат между политици и граждани и с кризисна поправка за децата в преходните разпоредби, окончателните промени все пак бяха приети точно десет дни преди 1 юни. При това от тях само става ясно, че пълна забрана няма да има. Не е ясно например кои разпоредби ще действат през трите месеца след влизане в сила на новия закон (на 2 юни), през които трябва да се изготвят точните технически изисквания за обособените части.

Дори президентът да върне закона за преразглеждане, за което настоява гражданската коалиция "Без дим" и депутати от ДПС, вероятността депутатите да гласуват по различен начин е минимална. Остава всички, които се обявиха в подкрепа на пълната забрана за пушене (в това число и "Капитал" ) да следят и изискват новите ограничения да се спазват. Защото при разбирането, че законите у нас "така или иначе не се спазват" вероятността и тези поправки да останат само пожелателни е твърде голяма.

Кои са основните промени в закона и кой ще загуби и спечели от тях?

Обществени места, в които не се пуши


Вместо да изброяват места с публичен достъп, на които е изрично забранено да се пуши, както беше в закона досега, депутатите решиха да опишат зоните, в които може да се пуши. Сред тях са хотели, заведения, гари и автогари.

Печелят Пушачите, които досега не можеха да пушат в закритите помещения на летища и гари, поне по закон. Сега ще могат да го правят в специално обособени стаи.

Малките кръчми

Заведенията под 50 кв.м сами избират дали да се пуши в тях.

Печелят Собствениците на малките заведения, защото каквото и да изберат няма да им се наложи да правят инвестиции в преустройство

Губят Непушачите, тъй като голяма част от горните заведения ще предпочетат да са за пушачи

Зони за пушачи и непушачи

Заведения, по-големи от 50 квадрата ще разделят помещението на два салона – за пушачи и непушачи. Според поправката "обособените самостоятелни помещения са отделени с въздухонепроницаеми стени и плътни затварящи се врати и са ясно обозначени". Обособените самостоятелни помещения, в които се допуска пушене, трябва да са с площ по-малка от половината от общата площ на заведението.

Печелят Пушачи и непушачи, защото ще могат за избират в коя зона да се настанят

Губят Собствениците на заведения, по-големи от 50 квадратни метра, които трябва да вложат средства в ремонт

Достъп на деца

Деца до 18 години ще посещават през деня само заведения, в които не се пуши или заведения, които имат обособени зали за непушачи. След 22 часа непълнолетните нямат достъп до заведения с нощен режим (дискотеки и барове), но могат да влизат с придружител в частите за непушачи на заведенията за хранене, които работят и с нощен режим.

Печелят Безспорно решението е замислено в полза на подрастващите

Губят Може да възникнат недоразумения, като това сладкарница под 50 кв.м да избере да бъде за пушачи, с което автоматично прекъсва достъпа на деца и на родители, които искат да посетят заведението заедно с детето си.

Глобите

Една от най-важните промени в закона е включването на глобите в него. Досега те бяха уточнени в наредба. Физическо лице (клиенти и служители) трябва да плати от 200 до 400 лв при нарушение, а при повторение – от 400 до 800 лв. За юридически лица санкцията е от 400 до 800 лв., а при повторно – от 800 до 1000 лв.

Предимство Включването на санкциите в закона, а не в наредба, е заявка и предпоставка за по-строг контрол върху новите разпоредби.

Недостатък Предложените глоби за нарушение на забраната за пушене в заведение са по-високи за граждани и по-ниски за фирмите в сравнение с досега съществуващите. Обяснението на вносителите отново е стремежа да не се създават затруднения на заведенията в криза.
След като пълната забрана за пушене отпадна, нека поне има по-строг контрол върху по-меките ограничения
Фотограф: Анелия Николова

"Не разбрах - ще се пуши ли, няма ли да се пуши, вътре ли, вънка ли, само малки или само големи..."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    dobiznesmen avatar :-|
    Добре Облечен Бизнесмен

    Към графа "Печелят" може да изброите поименно депутатите от ГЕРБ занимаващи се с търговия на цигари, тъй като имат директна финансова изгода. Също и всички от митниците и МВР, които организират контрабандата. Отмяната на забранат се направи от тях за тях. Не трябва да има съмнение. Всичко друго е мъгла, в която да се крият...

  • 2
    anguel_terziyski avatar :-P
    Anguel Terziyski USA

    не само добре облечен, но и умен бизнесмен - последното почти не съм срещал. Съгласен напълно.

  • 3
    milen_mihailov avatar :-|
    Milen Mihailov

    Да добавя, че няма спор кои разпореди ще се прилагат до изготвяне на наредбата - Законът ще действа. Трябва да има 2 отделни помещения. Евентуално наредбата може да каже каква да е вентилацията и тн, но иначе от 2 юни трябва да има отделни помещения за пушачи и непушачи...

    Освен глобите обаче, има още един начин за да се подсигури спазването на закона - да се водят дела от граждани срещу собственици на заведения, които допускат да се пуши в помещенията за непушачи, както и срещу такива, които пък изобщо нямат такива помещения. Обезщетение се дължи за непозволено увреждане - за това, че причиняват на непушачите физически и психически вреди, поради неспазването на закона...

    Аналогично би могло да се води дело и срещу самите нарушители - физически лица, но на практика това е трудно осъществимо, тъй като няма как да се разберат техните имена и адреси, докато тези на собствениците и фирмата са налице...

  • 4
    mto avatar :-P
    mto

    До коментар [#3] от "milen_mihailov":

    С тази съдебна система ли? Усмихвам се...

  • 5
    impact avatar :-P
    impact

    ХА-ОС
    :D

  • 6
    gyorev avatar :-?
    Емил Гьорев

    Аз разбрах, че трябва да следя дали го спазват или не, но така и не разбрах на кого и как точно да се оплача, ако отида в заведение и наредбата не се спазва?

  • 7
    deni.simeonova avatar :-|
    Дени Симеонова

    До коментар [#6] от "Емил Гьорев":

    отговорът - още днес

  • 8
    abadobata avatar :-?
    Distributed

    До коментар [#6] от "Емил Гьорев":

    Ще е много добре, ако в-к Капитал разясни къде и на кой можем да се оплакваме и как можем да проследим какво е станало с нашето оплакване.

  • 9
    deni.simeonova avatar :-|
    Дени Симеонова

    ето обещаната информация къде да подадете сигнал, ако забраната за пушене не се спазва
    http://capital.bg/politika_i_ikonomika/obshtestvo/2010/05/26/906684_kude_da_podam_signal_pri_narushenie_na_zabranata_za/

  • 10
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично

    Със злобна непушаческа физиономия заявявам:
    ЩЕ ГИ СПУКАМ ОТ СИГНАЛИ И ГЛОБИ ЗА НЕРЕДНОСТИ!!! Накрая заведенията сами ще пререват за тотална забрана!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK