С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 18 юни 2010, 14:07, 5311 прочитания

Парите след ученика

Държавната издръжка за децата в частните училища е добра идея, но трябва да бъде последвана от още действия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Знаете ли, че Левски е живял девет години с чуждо сърце и самоличност и всяка година си е сменял адресната регистрация? Няма и как да разберете, освен ако не хвърлите едно око на тазгодишните матури след 12 клас. Понижаването на образователните стандарти по български език и математика е факт вече няколко години и решението му би трябвало да е на челно място сред приоритетите на държавата. Най-малкото защото функционално неграмотни дванайсетокласници днес означава слабо развиваща се икономика утре.

Когато през май образователното министерство представи новия законопроект за училищното образование, идеята децата в частните училища да получават същата държавна издръжка (средно около 1300 лв.) като тези в държавните и общинските предизвика бурни реакции. Въпросът изправи един срещу друг частните учебни заведения и родителите на деца, които учат в такива, и преподаватели от държавните и общински училища. Според първите държавата има ангажимент към данъкоплатците си да се погрижи еднакво за задължителното образование на децата и неизплащането на издръжката е форма на дискриминация. Представителите на държавните и общинските училища обаче смятат, че това би довело до повече предимства за частните и с това и до нелоялна конкуренция между училищата.


Предложението на министерство би било стъпка в правилната посока, ако успее да доведе до реална конкуренция между частното и държавното образование и накара училищата да се състезават за деца. Така учебните заведения могат да увеличат качеството на обучението, което в крайна сметка трябва да е основна цел на реформата в образованието. Идеята обаче трябва да върви и с ежегодни проверки на резултатите на училищата, стимули за добрите учители и контрол над изплащането на субсидията.

"Капитал" организира онлайн дебат на тема "Трябва ли да се изплаща държавна издръжка и за учениците в частните училища?" с участието на образователни експерти, учители и родители. Дискусията успя да събере интересни аргументи, някои от които ви представяме тук.

Основна теза "Зa"

Ирина Абаджиева-Репуц,
юрист, председател на Инициативния родителски комитет на родители на деца в частни училища


Конституционно право на всеки гражданин е правото на равен достъп до задължителното основно и средно образование. Конституционно задължение на държавата е да даде по равно на всяко дете образование, без разлика от неговото социално положение и произход.

Държавата разкрива държавни и частни училища, упражнява еднакъв контрол върху тях и те задължително изпълняват дадените от нея образователни стандарти. Само че в едните училища – държавните, държавата заплаща ежегодно за всяко дете, записано в тях, сума – представляваща единен образователен стандарт, определен като разход за образование, в изпълнение на конституционното й задължение да осигури ресурс за образование. В частните училища това свое задължение държавата заобикаля. В частните училища тя не заплаща нищо и не подпомага по никакъв начин образованието на децата, записани в тях. Разходите за образование, за обезпечаване на сграден фонд и условия за образователен процес в частните училища се поемат изцяло от гражданите – данъкоплатци, записали децата си в тези училища. Държавата дори не признава тези разходи на родителите за образование като признат разход за данъчни цели, т.е. тези пари не само не се приспадат от данъците им, а даже се облагат допълнително с данък.

Съгласно доклад на Световната банка от 2009 г. в страните с най-силно развита или "интегрална среда" публичният сектор финансира частните училища, като осигурява на учениците ваучери за тяхното обучение независимо от училището, в което те са избрали да се учат, с което се насърчава свободният избор на учениците и конкуренцията между училищата.

Образованието, както и здравеопазването са две основни национални политики на всяка държава. Както в сферата на здравеопазването е приет моделът на "здравната пътека", което дава възможност на гражданина да ползва парите си за здравеопазване в избрано от него здравно заведение, независимо дали то е държавно или частно, така следва и българското дете да може да ползва парите си за образование – платени в държавния бюджет от неговите родители, в избраното от него училище – държавно или частно. Така държавата ще е изпълнила еднакво ангажимента си да осигури средства за задължително образование на всяко дете, като е осигурила и равнопоставено отношение към тях по отношение на правата им.

Основна теза "Против"

Йонка Първанова
доктор по педагогика, родител на бъдещ първокласник


Основният аргумент за промяната в начина на финансиране е, че по този начин се осигурява равнопоставеност на учениците и се дава възможност за избор. Принципът "парите следват ученика", като "парите" идват от данъците на всички в държавата, се разглежда като основополагащ и на тази база се разгръща тезата, че държавата не полага еднакви грижи за образованието на учениците, които учат в частни училища. Тази хипотеза обаче има един съществен недостатък – липсата на равнопоставеност между държавните (общински) училища, от една страна, и частните, от друга.

Тази неравнопоставеност се изразява на първо място в начина на организация на образователната дейност. Частното училище има свободата да определи пътя, по който ще организира образователния си процес, а държавното училище регламентира този процес съобразно държавните образователни изисквания. Във всяко държавно или общинско училище например броят на учениците в паралелките е определен от държавата, като водещ принцип е "максималната пълняемост". Натовареността на учителите и изискванията за откриване на щатно учителско място също е регламентирана от държавата. В частното училище тези въпроси се регламентират от собственика и директора на училището.

Неравнопоставеността на държавните (общински) и частните училища е особено съществена в още един аспект – правото на допълнителни приходи. Основните и средните общообразователни училища нямат механизъм за собствени приходи освен наеми (което е рядкост), а допълнителните образователни услуги, които могат да предоставят, веднага попадат под ударите на "конфликт на интереси". Същевременно частните училища се откриват от физически или юридически лица и имат право на стопанска дейност. Това им дава възможността да използват разнообразни форми и методи за дофинансиране на дейността си.

В условията на икономическа криза изваждането на държавни пари за "съвместно финансиране" на частни училища, създадени и функциониращи като юридически лица с право на печалба, е неглижиране на държавата и нейните интереси. Тези средства могат да бъдат употребени за повишаване качеството на образование в държавните и общинските училища, за стимулиране на ефективната конкуренция, за квалификация на учителите и за стимулиране на младите хора за реализация в учителската професия.

Читателски коментари "За"

Равнопоставянето на частни и държавни училища е важно за обществото като цялo, защото:
1) създава конкуренция между тях и в резултат на това вдига качеството на образованието
2) не позволява да се отвори пропаст между държавни и частни училища - както като възможност за достъп, така и като образователен продукт, който дават
3) работи срещу социалното "изпадане" на групи от млади хора и за по-голяма степен на социална хомогенност.
Не е случайно, че европейските страни с най-високи образователни резултати под една или друга форма финансират и двата вида училища.
Jeanne D'Arc

Може ли за миг да не говорим за училища, а за деца. Децата днес могат да учат в държавно, утре в частно, а след година в българско училище в чужбина. И всички тези деца имат правото, дадено им от държавата, да учат. И е редно държавата да се отнася еднакво към тях.
Моите деца са също българчета. Моите данъци отиват и за образование. Защо да не могат децата ми да получат този единен образователен стандарт? В някои страни с тези пари майки учат децата си в дома си.
Boshnakova

"Държавата" не "финансира" частните училища. Част от данъците ни като родители отиват за обучението на нашите деца, независимо от това къде учат. Всяко дете има право на полагащата му се част от държавния бюджет, определен за образованието му. В кое училище родителите ще решат да "похарчат" тази сума и дали и колко ще доплатят е въпрос на техен избор и ценностна система. Ако ме освободят от данъци заради това, че съм записал децата си в частно училище, съм съгласен да не получавам скромната сума за образованието им, която държавата е преценила, че може да отдели.
Petak

Читателски коментари "Против"

Ситуацията в страната ни е такава, че потекат ли веднъж тези пари, се създават допълнителни условия за измамничество и печалбарство. Ще се народят школи и школички, решили, че предлагат елитно образование, и родители, които съответно да им повярват. Държавата в момента изпълнява напълно конституционните си задължения - да осигури безплатно образование за всички деца. Оттам нататък всеки прави своя избор дали да се възползва от държавното или да търси частното.
Тези пари могат да отключат една прекалено силна тенденция за частно образование, което ще доведе до тотален срив на държавната образователна система и пълно лишаване на децата от ниските социални среди от възможност за безплатно обучение.
reality

Такова чудо като частна фирма, финансирана от държавата, не може да съществува в полза на обществото. И понеже сме го виждали много пъти, съм убеден, че частен бизнес, финансиран от държавата, не може да предложи дори приемливи нива на качество. Няма механизъм, който да стимулира частна фирма да се конкурира с останалите на база качество, след като й е осигурено финансирането. Ако се приеме това държавата да плаща на частни фирми за образование, самото образование - и частно, и държавно, ще бъде съсипано.
dreamer

Изборът дали детето ще учи в частно или общинско/държавно училище е личен за родителя и той трябва да носи отговорността за това свое решение, като заплаща образованието. Държавата изпълнява своите задължение по конституция в държавните училища. Останалото са вариации на познатата тема за изливане на публични субсидии в частни структури под конституционен или всякакъв друг претекст.
mak1951



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 6590 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2608 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Нали трябваше да е празник на разнообразието?

За поредна година безсмислената истерия заплашва да изкриви смисъла на гей парада

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.,

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10