Парите след ученика
Държавната издръжка за децата в частните училища е добра идея, но трябва да бъде последвана от още действия
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Знаете ли, че Левски е живял девет години с чуждо сърце и самоличност и всяка година си е сменял адресната регистрация? Няма и как да разберете, освен ако не хвърлите едно око на тазгодишните матури след 12 клас. Понижаването на образователните стандарти по български език и математика е факт вече няколко години и решението му би трябвало да е на челно място сред приоритетите на държавата. Най-малкото защото функционално неграмотни дванайсетокласници днес означава слабо развиваща се икономика утре.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
10 коментара
...."функционално неграмотни дванайсетокласници днес означава слабо развиваща се икономика утре".....мНОГО ТОЧНО КАЗАНО! нИЕ СМЕ ОБРЕЧЕНИ НА СЛАБА ИКОНОМИКА И БЕДНОСТ!.
Изненадан съм от тесногръдата защита на статуквото и невероятната омраза към частната инициатива в средното образование, изразена от някои хора. Разбира се, че парите трябва да следват ученика и да има конкуренция. Мисля, че това ще даде възможност на много ученици, чиито родители предпочитат частното образование, но не им достига малко в семейния бюджет, за да могат да запишат децата си в частно училище, да го направят. Мисля, че голяма част от добрите общински или държавни училища могат да подобрят още качеството, като поискат такси в допълнение на ваучерите и аргументират финансово учебните си програми. И не на последно място - откриването на учителски щатове, заради записани ученици на килограм е срам за образованието на нацията. И докога ще вярваме на "безплатния обяд" и ще бъркаме уравниловката със справедливост?
"защото функционално неграмотни дванайсетокласници днес означава слабо развиваща се икономика утре".
Синът ми не учи в частно училище, а в училище, което ще му даде диплома, която ще му позволи да учи в Германия - веднага като завърши 12 клас има право да кандидатства с изучавания от него 12 г немски език, без да му се налага после да учи 1г езика в университета.
Това, което му втълпяваме в къщи е, че на фона на всички калпазани, дето не могат да пишат, четат и говорят и той им се смее, няма да има кой знае каква конкуренция един ден.
Та мисълта ми е за конспирацията в образованието - да, има вопиюща неграмотност, но има и деца в тези частни и държавни елитни училища, които подготвят деца, които няма да позволят да има слаба икономика, но и няма да имат насреща си и голяма конкуренция.
Така, че всички дето гледат Пайнер, сменят си телефоните на два месеца, тикат на децата си силикон и голф 2, не разбират за какво става дума. Ма те и Капитал не четат ....
На първо място половината от т.нар. "училища" особено в провинцията трябва да се закрият, защото "учителите" там произвеждат нищо повече от sandwich short of a lunch box. Не може в една паралелка да учат ученици от втори до седми клас! Какво образование е това и на кого му трябва да се плаща!? Да не говорим колко пари гълтат самите сгради за поддръжка отопление и т.н., за да могат 20 деца от 20 села да "учат". С парите за тяхното "образование" за вземем да ги пратим направо на запад та барем научат нещо...
Плащане за образование особено в държавни училища са пари хвърлени на вятъра. 90% от учителите нямат нужното образование, квалификация и допълнителни специализации, за да могат да предоставят адекватен образователен продукт. И какво като плащат 11-12 год на циганите от факултето или столипиново да учат - да не би да вземат да научат нещо!? Пак ще ходят по кръстовищата да мият стъклата на колите. Трябва да има далеч по-строга система за контрол на образованието всяка една година, за да не ни радват после "учениците" с творбите си за Левски.
И стига толкова дебати и сульо и пульо да си казва мнението за щяло и нещяло. Първо резултати - после пари. На който не му харесва - да ходи в Пайнер или Планета ТВ!
Аз също съм "ЗА" държавата да дава издръжката за образование на децата под формата на ваучери и родителите да решат къде да похарчат тези пари - в частно или в държавно (общинско) училище! Да не забравяме, че частните училища трябва да бъдат сертифицирани от държавата, както и техните образователни програми, за да имат право да получат тези субсидии. Много често сертифицираните частни училища (и детски градини) са задължавани да отговарят на условия, на които отговарят малко държавни учреждения. Родителите, които имат възможност и желание да запишат детето си в частно училище се предполага, че са по-взискателни към продукта, който получават и ако не са доволни от него просто ще сменят училището. Така ще има реална конкуренция между училищата за привличането на тези деца (съотв. субсидии). Не виждам нищо лошо в това. Ако държавното училища започне да предлага по-добро образование от частното, уверявам Ви няма да има разумен родител, който да харчи пари за частно училище.
Е то по тази логика дай на хората, които нямат деца, да им връщаме пари от данъци - зере сме им събрали, за да им учим децата, пък те нямали деца.
Всякакво преливане на държавни пари е от единия джоб в другия - да речем, в момента държавата харчи 100 млн. лева за издръжка на училища. Ако ще се плащат ваучери и за обучение в частни, ще трябват примерно още 10 млн. Е откъде ще се съберат те - пак от нашите данъци, които ще трябва да се вдигнат.
Надявам се горната бакалска сметка да демонстрира безполезността на подобна дискусия. Нека "докторите по педагогика" дискутират как да учат децата ни по-добре, а не как да въртят пари от левия джоб в десния.
Нека парите вървят с ученика, но да дадат възможност държавните училища да имат възможност за допълнителни приходи/идеи много/. Всички аргументи на г-жа Йонка Първанова са правилни, но да се върви в посока да се разрешават, вместо да се делят децата по този начин.
До коментар [#2] от "kalin_m":
До коментар [#7] от "valterr":
Че никой не пречи на общинските училища да събират приходи. Те и сега събират и то не малко. Основно е от дарения и дейността на настоятелствата.
Обаче в никакъв случай не трябва да се събират такси на калпак за образованието в държавни и частни училища.
Както и в дискусията подчертах най-голямата вреда на частните училища е, че създават охлюви, убиват мотивацията на децата и те много бързо се научават, че ако някой плати за нещо което те самите трябва да свършат - да и си учат уроците, пишат домашните и полагат лични усилия за да постигнат върхови успехи. Атмосферата между учениците в нашите частни училища е отвратителна - дори и да попадне нормално дете в тях много скоро се проваля в средата на отрочетата на новозабогатели парвенюта, откровени мутри, корумпирани ченгета и митничари.
Вижте на сайта на МОН резултатите от всички национални ученически състезания и олимпиади. Там няма нито едни представител класирал се на национално ниво на частните училища с изключение на Американския Колеж, ама там е съвсем друга история.
И не стига, че осакатяват децата, ами и допълнително да им плащат - това е съвсем неприемливо.
Децата / учениците са РАВНОПОСТАВЕНИ - ВСИЧКИ имат възможността и правото да се обучават в държавните училища !
ДО ТУК Е ЗАДЪЛЖЕНИЕТО НА ДЪРЖАВАТА и НА ОБЩЕСТВОТО !!
Някои може да искат да се обучават и на Марс, но ние нямаме задължението да им го осигурим -ДА СИ ГО ПЛАЩАТ РОДИТЕЛИТЕ ИМ ! Още повече, че няма никаква гаранция , че квалифицираните " специални " отрочета " впоследствие ще работят за България и за данъкоплатците, които са им финансирали образованието !
НЕ СИ ДАВАМ ПАРИТЕ , за да осигуря просперитета на НЕЧИЕ ОТРОЧЕ , в НЯКОЯ ДРУГА ДЪРЖАВА и в интерес на някой друг , който да получи наготово издържания от мене кадър !
Максимата "Парите следват ученика" се е деформирала до "Нищо не можеш да ми направиш, щото ще останещ без заплата".
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.