Ала-бала за 77.99 лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ала-бала за 77.99 лв.

Спортистите са основна целева група на аксесоара чудо

Ала-бала за 77.99 лв.

Новата лятна мания се нарича Power Balance или за гривните, които ти предлагат будистко равновесие със съмнителен ефект

Зорница Стоилова
15682 прочитания

Спортистите са основна целева група на аксесоара чудо

© Reuters


Прогнозите на Лещански са тооолкова в 2009 г. Светената вода и чудотворните икони са измишльотини за възрастни хора. А пък поредиците за Ванга и други породи ясновидци, магове и оракули са втръснали на всички. Страната, която с религиозен плам се кланя на ирационалното и свръхестественото, има нова лятна вяра. Тя се нарича Power Balance и предлага будистко равновесие срещу скромната сума от 77.99 лева. Съществува под формата на линия за модни аксесоари, но най-често можете да я срещнете като силиконова гривна с две холограми.

PR мълвата гласи, че вълшебните украшения са разработка на американската космическа агенция НАСА и намаляват стреса, регулират кръвното налягане и увеличават силата и издръжливостта.

Гривните Power Balance обитават най-неочаквани места. На бизнес срещи, небрежно кацнали върху ръцете на мениджърите точно до скъпите маркови часовници и върху дискретните и стилни Moleskin–и. На тренировките и мачовете на отбора - шампион във футболното първенство на западна "Б" група. На плажа в Лозенец. В "Син Сити". Че дори и в последния клип на актуалната попфолк сензация Преслава, която демонстративно щрака с пръсти с точно тази гривна на ръката.

Кристиано Роналдо имал такава. Барак Обама – също. Нещо повече, вътрешният министър Цветан Цветанов не се разделял със своята Power Balance, гласят градските легенди и лайфстайл секциите на масовите издания.

Любопитно е, че в България вълшебните гривни се продават в магазина на "Син Сити" (да, има и такъв). В сумрачното му очарование с тежки драперии и гигантски изкуствени цветя разбираме, че

Силиконовите парченца чиста хармония

се предлагат в различни размери и цветове. И че търсенето е толкова повсеместно, че в наличност е останал само един размер, и то в най-скучната гама. В България модният аксесоар се предлага за 78 лева, докато от сайта на компанията производител можеш да си го поръчаш за 29.90 долара. Петя Григорова, представител на фирма "Power Balance България", която има официалните права да представя и разпространява марката на българския пазар, обяснява по-високите цени в Европа с политиката на фирмата производител. Цените обаче явно не притесняват стремящите се към душевна и физическа хармония българи. Петя Григорова разказва, че продуктът от ден на ден набира все повече почитатели и прогнозира, че "до края на годината повече от 50 процента от България трябва да знаят за Power Balance". Рекламации няма, а откакто с гривната се е закичил и вратарят на "Левски", отборът няма загубен мач.

Проблем за разпространителите създават единствено фалшификаторите на модния продукт, които предлагат подобни гривни на доста по-ниски цени. Отговорът на "Power Balance България" идва под формата на технология с уникален номер, чрез който всеки, купил гривната, може да се увери дали тя е оригинална. На помощ идва и Power Balance полиция от централата на компанията, която идентифицира злоупотребите с ценния аксесоар.

В САЩ, където е разработена тази "технология на постиженията", в маркетинговата кампания на продукта са впрегнати серия спортни звезди, които се кълнат в ефекта на тънките гривни от силикон.

"Обикновено не правя препоръки на разни продукти", казва американският баскетболист Шакил О’Нийл в един от промоклиповете, "но това наистина работи." И разказва, че първия път, когато сложил гривната в мач  "победихме с 57 точки". Състезателят във Формула 1 Рубенс Баричело също е във възторг (поне в рекламната кампания): "Първия път, в който я използвах в състезание, казва той, победих." Световните шампиони по футбол на Испания също са фенове, както и финалистите на тенис турнира в Уимбълдън. Затова продуктът се маркетира още като "шампионски гривни".

Производителите обаче далеч не са толкова прецизни в обясненията си

Как точно работи аксесоарът чудо

Мътната им дефиниция за технологията гласи, че продуктът е проектиран, така че да влияе на естественото енергийно поле на тялото. В дизайна и тестването му са участвали професионални атлети, за които силата и гъвкавостта са от голямо значение, уверяват ни PR материалите на сайта на компанията. А ключовият елемент е холограмата, която е направена от някакъв тип "рефлективен материал, който оптимизира притоците на енергията". Разбрахте ли? Спокойно, и ние  не.

Петя Григорова внася малко яснота - по думите й холограмата всъщност действа като щит на тялото и го предпазва от негативните частици от технически устройства като мобилни телефони, компютри и т.н., които нарушават енергийния поток на тялото. Така благодарение на гривните "тялото действа на стопроцентов капацитет". (Все пак за протокола ще вметнем, че такива частици няма открити, енергийният поток също е от репертоара на Джуна и Кашпировски.)

Дистрибуторите на гривните може и да не отговарят еднозначно на важния въпрос как всъщност ти помагат те, но за сметка на това демонстрират серия от ефектни трикове, чрез които сам се убеждаваш в чудотворния ефект. Така например те "доказват" силната енергия на Power Balance, натискайки надолу ръката на един доброволец. Ако той е без гривна е лесно да нарушиш баланса на тялото му, щом надене гривната обаче, ръката му става по-жилава, по-издръжлива и не се поддава толкова лесно на натиска.

За да не ни обвините в безпочвен скептицизъм, ще ви кажем, че и ние се подложихме на същия експеримент, преди да напишем този текст. Направихме и друго упражнение, в което разперваш ръцете си встрани и заставаш на един крак. Факт, че с гривната по-трудно губиш равновесие. Факт е и че с нея могат да те съборят преспокойно.

"Едни приятели ми демонстрираха упражненията на морето и за мен беше ефектът wow. Аз съм бивш футболист, няма как да не остана впечатлен." Иван Антонов*, който работи в рекламна агенция и е горд притежател на Power Balance гривна, усмихнато разказва за първия си допир с магическото равновесие. Трудно ни е да преценим дали свежият му вид се дължи на току-що приключилата му отпуска или на това, че вече няколко седмици не е свалял ефектния аксесоар от ръката си. Той е получил своята гривна като изненадващ подарък от свой приятел, който живее в САЩ, но няколко дни преди това е бил запознат с продукта от любезни промотъри в един от столичните молове.

"Видимо не усещам кой знае какъв ефект. Не е като да се нося по улиците от само себе си. Може би е внушение, но наистина се чувствам по-тонизиран. За мен това е важното, а и не губя нищо", откровен е Иван Антонов. И поздравява производителите за гениалния маркетинг, основан на внушението и работещ на принципа на споделянето. "Power Balance е като социална мрежа, колкото повече говориш за гривните, толкова повече хора заразяваш", обяснява Антонов. Лично той е склонен да вярва, че гривната действа като бариера за негативната енергия, и е чел, че ефектът й трае около година. "Дори да не е истина, ако се настроиш, че гривната е в твоя ползва, тя действително ще ти помага", убеден е той.

Всъщност подобна логика следват и спортните психолози в държави далеч по-рационални от нашата. Помолен от британския вестник The Guardian да обясни феномена Power Balance, основателят на сайта SportsPsychologist.co.uk Виктор Томпсън предполага, че успехът на гривните е изцяло основан на суеверността на хората: "Гривните зареждат атлетите с очакването, че ще играят по-добре. А ако очакваш да играеш добре, тогава със сигурност ще играеш по-добре." Професорът по психология в Университета в Бристол Брус Хууд коментира пред същото издание, че търсенето на научно обяснение на power balance e просто самозалъгване. Той казва, че не е запознат с каквито и да било правдоподобни научни механизми, по силата на които холограмите биха могли да имат измерваеми ефекти върху тялото.

Група австралийски изследователи отиват дори по-далеч. Провеждат серия тестове, в която карат местния дистрибутор да идентифицира кой в група от шестима души носи гривната (която е замаскирана като обикновена), като използва техниката на натискането на ръката. Той се провалил. За да бъдем по-точни – пет пъти от общо пет опита.

В България обаче фактът, че можеш да си купиш хармония за 78 лева, не се подлага на съмнение. Може би защото стремежът за здравословен начин на живот не е осъзната философия, а поза. И вместо да правиш усилия да търсиш баланса във всекидневнието си, го имитираш. Защото е модно.

"Успехът на подобни артикули се дължи на това, че хората се надяват на външна помощ и съпричастие, вместо да мобилизират собствения си ресурс", смята психологът Милена Манова. По думите й за хората гривната е инструмент, с който по индиректен начин могат да предотвратят нещо, с което не могат да се справят със собствената мотивация на сили и компетентност. "И защото е по-лесно да очакваш от някого да направи нещо за теб." Ролята на известните личности в маркетинг модела на Power Balance също не е за подценяване. "Името на която и да било личност от какъвто и да било елит има значение, защото ние се съизмерваме по чисто сравнителен модел с образци", коментира Милена Манова.

"Всяко чудо за три дни", казва накрая Иван Антонов. "Другото лято кой знае какво ще е модерно." И е прав. Спомняте ли си поантата в последния филм на Кристофър Нолан "Генезис" – простата идея е най-устойчивият паразит, срещу която рационалното мислене трудно може да победи. Тазгодишната псевдонаучна ала-бала са гривните. Догодина ще се намери друг начин да се печелят пари от желанието ни за хармония и щастие, от стремежа да избягаме от отговорността сами да намерим пътя към баланса.

*Името е променено.

По темата работи и

Люба Йорданова

Прогнозите на Лещански са тооолкова в 2009 г. Светената вода и чудотворните икони са измишльотини за възрастни хора. А пък поредиците за Ванга и други породи ясновидци, магове и оракули са втръснали на всички. Страната, която с религиозен плам се кланя на ирационалното и свръхестественото, има нова лятна вяра. Тя се нарича Power Balance и предлага будистко равновесие срещу скромната сума от 77.99 лева. Съществува под формата на линия за модни аксесоари, но най-често можете да я срещнете като силиконова гривна с две холограми.

PR мълвата гласи, че вълшебните украшения са разработка на американската космическа агенция НАСА и намаляват стреса, регулират кръвното налягане и увеличават силата и издръжливостта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

34 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    Явно и Капитал е част от тази медийна кампания... Иначе това са пълни глупости. Хармония с гривнички, my ass...

  • 2
    marijka avatar :-|
    marijka

    Догодина ще са шишенца с вода, в която са киснали мощите на Йоан Кръстител, и то нашите, защото, разбира се, са доказано по-чудотворни от всички други мощи на Йоан Кръстител открити досега.
    И освен това водата ще помни поне пет-шест години, а не като тази глупост дето се изхабява само за една. :)

  • 3
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    Добре е от време на време да им се напомня на някои хора (спортисти, милиционери, чалгари) какви неистово кухи кратуни са. Обозначаването със силиконова гривна е подходящ начин, особено ако са мъже и не са вече обозначени със силиконови цици.

  • 4
    lady_z avatar :-|
    FL

    Състезателят във Формула 1 Рубенс Баричело също е във възторг (поне в рекламната кампания): "Първия път, в който я използвах в състезание, казва той, победих."
    ......

    Хм... Баричело няма победа от 1 година. Преди това не беше побеждавал от 5 години. Обаче в последното съзтезание показа чудеса от баланс, промушвайки се между стената и Дедо. Абе може би наистина действа?

  • 5
    aha avatar :-P
    aha

    До коментар [#3] от "gradinko":
    Дааа много е важно да се преброява и маркира едрия добитък. Тук американците са едни гърди напред. Вместо вета да го лови и маркира, те сами си купуват гривни и ги носят постоянно. Уникална комбинация :)

  • 6
    tedcrisp avatar :-P
    tedcrisp

    До коментар [#3] от "gradinko":

    Аз одобрявам артикула напълно. Както теб намирам за забавно, че тъпанарите под път и над път сами се отбелязват като такива (както определени режими в миналото са карали гейовете или членовете на някой малцинства). Отгоре на всичко е доброволно :D

  • 9
    mastikata avatar :-|
    mastikata

    Респект обаче за маркетинговия подход да продават подобни произведения на модерната индустря за шарлатанства и мистификации в магазина на "Sin City" - няма по добър начин да достигнеш толкова близо до най-малограмотната част от платежоспособното население!

  • 10
    biserd avatar :-|
    Бисер Димитров

    Още в началото на месеца написах какво мисля по въпроса:

    http://biser.me/?p=411


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.