С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 8 окт 2010, 15:45, 6810 прочитания

У дома вместо в дом

Какво трябва да се случи в дългосрочен план

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всички мерки за грижа за децата със специални нужди трябва да са под един общ знаменател - деинституционализация. Настаняването на деца в институции не е правилният модел, нарушава техните права, не им дава образование и качествени здравни услуги. Добрата новина е, че хората, ангажирани с реформата на домовете, вече са го разбрали. Въпросът обаче няма да се реши, ако просто затвориш една институция, без да създадеш алтернативни модели за грижа и да реинтегрираш децата в обществото.  

1. Алтернативна грижа
Реформата ще е успешна, ако на всяко едно дете му бъде осигурена семейна или близка до семейната среда. Дори ако децата отидат в защитени жилища близо до семействата си, за да може да се създаде някаква връзка между тях. Идеята е родителите да не са принудени да изоставят децата си, защото не могат да се грижат за тях. Би им помогнало например да има детски центрове, където да оставят детето през деня, или пък човек, осигурен от общината, да гледа детето една вечер в седмицата, за да могат да излязат.
Финансирането на услугите за деца също трябва да се промени - средствата трябва да отиват например не за ремонт на сградите, в които децата са настанени, а за специалисти по рехабилитация. Тук е мястото и на даренията от компании и частни лица, които биха могли да инвестират например в групи от родители, които искат да направят детски център, но не могат, или в осигуряване на логопед за децата.


2. Интеграция в обществото
В няколко къщи в едно село в Хърватия живеят хора с увреждания. Те са самостоятелни - готвят, работят в градината и имат подкрепата на голям екип от специалисти. В началото в селото се вдигат срещу идеята да живеят в съседство с дошлите от институцията. С времето обаче свикват. И на един празник след няколко месеца чукат на вратите на новите си съселяни с домащни сладкиши.
Ето защо е важно новите защитени жилища да са в центровете на градовете, а не както е сега - в забравени от хората места. Това ще помогне на децата да се интегрират в обществото и на обществото да свикне, че има и хора с различни нужди. Освен това и ще даде възможност на квалифициран персонал да се ангажира с работата в тези жилища.
Всички останали мерки не биха дали резултат, ако обществените нагласи спрямо хората със специални нужди и техните проблеми не се променят. Децата трябва да участват във всички аспекти на живота на общността - да ходят на детска градина и училище, да се возят с градския транспорт. И да получават грижи и внимание от хората около тях. Защото ангажираното и толерантно гражданско общество не праща sms-и, за да заглуши гузната съвест, а инвестира време, усилия и човешко внимание.

3. Превенция на рисковете

За да има по-малко деца в институциите, трябва да се работи в посока затваряне на входа им - да не се настаняват деца от 0 до 3 години в домове от всякакъв тип. Социалните работници в родилните отделения обаче все още са рядкост, въпреки че според статистиката повече от половината от децата, които постъпват в институции, идват директно оттам. Практиката на НПО показва, че дори майката да не е в риск, е добре за нея в родилното да има човек, който да прояви загриженост и внимание, различен от лекаря и акушера.
Подкрепата за семействата на деца със специални нужди трябва да продължи и след това - консултации за родителите, посещения от социални работници и психолози, за да могат проблемите да бъдат идентифицирани още в началото. Същото важи и за приемни родители и осиновители - задължителните обучения за тях трябва да бъдат регламентирани в семейния кодекс, да се забрани нормативно "тайната на осиновяването" и да се отнемат родителски права при разсиновяване.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2161 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 2973 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Да си представим София след 20 години

Помогнете ни да начертаем добрите и лошите сценарии за развитието на града

Още от Капитал
Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10