Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 22 окт 2010, 10:19, 10472 прочитания

Влез в час

Една смислена инициатива показва как учителят може да промени всяко дете

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Преподаването в "трудни" училища на ученици с различни проблеми и затруднения е много по-голямо предизвикателство, изисква много по-голям професионализъм и има
по-голяма обществена добавена стойност от преподаването в "елитна" среда."
Боян Захариев, програмен директор в институт "Отворено общество"

"Училището може да промени всеки човек. То може да събуди интереса на ученика за един предмет и да го развие страхотно, но може и да го направи тотално скучен и да затвори много врати пред детето за в бъдеще."
Евгения Пеева, изпълнителен директор на "Заедно в час"

20 000
студенти са завършили Teach for America за 20-годишното й съществуване. Всеки пети дипломиран студент на "Харвард" кандидатства в програмата за първа работа.
2.89. Толкова беше средният успех по български език на учениците от софийската професионална гимназия по подемна, строителна и транспортна техника на първите матури преди две години. За сравнение - най-доброто училище (Американският колеж) беше с резултат 5.80, а средният по предмета за цялата страна беше между 4.25 и 4.50. Огромната дупка между качеството на образованието в различните видове училища се увеличава с всяка година заедно с безсилието на администрацията и обществото да променят ситуацията.

А изход има и той минава през по-добре обучени учители, които са достатъчно амбициозни и мотивирани да разберат проблемите на всяко дете, да му помогнат да повярва в себе си и да му представят учебния материал по начин, който да събуди любопитството му. На тези учители не им е нужна нито модерна техника, нито повече часове по предмета. Стигат само малко въображение и желание наистина да научиш децата на нещо.


Задачата да намери и подготви такива хора са си поставили от "Заедно в час" - неправителствена организация от международната група Teach for all. През следващата учебна година 30 нови учители ще се включат към преподавателските колективи, за да работят заедно за по-високо качество на образованието. Финансирането е два милиона долара за три години и се осигурява от фондация "Америка за България".

"Учителите трябва да поставят достатъчно високи реалистични цели за учениците, да не се задоволяват със среден резултат, а постепенно да повишават изискванията си и да се стремят учениците реално да ги постигат", обяснява Евгения Пеева, изпълнителен директор на "Заедно в час". Тя е абсолвент на Харвардския университет и учредител на още един успешен проект - фондация "Стъпка за България", която организира обучения по умения за самостоятелен живот и професионална подготовка на деца, лишени от родителски грижи. Според Пеева ключовият фактор е учителят да вникне в индивидуалната ситуация на детето и да разбере по какъв начин да го мотивира да се развива.

Резултатът от различното предаване на урока е не само че учениците стигат сами до отговора, но и фактът, че осъзнават на какво са способни. И учат един от друг, а не само от учителя, който традиционно рецитира пред тях сложни дефиниции от учебника. Всъщност днес не е толкова трудно да се информираш за нещо - достатъчно е само да си включиш компютъра. Трудната част е да се научиш да мислиш и да задаваш правилните въпроси, за да стигне до тази информация.



"Заедно в час" започват проекта си за начало в тези райони в България, където според матурите и международни външни оценки качеството на образованието е под средното ниво. Екипът на фондацията вече е обиколил няколко училища и споделя, че нужда от още учители, които да работят индивидуално с всяко дете и да развиват способностите му, има навсякъде. "Не видяхме учители и програми, които стимулират децата да развиват социални и лидерски умения, като например да работят в група или да откриват сами отговори", смята Евгения Пеева. Все пак има и класни стаи, в които преподавателите успяват да задържат вниманието на децата - защото имат авторитет, вникнали са в индивидуалните потребности на своите ученици и преподават нетрадиционно.

Всеки може

"За нас основно кредо е, че всяко дете има потенциал и възможности да се развива." Така Евгения Пеева отговаря на скептицизма на някои учители, че има "проблемни" деца, с които никой не може да се справи. Важното според нея е учителите да са убедени, че възможностите на децата не се различават заради социално-икономически, етнически и други показатели и да търсят подходящия начин, който да включи ученика в учебния процес и да го мотивира да учи и да успява.

Тази рецепта вече е дала резултати в САЩ, където "Teach for America" съществува вече 20 години. "Учителите влизат в класната стая с убеждението, че учениците имат неограничен потенциал и че всеки от тях може да учи, да се развива и да постигне успех, независимо от каква среда идва", разказва Ребека Хелмър, която започва да работи за каузата като част от екипа на Teach for America, след това се присъединява към международната мрежа Teach for all и в момента е регионален мениджър за България. Според нея доверието, което учителите вдъхват, променя начина, по който учениците възприемат себе си и училището като цяло. И в крайна сметка променя и мотивацията и способността на децата да учат. За да накара децата да повярват в себе си обаче, учителят трябва да бъде лидер - да може да поставя високи цели, да кара учениците да работят, за да ги постигнат, да знае какво ги мотивира.

"Когато влязох за първи път в клас, много от 15-годишните ми ученици бяха на нивото на 7-годишни по четене, не знаеха как да използват карта, не познаваха ключови исторически събития", спомня си Дерин Кър, който като учител на Teach for America е преподавал история и английски на гимназисти в Бронкс, Ню Йорк. "Някои биха казали, че тези деца не успяват, защото са бедни или имат трудно семейството, но аз знаех, че това не е вярно и всяко едно от тях има потенциал да учи", разказва той. Тогава Кър започва да изгражда вяра у децата, че имат достатъчно способности и ги мотивира да искат да учат. За една година най-изостаналият клас успява да вземе материал за две години. Останалото става лесно - веднъж видели, че могат да постигнат една цел, учениците стават още по-мотивирани да продължат напред. 

Всъщност част от реформата в образованието в САЩ идва именно от хора, които са минали през Teach for America. Като например Мишел Рии, която отговаря за образованието във Вашингтон и която през последните няколко години успя да отлепи американската столица от последното място по ниво на образователните стандарти в САЩ. Не обаче без жертви - училищата със слаби резултати бяха закрити, а много учители - уволнени за лоша работа. Реформата на Рии обаче е пример как промяна може да се случи не с финансови инвестиции (a.k.a. традиционното оправдание в България за липсата на напредък), а с хора с идеи и желание да действат.

За учителя с любов

Ако бъде успешна, програмата има шанс дори да подобри имиджа на учителската професия в обществото. Защото освен финансовия фактор липсата на уважение и признание към учителите е една от основните причини кандидатите за преподаватели да са все по-малко и все по-демотивирани. "В днешно време в България има като че ли някакво възприятие, че човек ходи на училище, за да добие някакви формални оценки и да продължи в следващата степен", смята Евгения Пеева. А учителят, от една страна, се явява в ролята на звероукротител, а от друга, на някой, който е отговорен за това, че е написал 4 вместо 5 и половина.

"Проектът има потенциал да вдигне престижа на учителите в обществото, който е доста пострадал напоследък от честото публично говорене за това, че учителите не са добри", смята Боян Захариев, програмен директор "Образователни политики" в институт "Отворено общество". Според него по този начин младите хора, насочили се към престижни професии ще покажат, че има смисъл да бъдеш учител, защото това е сфера на висока компетентност, където се научават важни неща.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 14753 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 3066 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Из скиците на мизерията

Каталин Береску се занимава с не особено популярна тема - прави жилища за най-бедните хора в най-бедната част на ЕС

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10