Превенция на инфектиране с ХИВ. Кое е адекватното послание?

Превенция на инфектиране с ХИВ. Кое е адекватното послание?

Кампанията "Презерватирай се" и дебатът около нея

Денислава Симеонова, Зорница Стоилова
10143 прочитания

"Презерватирай се" е най-коментираният слоган в интернет пространството и традиционните медии през последните няколко дни и е част от антиспин кампанията на Министерство на здравеопазването, която стартира вчера по повод на световния ден за борба с ХИВ/СПИН. Дебатът "за" и "против" телевизионния клип, който се разпространява в рамките на кампанията (дело на "Фен тв" с директор на творческия екип Камен Воденичаров) се води предимно в светлината на естетическите му качества (виж карето по-долу). 

"Капитал" разговаря с експерти по комуникации, по превенция на ХИВ/СПИН от неправителствения сектор и Министерството на здравеопазването за адекватността на посланието спрямо конкретната целева група 15 и 29 години, за това дали провокацията е най-добрият начин да се адресира проблема и кои са смислените начини да се говори по темата. 

Вие как мислите  - въздейства ли ви посланието "Презерватирай се" и смятате ли го за адекватно към възрастовата група 15-29 години? Провокацията подходяща ли е като подход да се адресира проблема за превенция на инфектирането с ХИВ? Къде според вас би следвало да попадне акцента в една такава кампания?

По-долу можете да видите и видеоклиповете от последните няколко години, които популяризират антиспин кампаниите, организирани от Програмата за превенция на ХИВ/СПИН на Министерство на здравеопазването. 

Статистика

В България към 15 май 2010 г. официално в Министерство на здравеопазването са регистрирани общо 1160  ХИВ-позитивни лица. Броят на новорегистрираните от началото на годината е 51, като 60% от тях са млади хора на възраст от 17 до 29 години. Регистрираните ХИВ-позитивни лица са в широки възрастови граници - от 17 до 68 години. Според пътя на инфектиране през 2009 г. се очертават две особено уязвими групи – хомосексуалните и наркозависимите. Източник: Aidsprogram.bg

Национална антиспин кампания 2010

Национална антиспин кампания 2009

Национална антиспин кампания 2008

Спорът за качествата на клип 2010 се разгърна по блогове и новинарски сайтове вчера и основните участници в него са:

Лагер "за"

според който клипът е направен и одобрен от и за най-рисковата аудитория на 15-29 годишните. В него са:

- Програмата за превенция на МЗ, което в писмо подкрепи клипа: "Практиката в САЩ и Западна Европа е аналогична, там се залага на разпространението на провокативни информативни материали, какъвто е и този клип"

- творческият екип на Камен Воденичаров и Фен ТВ, направили клипа и ученическата фокус група, избрала по-провокативния клип от два предложени варианта

- младежи във Фейсбук, участвали в създаването на материалите за кампанията:

Когато сме заедно не казваме "защото", а "’щото", не казваме "приятелю", а "пич" и със сигурност не се свеним да попитаме "знаете ли откъде ви влиза?". Това е нашият език, нашият жаргон, нашият сленг и сме щастливи, че в крайна сметка имаме клип, който говори нашия език.

- блогъра gadabout, който твърди, че от 5 години е активист в превенцията на HIV/СПИН:

Къде сте Вие, уважаеми стожери на българското общество, когато от екрана обилно се клатят "вторични женски полови белези" под предлог, че това е просто музика/реклама? Когато дори не навлезли в пубертета деца участват в "риалити" шоу-та и стават свидетели на безцеремонните постъпки на родителите си; и прихващат "най-отбрани" модели на поведение? Какво направихте, за да осведомите своите деца и младите хора въобще по темите, засягащи ХИВ/СПИН?

Лагер "против"

твърди, че рекламата е пошла и бяга от истинското важно послание за опасността от СПИН. Тук участват:

- блогъри - Gregg, openelyfeminist, междудругото

- почти всички, изразили мнение за клипа в Туитър

- автори на петицията и отворено писмо до медии и институции:

"Пошлата, буквална образност на това неадекватно произведение отправят послание, което звучи не като предупреждение, опит за убеждение или просветляване, а като оскърбление към чувствата, ума, вкуса и приличието дори на най-уморения от бездруго агресивно опростачената среда гражданин".

Към момента на този текст Фейсбук групата (в която създателите могат да добавят сами привърженици) "За" клипа на Националната антиспин кампания 2010 има 347 члена, а страницата на протестиращите срещу клипа АНТИтъпотия (към която трябва да се присъединиш сам) - 213 привърженици.

"Презерватирай се" е най-коментираният слоган в интернет пространството и традиционните медии през последните няколко дни и е част от антиспин кампанията на Министерство на здравеопазването, която стартира вчера по повод на световния ден за борба с ХИВ/СПИН. Дебатът "за" и "против" телевизионния клип, който се разпространява в рамките на кампанията (дело на "Фен тв" с директор на творческия екип Камен Воденичаров) се води предимно в светлината на естетическите му качества (виж карето по-долу). 

"Капитал" разговаря с експерти по комуникации, по превенция на ХИВ/СПИН от неправителствения сектор и Министерството на здравеопазването за адекватността на посланието спрямо конкретната целева група 15 и 29 години, за това дали провокацията е най-добрият начин да се адресира проблема и кои са смислените начини да се говори по темата. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


41 коментара
  • 1
    ayay avatar :-|
    Шшшт

    Печална липса на фантазия и съпричастност. ПРОТИВ, защото клипът е противен.

  • 2
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon

    Клипът е противен, но това е идеята. Реално не самият клип, а дебата около него ще допринесе за анти-ХИВ компанията. Така че ЗА.

  • 3
    kireto_a avatar :-|
    kireto_a

    До коментар [#1] от "Шшшт":

    Идеята не е да се изрази съпричастност със заразените, а да се стрестнат малко хората, да се земислят и да се пазят да не се заразят. Защото като се заразиш и да ти съчувстват и да не ти съчувстват си е се във "задния вход": пътник си. И ако се случи ще разбереш какво е имала предвид леличката дето е обяснавала, че някаква си "орална любов" не била съвсем безопасна и чак тогава, ще разбереш какво са имали предвид в оная скучна реклама по средата на сапунката.

    Това клипче поне кара хората да говорят, да му обърнат внимание. Да малко по различно е от нормалното за огромния информационен поток. Но в крайна сметка това е целта. Да се отличи и набие на очи.

  • 4
    nik666 avatar :-|
    Strygalldwir

    Без да правя естетически анализ на клипа, трябва да отбележа че само защото се вдигна толкова шум около него, може да се каже че целта му е изпълнена. Хората обърнаха внимание, а това е целта на кампанията.

  • 5
    julienne avatar :-|
    gergana staneva

    Аз от реклама не разбирам, не съм рекламист. Не знам как се произвежда реклама, която зрителите, към които е насочена, определят като хубава.
    Обаче съм зрител. И като такъв мога да кажа едно нещо- този клип МЕ обижда. Обижда ме, защото качеството му предполага, че моето възприятие е на такова ниво. Обижда ме, защото ме е гнус от него.Обижда ме факта, че някой получава 11 бона, щото е 1ви декември.
    И друго важно нещо – това не е клип за наденица или лютеница, в който случай можем да оправдаем гадостта и/ или пошлостта със стремеж към провокация. Това ( би трябвало да) е част от програма за превенция. И тъй като проблемът е сериозен, най – малкото, което могат да направят тези, които получават пари за това, е да подходят сериозно. Под сериозно имам предвид – професионално.
    А единственият опит за проява на професионализъм в случая са домогванията на Камен Воденичаров да убеди всички, че клипът му е постигнла целта си – да се говори за СПИН. Грешка – не се говори за това. Говори се за липсата на професионализъм, за гадостта и за наглостта да вземеш едни пари без да си мръднеш пръста.
    Хубаво е човек да прави това, от което разбира. Това е първото условие, за да се случват нещата както трябва. Но това, което се случва, е друго – някой получава поръчка без конкурс, без да положи някакво усилие, за да си оправдае цената. Вярно е, че това е практика и се случва ужасно често – ама айде да не е под мотото „не на СПИН”. Несериозно и непрофесионално.

  • 6
    yonka_parvanova avatar :-|
    Йонка Първанова

    Всъщност е жалко...За пореден път антиСПИН кампанията се свежда до "информиране" за това, което всеки средностатистически тийнеджър между 13 и 15 години вече знае - как се предава СПИН и че презервативът е единствената истинска защита. И това след почти 10 години участие в световните кампании и финансиране на кампании на национално ниво....Въпреки това - статистиката отчита спад на възрастта на заразените...
    Защо никой не си задава въпроса - дали само това, че знам колко е опасен СПИН и че мога да се заразя, ще ме спре да правя рисков секс? Нещата опират до отношение, ценности, нагласа и себеуважение. И утвърдени модели за справяне с рискови ситуации. А нито един от клиповете не задава именно тези въпроси...
    Сигурно звуча твърде педагогично....но реалността го доказва. Процесът е същия като с пропушването - всеки един настоящ пушач е знаел в значителна степен, че "цигарите са вредни", "цигарите убиват", "цигарите причиняват рак" и т. н., когато е запалил първата си цигара. Но на никой от тях това не му е повлияло да не пропуши, нали....Та и тук е така - знам колко е опасно, но не се замислям и предпочитам да не си задам въпроса "Защо бих правил/а секс без презерватив?" или "Кога бих правила секс без презерватив?" Мога да посоча поне 3 такива типични ситуации, в които участващите младежи няма да отделят дори 30 секунди, за да се замислят за безопасния секс, въпреки, че някои от тях сигурно са и доброволци на БЧК. Така че - за клипа - да, харесва се на младежката аудитория, но дали има ефект-----едва ли...

  • 7
    smash_ avatar :-|
    smash_

    Това нещо е много далече от реклама, кампания и каквото и да било смислено нещо! Прилича на клипа на цитронада по Планета ТВ...на клип на Шамара от преди 10 години....като вицовете на Слави...пошлостта отдавна не е синоним на творчество..поне от няколко години! Стига простотия - вижте френските кампании по темата! Черта!

  • 8
    dorrian avatar :-|
    dorrian


    След като "откритото" писмо на разстроените и разгневени граждани по повод промо клипа на Националната Програма за превенция и контрол на ХИВ/СПИН е вече факт, логично е да се появи и отговор. Ще се опитаме да бъдем максимално изчерпателни и едновременно стегнати в изложението си към всяка от точките, вълнуващи тези едни "загрижени" граждани. Съжаляваме, че ще се придържаме към скучноватата стилистика на другото писмо, но се опитваме да бъдем максимално структурирани спрямо него.


    "Клипът е безидеен, с долнопробна лексика и визия и е примитивно изпълнен" - Ако клипа е безидеен, защо над триста и тридесет млади човека (такъв е броя им към един и трийсет сутринта на втори декември) заставаме зад него на страницата му във facebook ? Хора, чията средна възраст е седемнайсет години ? Чудим се каква е вашата средна възраст ? "Долнопробна лексика" е нещо, което трябва да ни се обясни като дефиниция, защото никой от нас не разбира смисъла на този израз. Вероятно за промо клипове се налага ползването на "висша лексика", но ще трябва да ни обясните и нея, защото към момента не разбираме директната връзка между послание и лексика. Т.нар. примитивно изпълнение разграфяваме чисто и просто на следното: жанр: стилизирана анимация (каквато отдавна циркулира във вените на световната поп-култура - напр. Sponge Bob, South Park).


    "Щом нещо се върти по телевизията в национална кампания, то е насочено към всички, които могат да го видят" - не, не е. Телевизията е просто медия за предаване на информация от конкретна група хора до нейната таргет аудитория. Поради тази една причина баба ви не си купува Sprite, въпреки, че гледа рекламите на този продукт и мама не гледа мача по телевизията Хикс, въпреки, че по това време тате го прави. Освен това клипа се върти и из интернет. Потърсете го в Vbox.bg, където е прекалено очевидна статистиката: 126 за и 4 против.


    "Освен това, тийнейджърите не са единствените изложени на опасност от зараза с ХИВ" - Така е. Факта, че младите хора са основен таргет на тазгодишната кампания по случай 1ви декември, не означава, че са единствен таргет принципно. Просто основен. За тази кампания.


    "Никой няма право да говори на младите хора като на идиоти, защото допуска, че те са." - Така е. Но можем да съберем подписка и да решим кои са идиоти, ако желаете.


    "Преди няколко години един американски филм, Tarnation, обра всички възможни награди по международните фестивали. Продължителността му е 88 минути, бюджетът - 200 долара. Друго да казваме ли?" - Не мислим, че казвате нещо особено.


    "Дискусия се получи не за СПИН и предпазването от болестта, каквато би трябвало да е целта на тази кампания, а за безобразното изпълнение на клипа и безхаберното отношение на МЗ към темата" - Да започнем отзад-напред: каква е логиката МЗ да има отношение към продукт, в чието създаване няма роля ? Зададохме Ви този въпрос и по-рано, но явно обичате да се повтаряте. Оставяме "безобразното изпълнение на клипа" без коментар, явно водим диалог с кисели професионалисти по въпроса. Дискусията за клипа бе започната и продължена единствено от вас и хора като вас, а страницата ви е създадена от личност, която се крие зад псевдоним, чудим се защо ли.


    "Послание" няма, а докато "творческите екипи" смятат обществото за "заспало" или тъпо, "бруталността" ще идва само от собствената им неадекватност." Послание има и е доста просто, вероятно затова е убягнало на хора, "за които провокацията е естествена част от тяхната работа и делник". Наистина е изумително. Ще подскажа - посланието (поуката) е кристално-ясна и се съдържа в края на клипа. Не желаем да адресираме частта с "неадекватността" на творческите екипи, защото не смятаме да губим време и усилия с глупави и безпочвени нападки.


    "Клиповете трябваше да са 50 и да са изпълнени от различни автори, като "харесването" трябваше да дойде от експерти и фокус-групи. Жалко е Камен Воденичаров да си умива ръцете с децата" - Тук започваме да буксуваме. След като десетина пъти за един ден се повтори, че няма замесени пари на данъкоплатци, продължаваме с изискванията по повод как се прави клип, колко клипа, автори и други. Идея - направете си клип на базата на петдесетина авторски материала и тогава елате да говорим. Всички винаги разбират много от всичко. Аман!



    На въпросите в края на писмото до голяма степен е отговорено под една, или друга форма.


    А сега малко по-лично:

    прави впечатление следната закономерност:

    Във всеки сайт в който се появи материал насочен срещу този клип, съответния материал е копиран (в 8 от 10 случая) от едно т.нар. официално писмо, чиито автори желаят да останат анонимни. Логичен е въпроса колко всъщност са хората, които задвижват този маскарад и защо не искат да излязат на светло, а събират съмишленици иззад псевдоними. Страхуват ли се и ако да - от какво ?



    Нашето предложение към вас, е да се съберем и да дискутираме наживо. Да срещнем, така да се каже, праведния ви гняв с гърдите си (опит за възвишена лексика, а? :P) и да видим какво ще излезе от това. Ако желаете, медии могат да присъстват. Единственото ни затруднение в случая е, че не знаем към кого да се обърнем. Кой стартира групата във facebooк и желае отговори на всички въпроси ? Ще се радваме да отговорим.

    Слушахте ли интервюто с Камен Во по Дарик ? Достатъчно силни приказки бяха изговорени, но хората, които се включиха показа къде стоят. Всичко останало си е чиста проба злоба и упоритост на хора, чиито мотиви остават в най-добрия случай мъгляви, както и самите хора.

    Благодаря.

  • 9
    cmotan avatar :-|
    cmotan

    @камен во: положението е под секва, бате.

  • 10
    mrraff avatar :-|
    Vencislav Dimitrov

    Клипът не е чак толкова лош, но със сигурност не струва толкова пари, десетина пъти по-малко.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал