С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
41 2 дек 2010, 13:40, 8798 прочитания

Превенция на инфектиране с ХИВ. Кое е адекватното послание?

Кампанията "Презерватирай се" и дебатът около нея

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Презерватирай се" е най-коментираният слоган в интернет пространството и традиционните медии през последните няколко дни и е част от антиспин кампанията на Министерство на здравеопазването, която стартира вчера по повод на световния ден за борба с ХИВ/СПИН. Дебатът "за" и "против" телевизионния клип, който се разпространява в рамките на кампанията (дело на "Фен тв" с директор на творческия екип Камен Воденичаров) се води предимно в светлината на естетическите му качества (виж карето по-долу). 

"Капитал" разговаря с експерти по комуникации, по превенция на ХИВ/СПИН от неправителствения сектор и Министерството на здравеопазването за адекватността на посланието спрямо конкретната целева група 15 и 29 години, за това дали провокацията е най-добрият начин да се адресира проблема и кои са смислените начини да се говори по темата. 


Вие как мислите  - въздейства ли ви посланието "Презерватирай се" и смятате ли го за адекватно към възрастовата група 15-29 години? Провокацията подходяща ли е като подход да се адресира проблема за превенция на инфектирането с ХИВ? Къде според вас би следвало да попадне акцента в една такава кампания?

По-долу можете да видите и видеоклиповете от последните няколко години, които популяризират антиспин кампаниите, организирани от Програмата за превенция на ХИВ/СПИН на Министерство на здравеопазването. 

Статистика

В България към 15 май 2010 г. официално в Министерство на здравеопазването са регистрирани общо 1160  ХИВ-позитивни лица. Броят на новорегистрираните от началото на годината е 51, като 60% от тях са млади хора на възраст от 17 до 29 години. Регистрираните ХИВ-позитивни лица са в широки възрастови граници - от 17 до 68 години. Според пътя на инфектиране през 2009 г. се очертават две особено уязвими групи – хомосексуалните и наркозависимите. Източник: Aidsprogram.bg

Национална антиспин кампания 2010




Национална антиспин кампания 2009


Национална антиспин кампания 2008




Спорът за качествата на клип 2010 се разгърна по блогове и новинарски сайтове вчера и основните участници в него са:

Лагер "за"

според който клипът е направен и одобрен от и за най-рисковата аудитория на 15-29 годишните. В него са:

- Програмата за превенция на МЗ, което в писмо подкрепи клипа: "Практиката в САЩ и Западна Европа е аналогична, там се залага на разпространението на провокативни информативни материали, какъвто е и този клип"
- творческият екип на Камен Воденичаров и Фен ТВ, направили клипа и ученическата фокус група, избрала по-провокативния клип от два предложени варианта
- младежи във Фейсбук, участвали в създаването на материалите за кампанията:

Когато сме заедно не казваме "защото", а "’щото", не казваме "приятелю", а "пич" и със сигурност не се свеним да попитаме "знаете ли откъде ви влиза?". Това е нашият език, нашият жаргон, нашият сленг и сме щастливи, че в крайна сметка имаме клип, който говори нашия език.

- блогъра gadabout, който твърди, че от 5 години е активист в превенцията на HIV/СПИН:

Къде сте Вие, уважаеми стожери на българското общество, когато от екрана обилно се клатят "вторични женски полови белези" под предлог, че това е просто музика/реклама? Когато дори не навлезли в пубертета деца участват в "риалити" шоу-та и стават свидетели на безцеремонните постъпки на родителите си; и прихващат "най-отбрани" модели на поведение? Какво направихте, за да осведомите своите деца и младите хора въобще по темите, засягащи ХИВ/СПИН?

Лагер "против"
твърди, че рекламата е пошла и бяга от истинското важно послание за опасността от СПИН. Тук участват:
- блогъри - Gregg, openelyfeminist, междудругото
- почти всички, изразили мнение за клипа в Туитър
- автори на петицията и отворено писмо до медии и институции:

"Пошлата, буквална образност на това неадекватно произведение отправят послание, което звучи не като предупреждение, опит за убеждение или просветляване, а като оскърбление към чувствата, ума, вкуса и приличието дори на най-уморения от бездруго агресивно опростачената среда гражданин".

Към момента на този текст Фейсбук групата (в която създателите могат да добавят сами привърженици) "За" клипа на Националната антиспин кампания 2010 има 347 члена, а страницата на протестиращите срещу клипа АНТИтъпотия (към която трябва да се присъединиш сам) - 213 привърженици.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас

Учителката от 105-о СУ в София Нина Серкова пред "Капитал"

13 сеп 2019, 1525 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 1545 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Разговори в задния двор

Проблемът на националната анти-СПИН кампания не е езикът на клипа, а липсата на фокус и добро планиране

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"