Разговори в задния двор

Проблемът на националната анти-СПИН кампания не е езикът на клипа, а липсата на фокус и добро планиране

   ©  Ася Колева-Стоянова

Първи декември. Световен ден за борба със СПИН. Държавата в лицето на Министерството на здравеопазването решава да се прояви в нетипична роля - да провокира, да бъде модерна и да говори на езика на младите хора, за да повиши вниманието и чувствителността им към темата ХИВ/СПИН и начините да се предпазят от инфектиране с вируса. Дава начало на националната анти-СПИН кампания с телевизионен клип с мото "Презерватирай се", в който вирусът е анимационен герой, който... Всъщност знаете сюжета. Той обиколи всички блогове, социални мрежи, Skype разговори, email-и, традиционни медии, автобуси, метрото, хипермаркети, кафета, ресторанти. Посланието на кампанията, съдържанието на клипа, използваните образи и изразни средства станаха обект на бурни дискусии и емоционални оценки и спорове. Едни се почувстваха интелектуално и естетически обидени от рекламния клип, други яростно ги обвиняваха в псевдоморализъм и настояваха, че точно така говорят младите и подходът към темата е новаторски и свеж.

За няколко дни онлайн и офлайн хората се увлякоха в страстно говорене по казуса. Преобладаваха мненията и коментарите за и против естетическите качества на телевизионния клип. Дебатът беше на емоциите, не на съзнанието и измести фокуса от истинските проблеми - как да мотивираме младите хора да мислят и да се грижат отговорно за сексуалното си здраве. И не е толкова важно, че има клип, който предизвика скандал с подбора на изразни средства, а че цялата комуникационна анти-СПИН кампания е разпиляна и неефективно планирана.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове