Състезание с един участник

Столична община избра проект за пешеходна зона в центъра на София без конкурс

Преустройството на локалното платно на бул. "Цар Освободител" отдавна трябваше да се случи
Преустройството на локалното платно на бул. "Цар Освободител" отдавна трябваше да се случи
Преустройството на локалното платно на бул. "Цар Освободител" отдавна трябваше да се случи    ©  Цветелина Белутова
Преустройството на локалното платно на бул. "Цар Освободител" отдавна трябваше да се случи    ©  Цветелина Белутова

Представете си, че искате да си купите телефон, на пазара има много различни продукти, но трябва да изберете задължително между два подобни модела на една и съща марка. Конкурентните фирми може и да ви предложат телефон с по-добри функционалности и дори на по-ниска цена, но вие няма как да разберете, защото нямате право да обиколите магазините.

Подобна е ситуацията с избора на проекта за преустройство на локалното платно на булевард "Цар Освободител" и превръщането му в пешеходна зона. През юни миналата година Столична община в пратньорство с вестник "24 часа" и БНТ решава, че е крайно време да промени облика на локалното платно между Орлов мост и Софийския университет, което в момента представлява нещо като паркинг с неизползвани вече повече от 20 години трамвайни релси. Дотук добре. Около пет месеца по-късно общината качва на интернет сайта си два проекта за преустройство на мястото и призовава софиянци да гласуват за един от тях в рамките на един месец. И двете предложения са изготвени от един и същ архитект - Станислав Константинов, познат с реконструкциите на площадите "Славейков" и "Гарибалди" и пространството около статуята на София на бул. "Тодор Александров". Оставяме настрана качеството на проектите и представителността на анкетата, в която са гласували 357 души. Големият проблем е в това, че бъдещият облик на една важна част от столицата се решава без обсъждане, без конкурс, в който да участват повече архитектурни колективи (включително и международни) и да бъде избрано най-доброто предложение.  


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    martinangelov avatar :-|
    martinangelov
    • + 23

    За съжаление добрите инициативи се унищожават още в зародиш заради безумната общинска политика и тоталитарното мислене, че публични пространства се решават чрез разпределяне от централата.

    Не! Всички ние плащаме данъци и ако не изискваме нещата да се случват качествено, вечно ще тънем в мизерия и недомислици.

    Ето още една подобна гледна точка http://provocad.com/wtf/

    Нередност?
  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 38
    • + 4

    Пак някой се чувства обиден, фирмата "София проект" е общинска, задачката е малка, няма какво да се мотаят с конкурси, само да се хаби време и да се разлайват кучетата.....
    Недоволни винаги ще има.....
    ----------------------------------------
    Ако нещо има недомислено, то е къде ще се паркират колите на хората дето живеят на Руски, които сега паркират там?

    Нередност?
  • 3
    pavel_yan avatar :-|
    Павел
    • - 1
    • + 28

    До коментар [#2] от "boby1945":

    Публичните пространства и пешеходните зони са от най-голямо значение за софиянци. Само около 1/3 от тях ползват автомобили, докато ВСИ¬КИ са пешеходци. Качеството на публичните пешеходни простраства определят доколко хората ще ги използват и колко ще бъдат в безопасност в града. Именно затова паркирането на колите може да ви се струва важна задача, но тя всъщност е с много по-малко значение от това на създаването на качествени обитаеми пешеходни пространства. За тях трябва да има конкурси, тяхното интегриране трябва да става с конкурси и максимално публични дебати.

    Нередност?
  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 31
    • + 3

    До коментар [#3] от "Павел":До коментар [#3] от "Павел":ти се пробвай да се "паркираш" някъде по Руски па тогава раздавай лозунги, 30% ли имат коли в София или всичките коли не знам защо минават по Руски......
    А точно на 15 метра на юг се намира гламадна градска градина, досатъчно за хиляди пешеходци..... стои си полупразна през по голямата част от времето....


    Нередност?
  • 5
    martinangelov avatar :-|
    martinangelov
    • - 1
    • + 47

    До коментар [#2] от "boby1945":

    Бъди спокоен, обидени няма. Ако имаше конкурс обаче, той щеше да доведе до 200 а не 2 решения на един човек и повярвай ми, в тези 200 решения все някой щеше да е помислил за паркирането.
    Но понеже сме бързаци и гледаме бързичко да стават нещата под масата, затова повечето от хората ще се радват на нови плочки до следващия дъжд.

    Жалко е да се наблюдават толкова много хора сраснали се със своя автомобил, затова площад Народно събрание е паркинг, затова Шишман не е пешеходна, затова площадът пред Шератон и площадът пред Александър Невски са паркинги. Най-централните места на София са брутално окупирани от автомобили и шофьори, които биха убили само и само да могат да си паркират точно пред входа. Съжалявам, но това състояние е далеч от представите ми за нормален град, ако вие можете, радвайте му се

    Нередност?
  • 6
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 2
    • + 15

    Не само поредният пример за корпция, но е проектите са адски грозни. Некадърна имитация на нещо старо... По същото време на други места в сфия оригиналното старо е оставено да се руши, та след години бездарни архитекти като този да си мислят, че работят

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 7
    ikaradjov avatar :-|
    ИК
    • - 1
    • + 12

    До коментар [#2] от "boby1945":

    С такова отношение от общитана, пък и неговото толериране, са основната причина да приличаме на държава от четвъртия свят... което е най-жалкото в цялата ситуация... пък и обиждащо донякъде.

    До коментар [#5] от "martinangelov":

    Мога само да се съглася с теб... Истината е наистина жалка!

    Нередност?
  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 14
    • + 2

    До коментар [#5] от "martinangelov":
    Все едно парета има за едно решение... а кашата с движението в София идва от това, че 55 години повече се приказва и се дънят лозунги отколкото да се прави нещо полезно за движението в града (разбира се някои изключения подлеза Надежда, развръзката на гара Перловец, гара Подуене, Драган Цанков , моста над гара Сердика, Цариградското шосе, което и така не разбрахме къде трябваше да свърши в София, подобно на бул. Тодор Александров)
    Последните 15 години понатиснаха кметовете та се построи метрото и продължават.....
    Отделно стои въпросът какви са конкретно проблемите на Царя в тази зона, дали пешеходната зона, дали паркингите, дали озеленяването....
    Ама у нас повече чувства, отколкото мисъл ...

    Нередност?
  • 9
    yasto avatar :-|
    yasto
    • + 12

    Браво за хубавата статия.Бих допълнил , че за съжаление навсякъде в България е така.В Бургас преди две години бе спечелена поръчка за ЦЯЛАТА ЦЕНТРАЛНА ЗОНА на база цена и срок , и то познайте от кого?
    От председателя на КАБ разбира се! Същия , който прокламира сега конкурсното начало.......Това за мен е едно безкрайно лицемерие от страна на тези които сме избрали да защитават здравето , интересите и парите ни.

    Нередност?
  • 10
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 6
    • + 1

    До коментар [#9] от "yasto":по важно е направиха ли на практика нещо полезно и красиво в "централната зона" на Бургас или си останаха само приказките около конкурса и благите обещания на общинарите?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал