Влакчето на софийските ужаси

Особености на едно пътешествие с маршрутка

   ©  Цветелина Белутова

Речник на шофьора на маршрутка

- връщам време = наваксвам си с графика

- разтягам ластици = бавя се, ако съм подранил с графика

- правя си хубава посока = имам много клиенти/ пътници

- глухонеми шофьори на маршрутки = тези, които не говорят по телефон, докато карат

"Надпис в маршрутка: Десет минути страх и сте си у дома. Стойност на атракциона - 1.50 лв." Бисерите за транспортното чудо (колкото смешни, толкова и опасно близки до истината) се съживиха отново през последната седмица. Причината за апогея им е идеята на Столичната община да спре от движение феномена "маршрутка" и да я замени с малки автобуси (повече за промените - в карето на края). Решението предизвика вълна от радостни възгласи сред шофьорите на автомобили, одобрение сред някои от пътниците, заменили екстремното преживяване с по-спокойна алтернатива, но мъка сред тези, до които градският транспорт (и най-вече метрото) все още не е стигнал. Преди общината да сложи край на тази транспортна ера, маркирана от опасни маневри, токсично псуване и твърде голяма близост между пътниците, "Капитал"реши да провери доколко наистина едно пътешествие със софийска маршрутка качва адреналина.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
35 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sevda avatar :-|
    Quince
    • - 33
    • + 37

    Пътуването с градския транспорт е не по-малко "смешно". Направете си и подобен експеримент. Дори и някъде в квартала ви да спира това "гениално" метро. Просто рано сутрин на -3 градуса идете до метро-станцията и после от метро-станцията до желаната дестинация. Ако просто "поправят" маршрутките мисля, че ще е по-удобно, а и по-евтино.

    Нередност?
  • 2
    arimancer avatar :-P
    zeromancer
    • - 3
    • + 60

    Десет минути страх и сте си у дома. Стойност на атракциона - 1.50 лв хохохохохохо

    Нередност?
  • 3
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 15
    • + 22

    Добре, че се махнаха най-накрая "душегубките."

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 5
    • + 94

    В свободната икономика подобен спор: за или против маршрутките, изобщо не бива да се води. Малки автобусчета има в много европейски градове. В Атина са мерцедесчета, каквито се движат по софийската линия 123. Във Виена линия 2А по малкия градски ринг е от маршрутки, модификация на VW Crafter. Любимите на мене са Mercedes Sprinter, на които съм се возил на поне 10 места в Германия. Излишно е да казвам, че всичките са нископодови, с автоматично отварящи се врати, и то минимум две врати. Никъде не е разрешено да спират на различно място от спирките.
    Да погледнем и много пъти цитирания пример с градския транспорт на Хонг-Конг, който е частен и е смятан за най-успешния в света. Има метро, има и едноетажни автобуси, има и двуетажни автобуси, има и маршрутки. Доколкото четох, на всеки кандидат да вози в този град е нужно да си купи изправно возило, да сложи отгоре номера на линията и да почва. Няма проблем да си създаде линия със свой маршрут и свой номер, ако е открил потребност за нея у пътниците. Естествено, с течение на времето превозвачите са се окрупнили, но като краен ефект транспортът внася гигантски данъци печалба в бюджета, вместо да чака субсидии от него. Силно скептичен съм, че Община София ще успее да се възползва от този добър пример. Подозирам, че новите линии ще са утешителна награда за отнетия бизнес на старите кримки, затова ще бъдат заложени дискриминационни условия, които да не допуснат нови играчи. Примерно, возилата да са със 6-цилиндров двигател, електрониката на возилото да е на база еди какъв си микропроцесор, и разбира се станалото прочуто „кандидатите да са осъществявали подобна дейност в поне един български град с население над 1 милион жители” .....

    Нередност?
  • 5
    xon2003 avatar :-|
    Starsky
    • - 45
    • + 37

    Авторката се е попрестарала като пионерче с поръчение. Всички сме се возили на маршрутки, няма нужда от цяла тенденциозна статия да ни обяснява как е. Разбрахме мнението на Капитал и не всички го споделят, без значение мненията тук. Обективната журналистика явно не е сред целите на вестника. Прави впечатление непрекъснатото натрапване на личните им мнения. Инструмент за пропаганда и прокарване на користни каузи за всеки, който си плати.

    Нередност?
  • 6
    ppopov_67 avatar :-|
    ppopov_67
    • - 7
    • + 28

    Когато за първи път избраха Голямата Уста ББ за кмет на София имаше един кратък период, когато шофьорите на маршругки издаваха редовно билети. Явно фирмите се бяха стреснали от позите, заемани от Фурнаджийската Лопата.
    Този период, разбира се, много бърже свърши. Както свършиха и тези, които вярват на изцепките на Медийната Креатура.
    Което за пореден път илюстрира поговорката "не ме слушай какво говоря, гледай ме какво върша".
    Хубава поговорка за тези, които използват главите си по предназначение.

    Нередност?
  • 7
    1951 avatar :-P
    1951
    • - 14
    • + 63

    Като чета тази статия и се чудя, дали авторът не е някакъв лозенски сноб, който не е стъпвал в маршрутка в живота си.
    Капитал, айде нема нужда от такива "просветителни" статии. Трябваше по-комплексен и неутрален анализ на ситуацията, защото има маршрутни линии, които ще са крайно трудни за заместване.

    Нередност?
  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 15
    • + 19

    Просто собствениците на линиите на "маршрутките", сините мъгли около Краузе, ще трябва да сдадат баницата на хората на новата власт, 10 годин им стига, оядоха се и като истински демосрати- рестипути, само цицат, нищо ново не внасят... не мож така, за тази баница, обществен транспорт, си имаме нови ядачи....

    Нередност?
  • 9
    jiffylube avatar :-|
    jiffylube
    • - 5
    • + 39

    Не е много добър подход да разкажеш на някой, който се е возил дълго време в маршрутки какво е изживяването и то от гледна точка на човек, който за първи се качва в такъв вид транспорт... Малко е плоско. А иначе сериозните анализи, а и доста информация май са пропуснати - кои точно маршрутки ще заместват тези автобусчета и кои райони ще останат без покритие... Малко е рано да возят до метростанции само - метрото все още покрива доста малък периметър... А за тва че е супер ужасно да използваш какъвто и да е градски транспорт (като изключим метрото), сигурно няма да има две мнения... Шофьорите от редовния градки транспорт не са много по-различни от тези на маршрутките - и там на много места пушат, и е мазно, мръсно и ужасно.. Така че проблемът е генерален - да се спазват някакви правила, да се чисти по-често и разбира се да спрат от движение таратайките или да въведат максимален срок на използване поне...

    Нередност?
  • 10
    tochica.com avatar :-|
    tochica.com
    • - 13
    • + 27

    Мен пък си ме кефят маршрутките - преди пътувах всяка суртин, няма нищо по събуждащо от малко каране в насрещното за да може да сме номер 1 на светофара

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал