Музеи с аромат на нафталин
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Музеи с аромат на нафталин

Приемът на президента Георги Първанов затвори Националния исторически музей на 3 март

Музеи с аромат на нафталин

Тази седмица търсим отговор на въпроса защо са скучни музеите и галериите в България

Люба Йорданова
8082 прочитания

Приемът на президента Георги Първанов затвори Националния исторически музей на 3 март

© Цветелина Белутова


Всички, които на националния празник на България миналата седмица бяха решили да отскочат до Националния исторически музей, бяха изправени пред не особено празнична картина - съобщение, че музеят няма да работи на този ден. Същото се случи и с посетителите на Националната художествена галерия на 3 и 4 март. Това ни подтикна да помислим по въпроса каква услуга всъщност ни предлагат културните институции в България, защо не са атрактивни и модерни и има ли все пак положителни примери сред тях.

Изложбата на Пабло Пикасо в Националната галерия за чуждестранно изкуство например показа, че има начин едно културно събитие да бъде добре маркетирано и организирано и в България. Едновременно с това обаче, едва ли има музей или галерия в страната, които са помислили за интерактивно съдържание на интернет страницата си, за присъствие в социалните мрежи или пък за това как да направят експозициите си интересни за деца.

Какви са вашите впечатления? Има ли музей или галерия в България, които да са ви впечатлили със свои добре организирани изложби, приветлив персонал или пък нестандартен подход? И обратното - в коя културна институция не бихте се върнали отново и защо? Какво според вас трябва да се промени, за да може музеите и галериите да привличат повече посетители?

Всички, които на националния празник на България миналата седмица бяха решили да отскочат до Националния исторически музей, бяха изправени пред не особено празнична картина - съобщение, че музеят няма да работи на този ден. Същото се случи и с посетителите на Националната художествена галерия на 3 и 4 март. Това ни подтикна да помислим по въпроса каква услуга всъщност ни предлагат културните институции в България, защо не са атрактивни и модерни и има ли все пак положителни примери сред тях.

Изложбата на Пабло Пикасо в Националната галерия за чуждестранно изкуство например показа, че има начин едно културно събитие да бъде добре маркетирано и организирано и в България. Едновременно с това обаче, едва ли има музей или галерия в страната, които са помислили за интерактивно съдържание на интернет страницата си, за присъствие в социалните мрежи или пък за това как да направят експозициите си интересни за деца.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

37 коментара
  • 1
    raimond avatar :-(
    Meister Eckhart


    Това е една тема ,част от тази за туризма,но някак си все се подценява.На първо място са скучни ,защото се управляват от чиновници и това най-кратко побяснява абсолютно всичко.
    Но все пак да дам малко обяснение:
    Почти всички музеи и галерии(говоря за общинските и държавните)работят от Понеделник до Петък ,от 9 до 17 часа, с обедна почивка.И не знам как трябва да се обясни на тези бабички дето натискат там столовете -щото почти всички музейни работници са такива-,че туристите също са хора,които ходят на работа.
    После,в една огромна част от тези места работят хора без елементарни познание почужди езици,езикът който говорят ексурзоводите е изключително български-и после искат да сме конкурентно способни.Хората там нямат елементарна представа от туризъм и култура,абе чиновници...

  • 2
    stefanika avatar :-|
    Стефка

    Нямам възможност да ги посещавам често в моя роден град - Пазарджик, но пък Регионалният музей, и Художествената галерия "Станислав Доспевски" имат страници във Фейсбук и за мен така е доста по-удобно - информирам се своевременно за предстоящата изложба или експозиция, разглеждам снимките, които са поместени там (има изложби, на които не съм успяла да отида, а са представлявали интерес за мен). Особено харесвам Нощта на музеите и галериите - просто невероятно усещане е!

  • 3
    roadie avatar :-|
    road fox

    Имам мнение само за Plovdiv: Arheologicheskiat Muzei e obnoven, privetliv, na BG i English, napraven po mezhdunarodni modeli, a Muzeiat na Suedinenieto, koito e fizicheski zalepen do nego e baia, kak da kazha, retro - vratata e zakliuchena, zvunish, sluzhitelite se kriat v edna staia, osvetlenieto e izgaseno i se puska na parche ... . Prirodniat muzei e muzei na samia sebe si -- ne e pipvan ot pone 27 godini, spomniam si vsichko po sushtia nachin ottogava. Zhivotnite sa tolkova ovehteli, nadpisite sa napraveni po takuv nachin, che nito edno dete ne bi se vpechatlilo ot 10% ot pokazanoto -- rudite sa oboznacheni s dulgi himicheski formuli (!!) -- zashto li stoi otvoreno, neznam. Naistina e striaskashto. A ako iskate da vidite nai-velikia muzei i to interaktiven otidete v Centralna Poshta -- az vinagi kazvam, che niama nuzhda turistite da hodiat drugade, v Centralna Poshta e putuvane v minaloto, chak do otriazanoto shishe s lepilo, biurata obelepeni sus ruchno napisani shemi pokriti s nailon, "privetlivite sluzhiteli", i umenieto na Bulgarina da se redi na opashka. Velika rabota e, viarvaite mi!

  • 4
    eleni avatar :-|
    el

    Впечатлението ми е, че повечето от музеите и галериите ни... просто съществуват. Без обаче да правят нещо, за да привлекат публика или да задържат същестуващата и да обогатят преживяванията й. Пътувам често и драстичната разлика между българските музеи и тези в Англия, Франция, Италия или дори Гърция, ме отчайва. Случвало ми се е, и то не като изключение, персоналът в български музей да прави неадекватни забележки на хора с деца, дошли на изложба. "Защо сте го довели, госпожа? Тука не е за деца" е реплика, която би втрещила абсолютно всеки англичанин, а в България се смята за нормална. В Лондон просто дават на детето ти моливи и листове, за да може да седне на пода пред любима картина и да рисува, измислили са безброй занимания за деца, за родители с деца, за цели семейства. Не гонят децата, очароват ги и ги карат да искат да се върнат пак.

    Темата е толкова обширна и има толкова много страни и проблеми, че бих могла да пиша доста дълго...

  • 5
    eleni avatar :-|
    el

    Сетих се за един чудесен пример за добра практика - Историческият музей в Благоевград има Детски кът: http://muzeendetskikut.blogspot.com/p/blog-page.html

  • 6
    roadie avatar :-|
    road fox

    Zbravih oshte neshto .... Centralna Hudozhestvena Galeria v Plovdiv ... shoro hodih da vidia izlozhbata na Degas. Otkude da pochna .... dori i da ignoriram materialnata baza, pod sus soc. balatum (v galeria!), steni sus "grapava" zamazka i taka natatuk. No nai interesnoto beshe, che imenata na proizvedeniata biaha zalepeni na postamentite nai-veche nakrivo. I pochti se razsmiah, pri vida na televizora vklouchen kum star razklonitel, s kabeli metnati ei taka bez 0 grama uset kum podredba, kamo li artistichnost. Niamat li uset sluzhitelite, vse pak niakoi neshta ne iskat pari, kato naprimer da zalepish hartiiki napravo i da ne premiatash razni stari kabeli pred postamenta s televisora ...

  • 7
    i_g avatar :-|
    i_g

    До коментар [#4] от "el":

    Всяка дума от този коментар отговаря на действителността. Един пример и от мен: "Градчето на науката и индустрията" (http://www.cite-sciences.fr/en/cite-des-sciences), държавата е Франция. Освен експозициите, които се обновяват периодично, има организирани тематични занимания за деца. Някой симпатичен батко или какичка ги обличат в бели престилки събират ги около импровизирана детска лаборатория и малчуганите се забавляват с физика, химия, биология. Под формата на игра научават много и в същото време се забавляват. А за големите всичко е представено под формата на мидия или симулатори и до всеки "експонат" има човек, който разказва за какво иде реч.

  • 8
    stefanika avatar :-|
    Стефка

    Ех, ако повечето градове направят като Благоевград... На мен веднъж ми се наложи да отида на откриване на изложба в галерията, беше служебно мероприятие (оттогава ненавиждам да ходя по задължение). Изправени като статуи обичайните заподозрени, слушат с каменно лице речта на директора на галерията, и после за около пет минути разглеждат изложбата и се изнизват. Просто оттогава ми се отврати - предпочитам лично да избера къде, кога и как да отида - и да се насладя самостоятелно, без някой да ми говори и развива идеи за това какво е искал да каже художника с тази си творба... Всеки от нас усеща индивидуално изкуството, щом съм избрала да отида на тази изложба, значи знам всичко по-значимо за художника, а отивам просто да се насладя на неговото изкуство - на мен то ми казва едно, на друг - друго...

  • 9
    aleksandrov avatar :-?
    I

    Опитвал сьм се безброй пьти да намеря интересна изложба в София, кьдето да заведа гости и приятели, но резултата винаги е един - няма намерени сьбития. С изключение на нещата, които се случват в Музейната Галерия за Модерно Изкуство и понякога в тази за чуждестранно, не сьм попадал на нищо интересно. Не знам как и кьде ги рекламират, но сьм в таргет групата, а не ме достигат, вьпреки усилията ми. Друг вьпрос, е че колекциите са доста остаряли и е странно, че няма музей за модерно и сьвременно изкуство. Като добавим и редките гостувания на артисти, сцената в София (не знам за др. градове) изглежда ограничена и по-скоро скучна. Не че не оценявам класическите произведения на бьлгарски автори (като тези в бившия царски дворец на Батенберг), но там никога нищо не се променя. Гостуването на Пиер и Жил преди години в Софийска градска беше впечатляващо, но както казах, такива сьбития се твьрде рядки според мен.

    П.С. Поздравления за темата, нетърпелив съм да видя резултата.

  • 10
    vladimira avatar :-|
    Владимира

    Поздравления за темата. Не мисля, че музеите в България предлагат нещо оригинално, разчупено и привлекателно. Според мен повечето от тях залагат на стаите разбирания и не се опитват да измислят нищо ново, а залагат на едни експозиции. Това лято обиколих различни музеи в различни населени места в България. Повечето от тях са включени в 100 национални обекта, но не бих казала, че го заслужават много. По едно време имах чувството, че посещавам едно и също място в различни градове. Да не говорим, че в музея в Исперих се наложи специално за мен да го отключат (а в него не видях нищо по-различно от другите), а музея в Тутракан (на Дунавския риболов и лодкарство ) съм се опитвала 2-3 пъти да го посетя, но винаги е бил затворен (през работно време) и имаше поставена табела, която гласеше нещо от сорта на това, ако има желаещи да си подпечатат книжките за националните обекти, могат да направят това някъде си, но пак трябва да заплатят таксата за билет (без да са стъпили в музея). Друг неприятен спомен имам от посещението ми на Неолитните жилища в Стара Загора. Отидохме в края на работния ден (защото едва тогава стигнахме в града), а от музея набързо ни показаха какво има и казаха, че нямало време за беседа. Без беседа това, което видях ми приличаше на огромна кална дупка, но просто нямаше време или по-скоро желание да ни обяснят повече. В планетариума в Смолян ни пуснаха презентация може пи на повече от 15 години или поне така звучеше. За щастие има и места, където те посрещат с усмивка и любезно ти обясняват и показват. Така бяхме посрещнати в Сливен - музей на текстилната индустрия, Карлово и Пловдив.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK