Спирка "Последна надежда"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спирка "Последна надежда"

Константин Пенчев счита, че е важно да се среща с гражданите очи в очи

Спирка "Последна надежда"

Истории от приемната на омбудсмана, или как гражданите виждат ролята на обществения защитник

Зорница Стоилова
3586 прочитания

Константин Пенчев счита, че е важно да се среща с гражданите очи в очи

© Цветелина Белутова


Четвъртък сутрин малко преди девет часа. Възрастна жена нервно се върти на стола си. Гледа в тавана съсредоточено, опитвайки се да спре с хартиени кърпички кръвта, която тече от носа й. Напрежение. В ръцете си стиска захабен найлонов плик с надпис "най-здравата торбичка", от който стърчат папки с ксерокопирани документи. Тя е първа в списъка за среща с националния омбудсман, който приема лично граждани и изслушва жалбите им веднъж в седмицата.

Във фоайето няма други хора, но през няколко минути жената напрегнато подпитва портиера да не би някой да я предреди. Всекидневие. Няма такава опасност. Приемните часове при обществения защитник са с предварителни записвания и организацията се спазва с почти немска дисциплина.

В девет часа вратата на приемната се отваря. Влизаме заедно с възрастната жена, която развълнувана стиска ръката на два пъти по-високия от нея обществен защитник Константин Пенчев и изстрелва: "Идвам от Кърджали, иначе съм врачанка. Чувала съм ви, виждала съм ви. По телевизията. Знам, че сте за народа. Аз съм от народа."

После си поема въздух, сяда и започва да разказва историята си, по която според нея може да се направи филм. "Ох, като говоря на тази тема, се вълнувам", почти се разплаква възрастната жена. Омбудсманът я успокоява с ведър глас: "Кажете сега за какво става дума."

От накъсания й объркан разказ става ясно, че дава земята си под аренда в частна кооперация, но не е получавала рента от 1998 г. Размахва омачкани листи, за които твърди, че са фалшиви договори, които не е подписвала. "Кой ме дявол накара да вляза в тази кооперация", току се самообвинява възрастната жена. И продължава да заплита сложна история, в която намесва много имена ("главната счетоводителка е най-отрицателната героиня"), спорове между роднини ("сватанакът и той в играта"), разменени лоши думи между близки хора ("моля ви се да ви кажа, господин Пенчев, какъв е ужас и чудо").

Омбудсманът я слуша внимателно и опитвайки се да се ориентира в плетеницата от взаимоотношения и пререкания, пита спокойно: "Какво очаквате от мен?" "Вие ще ми кажете", отговаря му жената приглушено със сведени очи. Константин Пенчев обяснява, че в гражданско-роднински взаимоотношения не би могъл да се намесва, тъй като те не са в неговите компетенции. Такива спорове може да разреши съдът. "Аз мога да ви помогна, ако местната администрация си е превишила правата", добавя той. Но обещава, че ще направи проверка по казуса и ще даде писмен отговор по жалбата на възрастната дама.

"Аз мога да дойда пак, не ми пречи", казва с надежда жената, докато трескаво прибира папките обратно в "най-здравата торбичка". Ръкува се енергично с обществения защитник и му казва, че преди да се обърне към него, е опитала да потърси помощ от телевизионни предавания като "Господари на ефира". Вече на вратата, тя се обръща и казва: "Моля ви се, викайте ме пак."

Новият обществен защитник

Приемането на граждани от самия омбудсман е нова практика за институцията в България, въведена от Константин Пенчев с встъпването му в длъжност в края на октомври миналата година. Той приема и изслушва лично жалбите на хората всеки четвъртък между 9 и 12 часа. Разполага и с екип от 40 души, сред които юристи от всяка област на защита на човешките и граждански права, които отговарят писмено на оплакванията или се срещат с гражданите на четири очи.

По дефиниция омбудсманът е защитник на правата на хората, пазител на обществения интерес и независим орган, който се избира от Народното събрание. Той следва да се застъпва за гражданите пред държавните и общински органи или доставчиците на обществени услуги, когато те със своето действие или бездействие нарушават правата и свободите им. В България институцията съществува от 2005 г. и беше създадена от Гиньо Ганев, който в рамките на петгодишния си мандат успя да сформира екип, да натрупа практика и да прокара поправка в конституцията, която му дава право да сезира Конституционния съд.

Ефективността от работата му обаче остана противоречива, тъй като никое правителство досега не направи нито обсъждане, нито оценка на дейността на омбудсмана. Спорно е и дали за тези няколко години хората започнаха да разпознават институцията като действителен свой защитник, който може да разрешава споровете им с администрацията. Всъщност по-скоро не.

Статистиката сочи, че с идването на новия обществен защитник Константин Пенчев, който встъпи в длъжност на 21 октомври 2010 г., жалбите са се увеличили значително. През 2010 г. са подадени най-много оплаквания за целия период на съществуването на институцията – 3687 броя, или с 37% повече от 2009 г. От по-подробната разбивка в годишния доклад за дейността на омбудсмана се вижда, че броят на жалбите скача през последните два месеца на 2010 г. – ако през годината броят на оплакванията се движи средно между 200 и 300, през ноември и декември те са съответно 715 и 553. Тенденцията се запазва и през тази година – за януари и февруари постъпилите жалби са 537 и 619.

"Има голям наплив", потвърждава Константин Пенчев, но счита, че е много важно да се среща с гражданите очи в очи. "Почти всеки, който идва при мен, ми казва: "Аз съвсем се отчаях. Вие сте ми последната надежда." Това е много задължаващо, много натоварва", признава омбудсманът. И продължава: "Хората са разумни. Много от тях ми казват: "Знам, че вие не можете да ми помогнете, но ми стига това, че ме изслушвате и виждам, че ми съчувствате."

Пороят от жалби вероятно се дължи на надеждата на гражданите, че смяната на ръководството на институцията ще промени и начина, по който се третират проблемите им. Въпреки че избирането на бившия председател на Върховния административен съд Константин Пенчев за омбудсман беше по-скоро политическа сделка с управляващата партия ГЕРБ, той има положителен имидж на справедлив и почтен магистрат. Припомняме ви, че след разследване на "Капитал", което осветли как роднини на петима магистрати неправомерно са получили на безценица от община Приморско отстъпено право на строеж, маскирайки се като граждани в крайна нужда, Пенчев почти веднага ги отстрани от ръководните им постове.

За познаваемостта на новия омбудсман обаче помагат и добрите му връзки с медиите (през смях Константин Пенчев признава, че след интервюта във вестниците "Трета възраст" и "Ретро" в приемния му кабинет пристигат върволици от граждани) и активността на екипа му, който реагира бързо и адекватно на обществени проблеми.

Така например омбудсманът инициира собствена проверка по казуса с нападението над представителите на "Свидетели на Йехова" в Бургас от привърженици на ВМРО през април. Поиска обяснение за бездействието на полицията от вътрешния министър и писа до главния прокурор да се образува дело срещу извършителите. Още няма отговор, но това не го обезсърчава. "Добре, че ми напомняте. Ще започна да ги ръчкам пак", казва Константин Пенчев пред "Капитал".

Силно притеснен от отчетливия дискриминационен и антиетнически характер на съобщенията за подготвянето на "Протестно шествие в защита на българщината и против циганския терор" в София през май, омбудсманът писа до кмета на София и главния прокурор, напомняйки, че подобни прояви на расова и етническа омраза са криминализирани от българския законодател. За щастие шествието не беше разрешено от софийските власти и не се проведе.

Най-успешната намеса на новия омбудсман досега обаче е сезирането на Конституционния съд (институцията е единственият път на обикновените граждани до КС – омбудсманът има право да го сезира по въпросите, засягащи човешките права – бел. ред.) по повод текстове в Закона за българските лични документи и Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, които забраняваха задгранични пътувания на граждани с неплатени дългове към държавата - данъци, осигуровки, глоби от КАТ, на стойност над 5000 лв. Константин Пенчев поиска тези нормативни разпоредби да бъдат преразгледани и отменени с решение с аргумента, че нарушават основното конституционно право на гражданите на свободно движение. Конституционният съд се съобрази с искането на омбудсмана, прие, че точките от оспорвания член в Закона за българските лични документи са противоконституционни и следва да не се прилагат вече.

"Стига ми да ме изслушате"

Междувременно приемната на омбудсмана все повече заприличва на интернет форум за по-зряла аудитория – колективен отдушник за освобождаване на негативната енергия, натрупана с години в битки и разочарования от държавата, съда, безпаричието, начина, по който се е стекъл собственият ти живот. Разликата тук е, че е премахнат елементът на анонимност.

В приемните дни идват предимно възрастни хора, за които е важно да видят, да чуят, да пипнат омбудсмана лично, като един вид уверение, че жалбата им ще бъде разгледана и взета под внимание. Свикнали са институциите да остават глухи и слепи за проблемите им. Младите хора пък пишат имейли - най-често, за да сезират омбудсмана за проблемите с легализирането и признаването на дипломите им от чужди университети в България, обясняват от администрацията на обществения защитник.

"Днес ни е тежък ден", казва омбудсманът, разперва ръце и замислено прави няколко широки крачки из стаята, след като е изпратил поредния гражданин, който е дошъл "просто да го види, да се запознаят". Жалбите на хората са по-често извън компетенциите на обществения защитник – отнасят се до въпроси, които само съдът би могъл да разреши. Но пък те използват срещата си да се оплачат и от всичко останало – от графитите по стените до порнографията по телевизията. "Понякога идват при мен да си говорим за нещата от живота", смее се Константин Пенчев, но осъзнава, че това е неизменен аспект от задълженията и отговорностите му на този пост. Казал го е и на юристите от екипа си. "Тази работа е въпрос на призвание. Трябва да имаш човеколюбива нагласа. Колкото и голям експерт да си, не може да се отнасяш пренебрежително към хората", обяснява той.

Някои от жалбоподателите дори проявяват загриженост за психическото здраве на омбудсмана. "Ще се съсипете за пет години, като приемате граждани", предупреждава го възрастен мъж. След това казва: "Но аз не съм ви избирал, вас са ви избрали да помагате на хората." "Така е", съгласява се омбудсманът. Други идват за правни консултации, защото не могат да си позволят адвокат. Трети – да изкажат недоволството си от политическия елит. Често личните им казуси са изпъстрени от остри политически коментари или вметки. Един от гражданите, който води 30-годишна битка в съда за отнетото му жилище ("съдът е студена железобетонна крепост, непревзаема" по собственото му определение"), твърди, че Симеон Сакскобургготски е "убил вярата на хората". Като за него по-възмутителното е, че е "посегнал на гората". На опита на Константин Пенчев да върне разговора отново към конкретиката на жалбата на възрастния мъж той го контрира: "Не, това е много важно. Аз знам, че ще ви боцна с тези думи", намеквайки за политическото минало на омбудсмана като депутат от НДСВ.

Но след като в крайна сметка приключва с прегледа на политическите събития от правителството на Иван Костов до днешни дни, мъжът въздъхва тежко изправя се и казва: "Днес може би малко ще ми олекне."

В този ден жалбите към омбудсмана се отнасят предимно за имотни спорове. Мъж търси начин да възстанови собствеността си над земи в Бояна, но върху тях вече съществуват куп незаконни постройки. Общината намалява квадратурата на вилата на жена при една от последните регулации, без да й дава обяснение. Възрастна двойка пък кротко пита има ли шанс да получи компенсации за земите, които семействата им са оставили в Гърция, емигрирайки с вълните от бежанци в началото на XX век.

Омбудсманът обяснява обаче, че най-често при него идват хора, които се оплакват от недостатъците на обществените услуги, особено в сектори като топлоподаване или електроподаване, където има монопол на една компания. Те формират най-голям дял от жалбите (22%) през 2010 г. Валят и оплаквания за надписани сметки от мобилните оператори. "Аз не мога да издавам предписания на самите търговци. Не мога да задължа компаниите да се откажат от лошите си практики. Мога обаче да обърна внимание на тези регулаторни органи, които следят работата на тези търговци. До тях пиша и от тях искам обяснения по конкретните казуси", казва Константин Пенчев.

За повечето хора институцията на омбудсмана е спирка "последна надежда", на която слизат, след като години наред са водили безуспешни битки и спорове, а пред тях вече се е ширнало примирението. Като че ли обаче им стига просто да знаят, че го има. Че ще ги покани, ще им стисне ръката и ще ги изпрати любезно, дори и да не може да им помогне.

На излизане от приемната на омбудсмана възрастна двойка благо се усмихва на Константин Пенчев и съпругът казва: "Не сте се променил изобщо." "Не сте мръднал", потвърждава жената. Все едно винаги са го познавали.

Четвъртък сутрин малко преди девет часа. Възрастна жена нервно се върти на стола си. Гледа в тавана съсредоточено, опитвайки се да спре с хартиени кърпички кръвта, която тече от носа й. Напрежение. В ръцете си стиска захабен найлонов плик с надпис "най-здравата торбичка", от който стърчат папки с ксерокопирани документи. Тя е първа в списъка за среща с националния омбудсман, който приема лично граждани и изслушва жалбите им веднъж в седмицата.

Във фоайето няма други хора, но през няколко минути жената напрегнато подпитва портиера да не би някой да я предреди. Всекидневие. Няма такава опасност. Приемните часове при обществения защитник са с предварителни записвания и организацията се спазва с почти немска дисциплина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    gost22 avatar :-P
    gost22

    След "Спирка "Последна надежда"", идва "гръцкия обръщач"...
    Дано не се наложи да слизаме на обръщача, че там има плакати, мегафони, знамена.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.