С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 24 юни 2011, 13:46, 12863 прочитания

Нека шоуто да започне

Музикалните фестивали са бизнес, който открива много възможности за градовете

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика



Пловдив. 2002 г. България е нищожно петно на световната музикална карта. Нюйоркската банда Fun Lovin’ Criminals пристига тук да изнесе концерт за първи път. Феновете им ги чакат нетърпеливо, строени на магистралата между София и Пловдив. Групата се появява с тежка охрана, която изглежда така, все едно се готви да подкрепи американските войски в Афганистан. Тогава Fun Lovin’ Criminals не знаят къде е България и до последно се колебаят дали да приемат поканата за концерт. Предупредили са ги, че регионът е опасен, групи пътуват рядко насам и (!) някой може да ги отвлече и да поиска от семействата им откуп от един милион долара.

Това, разбира се, не се случва и оттогава насам Fun Lovin’ Criminals се връщат още два пъти за концерти пред българска публика. Последният път – преди две години на музикалния фестивал Spirit of Burgas, когато пристигат без никаква охрана и весело разказват на организаторите колко много са се променили представите им за България.


Времето, когато тук музикален живот почти липсваше, съвсем не е толкова отдавна. Привличането на големи изпълнители за концерт си беше подвиг, а пристигането на групите и техниката им през затворените граници и мрачните балкански пътища - приключение. Едва влизането на България в Европейския съюз я постави в общата рамка на нормалността, даде самочувствие на промотърите да развиват професионална концертна дейност и да канят големи имена, а на българската публика – все по-голяма възможност да избира.

Доскоро музикалната среда в България беше предимно компенсаторна. Хората виждат на живо идолите, които са били актуални преди 10-15 години, а не изпълнителите от своето настояще. Но и тази тенденция по естествен път се обръща. През последните две–три години в страната започна да се заражда фестивална култура и макар да са все още малко музикалните фестивали с устойчив бизнес модел и изградено име и доверие, по всичко изглежда, че това е ниша с огромен потенциал за развитие. 2011 г. е годината с най-много фестивали и тенденцията е към непрекъснато нарастване.

Лятото на големите надежди



Христо е от онази порода меломани, които прегръщат всякакви (някои биха казали противоречащи си) музикални стилове – от лежерен поп и джаз, през хаус до рок и метъл. В календара и бюджета си за това лято той е планирал посещения на над пет музикални фестивала. Маршрутът му включва Разлог, София, Слънчев бряг, Каварна, Бургас, а за десерт – Чешър, Великобританияq на гигантския фестивал за хаус музика CreamFields. Христо очевидно не робува на определени изпълнители, фен е на самото фестивално изживяване.

"Преди нямаше толкова много събития и долу-горе можех да си позволя да отида на всичко, което искам. Поне в България. Сега обаче наистина се чудя къде да отида", казва Христо и пресмята, че ако трябва да посети всички фестивали, са му необходими само 1000 лева за билети и още два пъти по толкова за път, нощувки и храна.

И действително това лято ще бъде горещо и богато на музикални събития и на надежди за печалба. Въпреки рецесията има много предприемачи ентусиасти, които виждат бизнес възможност в организирането на фестивали (може ли да се печели от това и как – вижте тук). Събитийният мениджър на Mellow Music Festival, който ще се проведе в София на 9 юли, Тим Гюбел казва, че фактът, че по време на криза има толкова много фестивали е знак, че на пазара има глад за подобни събития.

Факт е и, че България се включва доста късно в този процес. Може би последна на Балканите. "Това, което на нас ни се струва като бум, всъщност е един закъснял старт", коментира Асен Асенов, който стои зад поредица от градски фестивали от различни области на културата като дизайн, архитектура, танц и музика. Фестивалите ни се виждат много само защото изходната ни база е нищо.

С карта и билет в ръка

Музикалните събития са от най-привлекателния вид бизнес - те предлагат на клиентите изживяване. Фестивалите привличат хиляди хора, дошли да слушат любимата си музика, но и да си почиват и забавляват. Това е друг вид туризъм, от който могат да печелят куп странични индустрии – от традиционния туризъм и транспорта до бизнеса с храни и напитки. Успешните музикални фестивали са и чудесен шанс за маркетинг на определени дестинации.

Разлог например, който от 24 до 26 юни е домакин на Elevation, е напълно непознат на световната (и българската) музикална сцена. В сравнение с близкото Банско е и доста подценен като предпочитано място за туризъм. Това лято обаче хотелите и заведенията в Разлог и региона се подготвят да посрещнат над 20 000 души според прогнозите на организаторите на един от най-впечатляващите проекти тази година - Elevation.

Един от тях, Александър Евтимов, който е собственик и на хотел в района, обяснява, че са избрали Разлог като локация и заради ключовото му местоположение – София, Пловдив, Солун, Скопие са на около два часа път с кола. "Имаме огромна леглова база, която стои неизползвана през летните месеци, а се предлага на много по-достъпни цени. Elevation ще е добра реклама за региона. А и ще спечелят всички местни бизнеси – от хотелите до магазините за хранителни стоки", разказва Евтимов. Въпреки че още не е ясно с какъв успех ще се проведе фестивалът, община Разлог вече е отстъпила терен за провеждането му за пет години напред.

Има и общини, които дори са преценили, че си заслужава да инвестират средства в развитието на музикални събития, след като са пресметнали добре позитивите за града в дългосрочен план. Не е тайна, че Spirit of Burgas възниква именно като публично-частно партньорство. Фестивалът всяка година се субсидира със сума, гласувана от общинския съвет. В същото време той е позициониран в средата на август тъкмо за да подсилва туристическия сезон.

"Подобно събитие има и икономически, и имиджови ползи за града. Миналата година по време на фестивала в града пристигнаха 34 хил. туристи. Приходите от тях са 7 млн. лв., показаха проучванията ни след това. Сред туристите имаше такива, които идват заради музиката и никога не бяха чували за България преди това", разказа кметът на Бургас Димитър Николов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2178 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 3016 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Backstage*

Мащабните музикални събития са рисков бизнес, от който се печели трудно и бавно

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10