EXIT започна като символ срещу Милошевич и не гонеше печалба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

EXIT започна като символ срещу Милошевич и не гонеше печалба

Никола Стаменов

EXIT започна като символ срещу Милошевич и не гонеше печалба

Никола Стаменов - управляващ партньор в Exit Association, Нови Сад

5029 прочитания

Никола Стаменов

© Exit Association


Профил:



Никола Стаменов е управляващ партньор в Exit Association – собственикът на фестивала EXIT в Нови Сад. Стаменов е завършил бизнес администрация в САЩ, а от 2006 е част от фестивала и отговаря за бизнес и маркетинговата стратегия на събитието. За 12 години EXIT се превърна в един от най-популярните фестивали в Европа и годишно се посещава от 200 хил. души от цяла Европа.

Exit Fest се провежда за 12-и път. Как се роди идеята и как изглеждаше фестът в началото?

- EXIT festival се появи като знак на протест срещу режима на Милошевич, който държеше Сърбия в изолация от останалия свят. През лятото на 2000 г. младите хора се събираха в парка около Дунав, където се провеждаха концерти, партита и други инициативи. Имаше дискусии, в които те можеха да говорят по теми като национализъм, ксенофобия, цензура, репресии. Събитието траеше 100 дни и завърши с партито Get out to Vote, което се проведе един ден преди изборите, свалили Милошевич.

Първата година беше ли финансово успешна?

- През първата година всичко се правеше с нестопанска цел. Всички концерти, партита, филми, театри се посещаваха без пари. Базата беше ентуасиазмът и всеотдайността на младите хора, които искаха да променят нещо. Това е мисията на фестивала и до днес. Дори когато той започна да прави печалба, най-важната му цел продължи да бъде стремежът за промяна и за нови идеи в обществото.

Колко хора очаквате тази година? Как се променяше броят им през годините? Кои години бяха най-тежки за Exit и защо?

- Очакваме между 150 и 200 хил. души за четирите дни. Толкова бяха и през миналата година. Най-успешните години бяха 2007 и 2008. 2010 беше по-слаба основно заради световната икономическа криза.

Кои са ви целевите пазари освен сръбския, разбира се, и каква част от рекламния ви бюджет е предназначен за другите страни?

- Ние започнахме да се промотираме във всички бивши югострани и това е естествено – между тях има силна културна и географска връзка. Популяризираме се и в другите близки държави: Унгария, Италия, Австрия, Албания, но най-вече в България и Румъния. Има засилен интерес и от Турция и Русия. И, разбира се, Exit е силно популярен във Великобритания, Холандия, както и Германия и Франция. В тези страни имаме промотъри и планираме да засилим влиянието си през следващата година.

Нашата стратегия е да представим Exit на чуждите пазари и бюджетът ни отговаря на тази цел.

От кои чужди страни идват най-много посетители?

- Великобритания, Хърватия, Босна, България, Румъния са най-силните ни пазари.

Кои са различните стадии в организацията на фестивала?

- През годината имаме 15 постоянно назначени служители. Около 1000 души работят около самия фестивал. Отделно имаме няколко хиляди доброволци. Маркетинговата стратегията и планирането тръгват през есента. В ранната пролет започваме с изпълнението: изготвяме всички маркетингови материали, кампании, операции. Някои от нещата трябва да са вече готови, когато букваме групите, например вече трябва да имаме добра маркетингова кампания.

Колко голям е бюджетът ви за реклама? Каква част е от общите ви разходи?

- Много е трудно да се каже, тъй като освен фестивала ние имаме странични събития. Създадохме Exit TV, Exit Music Label, фондацията Exit... Всички те са самостоятелни инициативи със собствен бюджет, но в същото време са част от една обща идея и цел. Насочваме голяма част от рекламата към социалните мрежи, както можете да си представите. При тях обаче е трудно да се изчисли точно колко струват усилията.

Какво е съотношението в приходите, които получавате от продажбата на билети и от спонсори?

- Зависи от година на година. Приходите от спонсорите са голямо перо в бюджета ни. Без нашите партньори би било наистина трудно да организираме Exit или който и да било друг фестивал от този мащаб.

Кои от дейностите по организацията извършвате сами и кои - чрез подизпълнители?

- Маркетингът и всичко свързано с рекламата, стратегията, управлението на проекта – всичко се прави от нас. Всичко друго се дава на подизпълнители.

Кой е най-големият хонорар, който някога сте плащали на изпълнител?

- Това са строго конфиденциални отношения, но мога да ви уверя, че не сме преценявали изпълнителите по големината на хонорарите им, а заради таланта им и отношението на публиката към тях.

Имали ли сте "кризи" в организацията на фестивала? Разкажете някоя случка.

- Разбира се, имали сме и кризи. Когато работиш с хиляди хора, които подготвят събитие за 200 хил. души, е невъзможно да не възникнат проблеми, закъснения, пропуснати срокове... Най-важното е да бъдеш реалист и да очакваш, че сред хилядите, които стоят зад фестивала, все някой ще направи грешка. Та всички са просто човешки същества. Също е много важно да бъдеш готов за проблемите. От перспективата на 12-те години зад нас смея да кажа, че се справяме добре.

 
Профил:



Никола Стаменов е управляващ партньор в Exit Association – собственикът на фестивала EXIT в Нови Сад. Стаменов е завършил бизнес администрация в САЩ, а от 2006 е част от фестивала и отговаря за бизнес и маркетинговата стратегия на събитието. За 12 години EXIT се превърна в един от най-популярните фестивали в Европа и годишно се посещава от 200 хил. души от цяла Европа.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Младежите от екс-югопространството самите представляват един фестивал, когато се съберат на по-голяма компания. Почти всеки свири на някакъв инструмент. В Задар, Дубровник, Котор...вечер плажовете са препълнени от компании, които си свирят на китарите и си правят кефа

  • 2
    wall_e avatar :-P
    WALL-E

    [quote#1:"cinik"]Младежите от екс-югопространството самите представляват един фестивал, когато се съберат на по-голяма компания. Почти всеки свири на някакъв инструмент. В Задар, Дубровник, Котор...вечер плажовете са препълнени от компании, които си свирят на китарите и си правят кефа [/quote]

    Абсолютно сте прав. И при нас е така, но с фокус върху алкохола докато от Пиран до Дубровник младите хора някак намират начин да се забавляват и трезви.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "WALL-E":

    При нас много по-малко младежи могат да свирят на някакъв инструмент. Това дава отражение и на микропсихологическо ниво - ако в една компания в Нови Сад начинът да изпъкнеш е да свириш на китара или акордеон по-добре от останалите 4-5 души с подобни умения в компанията, то сред българчетата надпреварата е по агресия, облечена в разни изродщини от сорта да отварят бутилката бира със зъби, с око и накрая шампионът я отваря с ухо - всички му правят евала..... Истински бог, бате! Другите разновидности на същтото явление - да си гасят фасовете в езика, да изпият Х чаши водка с У бутилки бира, някой да разбие едно след друго 6 ракиени шишета в темето си и "нищо да му няма"...Всъщност, всичкото това са го научили от татковците си, които ежедневно разиграват подобни изродски маймунджулъци пред жилищния блок, за да взимат страха на съседите си. За да може утре вечер, когато на 6-те паркоместа пред блока трябва да се сместят 40-те коли на живущите в него, на "неговото" място никой да не смее да припари. Или ако го направи, после цяла нощ да гълта валидолчета.

  • 4
    dimiterptsvetkov avatar :-|
    uran

    EXIT festival се появи като знак на протест срещу режима на Милошевич, който държеше Сърбия в изолация от останалия свят.
    ====================================
    Ето я тайната на успеха.

  • 5
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    Толков нищоказващо интервю не бях чел отавна:

    -Колко голям е бюджетът ви за реклама?
    -Много е трудно да се каже.

    -Какво е съотношението в приходите, които получавате от продажбата на билети и от спонсори?
    - Зависи от година на година.

    -Кой е най-големият хонорар, който някога сте плащали на изпълнител?
    -Това са строго конфиденциални отношениял


  • 6
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    да разбираме ли че Никола е наше момче?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK