Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 24 юни 2011, 14:10, 4923 прочитания

EXIT започна като символ срещу Милошевич и не гонеше печалба

Никола Стаменов - управляващ партньор в Exit Association, Нови Сад

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил:

Никола Стаменов е управляващ партньор в Exit Association – собственикът на фестивала EXIT в Нови Сад. Стаменов е завършил бизнес администрация в САЩ, а от 2006 е част от фестивала и отговаря за бизнес и маркетинговата стратегия на събитието. За 12 години EXIT се превърна в един от най-популярните фестивали в Европа и годишно се посещава от 200 хил. души от цяла Европа.
Exit Fest се провежда за 12-и път. Как се роди идеята и как изглеждаше фестът в началото?

- EXIT festival се появи като знак на протест срещу режима на Милошевич, който държеше Сърбия в изолация от останалия свят. През лятото на 2000 г. младите хора се събираха в парка около Дунав, където се провеждаха концерти, партита и други инициативи. Имаше дискусии, в които те можеха да говорят по теми като национализъм, ксенофобия, цензура, репресии. Събитието траеше 100 дни и завърши с партито Get out to Vote, което се проведе един ден преди изборите, свалили Милошевич.

Първата година беше ли финансово успешна?



- През първата година всичко се правеше с нестопанска цел. Всички концерти, партита, филми, театри се посещаваха без пари. Базата беше ентуасиазмът и всеотдайността на младите хора, които искаха да променят нещо. Това е мисията на фестивала и до днес. Дори когато той започна да прави печалба, най-важната му цел продължи да бъде стремежът за промяна и за нови идеи в обществото.

Колко хора очаквате тази година? Как се променяше броят им през годините? Кои години бяха най-тежки за Exit и защо?

- Очакваме между 150 и 200 хил. души за четирите дни. Толкова бяха и през миналата година. Най-успешните години бяха 2007 и 2008. 2010 беше по-слаба основно заради световната икономическа криза.



Кои са ви целевите пазари освен сръбския, разбира се, и каква част от рекламния ви бюджет е предназначен за другите страни?

- Ние започнахме да се промотираме във всички бивши югострани и това е естествено – между тях има силна културна и географска връзка. Популяризираме се и в другите близки държави: Унгария, Италия, Австрия, Албания, но най-вече в България и Румъния. Има засилен интерес и от Турция и Русия. И, разбира се, Exit е силно популярен във Великобритания, Холандия, както и Германия и Франция. В тези страни имаме промотъри и планираме да засилим влиянието си през следващата година.
Нашата стратегия е да представим Exit на чуждите пазари и бюджетът ни отговаря на тази цел.

От кои чужди страни идват най-много посетители?

- Великобритания, Хърватия, Босна, България, Румъния са най-силните ни пазари.

Кои са различните стадии в организацията на фестивала?
- През годината имаме 15 постоянно назначени служители. Около 1000 души работят около самия фестивал. Отделно имаме няколко хиляди доброволци. Маркетинговата стратегията и планирането тръгват през есента. В ранната пролет започваме с изпълнението: изготвяме всички маркетингови материали, кампании, операции. Някои от нещата трябва да са вече готови, когато букваме групите, например вече трябва да имаме добра маркетингова кампания.

Колко голям е бюджетът ви за реклама? Каква част е от общите ви разходи?


- Много е трудно да се каже, тъй като освен фестивала ние имаме странични събития. Създадохме Exit TV, Exit Music Label, фондацията Exit... Всички те са самостоятелни инициативи със собствен бюджет, но в същото време са част от една обща идея и цел. Насочваме голяма част от рекламата към социалните мрежи, както можете да си представите. При тях обаче е трудно да се изчисли точно колко струват усилията.
 
Какво е съотношението в приходите, които получавате от продажбата на билети и от спонсори?

- Зависи от година на година. Приходите от спонсорите са голямо перо в бюджета ни. Без нашите партньори би било наистина трудно да организираме Exit или който и да било друг фестивал от този мащаб.

Кои от дейностите по организацията извършвате сами и кои - чрез подизпълнители?

- Маркетингът и всичко свързано с рекламата, стратегията, управлението на проекта – всичко се прави от нас. Всичко друго се дава на подизпълнители.

Кой е най-големият хонорар, който някога сте плащали на изпълнител?

- Това са строго конфиденциални отношения, но мога да ви уверя, че не сме преценявали изпълнителите по големината на хонорарите им, а заради таланта им и отношението на публиката към тях.

Имали ли сте "кризи" в организацията на фестивала? Разкажете някоя случка.


- Разбира се, имали сме и кризи. Когато работиш с хиляди хора, които подготвят събитие за 200 хил. души, е невъзможно да не възникнат проблеми, закъснения, пропуснати срокове... Най-важното е да бъдеш реалист и да очакваш, че сред хилядите, които стоят зад фестивала, все някой ще направи грешка. Та всички са просто човешки същества. Също е много важно да бъдеш готов за проблемите. От перспективата на 12-те години зад нас смея да кажа, че се справяме добре.
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 13918 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2817 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Закъснялото изкуство

Няколко извода около префасонирането на паметника на Съветската армия, които останаха нечути

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10