Голямото кинопробуждане

Българските филми се отвориха към публиката, но ще запазят ли подема си

В киното е тихо. В мрака се чува само хрупане на пуканки и жадно отпиване от чашата с кока-кола. Публиката избухва в споделен смях, който завършва в колективна въздишка. Емоциите на героите от екрана са им близки, а историите - преживени. През последните двадесет години българското кино беше заключено в домашна атмосфера, случайно уловено по "първа програма" в черно-белите цветове на соцносталгията. Новите български филми бяха по-скоро упражнение, практикувано от малцина, при това в самотата на празния киносалон. След "Мисия Лондон" обаче родното кино отново събира масова аудитория  пред големия екран. Нещо повече - успя да заговори на езика на интернет поколението, което едва ли си спомня "Опасния чар" на "Вчера".

От началото на тази година в афишите на мултиплексите има голям избор на български заглавия. Шумните премиери на Love.net, "Стъпки в пясъка", TILT,  "Подслон", "Лора от сутрин до вечер" привлякоха рекорден брой зрители. Ако в края на 90-те години най-успешните български филми събираха средно 10 хил. души в киносалоните, днес "Мисия Лондон" и Love.net са надвишили това число близо 40 пъти.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
60 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    1951 avatar :-P
    1951
    • - 18
    • + 99

    Слуховете за възход на българското кино, да ме прощават авторите, е силно преувеличен. :) В моята капиталистическа глава "възход" значи някой да инвестира в нещо (примерно филм) и след това да реализира печалба (по-голяма или по-малка).
    От графиката е много, много видно, че единствените филми, който си е избил вложените пари са "Мисия Лондон" и Love.Net. При тях има възвращаемост на вложените пари от външни източници, но ако отчетем целият им бюджет, включително парите от НФЦ, то само "Мисия Лондон" е почти на печалба...
    Така, че по-скоро трябва да се каже, че държавата финансира не лоши филми, които радват хората. Аз лично нямам против държавното финансиране, но пак казвам, да говорим за възход е супер изхвърляне :)
    Друго, което ми прави впечатление е, че TILT е финансова трагедия. При вкарани 2,3 млн. имаме приход от 0,92 млн. Така, че кино критиците могат да се скрият с изказванията от типа "Това е новия "Вчера", или "Филмът, който дефинира прехода" и прочие. TILT и "Дзифт" си приличат по това, че тръгнаха с много тежки претенции, които за съжаление на авторите им имаха малко покритие.
    Личната ми оценка е, че в следващите години ще има от време на време голямо заглавие като "Мисия Лондон", което ще пълни салоните и ще си избива парите. През другото време ще имаме филми с големи претенции, които смучат "продуктовото позициониране" и НФЦ, но и със смешни резултати от продажбите.
    Между другото, защо няма и дума за мастър пийса на Мишел Бонев?!

    Нередност?
  • 2
    wallstreet avatar :-|
    гого
    • - 7
    • + 60

    До коментар [#1] от "1951":

    Напълно съгласен съм с изказаното мнение!
    Само да допълня, че за да има добър филм, трябва да има добра история!
    Тоест, не е проблема в липсата на пари.Или поне, не само в това.Най-важното е, да не липсват добри истории, който да се пръвращат в добри сценарии.Тогава, и с не много пари,пак ще се случат добри филми!

    Нередност?
  • 3
    stoiank avatar :-|
    stoiank
    • - 7
    • + 28

    До #1
    Лично се съмнявам, че изобщо има вариант филм да си избие приходите с продажба на билети при пазар като българския. За "Мисия Лондон" това може би са ТТЛ приходи от билети, като махнеш тези за киносалоните и т.н. най- много да имаш 50% възвръщаемост. Все пак Митовски има много продуктово позициониране, а там числата са в мъгла и ако от там е покрил поне разходите на продуцентите добре, за останалите филми е мечта. Лошото с филмите е, че много лесно правиш сравнение, примерно в едната зала дават Холивудски хит с примерен бюджет от 20-100млн.,а в другата "ТИЛТ" и ти си казваш не става. /Същото е и с футбола ни примерно, на едно копче от дистанционото е разликата/. Единствения холивудски филм, който е с разумен бюджет, хубав за гледане и с много добри приходи е "Мис Слънчице", поне аз само този знам, останалото е утопия.

    Нередност?
  • 4
    lecoqnonsportif avatar :-|
    le coq non sportif
    • - 15
    • + 29

    "Новите български филми проговориха на езика на интернет поколението." Кви са тия работи, къв е тоя език? Голяма част от хубавите филми, които харесват млади и стари са направени, когато е нямало интернет или тепърва е набирал популярност, май на някакъв друг език трябва да проговорят! Просто тези нови български филми са до някаква степен гледаеми, но чак големите филми, моля ви са. Просто рекламата и младите актьори в тях ги правят любопитни, но след 7-8 години никой няма да си спомня за тях, пък и ако ще да са на печалба!

    Нередност?
  • 5
    lot49 avatar :-|
    lot49
    • - 11
    • + 36

    Гладна кокошка киновъзход сънува.

    Нередност?
  • 6
    barbarossa avatar :-|
    Barbarossa
    • - 15
    • + 30

    Почти не е обрънато внимание на "Източни пиеси", най-награждавания български филм въобще. С този филм започна всичко.

    http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%B7%D1%82%D0%BE%D1%87%D0%BD%D0%B8_%D0%BF%D0%B8%D0%B5%D1%81%D0%B8#.D0.9E.D1.82.D0.BB.D0.B8.D1.87.D0.B8.D1.8F

    Нередност?
  • 7
    barbarossa avatar :-|
    Barbarossa
    • - 4
    • + 27

    До коментар [#1] от "1951":

    О, да, и Източни пиеси няма финансиране от НФЦ и е на печалба.

    Нередност?
  • 8
    jj avatar :-P
    J.J.
    • - 2
    • + 20

    Лекият филм "Лора от сутрин до вечер" също е на печалба :) Мен лично много ми хареса.

    Нередност?
  • 9
    jamaisvu avatar :-|
    jamaisvu
    • - 4
    • + 17

    Източни пиеси, Лора, донякъде ТИЛТ и Дзифт, обаче лав.нет и подслон-не. Много пари за малко качество- единият излъскан като илиянци, другият пропаднал в битовизъм. Това не е кино и затова няма да пробие на запад никога!
    Но пък като цяло Лора доказва едно нещо- има ли желание, то има и начин, затова браво на усилията на екипа, имате поздравленията ми!

    Нередност?
  • 10
    k_ avatar :-|
    k_
    • - 10
    • + 38

    В София в момента е налице огромен потенциал за киноиндустрията.
    На практика няма салони, кадето може да се гледа кино.
    Достатъчни ми бяха 2-3 посещения в "киномоловете" и повече с караул не могат да ме вкарат там.
    За ликвидирането на нормалните киносалони в София можем дасме "благодарни" на Царот и пикливите му юпита, всички до едно отрочета на татенцета-мафиоти от Първо Главно, барабар с правешката каскетаджийска "ентелигенция",
    харизали ом десетина киносалона за някви 5млн лева, които можеха да се формират като квартални културни центрове с независима политика и щяха да вкара допълнителна щарения в града.
    Вместо това тия тъпоумни нещастници ги шътнаха за супермаркети, като дори запалиха цял хотел на пъпа на София.
    Въпрос на време е тоя последния да почне да се самосрутва, станал е свърталище на клошари и затрупа хора на 300м от Парламента и не се е родил още тоз общински чиновник или прокурор да повдигне въпроса "Как, аджеба стават тия работи?"

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал