С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 6 яну 2012, 15:33, 8848 прочитания

И рече Светият синод

Българската православна църква за пореден път доказа, че не умее да говори пред публика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Отец Стефан Стефанов: Църквата назидателства, вместо да дава утеха

Отец Стефан Стефанов

Фотограф: Ася Пенчева


Споделяте ли становището на Светия синод за методите на асистираната репродукция и заместващото майчинство?


Самият факт, че Светият синод ревизира първото си становище, означава, че темата е сложна и че църквата няма опит в подобни теми. Опитва се да изразява позиция, което само по себе си е правилно, но липсата на опит много ясно прозира. Би било добре да се консултира с по-широк кръг специалисти. Има богословски факултети в София и Велико Търново, а, доколкото знам, не е търсено тяхното мнение. Това е причината това становище да е много схематично. Светият синод се обръща към цялата нация, а след това не се интересува от нейната реакция. 95% от мненията в интернет са негативни. А Светият синод не се интересува защо са толкова категорично и еднозначно негативни. Явно няма желание за чуваемост.

Защо е така?


Защото подобни изявления се правят инцидентно, защото не се търси мнението на истински специалисти, които да изразят грамотно християнско мнение. Не само по тези актуални теми, а по всякакви. Търсят се удобните, не грамотните. И какво наблюдаваме – една група леви интелектуалци, в голямата си част обвързани с Държавна сигурност, излиза в защита на църквата. А те виждат нейните заслуги в исторически план. Не я припознават като тяло Христово. И другото, което прозира в техните защитни текстове, е, че те като че ли виждат в църквата последния бастион на комунизма. Това е изключително тревожно. Църквата няма полза, няма нужда от подобни защитници. Доказателството са всички тези негативни мнения онлайн.

През последните години публичните изяви на църквата все са свързани с назидание, забрана, анатема. Споделяте ли това наблюдение?



Така е. Днес на литургията в църквата четохме Евангелието за св. Йоан Кръстител. При него отивали различни хора и той им давал утеха. А ние сме заменили утехата, която трябва да даваме, с назидаване. По този начин църквата се самоизолира, капсулира, самозатваря се. А тя би трябвало да дава утеха, както са правили Исус Христос и Йоан Кръстител. Такъв е смисълът на вярата. Така ще завоюва много по-голям авторитет и ще заяви много по-смислено присъствие в обществото.

По какви теми трябва да се изказва църквата?

По принцип църквата не говори на света, излиза с обръщение към своите членове. А членове на църквата са тези, които участват в нейния духовен живот. Това се изразява в причастяване. Практиката да се обръща към целия свят е практика на западната църква. Ние в известна степен я копираме през последните десетилетия.

Идвали ли ли са при вас семейства с репродуктивни проблеми за подкрепа или съвет? Какво сте им казвали?

Идвали са. Чел съм книги и съм разговарял с водещи световни богослови, чието мнение е, че семейният живот на християнина е една много интимна територия и е по-правилно да се намесваме там възможно най-малко с наставления и назидания. Човек трябва да бъде насърчаван да изповядва грамотно своята вяра и оттам нататък свободно да взема своите решения. С инструкции не могат да се решат тези проблеми. Още повече че ние виждаме, че мнението на църквата не е решаващ фактор за приеманите закони. А тонът на нейните становища е, че тя е не само фактор, но и най-важният фактор, с който обществото е невъзможно да не се съобрази. А виждаме, че е тъкмо обратното.

Какво смятате за отварянето на досиетата на свещеници?

В Евангелието е писано:, "Каквото сте казали на ухо в скривалищата, то ще бъде разгласено от покривите." Ако се е стигнало дотам някой да върши дейност, която е засекретена, това не е правилно и трябва да се разсекрети. Ако в досиетата има нещо позорно, унизително и срамно, то е било такова, когато е вършено, а не когато се оповестява. В този смисъл отварянето би изиграло оздравяваща роля. Слава Богу, Светият синод изпрати исканите от комисията данни, въпреки че имаше съпротива, несъгласие. Мисля, че тази постъпка е правилна, защото иначе всички попадат в българската поговорка "всички са маскари". А така всеки ще отговаря за делата си, както е нормално.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новите от запаса Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

23 авг 2019, 469 прочитания

Университети зад европейския борд 6 Университети зад европейския борд

Няма нито един от България сред селектираните консорциуми в нова инициатива за висшето образование в ЕС

9 авг 2019, 10417 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Домашно за родители

Пет въпроса около проекта за Закон за детето

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи