Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
13 13 яну 2012, 16:21, 10454 прочитания

Виж кой говори

Лицата, които най-често гледаме от телевизионния екран и историите, които ни разказват

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Пет медийни тенденции на 2011

Най-важните процеси на пазара, които ще продължат и догодина

16 дек 2011

Предателството на медиите

Масовата продажба на редакционно съдържание е един от най-тъжните феномени в тази предизборна кампания

14 окт 2011

Защо телевизията стана по-скучна

Кризата на рекламния пазар е основната причина качествените програми да намаляват, може ли това да се промени

2 мар 2011

Страшна история

Огромна част от българските новини, може да бъде сведена до пет основни мита

23 дек 2009


Понякога ни се струва, че българската публичност може без особен проблем да се напъха в един панелен апартамент в "Люлин" с все героите и сюжетите, които я населяват. Това натрапчиво усещане, разбира се, създават медиите. Из телевизионния екран, сайтовете и вестниците често броди призракът на еднообразието както в подбора на темите, така и в избора на гости, които да ги коментират.

Това е болест, характерна за малкия, но иначе пренаситен с медии пазар. Простичко казано, има твърде много микрофони за шепата важни събития, които се случват в страната. В същото време България разполага с бедна банка от експерти (особено по специфични теми, като енергетика или икономика например), които могат да говорят умно, разбираемо и интересно в своята област, а и да не се притесняват от камерите. Затова сме свикнали лицата, които надничат от екрана (пък и от вестниците), често да се повтарят. Независимо на кой канал сме включили. И това е най-видимо в ситуация на избори, когато политици, социолози и други експерти се намират в постоянна телевизионна въртележка.

Разбира се, причината тези експерти да бъдат най-често канени в медиите е, че те обикновено са най-добре подготвените и най-уважаваните в областта си. Ако пък са политици или представители на институции - са тези, от които се търси отговорност по конюнктурните проблеми. Това обаче не дава основание на медиите да не полагат усилия да откриват нови и интересни експерти с различен поглед към темите.

Никой не е в състояние да произвежда свежи и оригинални тези до безкрай. А прекаленото експлоатиране на едни и същи лица, които и най-често говорят по едни и същи теми, в крайна сметка опростява и изхабява публичния диалог. Смалява кръгозора, редуцира броя на гледните точки и, разбира се, най-големият ужас за природата на телевизията - отегчава зрителя.

Решихме обаче да проверим дали нашето субективно усещане, че фунията на публичността се стеснява до малко на брой сюжети и герои е оправдано, и направихме преглед на темите и гостите в четирите национални телевизии БНТ, bTV, "Нова телевизия" и TV7. Избрахме най-наситените откъм събития последни три месеца от 2011 г. и проверихме какъв е бил отзвукът от тях в публицистичните предавания на различните канали. Съзнателно изпуснахме лайфстайл темите в развлекателните тв формати, които, вместо да дават разтуха от политическото, по-често дават тезгях на политиците да запретнат ръкави и да точат баници и да завиват сърми. Избрахме да се фокусираме върху жанра на телевизионното интервю (тоест не сме включили в мониторинга репортажите, живите включвания или разговорите по телефона). Причината - през последните години то доминира като формат в телевизионната публицистика, заема най-много време и в него обикновено се дискутират темите, върху които медията е решила да постави акцент. В този смисъл е важно и кои хора избира да ги представят и обяснят на аудиторията. Вижте какво се получи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Манди Хиксън: Пътят към успеха е в това да се провалиш достатъчно пъти Манди Хиксън: Пътят към успеха е в това да се провалиш достатъчно пъти

Една от първите жени - пилоти на изтребител "Торнадо GR4", за това как се печелят битки, как се става лидер и защо не се влиза с телефон в газова камера

12 фев 2018, 3040 прочитания

Два свободни лъва повече 3 Два свободни лъва повече

Как две малки животни, почти загинали в Разград, станаха национална новина

1 фев 2018, 3475 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Бунтът на жертвите

Гражданското общество в България е като Бърза помощ. Реагира на трагедии и не лекува причините

Електронното решение срещу корупция

Дигитализирането на процеса по даване на обществени поръчки трябва да стане до 18 октомври, но може да се удължи с още 2 години

Полетът на валкириите над Сирия

Сблъсъкът между САЩ и руската частна армия "Вагнер" бележи нова, по-опасна фаза на войната в Близкия изток

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Планина от съвети

Как да се подготвим за планина през зимата и какво да правим в случай на инцидент

Кино: "Лили Рибката"

Полът е вълшебство в модерната приказка на Ясен Григоров

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 17.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Рекордни приходи в туризма през 2017 г. - над 8 млрд. лв.

Емисия

DAILY @7AM // 21.02.2018 Прочетете