С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
80 10 фев 2012, 11:05, 10946 прочитания

Образованието не свива, а разширява разликата между бедни и богати

Една от причините е, че заможните родители инвестират повече време и пари в бъдещето на децата си, пише "Ню Йорк Таймс"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
До съвсем скоро се смяташе, че образованието помага за преодоляване на социалното неравенство в обществото. В САЩ именно чрез образованието се даваше шанс на децата от по-бедни семейства да се реализират по-успешно в професионален план и така да направят по-добър живота си като възрастни, пише "Ню Йорк Таймс".

Публикувано наскоро проучване обаче показва, че разликата във възможностите за реализация между образованите бедни и богати деца се увеличава - тенденция, която застрашава ролята на образованието да дава равен старт. Всеизвестен факт е, че децата от по-заможни семейства ходят в по-добри училища. Все още обаче разминаването в доходите и отражението му върху реализацията на студентите стои далеч от фокуса на внимание на политиците.


От дохода зависи

От публикуван наскоро докад в САЩ се вижда, че разликата в постиженията между чернокожите и белите студенти е намаляла значително през последното десетилетие. В същото време ножицата между постиженията на по-бедните и по-богатите студенти се е разтворила чувствително.

"Ние вече не сме онова общество от 50-те и 60-те години, в което конкуренцията беше много по-важен фактор от дохода на семейството. В днешно време се оказва, че семейния бюджет е ключов за успеха в образованието и кариерата", коментира социологът от Станфордският университет Шон Риердън, който е и автор на доклада за увеличаващата се разлика между бедните и богатите студенти.



От проучването става ясно, че от 60-те години досега разликата при тестовете, попълнени от бедни и богати студенти, е нарастнала с 40% и вече е двойно по-голяма от разликата в резултатите на тестовете, попълвани от чернокожите и белите студенти. Друго проучване на Университета в Мичиган показва, че разликата в средния успех на богатите и бедните деца при дипломиране в колежа - най-важният фактор за успех в кариерата - се е увеличила с близо 50% от края на 80-те години досега.

Обществени промени


Тези промени са резултат от социалните и икономически процеси в обществото, които текат през послените няколко десетилетия. Данните от тези проучвания са до 2007 г. и 2008 г. и те на практика не отразяват ефекта от връхлетялата ни финансова криза и последвалата я рецесия. Според изследователите кризата допълнително е задълбочила тези дисбаланси в американското общество. Има дори голяма вероятност с намаляването на доходите на американците, тази дупка между образованите по-богати и по-бедни студенти да се е увеличила.

Причините

Една от причините за увеличаващата се разлика между постиженията на по-бедните и по-богатите е, че заможните родители инвестират повече време и пари в децата си (през уикендите те ходят на различни спортове, балет, уроци по музика и т.н.), докато семействата с по-ограничен бюджет не разполагат с такива средства и време. Връзката между неравенството в доходите на родителите и социалната мобилност на техните деца беше един от основните фокуси в кампанията на президента Барак Обама, както и на част от кандидатите на Републиканската партия.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2178 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 3017 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Онлайн урокът на с. Търън

...Или как електронното образование може да реши проблема с честите дървени ваканции

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10