Онлайн урокът на с. Търън

...Или как електронното образование може да реши проблема с честите дървени ваканции

Село Търън е близо до Смолян. Там живеят около 700 души. Няма много забележителности. А в тежки зими като тази си е направо трудно да стигнеш дотам. Училището в Търън обаче е някак необикновено. В него учат общо около 64 деца от цялата околност.

Отопляват се с камина вместо парно. Но пък имат чудесен интернет и доволно количество компютри. Дъската им е интерактивна и на нея се прожектират видеоуроци. Нещо повече - там преподавателите не ги "изпяват" пред учениците, а работят заедно с тях. Има часове по гражданско образование, а учителите по физика и биология обясняват заедно връзката между предметите си. И резултатите от външното оценяване са добри, а след седми клас почти всички ученици влизат в гимназия. Няма неизвинени отсъствия и поправителни сесии.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


40 коментара
  • 1
    tsonkooo avatar :-P
    Тsonkooo

    Училище на село - това е!

  • 2
    _scythe_ avatar :-|
    _scythe_

    Статията много ми хареса. Прилагането на новите технологии в учебния процес дава голямо преимущество на децата, иначе те много лесно могат да попаднат в техния капан - вместо създатели, децата се превръщат в прости консуматори на медии - музика, видео, текст. Ще бъде интересно да се проследи и прогреса на децата в тези иновативни училища и да се сравнява спрямо 'традиционните' училища (например успеваемост при кандидатстване в по-висши учебни заведения, колко от тях имат успешен бизнес в бъдеще и т.н.).

  • 3
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    Чудесна идея, осъществена по добър начин, респект, на фона на неработещите онлайн услуги на администрацията на национално ниво, това е един чудесен пример, че когато има желание, ще се намери и начин.

  • 4
    dimi_z avatar :-(
    dimi_z

    Всичко супер, но като видя името на такава платформа за образование да се изписва на шльокавица/6lyokavica ми става лошо и неприятно. Знам, че е частна фирма спечелила вероятно някакъв проект, но въпреки това ми е неприятно най-вече в сферата обучение-създаване на грамотност.

  • 5
    elnahir avatar :-|
    Петко

    Аз също се зачудих, че адресът е на латиница, но в крайна сметка "грамотност" не би трябвало да означава пълно изключване на околната среда. Наистина, на пръв поглед озадачава, но в крайна сметка съдържанието, а не домейнът правят един сайт добър.

  • 6
    mastylo avatar :-|
    mastylo

    Супер! Само се чудя дали наистина на село всички ученици имат личен компютър и интернет?

  • 7
    r0ksi avatar :-|
    Рокси

    Е, ако ще се учи онлайн, направо да закриваме училищата, да купим по един компютър на дете, че и пари ще останат :(
    В белите страни подобни 'ваканции' се случват веднъж на 20 години, а не всяка година за по 20 дни.
    Да, онлайн и самообучението имат своето място, но не виждам как могат да заместят работата в клас, в екип,с учителя, да те научат да говориш и т.н. Преди време тук, из коментарите срещнах един хубав цитат:
    'на бедните деца им купуват компютри, на богатите им наемат учители'.
    Да се замислим малко по сериозно какво точно искаме като образование за децата, и кои са реалните проблеми.

  • 8
    forest avatar :-|
    Forest

    с риск да охладя ентусиазма ви, но няма нито едно изследване в света което показва, че въвеждането на технологии в средното образование води до по-добри резултати. двата фактора които оказват най-силно влияние са: квалификацията на учителите и броя ученици в класа (колкото по-малко, толкова по-добре).
    наското имаше статия в НЙ Таймс в която пишеше, че в най-популярното и скъпо частно училище в Силициевата долина в Калифорния няма НИКАКВИ компютърни технологии...


  • 9
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Форест Гъмп, наистина част от милионерите си пращат децата в това училище, и аз четох за него (от БГ източници). Но не става точно за това въпрос в статията (според мен)
    Похвална е инциативата на хората, които са намерили начин как капризите на времето да не са проблем за тях.
    Похвална е инциативата им, а не всеки да седи и да мрънка.
    Участвал съм в разработката на система за дистанционно обучение, и трябва да споделя, че нито е толкова сложна, нито толкова скъпа.

  • 10
    slex avatar :-|
    Slex

    Аз съм по-скоро скептичен по отношение на ползите от новите технологии в образованието. Това не означава, че нямат изобщо приложение, а че то е ограничено и че демонстрираният ентусиазъм е неоправдан.

    Да вземем горната статия за пример. Посочените добри практики и резултати са всъщност независими от въвеждането на нови технологии. Обаче някак си се внушава, че едното е следствие от другото.

    Пример 1.
    "Нещо повече - там преподавателите не ги "изпяват" пред учениците, а работят заедно с тях. Има часове по гражданско образование, а учителите по физика и биология обясняват заедно връзката между предметите си... Няма неизвинени отсъствия и поправителни сесии."

    Какво пречи на преподавателите да работят заедно с учениците, вместо да си "изпяват" уроците? Наличието или отсъствието на компютри и мултимедийна техника? Аналогично, ако нямат онлайн платформа за обучение, учителите по физика и биология не могат да обясняват заедно връзката между предметите си? Или да има часове по гражданско образование? А липсата на неизвинени отсъствия също ли се дължи на използването на нови технологии?

    Пример 2.
    "Както всички останали училища в страната, тази седмица и учениците в основно училище "Стою Шишков" в Търън излязоха в непредвидена ваканция заради лошото време. С една разлика обаче. Обучението на децата си продължи от вкъщи. На личните им компютри течаха видеоуроци и интерактивни е-учебници, които да припомнят материала."

    Естествено, по време на непредвидена ваканция, децата могат да си припомнят материала и от хартиените учебници. Въпросът е как да бъдат мотивирани да го направят.

    Пример 3.
    "Причината е, че онлайн заниманията могат да направят учебния процес и една идея по-забавен. Следващият тест по история например ще бъде съставен от въпроси, измислени от самите ученици по време на игра във форума - всеки пише въпрос по темата, след като отговори на предишния зададен."

    Учебният процес може да се направи с една идея по-забавен, ако учителят е достатъчно изобретателен. Не ако учениците разполагат с онлайн форум. Конкретната игра с измислянето на въпроси за теста може да се направи и в една обикновена класна стая.

    Според мен учителите и персоналът в училището просто се стараят повече, имат ентусиазъм и се отнасят сериозно към работата си и опитват нови и нестандартни методи за обучение. Едно от тях е изполването на нови технологии. Да се приписват положителните резултати приоритетно на това води до неглижирането на истинските причини за успеха. Ако учителят е апатичен и не може да намери подход към учениците, никакви количества от компютри, таблети и мултимедийни проектори няма да повишат качеството на образованието.

    Няколко думи относно видео лекциите и прожектирането на филмчета. Технологията е налична откакто има киноленти и прожекционни апарати. Откакто има видео рекордери цената на въвеждането на този метод в образованието е вече достатъчно ниска за масова употреба. Компютрите в това отношение не са нито нещо ново, нито пък водят до допълнително намаление на цената в някаква значителна степен. Единственото нещо, което променя интернет, е, че дава достъп до повече и по-разнообразна информация. Това не е без значение, но едва ли ще направи революцията в класната стая, която видеокасетите не успяха да направят.

    Според мен, новите технологии имат място 1) при чертането на графики, диаграми и т.н. - повечето учители, очевидно, нямат заложбите на Леонардо, а компютрите могат да направят една схема много по-пригледна и разбираема; 2) интерактивност - едно е да видиш в учебника функцията статично, друго е да видиш как графиката й се променя в реално време, когато променяш стойностите на Х; 3) комуникация - електронната поща и форумите дават възможност на учителите и учениците да питат и отговарят в удобно за тях време.

    Каквато и роля да имат компютрите и интернет обаче, не могат и не трябва да заместят четенето на линеен текст! Четенето с разбиране е изключително важно - ако някой си мисли, че договорите скоро ще бъдат под формата на интерактивни презентации, а законите - като анимацийки - да помисли пак. Каквото и да работят сегашните деца след време, пак ще има какво да четат и върху какво да се замислят, дори и в качеството си само на граждани. И естествено, другото, на което трябва да се научат (освен на четене с разбиране), е на разбираемо писане. Аз поне съм останал с впечатлението, че много често тийнейджъри и студенти просто не могат да формулират мислите си, дори да знаят нещата.

    И още нещо. Най-голямата глупост е да заместиш четенето от книга с четенето от монитор, само защото едното е нова технология, а другото - стара. Компютърът може да има много предимства, пред статичния текст, но компютърният екран пред хартията - никакви (освен ако не става дума за някакви екологични изображения). Четенето даже от LCD монитор е, меко казано, некомфортно. Да, ако става дума за e-ink, нещата са съпоставими с хартия, само че не става дума за това в случая.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал