Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Онлайн урокът на с. Търън

...Или как електронното образование може да реши проблема с честите дървени ваканции

Люба Йорданова
36765 прочитания

© Инна Павлова


Село Търън е близо до Смолян. Там живеят около 700 души. Няма много забележителности. А в тежки зими като тази си е направо трудно да стигнеш дотам. Училището в Търън обаче е някак необикновено. В него учат общо около 64 деца от цялата околност.

Отопляват се с камина вместо парно. Но пък имат чудесен интернет и доволно количество компютри. Дъската им е интерактивна и на нея се прожектират видеоуроци. Нещо повече - там преподавателите не ги "изпяват" пред учениците, а работят заедно с тях. Има часове по гражданско образование, а учителите по физика и биология обясняват заедно връзката между предметите си. И резултатите от външното оценяване са добри, а след седми клас почти всички ученици влизат в гимназия. Няма неизвинени отсъствия и поправителни сесии.

Както всички останали училища в страната, тази седмица и учениците в основно училище "Стою Шишков" в Търън излязоха в непредвидена ваканция заради лошото време. С една разлика обаче. Обучението на децата си продължи от вкъщи. На личните им компютри течаха видеоуроци и интерактивни е-учебници, които да припомнят материала. Учителите им бяха измислили забавни задачи по предметите, които те можеха да връщат по имейл. От този срок училището в Търън започва да използва и онлайн платформа за обучение, в която е качен целият учебен материал. Има още виртуална класна стая, форум и чат, а учителите могат лесно да правят анализ на грешките и да видят кои теми се нуждаят от повече обсъждане.

Няма нужда да ви казваме, че училище "Стою Шишков" е по-скоро изключение в България. Или че дървена ваканция за повечето учебни заведения е синоним на мотаене по молове и кафета за по-големите ученици и допълнително занимание за бабите на по-малките. За учителите означава чудене как да наваксат пропуснатия учебен материал. А за родителите пък е изгубено време в търсене кой да гледа детето или пък неприятности в работата заради непредвиден отпуск.

Въобще дървената ваканция не е малък проблем. Засега тя обхвана цялата страна само за три дни, но преди това над 300 училища бяха затворени заради метеорологични условия, грипни епидемии, неплатено парно и други дребни трагедии. На 7 февруари 61 училища в област Бургас не работеха, 44 в Пловдив, 36 в Силистра. От Министерство на образованието, младежта и науката обясниха пред "Капитал", че не водят статистика за броя непредвидени ваканции през предишни години. Субективното усещане обаче е, че те се случват често.

Ваканция, ура

В село Търън обаче показват как едно работещо електронно обучение може да намали негативните ефекти от дървените ваканции. Да преобърне лошите навици и да осмисли времето, прекарано извън училище. "Онлайн платформата може на сто процента да реши проблема с непредвидените прекъсвания на учебния процес", коментира директорът на ОУ "Стою Шишков" Диана Димитрова. Според нея така връзката между учители и ученици става в реално време, все едно са в класната стая, и децата не губят навиците си за учене, което е най-големият проблем в такива случаи.

В Търговище грипна ваканция има почти всяка година, веднъж дори е продължила 20 дни. Районът не е и лесно проходим през зимата. "Губи се темпото - докато отново влезем в релси, е дошла следващата ваканция", коментира Севдалина Зафирова, директор на І СОУ "Св. Седмочисленици" в града. На учителите им се налага да преструктурират материала, а натрупването на много уроци наведнъж затруднява учениците. По наблюдения на Зафирова това влошава резултатите и се отразява зле на подготовката за външното оценяване.

За учителите също не е лесно да вместят пропуснатия материал в учебните часове, като едновременно с това следват зададената от министерството програма за срока. "Не вярвам в България да има учител, на когото да му стигат часовете", споделя Емил Джасим, програмен директор в "Център за образователни инициативи" и учител по история в частна езикова гимназия "Проф. д-р Васил Златарски" в София. А когато на учителите им се наложи да пропуснат част от хорариума заради непредвидени обстоятелства, "тогава вече ни идва малко в повече", допълва Джасим. Той дава пример с презентации, които неговите класове е трябвало да изнесат тази седмица и които заради дървената ваканция се изместват. Това според него създава дискомфорт и за самите ученици. Още по-неприятно става и когато пропуснатите дни трябва да се отучват в събота или с по-дълги часове.

Най-големият проблем за Емил Джасим е обаче липсата на система за комуникация с родителите в такива непредвидени ситуации. Те не знаят какво трябва да правят децата им по време на ваканцията и обикновено ги оставят на произвол. "Комуникацията с родителите при извънредни ситуации трябва да бъде приоритет", смята той.

Оценка в чата

Преди няколко години сериозно свлачище в Норвегия затваря близкото училище за две седмици и затруднява достъпа до него за месеци след това. Учебният процес обаче не спира. Учители, ученици и родители се свързват с дигиталната платформа за обучение, администрация и комуникация Fronter. Преподаването продължава във виртуална класна стая. Както си му е редът - с домашни и изпити.

"Онлайн образованието играе все по-голяма роля в това ученето да става по-достъпно", коментира за "Капитал" Брендан О'Грейди, говорител на Pearson - водеща в света компания за образователни програми, между които и Fronter. Той допълва, че дигиталните учебни продукти започват широко да се разпространяват във всички етапи на образованието и дава пример с платформите My Lab, които се използват от над осем милиона студенти по света. Създават се индивидуални курсове за всеки, които могат да се променят спрямо успеха на студента. Онлайн продуктите помагат на преподавателите да следят развитието на всеки ученик, неговите силни и слаби страни и да определят на кои сфери да набляга.

Такъв тип онлайн платформа - u4ili6teto.bg, вече действа и в България. Тя е разработка на "Център за образователни инициативи" и се базира на системата за електронно обучение moodle.

"Ако науча учениците да влизат в u4ili6teto.bg толкова, колкото и във Facebook, комуникацията с тях става много лесна с подобни инструменти", споделя Емил Джасим, който използва платформата от началото на тази година. За трите дни дървена ваканция е изпратил на учениците си конкретни задачи, а през системата ще може да види кой колко време е прекарал с материала.

Според него ефектът от платформата е "поразителен". Историята става интересна дори на тези ученици, които преди това не са й обръщали особено внимание. Причината е, че онлайн заниманията могат да направят учебния процес и една идея по-забавен. Следващият тест по история например ще бъде съставен от въпроси, измислени от самите ученици по време на игра във форума - всеки пише въпрос по темата, след като отговори на предишния зададен.

U4ili6teto.bg работи от един месец и в I. СОУ в Търговище. Директорът Севдалина Зафирова е убедена, че ако учителите и учениците имат желание да работят с платформата системно и през принудителната ваканция, преминаването към учебния процес ще бъде по-плавно. В момента малко повече от половината от учителите в училището използват новия метод за преподаване. "Не им го налагам като задължение, искам сами да се убедят и престрашат", споделя Зафирова.

Непознаването и притеснението на някои учители от новите технологии е една от причините онлайн платформите да не се използват по-широко в България. "Дори сред младите учители има такива, които не приемат компютъра като приятел", смята директорът на училището в Търън Диана Димитрова. Там проблемът е бил решен със задължителен курс по компютърна грамотност за всички учители още през 2001 г., но и с училищна стратегия за постоянна вътрешна квалификация и преквалификация.

"Ако директорът определи, че това му е приоритет, може да го направи", категорична е и Севдалина Зафирова. Според нея, ако се отпускат някакви целеви средства за нови методи на обучение, повече директори ще бъдат мотивирани да въведат нови технологии. В момента I. СОУ в Търговище получава по 24 лв. на ученик на година за материална база. Тези средства обаче могат да отидат и за ремонт на учителската стая например.

"Начинът е повече директори да узреят за тази идея и да въвеждат реални инструменти", е мнението и на Емил Джасим от "Център за образователни инициативи". Парадоксът е, че инфраструктура на повечето места има. Интернет също не е проблем. Дори в България е доста по-бърз, отколкото в други държави. Системата има нужда само от леко побутване. От замерване със снежна топка, ако щете. Образователното министерство трябва да припознае новите практики, които вече се прилагат в някои училища, и да им даде административна рамка. Да стимулира директорите и учителите, да ги запали за идеята да направят учебните часове по-близки до децата. Защото както заключва Диана Димитрова от Търън: "Процесът сега става много бавно, а децата си вървят напред и не ни чакат."


40 коментара
  • 1
    tsonkooo avatar :-P
    Тsonkooo

    Училище на село - това е!

  • 2
    _scythe_ avatar :-|
    _scythe_

    Статията много ми хареса. Прилагането на новите технологии в учебния процес дава голямо преимущество на децата, иначе те много лесно могат да попаднат в техния капан - вместо създатели, децата се превръщат в прости консуматори на медии - музика, видео, текст. Ще бъде интересно да се проследи и прогреса на децата в тези иновативни училища и да се сравнява спрямо 'традиционните' училища (например успеваемост при кандидатстване в по-висши учебни заведения, колко от тях имат успешен бизнес в бъдеще и т.н.).

  • 3
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    Чудесна идея, осъществена по добър начин, респект, на фона на неработещите онлайн услуги на администрацията на национално ниво, това е един чудесен пример, че когато има желание, ще се намери и начин.

  • 4
    dimi_z avatar :-(
    dimi_z

    Всичко супер, но като видя името на такава платформа за образование да се изписва на шльокавица/6lyokavica ми става лошо и неприятно. Знам, че е частна фирма спечелила вероятно някакъв проект, но въпреки това ми е неприятно най-вече в сферата обучение-създаване на грамотност.

  • 5
    elnahir avatar :-|
    Петко

    Аз също се зачудих, че адресът е на латиница, но в крайна сметка "грамотност" не би трябвало да означава пълно изключване на околната среда. Наистина, на пръв поглед озадачава, но в крайна сметка съдържанието, а не домейнът правят един сайт добър.

  • 6
    mastylo avatar :-|
    mastylo

    Супер! Само се чудя дали наистина на село всички ученици имат личен компютър и интернет?

  • 7
    r0ksi avatar :-|
    Рокси

    Е, ако ще се учи онлайн, направо да закриваме училищата, да купим по един компютър на дете, че и пари ще останат :(
    В белите страни подобни 'ваканции' се случват веднъж на 20 години, а не всяка година за по 20 дни.
    Да, онлайн и самообучението имат своето място, но не виждам как могат да заместят работата в клас, в екип,с учителя, да те научат да говориш и т.н. Преди време тук, из коментарите срещнах един хубав цитат:
    'на бедните деца им купуват компютри, на богатите им наемат учители'.
    Да се замислим малко по сериозно какво точно искаме като образование за децата, и кои са реалните проблеми.

  • 8
    forrestgump avatar :-|
    Forrest Gump

    с риск да охладя ентусиазма ви, но няма нито едно изследване в света което показва, че въвеждането на технологии в средното образование води до по-добри резултати. двата фактора които оказват най-силно влияние са: квалификацията на учителите и броя ученици в класа (колкото по-малко, толкова по-добре).
    наското имаше статия в НЙ Таймс в която пишеше, че в най-популярното и скъпо частно училище в Силициевата долина в Калифорния няма НИКАКВИ компютърни технологии...


  • 9
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Форест Гъмп, наистина част от милионерите си пращат децата в това училище, и аз четох за него (от БГ източници). Но не става точно за това въпрос в статията (според мен)
    Похвална е инциативата на хората, които са намерили начин как капризите на времето да не са проблем за тях.
    Похвална е инциативата им, а не всеки да седи и да мрънка.
    Участвал съм в разработката на система за дистанционно обучение, и трябва да споделя, че нито е толкова сложна, нито толкова скъпа.

  • 10
    slex avatar :-|
    Slex

    Аз съм по-скоро скептичен по отношение на ползите от новите технологии в образованието. Това не означава, че нямат изобщо приложение, а че то е ограничено и че демонстрираният ентусиазъм е неоправдан.

    Да вземем горната статия за пример. Посочените добри практики и резултати са всъщност независими от въвеждането на нови технологии. Обаче някак си се внушава, че едното е следствие от другото.

    Пример 1.
    "Нещо повече - там преподавателите не ги "изпяват" пред учениците, а работят заедно с тях. Има часове по гражданско образование, а учителите по физика и биология обясняват заедно връзката между предметите си... Няма неизвинени отсъствия и поправителни сесии."

    Какво пречи на преподавателите да работят заедно с учениците, вместо да си "изпяват" уроците? Наличието или отсъствието на компютри и мултимедийна техника? Аналогично, ако нямат онлайн платформа за обучение, учителите по физика и биология не могат да обясняват заедно връзката между предметите си? Или да има часове по гражданско образование? А липсата на неизвинени отсъствия също ли се дължи на използването на нови технологии?

    Пример 2.
    "Както всички останали училища в страната, тази седмица и учениците в основно училище "Стою Шишков" в Търън излязоха в непредвидена ваканция заради лошото време. С една разлика обаче. Обучението на децата си продължи от вкъщи. На личните им компютри течаха видеоуроци и интерактивни е-учебници, които да припомнят материала."

    Естествено, по време на непредвидена ваканция, децата могат да си припомнят материала и от хартиените учебници. Въпросът е как да бъдат мотивирани да го направят.

    Пример 3.
    "Причината е, че онлайн заниманията могат да направят учебния процес и една идея по-забавен. Следващият тест по история например ще бъде съставен от въпроси, измислени от самите ученици по време на игра във форума - всеки пише въпрос по темата, след като отговори на предишния зададен."

    Учебният процес може да се направи с една идея по-забавен, ако учителят е достатъчно изобретателен. Не ако учениците разполагат с онлайн форум. Конкретната игра с измислянето на въпроси за теста може да се направи и в една обикновена класна стая.

    Според мен учителите и персоналът в училището просто се стараят повече, имат ентусиазъм и се отнасят сериозно към работата си и опитват нови и нестандартни методи за обучение. Едно от тях е изполването на нови технологии. Да се приписват положителните резултати приоритетно на това води до неглижирането на истинските причини за успеха. Ако учителят е апатичен и не може да намери подход към учениците, никакви количества от компютри, таблети и мултимедийни проектори няма да повишат качеството на образованието.

    Няколко думи относно видео лекциите и прожектирането на филмчета. Технологията е налична откакто има киноленти и прожекционни апарати. Откакто има видео рекордери цената на въвеждането на този метод в образованието е вече достатъчно ниска за масова употреба. Компютрите в това отношение не са нито нещо ново, нито пък водят до допълнително намаление на цената в някаква значителна степен. Единственото нещо, което променя интернет, е, че дава достъп до повече и по-разнообразна информация. Това не е без значение, но едва ли ще направи революцията в класната стая, която видеокасетите не успяха да направят.

    Според мен, новите технологии имат място 1) при чертането на графики, диаграми и т.н. - повечето учители, очевидно, нямат заложбите на Леонардо, а компютрите могат да направят една схема много по-пригледна и разбираема; 2) интерактивност - едно е да видиш в учебника функцията статично, друго е да видиш как графиката й се променя в реално време, когато променяш стойностите на Х; 3) комуникация - електронната поща и форумите дават възможност на учителите и учениците да питат и отговарят в удобно за тях време.

    Каквато и роля да имат компютрите и интернет обаче, не могат и не трябва да заместят четенето на линеен текст! Четенето с разбиране е изключително важно - ако някой си мисли, че договорите скоро ще бъдат под формата на интерактивни презентации, а законите - като анимацийки - да помисли пак. Каквото и да работят сегашните деца след време, пак ще има какво да четат и върху какво да се замислят, дори и в качеството си само на граждани. И естествено, другото, на което трябва да се научат (освен на четене с разбиране), е на разбираемо писане. Аз поне съм останал с впечатлението, че много често тийнейджъри и студенти просто не могат да формулират мислите си, дори да знаят нещата.

    И още нещо. Най-голямата глупост е да заместиш четенето от книга с четенето от монитор, само защото едното е нова технология, а другото - стара. Компютърът може да има много предимства, пред статичния текст, но компютърният екран пред хартията - никакви (освен ако не става дума за някакви екологични изображения). Четенето даже от LCD монитор е, меко казано, некомфортно. Да, ако става дума за e-ink, нещата са съпоставими с хартия, само че не става дума за това в случая.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK