// К1: Средата / Общество
Шестици в гетото
Или как петокласници в Карлово се научиха да четат и пишат за шест месеца
ОТПАДАНЕ 1/4 от ромските деца на възраст между 7 и 15 години не ходят на училище по данни от преброяването на НСИ. При турската етническа група този дял е 12 процента. |
За минути ситуацията е овладяна и Гергана започва с преговор на вчерашния урок - традициите на Сирни Заговезни. "Какво ядем на празника", пита тя, а Надя - слабичко момиче с дълга коса и златни обици, започва да пише на дъската - "сирене", "масло", "яиъца"... Класът дружно й помага с трудната дума и Надя си сяда с поздравления. Преди шест месеца тя дори не познава буквите. Днес не се притеснява да излезе пред съучениците си и да прочете от учебника "Родната реч" на Вазов.
Тези смущаващи числа илюстрират ясно част от дефектите на българската образователна система - колко сегрегирани и затворени са училищата за част от децата в страната. И колко малко усилия се полагат това да се промени. С глупавата презумпция, че "те не могат и няма да се интегрират". Гергана е от хората, които вярват в обратното. Тя е учител на "Заедно в час" - организация от групата Teach for all, чиято мисия е да осигури достъп на всяко дете до качествено образование. "Заедно в час" търси мотивирани млади хора с лидерски качества, които обучава за учители в училища с ниски резултати (повече за "Заедно в час" в карето).
"Все едно съм започнала да обучавам първокласници", спомня си Гергана началото си в 5 д клас. Тя работи с учениците от 15 септември миналата година, вдъхва им увереност, че могат да се справят и ефектите вече се виждат.
За прошката и други уроци
Кога се връзват люлки, кой е прескачал огън, коя мома е най-щастлива... Всяко дете има собствена история от празника и няма търпение да я разкаже. Исус описва кога неговото семейство яде халва, Асен се намесва с разказ за хвърлянето на стрели. "А мислите ли, че трябва да си прощаваме?" Въпросът на Гергана всява лек смут сред учениците й. "Трябва да простим за грешките и греховете, да целунем ръка на дядо и баба", сигурен е Исус. "Не съм се карала с Лиляна и не трябва да си прощаваме", контрира Зюмруд. Учителката разделя класа на две групи - за и против прошката, подканва всяка да напише аргументите си и да излъчи говорител, който да ги представи пред останалите. Целта е учениците да се научат да защитават мнението си, а пък и да видят, че някой се интересува от това какво мислят те самите. След кратко съвещание двата лагера започват да се убеждават взаимно в тезите си и част от групата против преминава към противниковия отбор. "Утре може и да не си спомнят какво сме учили днес, но ако ги попитам защо сме се разделили на групи, ще се сетят", разкрива още един плюс от нестандартната задача Гергана.
![]() |
Материалът се преподава през упражнения и дискусия Фотограф: Красимир Юскеселиев
|
Докато стигне до адекватните за пети клас уроци обаче, на Гергана й се налага първо да изгради поведенчески навици у 11-годишните. Когато започва работа в училището, тя ги заварва едва ли не "висящи по прозорците и пердетата". Никой не се занимава активно с тях, не ги ангажира. Гергана започва с азбуката, какво е изречение, кои са частите му. Шест месеца по-късно децата може би все още не реагират на задачата "направете синтактичен разбор", но поне знаят, че има съществително и прилагателно и могат да ги разпознаят в текста.
"Знаете ли какво е бостан", разяснява Гергана непознатите думи от урока в учебника. "По турски е диня", чува се от задните чинове. После идва ред на финалното контролно и звънецът за междучасие бие. "До скоро не можех да си позволя да пусна контролно, защото нямаше какво да проверявам", отбелязва по-късно Гергана.
Още по темата
Неподвижното училище на мобилните деца
Бюрокрацията и негъвкавата система пречат на образованието на учениците, които пътуват с родителите си в чужбина
28 май 2015Свободно избираемият предмет "турски език" присъства в учебната програма от поне десет години
4 юни 2013Марк Манела: Децата трябва да могат да взимат добри решения за себе си
Изпълнителният директор на KIPP Philadelphia Schools пред "Капитал"
8 мар 2013Кои са основните проблеми в образованието и колко малко ни трябва, за да ги решим
15 фев 2013Как си повярваха децата от Мирково и Пирдоп
Мотивираните учители и директори могат да променят класната стая
15 фев 2013Една история за това как уравненията, функциите и вероятностите могат да станат полезни и забавни
19 окт 2012Няколко млади български учители със заразяващ ентусиазъм, който може да задвижи скърцащата образователна система
27 апр 2012Новият закон за училищното образование върви в правилната посока, но има още какво да се направи
17 фев 2012Клуб "Капитал": Какво трябва да се промени в образованието
Видео и обобщение на дискусията за най-важните проблеми на образованието в България и възможните им решения
10 фев 2012От Харвард до класната стая в Карлово
от Дневник,4 дек 2011Училището може да се промени само за няколко години
Изпълнителният директор и основател на Teach First Брет Вигдортц пред "Капитал"
29 апр 2011
Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява
22 сеп 2019, 2226 прочитания

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"
13 сеп 2019, 3054 прочитания
15 дек 2019, 5114 прочитания
15 дек 2019, 2596 прочитания
15 дек 2019, 2112 прочитания
15 дек 2019, 1710 прочитания
15 дек 2019, 1708 прочитания
На местата, където основен работодател са големи корпорации и има магазини на масови търговски вериги, страдащите от затлъстяване и диабет са повече