Зад кулисите на "Шехерезада", La Source и "Скрябин квинтет"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зад кулисите на "Шехерезада", La Source и "Скрябин квинтет"

Репетиция на балета "Шехерезада" от "Американски балет за България"

Зад кулисите на "Шехерезада", La Source и "Скрябин квинтет"

Премиерата на второто издание на "Американски балет за България" е на 19 април

Зорница Стоилова
5121 прочитания

Репетиция на балета "Шехерезада" от "Американски балет за България"

© Анелия Николова


"Ще направя "Шехерезада" по-авангарден спектакъл тук, защото чувствам една ирония, остроумие, деструктивност в добрия смисъл на думата в нагласата на българската публика. Тя мисли по-нетрадиционно от американската и това е моят начин да отдам чест на интелигентността и културната й сложност."

Катрин Поузин, хореограф на спектакъла и преподавател в New York University

"Балетното изкуство, не само в България, е податливо на кризи, лесно изпада от списъка с приоритетите, затова нашата цел беше не просто да поставим тези спектакли, а да откупим правата за тях за още две години напред, за да може Софийската опера и балет да ги поставя отново и да генерира още приходи от тях, които да инвестира в други проекти."

Николай Илчев, административен директор на фондация Cultural Bridges

Пианистът поставя пръстите си върху клавишите и плавно следва щрихите на движенията на балетистите. Па-дьо-дьо. И стоп. Хайде отначало. Солистите съсредоточено слушат хореографа си и неуморно повтарят инструкциите му. Етаж по-нагоре шивачите поставят последните акценти и пайети върху екзотичните костюми за спектакъла "Шехерезада". На едната стена в помещението вече са строени в права редица пачките от розов тюл за представлението La Source. В коридорите сноват работниците, които строят декорите. Десет дни преди премиерата на цикъла от балетни постановки "Американски балет за България" в сградата на Софийската опера и балет е горещо и интересно. Екипът трескаво се готви за трите балета - "Шехерезада", La Source и "Скрябин квинтет", които българската публика ще види за първи път.

Представленията се реализират от състава на Софийската опера и балет с финансовата подкрепа на фондация "Америка за България" и посредничеството на сдружение Cultural Bridges. Партньорството им има за задача да изтупа праха от отношението към балетното изкуство и да отвори широко вратите му към публиката, като й покаже, че то може да бъде атрактивно и съвременно. "Целта ни е да помогнем на българския балет да се установи в ХХІ век, да обновим репертоара му", разказва Момчил Младенов, солист на американския "Сюзан Фарел балет", хореограф на един от спектаклите и основен двигател на проекта "Американски балет за България".

Когато липсват донори

Красиво и изящно изкуство като балета струва скъпо и по света то разчита предимно на частни донори, за да съществува. Дори на развит пазар с традиции като този в САЩ едва 30-35% от доходите на една балетна трупа се формират от продажба на билети. Останалото се покрива от публични фондове, богати филантропски фамилии и корпоративни дарения.

Пачките от розов тюл за представлението La Source са готови
Фотограф: Анелия Николова

В България досега балетът се издържа чрез средствата, които отделя за целта министерството на културата. От миналата година е в сила новата схема за финансиране на културните институции, според която субсидиите им зависят от броя на продадените билети. По този начин се насърчават по-ефективните и успешните от тях. Така например срещу всеки продаден билет Софийската опера и балет получава 70 лева държавна субсидия. Според директора на културната институция проф. Пламен Карталов през изминалата година балетните им спектакли са постигнали 90% запълняемост на местата. Той уточнява, че за да функционира нормално и да поддържа огромната си структура (която включва артисти, музиканти, хореографи, художници, моделиери, шивашки ателиета, дърводелски и железарски ателиета и т.н.), Софийската опера и балет трябва да разполага с бюджет от минимум 6 млн. лева. Според Карталов изкуства като операта и балета могат да се развиват само ако и те самите влагат мениджмънт и маркетинг усилия, а не разчитат на министерството да ги постави в приоритетите си.

Първи стъпки в алтернативното финансиране

Затова макар и с колебливи, малки стъпки, те започват да търсят подкрепата на частни инвеститори и алтернативни източници на финансиране. "Това, което проектът "Американски балет за България" прави, е, че дава възможност на Софийската опера и балет да се докосне до заглавия, които вероятно не би имала възможност да субсидира сама", коментира Сара-Нора Кръстева, примабалерина и заместник-директор на културната институция по балетните въпроси. Така например само правата за поставянето на спектакъл като La Source са 6000 долара. А за да отговаря на стандартите на лицензодържателите от George Balanchine Trust, е необходимо специално осветление, което струва около 12 000 долара. Материалите за костюмите пък са около 3000 долара.

За да привлече пари и публика обаче, балетното изкуство има нужда и от добър маркетинг. А според наблюденията на Надя Захариева, програмен директор "Изкуства и култура" във фондация "Америка за България", хората на изкуството като че все още не са свикнали да се продават в добрия смисъл на думата. Според нея те разполагат с инструмент за намирането на средства, а именно красотата на балета. Просто е нужно да подходят към него като към бизнес - имаш хубава идея и ако съумееш я представиш добре, ще намериш финансиране.

Представленията

Трите балета от серията "Американски балет за България 2" са премиери за българската публика, "Шехерезада" - за Европа изобщо, а La Source - за Източна Европа и Балканите. Мегабалетът "Шехерезада" се играе по музиката на Николай Римски-Корсаков с хореограф Катрин Поузин. La Source е спектакъл на най-важното име в балетната хореография на XX век Джордж Баланчин и ще се постави от Даяна Уайт, постановчик на New York City Ballet. "Скрябин квинтет" е по хореография на солиста на американския "Сюзан Фарел балет" Момчил Младенов. Цикълът ще има четири представления - на 19, 20, 28 и 29 април. Цената на билета варира от 10 до 50 лева (от 12 до 60 лева за премиерата).
"Ще направя "Шехерезада" по-авангарден спектакъл тук, защото чувствам една ирония, остроумие, деструктивност в добрия смисъл на думата в нагласата на българската публика. Тя мисли по-нетрадиционно от американската и това е моят начин да отдам чест на интелигентността и културната й сложност."

Катрин Поузин, хореограф на спектакъла и преподавател в New York University

"Балетното изкуство, не само в България, е податливо на кризи, лесно изпада от списъка с приоритетите, затова нашата цел беше не просто да поставим тези спектакли, а да откупим правата за тях за още две години напред, за да може Софийската опера и балет да ги поставя отново и да генерира още приходи от тях, които да инвестира в други проекти."

Николай Илчев, административен директор на фондация Cultural Bridges

Пианистът поставя пръстите си върху клавишите и плавно следва щрихите на движенията на балетистите. Па-дьо-дьо. И стоп. Хайде отначало. Солистите съсредоточено слушат хореографа си и неуморно повтарят инструкциите му. Етаж по-нагоре шивачите поставят последните акценти и пайети върху екзотичните костюми за спектакъла "Шехерезада". На едната стена в помещението вече са строени в права редица пачките от розов тюл за представлението La Source. В коридорите сноват работниците, които строят декорите. Десет дни преди премиерата на цикъла от балетни постановки "Американски балет за България" в сградата на Софийската опера и балет е горещо и интересно. Екипът трескаво се готви за трите балета - "Шехерезада", La Source и "Скрябин квинтет", които българската публика ще види за първи път.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK