С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 8 апр 2012, 20:08, 5014 прочитания

Зад кулисите на "Шехерезада", La Source и "Скрябин квинтет"

Премиерата на второто издание на "Американски балет за България" е на 19 април

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ще направя "Шехерезада" по-авангарден спектакъл тук, защото чувствам една ирония, остроумие, деструктивност в добрия смисъл на думата в нагласата на българската публика. Тя мисли по-нетрадиционно от американската и това е моят начин да отдам чест на интелигентността и културната й сложност."
Катрин Поузин, хореограф на спектакъла и преподавател в New York University

"Балетното изкуство, не само в България, е податливо на кризи, лесно изпада от списъка с приоритетите, затова нашата цел беше не просто да поставим тези спектакли, а да откупим правата за тях за още две години напред, за да може Софийската опера и балет да ги поставя отново и да генерира още приходи от тях, които да инвестира в други проекти."
Николай Илчев, административен директор на фондация Cultural Bridges
Пианистът поставя пръстите си върху клавишите и плавно следва щрихите на движенията на балетистите. Па-дьо-дьо. И стоп. Хайде отначало. Солистите съсредоточено слушат хореографа си и неуморно повтарят инструкциите му. Етаж по-нагоре шивачите поставят последните акценти и пайети върху екзотичните костюми за спектакъла "Шехерезада". На едната стена в помещението вече са строени в права редица пачките от розов тюл за представлението La Source. В коридорите сноват работниците, които строят декорите. Десет дни преди премиерата на цикъла от балетни постановки "Американски балет за България" в сградата на Софийската опера и балет е горещо и интересно. Екипът трескаво се готви за трите балета - "Шехерезада", La Source и "Скрябин квинтет", които българската публика ще види за първи път.

Представленията се реализират от състава на Софийската опера и балет с финансовата подкрепа на фондация "Америка за България" и посредничеството на сдружение Cultural Bridges. Партньорството им има за задача да изтупа праха от отношението към балетното изкуство и да отвори широко вратите му към публиката, като й покаже, че то може да бъде атрактивно и съвременно. "Целта ни е да помогнем на българския балет да се установи в ХХІ век, да обновим репертоара му", разказва Момчил Младенов, солист на американския "Сюзан Фарел балет", хореограф на един от спектаклите и основен двигател на проекта "Американски балет за България".


Когато липсват донори

Красиво и изящно изкуство като балета струва скъпо и по света то разчита предимно на частни донори, за да съществува. Дори на развит пазар с традиции като този в САЩ едва 30-35% от доходите на една балетна трупа се формират от продажба на билети. Останалото се покрива от публични фондове, богати филантропски фамилии и корпоративни дарения.
Пачките от розов тюл за представлението La Source са готови

Фотограф: Анелия Николова

В България досега балетът се издържа чрез средствата, които отделя за целта министерството на културата. От миналата година е в сила новата схема за финансиране на културните институции, според която субсидиите им зависят от броя на продадените билети. По този начин се насърчават по-ефективните и успешните от тях. Така например срещу всеки продаден билет Софийската опера и балет получава 70 лева държавна субсидия. Според директора на културната институция проф. Пламен Карталов през изминалата година балетните им спектакли са постигнали 90% запълняемост на местата. Той уточнява, че за да функционира нормално и да поддържа огромната си структура (която включва артисти, музиканти, хореографи, художници, моделиери, шивашки ателиета, дърводелски и железарски ателиета и т.н.), Софийската опера и балет трябва да разполага с бюджет от минимум 6 млн. лева. Според Карталов изкуства като операта и балета могат да се развиват само ако и те самите влагат мениджмънт и маркетинг усилия, а не разчитат на министерството да ги постави в приоритетите си.

Първи стъпки в алтернативното финансиране



Затова макар и с колебливи, малки стъпки, те започват да търсят подкрепата на частни инвеститори и алтернативни източници на финансиране. "Това, което проектът "Американски балет за България" прави, е, че дава възможност на Софийската опера и балет да се докосне до заглавия, които вероятно не би имала възможност да субсидира сама", коментира Сара-Нора Кръстева, примабалерина и заместник-директор на културната институция по балетните въпроси. Така например само правата за поставянето на спектакъл като La Source са 6000 долара. А за да отговаря на стандартите на лицензодържателите от George Balanchine Trust, е необходимо специално осветление, което струва около 12 000 долара. Материалите за костюмите пък са около 3000 долара.

За да привлече пари и публика обаче, балетното изкуство има нужда и от добър маркетинг. А според наблюденията на Надя Захариева, програмен директор "Изкуства и култура" във фондация "Америка за България", хората на изкуството като че все още не са свикнали да се продават в добрия смисъл на думата. Според нея те разполагат с инструмент за намирането на средства, а именно красотата на балета. Просто е нужно да подходят към него като към бизнес - имаш хубава идея и ако съумееш я представиш добре, ще намериш финансиране.

Представленията

Трите балета от серията "Американски балет за България 2" са премиери за българската публика, "Шехерезада" - за Европа изобщо, а La Source - за Източна Европа и Балканите. Мегабалетът "Шехерезада" се играе по музиката на Николай Римски-Корсаков с хореограф Катрин Поузин. La Source е спектакъл на най-важното име в балетната хореография на XX век Джордж Баланчин и ще се постави от Даяна Уайт, постановчик на New York City Ballet. "Скрябин квинтет" е по хореография на солиста на американския "Сюзан Фарел балет" Момчил Младенов. Цикълът ще има четири представления - на 19, 20, 28 и 29 април. Цената на билета варира от 10 до 50 лева (от 12 до 60 лева за премиерата).

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2025 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 2739 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Стефан Николаев, художник: Светът става силно хигиенизиран за сметка на свободата

Художникът даде старт на поредицата срещи в СГХГ за съвременното изкуство

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10