Големите надежди
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Големите надежди

В часовете на Десислава Гичева в НПМГ отговорите идват от учениците

Големите надежди

Няколко млади български учители със заразяващ ентусиазъм, който може да задвижи скърцащата образователна система

Люба Йорданова
35162 прочитания

В часовете на Десислава Гичева в НПМГ отговорите идват от учениците

© Надежда Чипева


Учителят е пълновластен господар в класната стая и е основният отговорник за това какво се случва в часа.

Емил Джасим, учител по история в Международна гимназия "Проф. д-р Васил Златарски"

ПРОБЛЕМ

50%

от българските учители ще се пенсионират в следващите осем години. Едва 3% от преподавателите са на възраст до 29 години, по данни на МОМН от 2011 г.

"Нямам нужда да уча, аз ще стана мутра." Гласът на 11-годишния петокласник звучи толкова убедително, че Юлиан*, младият му учител по български език и литература, в първия момент е напълно втрещен. Опитва с първосигнални аргументи: "Ами ако те убият или те вкарат в затвора?" Ученикът му обаче е непоколебим - брат му му е подарил книга за историята на бившите силови групировки ВИС и СИК, а той чете и попива. Убеден е, че за да успее в живота, няма нужда да е умен. Дори напротив, това според него би му попречило.

Криворазбраните ценности на прехода и отпечатъците, които те оставят върху децата, е едно от първите неща, с които Юлиан се сблъсква през последните две години като млад учител в столично училище. После се среща с дупките в материала, апатията на много от родителите, липсата на адекватна система за квалификация на учителите. А накрая на всеки месец е изправен пред заплатата си от 370 лв., която зависи от годините, прекарани в училище, а не от резултатите, които постига с децата. Въпреки това Юлиан знае, че това е неговата професия. И я върши с желание и ентусиазъм. Стреми се да печели доверието на учениците си, да говори на техния език и постоянно търси начини да направи урока по-интересен за тях. Той е един от малкото млади професионалисти, избрали съзнателно учителската професия. И един от онези истински отдадени на каузата преподаватели, от които българската образователна система има крещяща нужда. Разговаряхме с няколко от тях за първите им години обратно в училище - какво ги мотивира и какво ги спира. И как ентусиазмът им може да задвижи скърцащата система.

Facebook домашно

Facebook профил  на интелектуалец от еврейски произход, който живее във времето на управление на Хитлер, блог на репресиран университетски преподавател по време на комунистическия режим в България и друг на щатен агент на Държавна сигурност, внедрен в същата катедра. Това са само част от задачите, които учителят по история Емил Джасим дава на своите ученици от 9 до 12 клас в Международна гимназия "Проф. д-р Васил Златарски". Той преподава там вече четири години, преди това е прекарал три в Националната гимназия за древни езици и култури. Казва, че е станал учител по случайност, след като са го извикали да замести негов бивш учител по история. Допада му, а и колегите му го убеждават, че му се "получава". Сега, седем години по-късно, Емил прави всичко възможно да разчупи статуквото и активно се бори за навлизането на нови технологии и методи на преподаване в училище. Той е част от екипа на Центъра за образователни инициативи, които разработват онлайн платформата за обучение u4ili6teto.bg.

"Ако училището не може да бъде забавно и максимално достъпно, то тогава всичко друго става по-интересно и училището губи", убеден е Емил Джасим. Затова търси всякакви алтернативни начини да направи материала атрактивен за учениците си. Като подготовка за урока за близкоизточния конфликт например ги кара да изгледат анимационния филм "Валс с Башир" и да помислят над него в онлайн платформата. След това всички дискутират заедно в клас. Деветокласниците пък получават за задача да създадат блог за ренесансовото изкуство и да постват в него картини с коментар към всяка. "По този начин учениците виждат, че миналото може да бъде много интересно и стават по-отговорни, защото знаят, че съучениците им ще учат през тези блогове и Facebook профили", обяснява Джасим.

Разчупването на метода на преподаване е може би най-важният инструмент да се повишат резултатите на учениците. Последното издание на теста PISA например показа, че над 40% от българските деветокласници са функционално неграмотни, т.е. не разбират смисъла на текстовете и не могат да извличат от тях важната информация. Учителят по български език и литература Юлиан има обяснение защо българските ученици интерпретират добре дълбоко заложените теми в текста, но пропускат основните. "Голяма част от времето е посветено на това да се интерпретират текстове - не е важно дали си разбрал какво пише, важно е какво означава, като например за кои високи идеали се говори", обяснява Юлиан. Той вижда проблем и в прекалено големия акцент върху граматическите детайли, които трябва да преподава в часовете по български. "Никой нормален човек, когато пише сложно изречени,е не се замисля дали да напише сложно съставно с подчинено обстоятелствено за време или за място", дава пример преподавателят. И докато преди години учениците запаметяваха автоматично тонове информация (и я забравяха в момента, в който излязат от училище), днешните деца имат нужда да знаят смисъла и целта на задачите. "Голямата понякога , нефункционалност на знанието - трябва да знаят, за да знаят, отблъсква децата от учебниците, защото знанието в наше време не е ценност само по себе си", коментира Юлиан. Идеята е децата да се научат да работят с информацията, която им е достъпна навсякъде.

"Учителят трябва да бъде наясно, че пред него стои един ученик, който е също толкова любопитен, умен и съобразителен, колкото този преди 20 години, но който мисли по друг начин", смята Емил Джасим и допълва, че решението не е в смяната на черната дъска и тебешира с бяла дъска и маркер. Има нужда от генерална промяна на метода, от повече връзка на материала с настоящето, от въвличане на учениците в процеса.

Добрата новина е, че все повече учители започват да осъзнават това и търсят алтернативните подходи. Десислава Гичева, която от тази учебна година преподава математика в Националната природо-математическа гимназия, например прави за осмокласниците си кръстословици с въпроси от иначе по-скучната теория. По време на часа непрекъснато задава въпроси, вместо да рецитира наготово теоремите. "Информацията, която извличам от учениците, е най-ценната - това всъщност са трайните знания", разбрала е тя. Дияна Доева, учител по информатика и информационни технологии в средно образователно училище в Брезово, пък държи на работата в екип. "Освен че заданията са изпълнени по-добре, работата в екип сплотява учениците от различни етноси", разказва Дияна. Учителка по български език и литература от Варна, която предпочита да остане анонимна, е открила друг начин да запали интереса на учениците си - разказва им любопитни факти от живота и творчеството на автора, което провокира децата да прочетат и други негови творби или пък да изгледат филм по тях.

Пърси Джаксън vs. Киряк Стефчов

"Защо учим само мъртви писатели?" Въпросът на негов ученик кара Емил Джасим да стигне до извода, че литературата днес се представя като някакъв паметник. "В голямата си част тя е строго национална и твърде много ангажирана исторически", смята той. Колегата му по български език и литература Юлиан е на подобно мнение. "Литературата се преподава като всичко друго, но не и като литература. Говорейки за Вазов, ние говорим за национално освобождение и патриотизъм, а литературното произведение остава на заден план", дава пример той. И задава логичния въпрос: "Ако на кандидатстудентски изпит се падне Ботев, успешното съчинение трябва да бъде залято с националистически патос. Какво става, ако един турчин реши да кандидатства българска филология?" Юлиан се страхува и от момента, когато ще стигне с учениците си (някои от които от турски произход) до стихотворението "Даваш ли, даваш, балканджи Йово". "В такива случаи човек се замисля защо всъщност го преподаваме това", откровен е учителят.

А може ли Волдеморд да замени чорбаджи Нено? Няма да е чак толкова страшно, смятат преборилите статуквото учители. Темите за доброто и злото, героите и жертвите всъщност присъстват и в писани през този век произведения, които има по-голям шанс да стигнат до днешните ученици. Според Юлиан поредицата от фентъзи романи за Пърси Джаксън например много достоверно описва гръцката митология и спокойно може да се преподава в училище. Едно от първите неща, които той открива, след като става учител, е, че децата четат, и то много. "Просто не книгите, които ние си мислим, че трябва да четат", открил е Юлиан. И се нагажда към това. За една седмица успява да изгледа осемте части на Хари Потър и вече си служи с примери от книгата по време на час. Следи внимателно новия сериал Game of Thrones, за да е в час с въпросите, които изникват от него. Защото е разбрал, че родителите невинаги дават отговорите, от които децата им се нуждаят.

Липсващото звено

Според голяма част от младите учители ролята на родителя в образованието на детето определено куца. Те очакват майките и бащите да са по-ангажирани, да се интересуват от това какво детето им прави в училище и да ги контролират по отношение на ученето. "Най-големият проблем е това, че родителите и училището не вървят ръка за ръка", смята Десислава Гичева от НПМГ. "Когато родителят разбере, че детето му има тройка, трябва да се замисли защо това се е случило и да потърси първопричината в себе си и детето си. Не веднага да дойде и да ме пита защо съм му написала толкова", дава пример Десислава. Тя е сигурна, че децата имат огромна нужда родителите им да им отделят време, дори и да се смятат за големи. А липсата на комуникация между родители и ученици е и една от причините за засилващото се агресивно поведение в училище.

"Родителите понякога имат изключително странно поведение", установил е и Юлиан. Той не разбира как те могат да изискват от учителите детето им да стане "умно и гениално", при положение че не са се постарали да изградят съответната среда вкъщи. "Ако този родител не си купува книги, гледа глупави сериали и шоупрограми, как може да иска детето му да не бъда като него", пита Юлиан.

На учителя с любов

*Името е сменено по желание на учителя.

Учителят е пълновластен господар в класната стая и е основният отговорник за това какво се случва в часа.

Емил Джасим, учител по история в Международна гимназия "Проф. д-р Васил Златарски"

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    Браво на тези млади хора, дерзайте и не губете идеалите си! Нека стават все повече учителите, работещи по призвание.

  • 2
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    Не учениците, ЦЯЛА БЪЛГАРИЯ има нужда от хора, които да общуват с подрастващите и да им помагат. Огромна част от учителите не общуват с децата, а прекарват в живота им 12 години. Как си представяте някой да дойде и да ви говори 12 години нацупен и сърдит, всеки ден да си тръгва, затваряйки вратата да обяснява колко сте загубени. Децата нямат вина за това, в което се превръщат.
    Инициативата е добра, жалко обаче, че е с ПР насоченост и не е инициирана от държавата... щеше да е още по-полезна, ако стимулираше и живото общуване.

  • 3
    emoreto avatar :-|
    еморето

    Споделям казаното от учителите. Рядко сполучлив текст за проблемите на българското образование. А най-големите идват не от учениците, а от незаинтересоваността на родителите (обществото като цяло) и "бетонените" глави на повечето колеги учители. Ежедневно го установявам! Интерресното е, че най-после журналистите започват да питат когото трябва - младите, хората с призвание, на които им "пука" за професията.,

  • 4
    whiplash avatar :-|
    whiplash

    "Ако на кандидатстудентски изпит се падне Ботев, успешното съчинение трябва да бъде залято с националистически патос. Какво става, ако един турчин реши да кандидатства българска филология?"
    ----------------------------------------------------------------------------------------
    Ами нищо страшно няма да стане. Ако турчинът познава творчеството на автора, ако пише грамотно и ако умее да съставя текст, в който има някаква логическа нишка и някаква прилична аргументация, няма да има проблеми на изпита. "Националистическият патос" изобщо не вълнува оценяващите. Престанете да пробутвате патологичните си обсесии за призрака на "национализма" във всяка статия за българското образование.

  • 5
    tartaruga avatar :-?
    La Tartaruga

    Дано има повече такива учители.

    И сега си спомням преподавателите, които са се старали да видят предмета си през нашите очи, да са подготвени за всички въпроси, но най-важното - да създадат ако не любов към науката, то поне интерес към случващото се около нас.

    Зубренето трябва да се остави за стихотворения и за таблицата за умножение, а за всички останало да се създават логически връзки, с много свързани въпроси, асоциации и прочее.

    За съжаление, както има комунистически остатъци в администрацията, така има и в образованието - уроци и лекции, които със скучен тон се прочитат от пожълтели, 30 годишни листи, а после ти се забранява да търсиш алтернативни източници и да задаваш въпроси.
    Защо? "Защото ТАКА."

  • 6
    daria_vip avatar :-P
    daria_vip

    Наскоро срешнах няколко учителки .Положителни навремето бяха с много ентусиазъм .
    Владееха повече от два чужди езика перфектно но останаха учителки в Бг .
    Сега обаче нещата бяха различни .Финансовият свят ги бе размазал буквално в земи които не можеха да си позволят заради сомалийските подаяния давани им като заплати .
    Нямаше и помен от еднтусиазъм и положителните емоции с които навремето бяха като даденост .
    Мога да се закълна че толкова черногледи и негативно настроени хора успяваха единственно да внушат и да лъхат на деструкция и апокалипсис на всеки дръзнал да ги попита как са,що са,как се чувствуват :-)
    Кощунство е да съдиш света и живота около това как се въртят около теб учениците тотално базирано само и единственно на това което са учениците те не са никаква база и еталон за нищо .
    Все едно да говориш от името на народа .
    Какво е народа 99 % незнаещи какво искат а останалият един процент трябва да им каже какво да правят ?
    Болестно състояние е да си в професия която не те прави щастлив финансово зависим и уязвим и задълго да продължаваш стоически да си вярваш и стоиш.После с течение на годините да се самообвиняваш колко лоши била държавата,системата ,живота всичко наоколо неосигурили това онова трето (нали са ти длъжни :-) )
    Още повече че млади учители,лекари е недопустимо да работят за подобни заплати отношение и после да са негативно настроени за всичко в живота си .
    Ами сменете работата г-да и дами.
    Като сте завършили учители то не е е последната ви присъда .
    Сменете канала .Светът е толкова широк и шарен че ако излезнете от пъшкула няма начин да сбъркате .И времето на комунизмът мина сега има екстремна мобилност на работната сила и възможностти навсякъде.Е вие искате и България и заплатата и това и онова ама не е възможно това което искате .
    Стиска ли ви обаче да работите друго ,12 часов работен ден
    5000 $ заплата , да сте повече заинтересовани за бизнеса на някой непознат отколкото за себе си и своите истории и ученици ?
    Стиска ли ви да контролирате живота си и как да постигате нещо реално видимо което можете д го видите и пипнете отвъд имагинерните фантазии .В учителството издухването е голямо
    А ако не можете да работите друго на друго място и останете с утопиите и негативизмът и черногледството тогава какво следва ?

  • 7
    fve avatar :-?
    Федор Езерский

    [quote#6:"Seola"]Ами сменете работата г-да и дами.
    Като сте завършили учители то не е е последната ви присъда .
    Сменете канала .Светът е толкова широк и шарен че ако излезнете от пъшкула няма начин да сбъркате[/quote]

    И защо да го правят? Не е ли по-правилното да им препоръчаш пазарното - "използвайте системата и си докарайте 5000 $ от паралелна дейност"? Мммммм? Или викаш - щом мрънкат да поосвободят нишата за по-правилно пазарно настроени хорица, които чакат да се нагнездят?

    А черногледството си го има. Когато има криза на потреблението, просто се гледа черно :-) Да не казвам, че това е и национален спорт

  • 8
    fve avatar :-P
    Федор Езерский

    До коментар [#6] от "Seola":

    Ти, като им предлагаш да сменят професията, да не би да имаш мерак да отидеш на тяхното местенце? Хитрец си ти :-D

  • 9
    daria_vip avatar :-P
    daria_vip

    Веселяк сте вие ,таварищ Феодор Венедиктович.
    Последавател на Макиавели
    .Не няма никаквая теория на конспирацията тук .
    Просто изразявам чистосърдечно мнение за хора с които съм израстнал и познавал добре като весели и необременени които впоследствие срещнах и видях променени от Българская Перестройка двадцат и петих лет капиталистическая революция


  • 10
    fve avatar :-?
    Федор Езерский

    До коментар [#9] от "Seola":

    Тези учители, които са станали учители, защото искат да са такива, те ще си останат. Просто им трябва някаква възможност да изкарват повечко парички.
    А тези, които са учили, станали учители, и после са се махнали, и са станали например Агенти на недвижими имоти, сега се чудят как да се върнат в училището, заради сигурните 400 лв бруто.
    Ама това учители ли са? :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK