Розово за принцеса. Синьо за полицай
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Розово за принцеса. Синьо за полицай

Розово за принцеса. Синьо за полицай

Вместо да е пъстър като дъга, детският свят е разделен от стереотипна битка между половете. Защо е така?

Зорница Стоилова
10630 прочитания

© Цветелина Белутова


Малко преди да се роди синът им, Димо и съпругата му Галина пазаруват за бебето. В един от магазините Галина харесва розова завивка и иска да я купи. Следва дежурният любезен въпрос: "Момче или момиче чакате?" "Момче", отговарят бъдещите родители. "Розово одеяло?! За момче?!", вдига вежди дамата зад щанда. И някак по инерция й се изплъзва: "Ама-не-мо-же."

Димо и Галина разказват тази история през смях - като онзи ден, в който счупихме социалните канони и скандализирахме продавачките в детските магазини. "Ако не спазиш нормата, веднага те запомнят", обобщава Димо. И наистина розовото и синьото отдавна не са просто цветове. Те са универсални маркери за пол. Изглеждат толкова неоспорими, колкото фактът, че момичетата играят с кукли, а момчетата с колички. А дори не са толкова стара традиция (виж таймлайна). Превръщат се в културно правило с развитието на индустриите за облекла, играчки и развлечения и стремежа на производители и търговски вериги да сегментират пазарите си, за да продават по-добре. Днес розовото и синьото задават представите за нормалност в детския свят. А в него има много по-строги и ясни определения на това кое е "момичешко" и кое "момчешко".

Розово-синята битка между половете

Джо Паолети, професор по американска попкултура в Университета в Мериленд и автор на книгата "Розово и синьо: различаването на момчетата от момичетата в Америка", казва: "Само питайте някое 4-годишно. Те са най-ревностните вярващи в половите стереотипи, които можете да намерите. Просто са там в развитието си. И Disney ги познава добре", коментира тя пред "Капитал". Момичетата могат да настояват с плашеща категоричност да носят само розови рокли с тиари, а момчетата да бъдат подстригвани много късо, за да заприличат на своя спортен идол за ужас или забавление на своите родители (виж в карето какво е научното обяснение). Дори детските магазини изглеждат като розово-синя битка между половете - от едната страна са играчките на момчетата - конструкторите, пиратски костюми, пистолетите и спортните колички, оцветени в "мъжки" цветове и илюстрирани със снимки на момчета. От другата страна  - розова стена от кукли барби, миниатюрни гримове, токчета, дрехи на феи и приказни героини, минипрахосмукачки и миксери. Почти няма неутрална територия. Посланието е едно - или си принцеса, или си воин. Просто някъде по пътя гласът на маркетинга е станал по-силен и влиятелен от този на майките и татковците.

Велина Мавродинова, основател и творчески директор на студиото за стратегически дизайн "Ентусиазъм", казва, че по-притеснителното е, че дори няма разговор в обществото как да се рекламира отговорно към деца. "Аз всъщност се съмнявам, че такъв дебат може да има, обяснява тя, защото наблюдавам как хората купуват и какъв е масовият вкус: като изключим някаква малка ядка от културни хора, които си задават въпроси, виждам, че вносителите на розово-синя пластмасова култура, производителите на отровно-захарни храни за деца и тийнейджъри и всички тези, които ги купуват, са абсолютно щастливи от взаимоотношенията си. Даваш малко пари и получаваш боклук, но в лъскавичка опаковка. Докато го разопаковаш, вече си сигурен, че си получил най-доброто. И понеже хоризонтът ни е нисък и са малко хората, които се сещат да вдигнат глава и да погледнат нагоре, дебат за това как замърсяваме съзнанието на децата ни и как тровим телцата им няма."

Дори по света все още има малко примери за това, че производители или търговски вериги разпознават тези проблеми и са готови да им отговорят. Единствено във Великобритания, където има силни и шумни организации срещу половото разделение на децата, има реакция. Малко преди миналата Коледа една от най-големите и стари британски вериги за детски играчки - Hamleys, премахва розовия знак, който води към етажа за момичета, и синия - към този за момчета, и ги заменя с неутралното бяло с червени надписи. Освен това играчките се реорганизират по тип вместо според това кой пол се предполага, че ще си играе с тях.

"Най-естествено е такъв дебат да се започне от тези, които са най-заинтересовани – родителите или от журналистите - за тях съществува клишето, че са чувствителни към проблемите на обществото, или от обединените усилия на двете групи. Със сигурност тези, които маркетират безотговорно, няма да започнат нищо освен някоя напудренка PR кампания за социалната им отговорност, не и разговор", категорична е Велина Мавродинова.

За куклите барби и пушките

Или иначе казано, от покупката на розовото одеяло би трябвало да започва и размисълът на родителите за това как да обясняват света на децата си, както и цветовете и ролите, които той отрежда на мъжете и жените.

Детският психолог Димитрина Проданова обяснява, че половите стереотипи се формират под влиянието на родителите, учителите, групата на връстниците и, разбира се, телевизията, около третата година на детето. Тогава момичетата и момчетата се оглеждат във всички около себе си и търсят знаци, за да формират своята идентичност. Изучават как са разпределени ролите вкъщи - кой мие чиниите, кой готви, кой се прибира по-късно и кой им отделя повече време за игра. Какво правят майките и какво татковците, с какви играчки си играят момичетата и с какви момчетата. "Започват да забелязват и професиите като полово различни - прави им впечатление, че масово учителките са жени, а бизнесмените са мъже", дава пример Проданова. "Но какви стереотипи ще изповядват децата ни е наша отговорност като родители", допълва тя.

Яна е майка на две деца - момче на 4 години и момиче на 2, и е привърженик на принципа, че децата не трябва да бъдат ограничавани в интересите си както по отношение на дрехите, така и на играчките и хобитата. Нейният син се увлича по-механичните игри, но също така обича да играе с кукли и да готви. Иначе много се дразни, ако го объркат с момиче заради дългата руса коса. "Обяснява с много дрезгав глас, че е момче", смее се Яна. Смята обаче, че е важно родителите да полагат усилия да не подсилват стереотипите, които шестват в обществото, за това какви са жените и какви са мъжете. Тя например намира за вреден модела на женственост, който налагат куклите барби. И веднъж връща подаръка пушка, който идва с детското меню в заведение. По нейно настояване го заменят с детска китара.

Татяна е майка на момиче и момче, която не дели играчките вкъщи на женски и мъжки, а дрехите - на розови и сини. "В крайна сметка в бъдеще и на момчето ще се наложи да бута детска количка, да сменя памперси или да сготви, а на дъщеря ми - да кара кола, да смени гума или изгоряла крушка", има практичен аргумент тя. Според нея децата й трябва да израснат мисълта, че всяка дейност е типична и за двата пола. И смята, че е важно тези разговори с тях да не се отлагат с обяснението "още сте малки". "За всяка възраст има подходящата истина по даден въпрос", казва Татяна.

Гергана също поощрява игрите с кукли и за сина си, и за дъщеря си, но е забелязала, че съпругът й не е на същото мнение. "Голяма драма е това за бащите - да не се развалят техните мъжки момчета", казва саркастично тя и добавя, че бащата на децата й се дразни ужасно, ако види момчето да играе с кукли или пък ако някой случайно го сбърка с момиче на улицата. Според Гергана и разнообразието на играчки при момчетата е по-малко.

Детският психолог Димитрина Проданова обяснява, че нормите на женственост в нашата култура са много по-широки от нормите за мъжественост, тоест много по-стриктно се наблюдава момчетата да не проявяват "женственост". "Полът е в начина на мислене, обяснява тя. Детето трябва да знае, че има и мъжко, и женско начало и че ако момче проявява чувствителност, това не е лошо." Проданова коментира, че естественият подтик на всяко дете е да изследва, да опитва и е важно родителите да не спират креативността му. "Ако момчето поиска да играе с кукла, да не казваме: спри, това не е за теб. Вредата от това е, че задушаваме творческата му енергия. А и ако родителите реагират ужасено, силната реакция привлича вниманието на детето. То ще я търси, защото ще знае, че така го забелязват", допълва психологът.

Всъщност децата не се нуждаят от повече от здрав модел на поведение вкъщи и свобода да експериментират. Да рисуват собственото си детство във възможно най-много цветове.

Защо момичетата обичат розовото

Учени от Института за изследване на семейството към Университета в Кембридж провеждат интересен експеримент, за да установят как формират предпочитанията си към различни играчки, цветове и форми 120 бебета на възраст 12, 18 и 24 месеца. Установяват, че момичетата спират погледа си върху куклите значително повече от момчетата, както и че момчетата гледат количките много повече от момичетата, без значение от цвета им. Изследването обаче не открива полови различия в предпочитанията към различните цветове и форми. Оказва се, че и момичетата, и момчетата изразяват предпочитание към червеникавите цветове повече, отколкото към сините, както и към закръглените форми пред острите и ъгловати. "Резултатите ни предполагат, че има оформени полови предпочитания към играчките при бебетата, но различията не се определят от цвета или от формата им. Всъщност посоката на влияние може би е точно обратната. Момичетата предпочитат розово, защото играчките, с които обичат да играят, обикновено са с този цвят", пише екипът от изследователи в резюмето на проекта. И обобщават, че всякакви последващи полови различия в предпочитанията на децата възникват по-скоро под влияние на социализацията им, отколкото на вродени фактори.

Малко преди да се роди синът им, Димо и съпругата му Галина пазаруват за бебето. В един от магазините Галина харесва розова завивка и иска да я купи. Следва дежурният любезен въпрос: "Момче или момиче чакате?" "Момче", отговарят бъдещите родители. "Розово одеяло?! За момче?!", вдига вежди дамата зад щанда. И някак по инерция й се изплъзва: "Ама-не-мо-же."

Димо и Галина разказват тази история през смях - като онзи ден, в който счупихме социалните канони и скандализирахме продавачките в детските магазини. "Ако не спазиш нормата, веднага те запомнят", обобщава Димо. И наистина розовото и синьото отдавна не са просто цветове. Те са универсални маркери за пол. Изглеждат толкова неоспорими, колкото фактът, че момичетата играят с кукли, а момчетата с колички. А дори не са толкова стара традиция (виж таймлайна). Превръщат се в културно правило с развитието на индустриите за облекла, играчки и развлечения и стремежа на производители и търговски вериги да сегментират пазарите си, за да продават по-добре. Днес розовото и синьото задават представите за нормалност в детския свят. А в него има много по-строги и ясни определения на това кое е "момичешко" и кое "момчешко".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    niikolay avatar :-|
    nikkolay

    Както и розово удостоверение за раждане за момиченцата. С розов герб!!!

  • 2
    dany_dimitrova avatar :-|
    dany_dimitrova

    Според мен трябва да има дебат и за рекламите за деца. Абсурдно е да има реклами за деца в детски програми, както наскоро видях реклама на детски магазин за играчки, която завърши с : едикоя си играчка (не помня какво мече беше)- моят подарък за великден! Казано от дете. Избора трябва да е на родителя, но не под пресата на детето избрало играчката докато си гледа любимото филмче по телевизията. Доколкото знам в някои държави рекламите за детски играчки могат да се пускат след 10 вечерта, когато се предполага че децата вече спят.

  • 3
    roadie avatar :-|
    road fox

    Vednuzh v BG se opitah da kupia pantalonki ili chorapi za bebe na cherno beli raieta -- takova chudo obache ne se prodava ponezhe spored lelkata, koiato igraeshe rolia na prodavachka, "cherno za bebe, kaka taka!?". Emi ei taka, lelio, bebetata obichat silno kontrastnite cvetove.
    Dushteria ni niama da ia ogranichavame ... prez zimata shte igrae hockey, prez liatoto pluvane i futbol, a bashta i shte ia uchi da gotvi, ponezhe maika i s tazi deinost e silno skarana. Maika i shte i pokazva design blogove.

  • 5
    borko_to avatar :-|
    borko_to

    До коментар [#3] от "roadie":

    че уший си бе булка, ако ти душа сака на черно бели райета, на кефеви....или и това не ти е силна страна? А сетих се - мъжът ти сигурно шие у вас:)

  • 6
    tsonkooo avatar :-P
    Тsonkooo

    А за жени полицаи?!

  • 7
    musashii avatar :-|
    musashii

    Аман от еманципация,аман от феминизъм.Вече ще възпитават и момчетата като жени.И после като станат гейове или пълни лигльовци реват ,че нямало вече истински мъже.Ами как ще има като жените се опитват да премахнат всичко мъжко в тях.Откъде накъде едно момче трябва да си играе с кукли?Каква полза ще му донесе това?Виждал съм момчета,които са възпитавани в такава среда в училище да са подложени на присмех и унижения.Да не говорим за други по-тежки извращения,на които съм бил свидетел в казармата.Това ли искат за децата си тези майки?Защото не може цял живот момчето да е под полата на майка си-рано или късно ще се сблъска с реалността на света.

  • 8
    vesselan avatar :-|
    Весела Николаева

    Един много важен пропуск - синият цвят дълго време, до края на 19 - ти век, е възприеман като подходящ за момичета в западните общества, тъй като това е бил цвета на Богородица. Подобно разделяне, не толкова силно колкото днешното синьо и розово, има и в православните държави като Украйна и Русия. Розовият цвят, в не толкова бебешки оттенък, започнал да се препоръчва за момчета, защото е свързван с нюанса на червеното, възприеман като цвета на бог Марс и на войната. Чак след това маркетинга обръща разбиранията. А таймлайна е много непоказателен за България и Балканите изобщо, тук изобщо идеята разделянето на синьо и розово идва доста по-късно, най-малкото защото трябва малкото дете да може да износва дрехите на големите :)

  • 9
    nshopov avatar :-|
    Kobra

    До коментар [#2] от "dany_dimitrova":

    Подарък за Великден?! Явно наглостта на търговците край няма :)

  • 10
    gost22 avatar :-?
    gost22

    До коментар [#8] от "Весела Николаева":
    Подозирах си аз, че търговците са виновни. Какви са тези глезотии с цялата цветна гама? Така е много по-евтино и лесно — разлика само в размера. Иначе трябва да поддържат всички размери от всички цветове, което си е скъпо начинание.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.